Dood eng

Gestart door Roelof, 30-03-2017 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

Beste Brouwers.

We brouwen sinds kort in een 50 liter Menno pan. Dit bevalt goed op een ding na. Als de maisch op temperatuur is tillen we hem in een soort hooikist. Gezien de constructie, puntlas, van de handvatten en het gewicht, 12 kilo mout en 36 liter water, zijn we elke keer opgelucht dat de handvatten blijven zitten. Heeft ooit iemand meegemaakt dat de handvatten er afknappen?

Martijn0172

Zoals je zelf al suggereert zijn zijn de handvaten niet gemaakt voor degelijke gewichten. Ik zou voor een andere constructie gaan kijken

tdp

Twijfel ook wel of het wel dergelijke gewichten aankan, ook bij de 33 liter variant. Goede constructie/oplossing heb ik ook nog niet gevonden.

Brouwers

De eerst pan die ik had gekregen (kadootje van collega's) was een handvat afgebroken in de doos. Deze is natuurlijk netjes vervangen voor een nieuwe. Die nieuwe had ik zelf gesloopt door een gat op de verkeerde plek te boren. Maar ben er wel mee eens dat de handvatten niet echt stevig zijn.

Wolter

Ik zou (net als ik zelf gedaan heb) een kist bouwen van piepschuim en wat dunne houten beplating. Die kan je dan in twee delen om de pan heen doen zonder dat de pan verplaatst hoeft te worden.

Johannesdeloper

Wat je kunt doen is een oude donzen slaapzak of dekbed als een soort theemuts om de pan binden.
Mijn ervaring is dat de 33 liter pan daar maar nauwelijks temperatuur mee verliest in een uur, met een 50 liter pan zal dat nog beter gaan.

seed7

Nooit volle pannen aan de handvatten tillen, daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je al graag wilt tillen naai dan van brede sjorbanden een "harnas" en til de pan daarmee.

Ingo

Eric v B

Citaat van: seed7 op 30-03-2017  12:27 uNooit volle pannen aan de handvatten tillen, daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je al graag wilt tillen naai dan van brede sjorbanden een "harnas" en til de pan daarmee.

Ingo
Of bevestig handvatten met boutjes aan je ketel.

Oscar

Citaat van: Roelof op 30-03-2017  11:46 uAls de maisch op temperatuur is tillen we hem in een soort hooikist.

Ik zou niet meer tillen als ik jullie was, maar gewoon de pan laten staan. 50 liter koelt niet zo snel af... En als je toch wilt isoleren...

Kijk even naar deze BrouwTV aflevering



 :brouwen:

DirkB

Inderdaad lekker laten staan en een slaapzak eromheen. Mijn 36 liter pan verloor net een graadje in 1 uur. Prima dus!

Roelof

Beste mensen. Allen hartelijk dank voor de tips. Er is bij niemand, alleen bij Brouwers, een handvat afgebroken, maar dit komt waarschijnlijk omdat niemand de volle pan optilt.

Serge VL

Ik heb die pannen al jaren en die van 70 liter (gevuld met ongeveer 50 liter) wordt hier ook al die jaren opgetild aan de handvatten. Ik denk dat je je bang maakt om niets.
Die handvatten kunnen echt wel het gewicht van een volle ketel zonder probleem dragen.
Ik heb een 70 L , 50 L , 30 L, en 20 L pot en allen zijn nog in perfecte staat na ze enkele jaren deze mishandeld te hebben.

HermanH

Sinds ik mijn elektrische takel gebruik heb ik er ook al een 5-tal brouwsels mee getakeld bij de handvatten, nog geen probleem mee ondervonden, ook al is de ketel tot op een paar cm van vol, ik zou het raar vinden mocht het er niet op berekend zijn... Heb een 50 en 70-liter ketel, dus geen probleem eigenlijk, de 50 heeft een dunne, de 70 een dikke bodem...  :brouwen:


orangeloo

Als (ex) instellingskok heb ik veel pannen in mijn handen gehad. In ruim 20 jaar ben ik 1x een pan tegen gekomen waar het handvat was afgebroken. Het kan dus wel. Maar de kans is klein. Aan jou de keuze of je dat risico wil lopen.
Ik heb zelf geen pan maar een fust, waar ik toch een zo veilig mogelijke constructie voor heb gemaakt.

JAVAL

Ik gebruik al jaren dezelfde elektrische takel. Ik heb een 70 liter maischketel en een 50 liter kookketel. Aan beide heb ik twee ogen laten lassen en til vertikaal met een "tilbuis" waaraan twee harpsluitingen zijn gelast. Daardoor heb ik een volledig vertikale belasting zo dicht mogelijk bij de ketelwand. Uit de verschillende reacties van anderen lijkt het erop dat de handvatten wel sterk genoeg aan de ketels zijn gelast, maar je zal maar 50 liter kokende wort over je heen krijgen... Belangrijk is om vertikaal te tillen en het aangrijpingspunt zo dicht mogelijk bij de ketelwand te hebben, dan krijg je geen horizontale krachten op de puntlassen. Dus niet met een driehoek aan de haak tillen waardoor de handvatten schuin naar elkaar toe worden getrokken.
Jaap

nb. als suggestie voor een degelijke constructie zou je ook kunnen denken aan een grote kettingschakel van bv. 6 mm dikte die je doormidden slijpt. Dan krijg je 2 U stukken (halve schakels) die je aan de ketelrand kunt lassen. En de tilbuis heb ik iets langer gehouden zodat je ook op lokatie met menskracht kunt tillen.


brouwmus

Ook in de handleiding van de Speidel Braumeister wordt geadviseerd de handvatten alleen te gebruiken als de ketel leeg is, zie bijlage.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.