Bouwen brouwerij - De planning

Gestart door Woozl, 29-03-2017 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woozl

Brouwers,

Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest. Eigenlijk heb ik het afgelopen jaar überhaupt niet gebrouwen). Reden.. verhuizen / verbouwen.

Nu het binnen allemaal een beetje op orde is, is het tijd om na te denken over het hogere doel: brouwerijtje in de tuin!!!
In de tuin staat een schuurtje waar ik een gedeelte van wil ombouwen in een brouwerij. Ik heb tijdens de verbouwing al rekening gehouden met dit doel (er is al voorzien om water aan te gaan leggen). Omdat we nu met de tuin bezig gaan, zijn de plannen voor het aanleggen van een riolering vanuit het schuurtje ook al in een ver gevorderd stadium. Maar dan?


 Hier een lijstje met hoe ik het voor me zie:
- Ergens een tweede hands aanrecht blad (rvs) / keuken scoren.
- Extra stroom groep aanleggen.
- Watertoevoer... met een kleine keuken boilertje.
- Water afvoer (aanrecht en zo'n stortbak)
- Vloer betegelen (ergens restpartij o.i.d.) met afvoerputje
- Afzuigsysteem...
- Wanden betegelen?
- HERMS?

Ik kan nog een beetje schuiven in oppervlakte (tussenwand moet nog geplaatst worden).
Ik wil voldoende ruimte maar de rest van de schuur moet ook nog een beetje oppervlakte hebben.
Hoeveel m2 heb ik nodig?
En waar moet ik nog meer aan denken?

Het gaat allemaal dit jaar niet meer gebeuren maar je moet iets hebben om naar uit te kijken

Paulus

Underdike

Vraag 1 lijkt me hoeveel liter capaciteit de brouwerij moet zijn, en hoeveel (hoe grote) gistvaten je kwijt wilt kunnen  ;)

tdp

Ik brouw zelf in een tuinhuisje, van 2,70 m bij 3,60 m binnenmaats ongeveer. Voor mij is dit afdoende. Staat een koelkast in, een werkblad, 2 standaard opbergrekken en een voorraad aan lege flessen e.d.

Ik zou qua indeling wel kijken naar een logische volgorde van werken, niet dat je teveel met van alles moet slepen en dergelijke.

knookia

Hoi Paulus,

Op https://www.bva-auctions.com/ vind je vaak mooie RVS spoelmeubelen of iets dergelijks tegen een leuke prijs. Zelf hebben we daar ook een spoelmeubel met 2 spoelbakken en horecaspoelkraan gekocht voor 300 euro. Ook het RVS onderstel van onze HERMS hebben we van een La Place faillisement gekocht voor maar 40 euro!!

Ik moet zeggen dat voor warm water een klein keukenboilertje te klein is. Je heb telkens maar krap 10 liter aan heet water.

Succes met het klussen! Dat is vaak al een leuk doel op zich.

Robin

JamMasterJustin

Ik wil min of meer hetzelfde doen dus ik houd dit topic in de gaten

Woozl

Citaat van: Underdike op 29-03-2017  15:36 uVraag 1 lijkt me hoeveel liter capaciteit de brouwerij moet zijn, en hoeveel (hoe grote) gistvaten je kwijt wilt kunnen  ;)

Vroeger (jaja) was het een heel gedoe om alles van zolder naar de keuken te brengen...
Woonkamer gebruiken t.b.v. voorbereiding, alles weer opruimen (naar zolder brengen e.d.) ..
Vrouw die erbij wil, kinderen die overal aanzitten.
Dit alles koste veel tijd en ruimte,waardoor het zo'n grote onderneming was dat ik meteen veel bier wilde maken.
Straks ben ik van plan vaker te gaan brouwen en denk ik dat 30 L een prima hoeveelheid is.
's Avonds alles lekker klaarzetten om de volgende dag meteen aan de slag te kunnen.
(O wat lijkt me het heerlijk alles binnen handbereik te hebben en te kunnen laten staan)

Woozl

Citaat van: knookia op 29-03-2017  16:53 uIk moet zeggen dat voor warm water een klein keukenboilertje te klein is. Je heb telkens maar krap 10 liter aan heet water.

Kan helaas niet anders.. Dan maar een extra waterkoker  ^-^

Robin


Citaat van: knookia op 29-03-2017  16:53 uSucces met het klussen! Dat is vaak al een leuk doel op zich.

Brouwen is bouwen

Woozl

Citaat van: tdp op 29-03-2017  16:47 uStaat een koelkast in, een werkblad, 2 standaard opbergrekken en een voorraad aan lege flessen e.d.

Ik denk dat ik een aanrecht wil met onder- en bovenkastjes..

Underdike

Citaat van: Woozl op 29-03-2017  21:58 udenk ik dat 30 L een prima hoeveelheid is.

(O wat lijkt me het heerlijk alles binnen handbereik te hebben en te kunnen laten staan)
Als je 30 liter brouwt zou je met een 5 a 6 vierkante meter al uit de voeten moeten kunnen?
2,5 x 2 meter of 3x2 meter, met een keukenblad als werkoppervlak aan de gehele lange zijde, met koelkast & kastjes eronder... dan moet dat toch zat zijn?

Je eigen plekkie uit de weg van moeders de vrouw is ideaal... succes & veel plezier!

tdp

Citaat van: Woozl op 29-03-2017  22:01 uIk denk dat ik een aanrecht wil met onder- en bovenkastjes..

Mijn werkblad is ook mijn werkbank voor het klussen ;). Onder de werkbank staan de emmers met mout en dergelijke. In principe dus hetzelfde als jij wilt, alleen minder mooi ;)

Wim67

Ben vandaag ook begonnen met de aankopen van materialen voor een brouwhoek in mijn garage.
Ik had deze hoek al betegeld dus dat scheelt weer. Het is exact 2 m, niet groot maar goed genoeg.

Gelukkig had ik al warm en koud water in mijn garage. Er hing een oude vieze uitstortbak. Die heb ik er uit gesloopt en ga er een werkblad met rvs spoelbak in maken.

Er komt een uittrekbare hoge kraan in met sproei kop om makkelijk schoon te maken.
Ergens in de koudwaterleiding maak ik een kogelkraan om de wortkoeler met Gardena koppeling op aan te sluiten. Dat lijkt me handiger dan iets op de kraan te maken.

Boven het blad een schap om vaatjes e.d. te bewaren, er onder 1 koelkast om te koelen, de ander om te vergisten. Heb ik nog mooi ruimte over om kratjes e.d. er naast te zetten.

Koningsdag ga ik eens aan de slag. Foto's volgen.

Woozl

We zijn al iets verder...
De riolering loopt door de tuin en is aangesloten op het hoofdriool.

Omdat er nog niet begonnen kan worden met de brouwerij zelf, ben ik aan het nadenken over de installatie.
Computer gestuurde HERM met een raspberry pi (windows iot) en arduino. Echt leuk!
Ook zit ik nu te denken aan elektrisch verwarmen / koken (totaal 5000 W?) voor ca 40 liter.
Dit zou betekenen twee extra groepen  ;D
Wat zouden hier de voor- nadelen van kunnen zijn?
Ook zit ik te denken aan een warmtewisselaar (voor verwarming) van 40 mm pp buizen met 12/15 mm koper erdoorheen. Ik zal eens een schets maken. Hoeveel meter is nodig?
Voor een wort pomp is mijn oog gevallen op de pomp die te koop is via brewpi.

Graag jullie mening over elektrisch koken (met elementen (ook van brewpi)) en die pomp.

Paulus

Emanuel

Als je elektrisch wil brouwen, heb je er dan ook rekening mee gehouden dat je stroomdraad naar de schuur geschikt moet zijn voor krachtstroom?

Zelf zijn we nu ook aan de tuin bezig ter voorbereiding op het bouwen van een nieuwe schuur. We gaan ondergronds gas water en licht aanleggen naar deze schuur. Qua stroom leggen we een kabel die geschikt is voor krachtstroom voor het geval dat we elektrisch gaan brouwen. Gas omdat we nu ook al op gas brouwen en water... Ja, geen bier zonder water toch  :o.


Woozl

Citaat van: Emanuel op 25-05-2017  18:53 uAls je elektrisch wil brouwen, heb je er dan ook rekening mee gehouden dat je stroomdraad naar de schuur geschikt moet zijn voor krachtstroom?

We hebben op dit moment geen krachtstroom en ik zit ook niet te wachten op extra hoog stamrecht.
Ik denk eraan om twee extra groepen aan te leggen en twee extra grondkabels naar de schuur te laten lopen. Dan kan ik een 1x 3000 W element en een 1x 2000 W element aansluiten (kan ik ook nog een beetje spelen met vermogen, 2000 / 3000 of 5000 Watt, allebei dus)

Paulus

mbroek

Citaat van: Woozl op 25-05-2017  19:43 uWe hebben op dit moment geen krachtstroom en ik zit ook niet te wachten op extra hoog stamrecht.
Ik denk eraan om twee extra groepen aan te leggen en twee extra grondkabels naar de schuur te laten lopen. Dan kan ik een 1x 3000 w element en een 1x 2000 w element aansluiten (kan ik ook nog een beetje spelen met vermogen, 2000 / 3000 of 5000 watt, allebei dus)

Paulus

Met krachtstroom en hoger vastrecht heb ik wel een lager kwh tarief, per saldo ben ik goedkoper uit er jaar. Ik zou het even berekenen.

Jules

Wat gaaf voor je: een droom die uitkomt!

Hou ook rekening met iets van afzuiging: anders kan het een vochtige boel worden, en dan krijg je daar weer problemen mee.

Kijk naar je brouwmethode, en zie jezelf dan bezig in je brouwerij: dan krijg je vast wel ideeen over hoe je het in wilt delen en welke voorzieningen je waar nodig hebt.

Neem gerust je tijd voor de planning: dat scheelt later een hoop.

Veel succes man!!
Oh ja: en als je gaat beginnen: een nieuw draadje met fotos, dan kunnen wij meegenieten! ;)

Emanuel

Stroom, water en gas liggen klaar... Nu de schuur nog  :brouwen:


Jacques

Zo, dat ziet er heftig uit. De hele tuin lijkt op zijn kop te staan. Hoeft jouw vrouw de komende tijd niet te genieten van het mooie weer in de tuin?


EBC

Steek je energie in vergistingscontrole, dat levert een goed bier op. Denk na over reinigen en bottelen en opslag. Vergeet al die fraaie sexy brouwhuisinstallaties, die leveren niks op  :)

freelive

En hou het afschot riool beetje in de gaten.

Emanuel

Citaat van: Jacques op 31-05-2017  21:35 uZo, dat ziet er heftig uit. De hele tuin lijkt op zijn kop te staan. Hoeft jouw vrouw de komende tijd niet te genieten van het mooie weer in de tuin?

De geul is al weer bijna vol met grond... Morgenmiddag de rest en dan met de avond bbq'en  8). We doen het trouwens met zijn tweeën, mijn vrouw en ik.

Het zal nog wel een paar maanden duren voordat alles klaar is, tot die tijd komen er nog wel een paar foto's voorbij.

Vik75

Nou dat lijkt wel op onze tuin.  Dat is ook zo'n puinhoop. Alleen wij zijn al bezig met de bouw. Palen boren en fundering storten.

Woozl

Nou, tijd om deze draad weer op te pikken...
Het heeft allemaal langer geduurd dan gepland.
De status op dit moment:
- We hebben twee grondkabels naar de schuur lopen (goed voor twee groepen)
- Mooie grote porseleinen stortbak
- Deur naar buiten opgehaald, moet nog geplaatst worden (eigen ingang)
- Keukenblok 3 kasten + 3 bovenkasten met rvs werkblad.

Muur- en vloerafwerking zit ik nog over na te denken.
Alle betegelen of toch maar met een badkamer verf?
(Achter keukenblok en stortbak sowieso betegelen)

Vloer... Het mooiste is een 2 componenten coating, maar dat is wel prijzig.


Sir Wicked III

Lekker bezig  :duimop:. Ook hier bezig om in de grote schuur een brouwhoek te maken.

Citaat van: Woozl op 25-05-2017  19:43 uWe hebben op dit moment geen krachtstroom en ik zit ook niet te wachten op extra hoog stamrecht.
Ik denk eraan om twee extra groepen aan te leggen en twee extra grondkabels naar de schuur te laten lopen. Dan kan ik een 1x 3000 W element en een 1x 2000 W element aansluiten (kan ik ook nog een beetje spelen met vermogen, 2000 / 3000 of 5000 Watt, allebei dus)


Hou je wel rekening met je hoofdzekering/aansluiting? Als je inderdaad geen krachtstroom hebt, dan heb je met een beetje mazzel 1x 35A hoofdzekering voor je groepenkast te zitten. Max 8Kw kun je hier mee trekken op 230V. Aantal groepen erachter maakt dan niet zoveel uit, dus je 2 groepen/kabels + alles in huis mag/kan dan niet meer dan maximaal die 8Kw trekken. met 1x 25A is het nog maar 5.7Kw.

De 2 kabels had ook 1 kunnen zijn, namelijk een 4 aderige kabel met buitenmantel, waarbij de buitenmantel de aarde is, 1 ader de Nul (blauw) en de overige 3 zijn dan beschikbaar voor elk een andere groep (Fase). Maar aangezien je de kabels al hebt liggen is dit advies wat mosterd na de maaltijd.

Succes met de verdere bouw!  :biersmile:

Jeltuh

Volgens mij mag je niet meerdere fases uit verschillende groepen in 1 kabel aanleggen. Is ook helemaal niet handig als je zaken stroomloos wilt maken later.

Je had kunnen overwegen een fornuisgroep aan te leggen, deze kan door 1 kabel. Maar je hebt  keurig netjes 2 kabels gelegd  :biersmile:

Je hoofdzekering even checken is zeker aan te raden. Mocht dit nog enkel 25 A zijn dan kun je deze kosteloos om laten zetten voor een 35 A. dat heb ik laatst ook gedaan via https://www.liander.nl/verzwaren-aansluiting-consument

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.