Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergistingtemperatuur in La chouffe kloon  (gelezen 8115 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergistingtemperatuur in La chouffe kloon
« Reactie #25 Gepost op: 25-04-2017 21:06 u »
Ik heb nog t-58 liggen. Wellicht een idee om hier wat van toe te voegen voor de hergisting? Volgens fermentis zelf zou 2,5-5 gr nodig zijn per  hectoliter. Dit zou betekenen in mijn geval ongeveer 1 gram voor mijn hoeveelheid. Als ik dit nu eens toevoeg tijdens het bottelen?

Om niet voor verrassingen te komen staan kun je het beste een speciale bottelgist gebruiken. Bijvoorbeeld de F2 van Fermentis of de CBC-1 van Danstar. Deze gisten vergisten alleen eenvoudige suikers en geven niet het risico dat lastige suikers alsnog vergisten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #26 Gepost op: 25-04-2017 21:17 u »
Oei te laat. Ik heb 0,8 gram t58 gehydrateerd. Volgens de handleiding zou ik 2,5-5 gram moeten gebruiken per 100 liter. Ik heb nu op om en nabij op 3,5 gram gezet. Om zeker te zijn heb ik het bottelsuiker ook op het gemiddelde gezet (volgens BrouwHulp) op 7 gram per liter.

Uiteindelijk is het met de originele gist wel op het beoogd SG gekomen ( SG 1017), wel dus enorm traag (bijna 4 weken) en met een "stilstand van meer dan een week.

De "verrassing" zal smaakgerelateerd zijn? En in het ergst geval gusher of nog erger bommetjes?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 25-04-2017 21:55 u »
De verrassing is een hoog koolzuurgehalte.

Regelmatig een flesje openen en beoordelen. Bij een sterk verhoogd koolzuurgehalte snel opdrinken. Er zijn ergere dingen in het leven.  :proost:

Tags: