Brouwsuiker vs kristalsuiker

Gestart door HopHop, 29-03-2017 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HopHop

Ik weet dat er al veel topics zijn voor het wel of niet gebruiken van brouwsuiker in het brouwproces. Kristalsuiker heeft de voorkeur omdat het helemaal niets uitmaakt en de prijs van kristalsuiker gunstiger. Daar ga ik ook volledig in mee.

Nu wil het geval dat we toch een pak brouwsuiker hebben liggen en vanavond willen gaan bottelen. We gaan nu deze brouwsuiker gebruiken vanavond en vraag ik me af of ik nu in BrouwHulp bij "Suiker type" de optie "Glucose/Dextrose" moet kiezen of niet. Als ik de optie "Glucose/Dextrose" kies moet ik meer suiker toevoegen dan in het geval van gebruik van kristalsuiker. Heeft dit te maken met de "Zoetheidcoefficient" van 69% die vermeldt staat op Brouwmarkt.nl?

Ik wil dit even voor de zekerheid navragen omdat ik vanavond niet te veel of te weinig suiker wil toevoegen.

Brouwers

Zoetheidcoefficient is niet relevant voor ons. De brouwsuiker/kristalsuiker wordt toch volledig vergist, dus je proeft hier geen zoetheid van.

HopHop

Helder. Ik kan dus in BrouwHulp het suiker type op 'Kristalsuiker' laten staan en ef geen correctie in de hoeveelheid door te voeren?

Peter_1981

Voor zover ik het begrijp moet je dit wel. Kristalsuiker heeft meer "stoffen" die worden omgezet dat bij brouwsuiker. Van brouwsuiker moet je dus iets meer gebruiken. Zo heb ik het althans begrepen.

Knobby

Kristalsuiker is sacharose (of sucrose in het engels), sacharose is een disacharide en bestaat uit glucose en fructose. Gist zal de fructose omzetten in glucose en verder normaal metaboliseren.
Eén molecuul sacharose zal dus evenveel energie/CO2/alcohol opleveren als 2 moleculen glucose. Echter is 1 molecuul sacharose net iets lichter dan 2x het gewicht van glucose (het verschil is exact 1 water molecuul). Om evenveel energie/CO2/alcohol toe te voegen zal je van glucose dus net iets meer gewicht moeten toevoegen dan van sacharose. Dat zal het verschil zijn dat je in BrouwHulp opmerkte.

HopHop

Citaat van: Knobby op 29-03-2017  18:40 uKristalsuiker is sacharose (of sucrose in het engels), sacharose is een disacharide en bestaat uit glucose en fructose. Gist zal de fructose omzetten in glucose en verder normaal metaboliseren.
Eén molecuul sacharose zal dus evenveel energie/CO2/alcohol opleveren als 2 moleculen glucose. Echter is 1 molecuul sacharose net iets lichter dan 2x het gewicht van glucose (het verschil is exact 1 water molecuul). Om evenveel energie/CO2/alcohol toe te voegen zal je van glucose dus net iets meer gewicht moeten toevoegen dan van sacharose. Dat zal het verschil zijn dat je in BrouwHulp opmerkte.

Goed uitgelegd! Bedankt! Ik heb inderdaad de BrouwHulp 'glucose-stand' gebruikt.
(Op de verpakking stond ook dat je 10% meer moest toevoegen dan als je kristalsuiker toevoegt.)
Bijna 60 liter is gebotteld, nu wachten op het resultaat. Proost!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.