Probleem met stroom roerwerk!

Gestart door wvdbroek, 30-03-2017 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste forumgenoten,

Ik heb een roerwerk van rvs die aangedreven wordt door een ruitenwissermotor die op zijn beurt weer geregeld wordt door een pwm.

Afgelopen maandag zou ik hier voor het eerst mee brouwen maar zag tijdens de maisch dat er een vreemde reactie ontstond in mijn brouwsel.

Na wat speurwerk kwam ik erachter dat mijn roerwerk onder stroom staat.

Ik bedoel hiermee dat wanneer ik de as van het roerwerk vast pak en mijn arm laat rusten op de rand van de pan dan voel ik een tinteling.
Meting met de multimeter bevestigd en stroom DC van =/- 8 Volt of meer naar gelang de draai snelheid via de pwm.
Ook op de buitenkant van de motor meet ik deze waardes

Hopelijk heb ik het zo een beetje goed uitgelegd.


De vraag is dus heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Grt
Wim

j.heesters3

Ik heb dit probleem ook gehad. Heb de trafo ook op de deksel waarop mijn roerwerk is aangebracht, gemonteerd. Ik heb de aarde draad aan het rvs deksel van mijn maishketel gemonteerd. Daar is op de motor en de trafo gemonteerd. Nu geen schokjes en/of tintelingen meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jos

j.heesters3

Als je wilt plaats ik wel een foto.


Jos

wvdbroek

Citaat van: j.heesters3 op 30-03-2017  16:44 uAls je wilt plaats ik wel een foto.


Jos

GRAAG. let wel ik heb een houten deksel zie foto en mijn trafo is een 12 V laptop voeding 5A




freelive

Ruitenwissermotor maakt massa met body auto en haalt daar de neg vandaan

wvdbroek

Citaat van: freelive op 30-03-2017  17:40 uruitenwissermotor maakt massa met body auto en haalt daar de neg vandaan

Ik ben geen complete leek op het gebied van elektra maar deze volg ik niet.
De motor heeft gewoon 2 draden een + en een - toch?
Zeg je nou dat het klopt dat ik voltage meet tussen roerder en pan/neg pool pwm
Want mijn water verkleurt gewoon helemaal geel als ik de pan aanzet en ga roeren?

En mijn rvs roerder ook zie foto

hansHalberstadt

Heb je een multimeter? Dan kun je de weerstand meten tussen een van de aansluitdraden en het metaal. Dan weet je of er verbinding is met de buitenkant.

wvdbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 30-03-2017  17:59 uHeb je een multimeter? dan kun je de weerstand meten tussen een van de aansluitdraden en het metaal. Dan weet je of er verbinding is met de buitenkant.

Ja heb ik, ga ik proberen bedankt!

wvdbroek

Even voor de goede orde, het is toch niet goed als er een voltage de hele tijd door je vloeistof loopt of wel?

Naar mijn mening verkleurd om die reden mijn water, lijkt wel een soort van elektrolyse?

muldereric

Dat fenomeen heet elektrolyse en komt inderdaad omdat er stroom  vanuit je roerwerk door je vloeistof loopt. Let wel, dit kan ook komen door je verwarmingselement, maar is stukken onwaarschijnlijker. Je bent er zeer waarschijnlijk vanaf als je de min van je voeding bij de adapter al doorverbindt met de aarde. Je hoeft hem niet per se met het metaal van je pan te verbinden, ervan uitgaande dat je pan zelf ook geaard is natuurlijk ;)

Henielma

Die tinteling komt door een wisselstroom. Dus of je 12v voeding of je verwarmingselement heeft geen goede l scheiding van het lichtnet.

Pim

Je gebruikt kennelijk een elektrisch verwarmde pan. Gebruik je daarvoor een geaard stopcontact?

muldereric

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  19:36 uDie tinteling komt door een wisselstroom. Dus of je 12v voeding of je verwarmingselement heeft geen goede l scheiding van het lichtnet.
Niet helemaal waar. Geschakelde voedingen zoals laptop adapters zijn vrijwel altijd zwevend (m.a.w. gescheiden van aarde). Het enige wat er tussen de nul en aarde zit in de adapter is een filter. De verschilspanning over het filter is de spanning die je door je lichaam voelt lopen (de tinteling). Dat is ook de reden dat men vaak een brom op het geluid hoort wanneer je je laptop op een stereo aansluit bijvoorbeeld.
Simpel de nul aan aarde knopen zou moeten werken.

Henielma

Ik weet dat die geschakelde voedingen zwevend moeten zijn ten opzichte van het lichtnet. Maar het is best mogelijk dat dit in dit geval niet zo is vandaar dat ik hem wijs op de 12 V voeding. Mogelijk heeft hij daar de aarde niet van aangesloten terwijl het bij het gebruikte type mogelijk wel zou moeten zijn. Of is het een heel goedkoop Chinees type met een slechte scheiding.

Op 1 of andere manier heeft hij het elektrisch niet op orde en in combinatie met water is dat gevaarlijk. Adviezen om een nul aan de veiligheidsaarde te knopen zal je mij niet horen geven. En ja hoor ik weet dat die op een plek wel met elkaar verbonden zijn maar dit moet je niet zomaar op andere plaatsen gaan doen.

wvdbroek

Citaat van: Pim op 30-03-2017  19:36 uJe gebruikt kennelijk een elektrisch verwarmde pan. Gebruik je daarvoor een geaard stopcontact?

Ja de randaarde zit goed en wordt gebruikt.

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  21:26 uIk weet dat die geschakelde voedingen zwevend moeten zijn ten opzichte van het lichtnet. Maar het is best mogelijk dat dit in dit geval niet zo is vandaar dat ik hem wijs op de 12 V voeding. Mogelijk heeft hij daar de aarde niet van aangesloten terwijl het bij het gebruikte type mogelijk wel zou moeten zijn. Of is het een heel goedkoop Chinees type met een slechte scheiding.

Op 1 of andere manier heeft hij het elektrisch niet op orde en in combinatie met water is dat gevaarlijk. Adviezen om een nul aan de veiligheidsaarde te knopen zal je mij niet horen geven. En ja hoor ik weet dat die op een plek wel met elkaar verbonden zijn maar dit moet je niet zomaar op andere plaatsen gaan doen.

Dat stroom en vocht slecht samengaan is bekend uiteraard. Ja de 12V laptopvoeding zit ook geaard aangesloten !
Adviezen zijn allemaal welkom en ik stel de vragen hier ook niet voor niks, dit doe ik omdat ik zelf ook wel door heb dat dit niet zo kan!

Haagse Wouter

Misschien wordt die gewoon statisch?

Henielma

Citaat van: wvdbroek op 30-03-2017  21:35 uJa de randaarde zit goed en word gebruikt.

Dat stroom en vocht slecht samengaan is bekend uiteraard. Ja de 12V laptopvoeding zit ook geaard aangesloten!
Adviezen zijn allemaal welkom en ik stel de vragen hier ook niet voor niks, dit doe ik omdat ik zelf ook wel door heb dat dit niet zo kan!!

Fijn dat je inziet dat dit zo niet kan maar vandaar natuurlijk ook je vraag.

Ik zou de aarding van de ketel en misschien ook het stopcontact eens nameten met een ohmmeter. Deze zou minder dan 2 ohm moeten zijn. Wat ook kan helpen is om het huis van de ruitenwissermotor ook met lichtnet aarde te verbinden. Eventuele lektstromen door de laptopvoeding worden dan alsnog naar aarde afgevoerd. En als de ketel met lichtnet aarde is verbonden en de roerwerkmotor zal het spanningsverschil wat je meet tussen die twee minstens heel veel minder zijn geworden.


Henielma

Citaat van: muldereric op 30-03-2017  21:13 uSimpel de nul aan aarde knopen zou moeten werken.

Ah je bedoeld hier waarschijnlijk niet de nul van het lichtnet maar de nul (0V of GND) oftewel de - behorend bij de 12V. Dan heb je gelijk dat dit zal helpen om zijn probleem op te lossen.

wvdbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 30-03-2017  21:42 uMisschien wordt die gewoon statisch?

Ja maar meet je dan ook waardes tot 12 V?

Citaat van: Henielma op 30-03-2017  21:55 uAh je bedoeld hier waarschijnlijk niet de nul van het lichtnet maar de nul (0V of GND) oftewel de - behorend bij de 12V. Dan heb je gelijk dat dit zal helpen om zijn probleem op te lossen.

Dit heb ik nu ook geprobeerd dus een aardedraad trekken tussen de GND 12 v voeding en de aarde van het stopcontact maar ook geen resultaat weer een stroomsterkte tussen as van roerwerk en rand pan.

ik snap er niks van. Als ik de aarde op het stopcontact meet klopt het prima.

Wel is het zo dat wanneer ik de stekker van mijn pan verwijder dan meet ik niks meer maar dat klopt natuurlijk ook wel omdat dan er geen kringetje meer is!

Als ik de randaarde van het stopcontact op de behuizing van de motor hou gaat deze lopen (echt waar ik lieg het niet hahaha, begin nu toch wel heel sterk aan de motor te twijfelen)

SNAP ER NIKS VAN !!! ZUCHT ;)

Petertje

Hetzelfde heb ik ook gehad met een geaarde voeding en geaarde weck ketel. Ik heb de aarde van de voeding los gegooid toen was het "opgelost". De ketel is nog wel gewoon geaard en daarmee wat mij betreft veilig. Inmiddels toch al 15keer mee gebrouwen in deze opstelling.

muldereric

Citaat van: wvdbroek op 30-03-2017  22:22 uJa maar meet je dan ook waardes tot 12 V?

Dit heb ik nu ook geprobeerd dus een aardedraad trekken tussen de GND 12 v voeding en de aarde van het stopcontact maar ook geen resultaat weer een stroomsterkte tussen as van roerwerk en rand pan.

ik snap er niks van. Als ik de aarde op het stopcontact meet klopt het prima.

Wel is het zo dat wanneer ik de stekker van mijn pan verwijder dan meet ik niks meer maar dat klopt natuurlijk ook wel omdat dan er geen kringetje meer is!

Als ik de randaarde van het stopcontact op de behuizing van de motor hou gaat deze lopen (echt waar ik lieg het niet hahaha, begin nu toch wel heel sterk aan de motor te twijfelen)

SNAP ER NIKS VAN !!! ZUCHT ;)
Dit is precies wat iemand al eerder zei. De min van de motor hangt intern aan de behuizing van de motor en dus ook de as.
Wanneer je dan de randaarde van het stopcontact aan de pan maakt heb je een gesloten kring en gaat de motor lopen.
Bij auto onderdelen is het gebruikelijk dat de min via het chassis loopt.

Als je een multimeter hebt zet hem dan eens op weerstand meting en meet tussen draad 1 van de motor en de behuizing en noteer de waarde. Daarna tussen draad 2 en de behuizing en vervolgens tussen beide draden. Post de resultaten hier (evt. Met foto's als je het zelf niet goed kunt aflezen).

freelive

En meet ook voor de zekerheid de aarde tov je element. Oneindig is wenselijk.

hansHalberstadt

Geschakelde voedingen zoals je hier gebruikt hebben vrijwel altijd een Ycap (capaciteit) tussen primaire en secundaire kant van een paar 100 picofarad. Dat is nodig om EMI (elektromagnetische interferentie) te voorkomen. Die capaciteit staat dus over de netisolatie, maar heeft wel hele hoge eisen aan doorslag (4000V isolatie eis). Het effect is echter wel dat je hierdoor een lichte tinteling kunt voelen als je de 12V uitgang beetpakt, maar die is niet gevaarlijk (als er tenminste niets anders geks aan de hand is). Als de buitenkant van je motor nu ook vastzit aan de min van je motor zit je hele pan op die manier via de Ycap aan het lichtnet. Daarmee kun je echter niet verklaren dat er kleurvorming ontstaat door elektrolyse want dat kan alleen bij gelijkstroom en via de Ycap heb je alleen een hele kleine wisselstroom.     

wvdbroek

Citaat van: muldereric op 30-03-2017  23:31 uDit is precies wat iemand al eerder zei. De min van de motor hangt intern aan de behuizing van de motor en dus ook de as.
Wanneer je dan de randaarde van het stopcontact aan de pan maakt heb je een gesloten kring en gaat de motor lopen.
Bij auto onderdelen is het gebruikelijk dat de min via het chassis loopt.

Als je een multimeter hebt zet hem dan eens op weerstand meting en meet tussen draad 1 van de motor en de behuizing en noteer de waarde. Daarna tussen draad 2 en de behuizing en vervolgens tussen beide draden. Post de resultaten hier (evt. Met foto's als je het zelf niet goed kunt aflezen).

Meting tussen de 2 draden



Meting Behuizing en min draad



Meting Behuizing en plus draad


freelive

Doe voor de zekerheid de zelfde meting is met je element.
En maak de rw motor open en probeer het huis potentiaal vrij te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.