Vergistingtemperatuur in La Chouffe kloon

Gestart door Martijn0172, 30-03-2017 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 24-04-2017  23:21 uIk heb nog t-58 liggen. Wellicht een idee om hier wat van toe te voegen voor de hergisting? Volgens fermentis zelf zou 2,5-5 gr nodig zijn per  hectoliter. Dit zou betekenen in mijn geval ongeveer 1 gram voor mijn hoeveelheid. Als ik dit nu eens toevoeg tijdens het bottelen?

Om niet voor verrassingen te komen staan kun je het beste een speciale bottelgist gebruiken. Bijvoorbeeld de F2 van Fermentis of de CBC-1 van Danstar. Deze gisten vergisten alleen eenvoudige suikers en geven niet het risico dat lastige suikers alsnog vergisten.

Martijn0172

Oei te laat. Ik heb 0,8 gram t58 gehydrateerd. Volgens de handleiding zou ik 2,5-5 gram moeten gebruiken per 100 liter. Ik heb nu op om en nabij op 3,5 gram gezet. Om zeker te zijn heb ik het bottelsuiker ook op het gemiddelde gezet (volgens BrouwHulp) op 7 gram per liter.

Uiteindelijk is het met de originele gist wel op het beoogd SG gekomen ( SG 1017), wel dus enorm traag (bijna 4 weken) en met een "stilstand van meer dan een week.

De "verrassing" zal smaakgerelateerd zijn? En in het ergst geval gusher of nog erger bommetjes?

Jacques

De verrassing is een hoog koolzuurgehalte.

Regelmatig een flesje openen en beoordelen. Bij een sterk verhoogd koolzuurgehalte snel opdrinken. Er zijn ergere dingen in het leven.  :proost:

KingCandy

Wanneer wordt de kandijsuiker toegevoegd in dit recept? Is de bruine kandijsuiker voor tijdens het maischen/koken of wordt deze pas bij het bottelen toegevoegd?

Martijn0172

Toevoegen 10 minuten voor einde kook

Griebelienus

Haalo brouwvrienden,
Ik brouw al een paar jaar en heb veel geleerd via dit forum.
Ik maak vooral Kloonbieren, Chimay, Rochefort, La Trappe etc. Nu dus een keer La Chouffe.
Gist opgekweekt uit fles, ging als een speer. Hoofdvergisting ook. Maar nu 3 weke op fles valt de smaak erg tegen. Gewoon een hele saaie tripel. Ik heb sterk de indruk dat er sinds kort een bottelgist wordt gebruikt. Ook de starter vond ik niet Chouffe-achtig. Vorig jaar rook die starter wel duidelijk naar Chouffe.
Iemand die weet of sr nu bottelgist wordt gebruikt?  :weetniet:
Veel dank alvast.

Btw. Ik heb een CCT vat met waterkoeling en nog nooit een infectie gehad. Bier smaakt echt wel acceptabel, maar geen Chouffe karakter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.