Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 18 maanden gelagerd... bottelgist of niet?  (gelezen 2205 keer)

Offline westrux

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • zonder bier was ik niet hier
18 maanden gelagerd... bottelgist of niet?
« Gepost op: 10-04-2017 13:18 u »
Beste brouwers,
ik heb onderstaand recept nabrouwen, en in mei staat dit 18 maanden te lageren op 5 graden en zou het dus bijna gebotteld kunnen worden. Onderstaand recept dus, minus Whirlfloc tablet of Irish Moss.
Wat ik me nou afvraag is het volgende; normaal voeg ik zo'n 6 a 7 gram kristalsuiker per liter toe om de hergisting op gang te helpen, maar wat zouden jullie doen na zo'n lange lagertijd? In het recept staat niets vermeld over bottelgist of iets dergelijks.

Alvast bedankt,

groeten Chris

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=42756

I guess it pays to not throw anything away. I was digging through my back issues of Zymurgy and found the Old Foghorn Clone recipe from the July/August 2003 issue. It is as follows (exactly as written):

Anchor Old Foghorn Clone (All Grain)

21 lbs (9.45 kg) 2-Row Pale Malt
1 lb (0.45 kg) 80L Crystal

Mash at 148 F (64 C) for 60 minutes with about 7 gallons (29 L) water to collect 6.5 gallons (24.6 L) of first wort. (You may need two lauter tuns to do this if you choose to do an all grain recipe. Drained mash can then be sparged with 175 [79 C] water into another kettle to produce a "small beer.")

2.0 oz (56 g) Cascade pellet hops, 5.75% alpha acid (first wort) 37 IBU
1.0 oz (28 g) Cascade pellet hops, 5.75% alpha acid (45 min.) 18.4 IBU
1.0 oz (28 g) Cascade pellet hops, 5.75% alpha acid (30 min.) 10.5 IBU
2.0 oz (56 g) Cascade pellet hops, 5.75% alpha acid (dry)
1 Whirlfloc tablet or 1 tsp (5 ml) Irish Moss (20 min.)
California Ale Yeast

Boil wort 60 to 90 minutes with hop additions above. Cool to 68 F (20 C) and pitch a generous amount of yeast (pitching the dregs of a previous 5 gallon batch is recommended) and aerate that sucker like nobody's business. ferment at 68-72 F (20-22 C) rousing the yeast if fermentation appears to stall, for two or more weeks, then siphon into secondary. When gravity nears Target final, siphon into another carboy onto dry hops and cold condition at 45 F (7 C) for 18 months. Package, condition and enjoy!

Original Gravity: 1.101 (25 P)
Final Gravity: 1.043 (11 P)
IBU: 65.9

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: 18 maanden gelagerd... bottelgist of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2017 13:34 u »
Citaat
18 maanden te lageren op 5 graden en zou het dus bijna gebotteld kunnen worden.

:) Ik vraag me af of er niet ergens een typefoutje in is geslopen. Zolang lageren voegt echt niets toe. Het bier vergist niet verder, het wordt mooi helder, maar dat is binnen een week op 5 graden ook al gebeurd.

Bij het bottelen van dit bier zou ik wel extra gist toevoegen. Er is niet veel, of geen vitale gist meer aanwezig.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2017 14:30 u »
Dat dacht ik ook, moest dat geen 18 dagen zijn?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2017 14:39 u »
18 maanden? ???

Dat kan toch niet waar zijn?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2017 15:17 u »
Dat dacht ik ook, moest dat geen 18 dagen zijn?
18 maanden... met dry-hoppen aan 't begin van die 18 maanden.

PS: braag me af wat de energie-rekening is geweest voor 18 maanden op 5 graden... duur biertje  ;)

Offline westrux

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-04-2017 18:27 u »
Tsja, allereerst bedankt voor de reacties.

18 maanden leek me ook wat lang, maar toch gewoon gedaan. Ben heel benieuwd of het dan ook op die Old Foghorn lijkt. Qua SG metingen ben ik helemaal goed uit gekomen. En gelukkig stond het in de koelcel van een bedrijfje hier verderop, dus dat kostte me niets. Wellicht een biertje.
Die dryhop heeft er een kleine week in gezeten.

Maar goed, het ging om bottelgist of niet. Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Hoe pak ik dat dan aan? Doorgaans hevel ik over naar een vat / fles waarin de water/suikeroplossing van 6 of 7 gram per liter zit. Tegelijk met dat overhevelen filter ik het bier om zo min mogelijk gist- of hopresten mee te krijgen. Kan ik dan die bottelgist alvast aan die suikeroplossing toevoegen of moet dat anders? En welke gist raden jullie me dan aan? En hoeveel per liter?

Alvast bedankt,

groeten Chris

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2017 18:50 u »

18 maanden leek me ook wat lang, maar toch gewoon gedaan. Ben heel benieuwd of het dan ook op die Old Foghorn lijkt. Qua SG metingen ben ik helemaal goed uit gekomen. En gelukkig stond het in de koelcel van een bedrijfje hier verderop, dus dat kostte me niets. Wellicht een biertje.

Maar goed, het ging om bottelgist of niet. Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Hoe pak ik dat dan aan? Doorgaans hevel ik over naar een vat / fles waarin de water/suikeroplossing van 6 of 7 gram per liter zit. Tegelijk met dat overhevelen filter ik het bier om zo min mogelijk gist- of hopresten mee te krijgen. Kan ik dan die bottelgist alvast aan die suikeroplossing toevoegen of moet dat anders? En welke gist raden jullie me dan aan? En hoeveel per liter?

Alvast bedankt,

groeten Chris
Ik zou de gist zeker niet tegelijk toevoegen aan de suiker oplossing, das een veel te grote osmotische shock!

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-04-2017 20:40 u »
Na een lange lagering gebruik ik wel eens bottelgist, bijvoorbeeld Danstar CBC-1. Dosering is dacht ik 0,1 gram per liter bier. Eerst hydrateren in 10 keer zoveel water van 30-35 C  (dus 1 g gist in 10 ml water voor 10 liter bier) en dan toevoegen terwijl je hevelt.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 10-04-2017 20:44 u »

Alvast bedankt,

groeten Chris

Fermentis f2 of danstar cbc zijn 2 bottelgisten. Dosering van de F2 is 2-7 gr per 100l. Heb er zelf weinig ervaring mee maar we hebben laatst met ons gilde onze barrel aged barley wine gebotteld. We hebben hiervoor de gist gehydrateerd, wel zorgen dat de gist goed is opgelost. Als je het eerste bier bij de suikeroplossing doet de gist toevoegen zodat de boel goed mengt.
Je kan het ook met een injectiespuitje per flesje toevoegen.

Wat betreft de lagertijd, hulde voor je geduld. Had dat echt niet volgehouden. Hertog Jan heeft dit ook gedaan met hun HJA15/2. Dit is gewoon de grand prestige die 1 jaar is gelagerd op lage temperatuur. Het bier is er niet slechter van geworden.

Offline westrux

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2017 11:05 u »
Nogmaals dank, daar kan ik wat mee!

Ik ga die Fermentis F2 bestellen, in het paasweekend bottelen en een paar weken daarna laat ik weten hoe het is geworden.
Ben heel benieuwd!

Groeten Chris

Tags: