Tarwevlokken, wel of niet van tevoren koken?

Gestart door Zwanenbier, 28-03-2017 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zwanenbier

Beste medebrouwers,

Ik ben van plan een lekker witbiertje te maken maar ik loop tegen een probleem aan. Mijn recept bestaat voor 40% uit tarwevlokken en voor 10% uit havervlokken. Havervlokken zijn gestoomd en gepopt en vervolgens geplet. Door dit stomen wordt de zetmeel al voor een deel verstijfseld en is dus makkelijker bereikbaar voor de enzymen. Maar aan de andere kant lees ik ook vaak dat tarwevlokken wel voorbehandeld moet worden. Daarmee bedoel ik 10 minuten koken voordat het aan de maisch kan worden toegevoegd. Mijn vraag is wat ik nu moet doen? :weetniet: Eerst koken en daarna toevoegen, of gewoon meemaischen en dan 75 minuten lang?

Met vriendelijke groet,
Zwaan


Markiej87

Ik behandel geen enkel graan apart van tevoren, maar ik moet ook wel toegeven dat ik nog nooit 50% vlokken heb gebruikt ;)

Koen S

Citaat van: Markiej87 op 28-03-2017  20:53 uIk behandel geen enkel graan apart van tevoren, maar ik moet ook wel toegeven dat ik nog nooit 50% vlokken heb gebruikt ;)
Gewoon mee maischen. Heb dit onlangs ook gedaan: 50 % pilsmout, 40 % tarwevlokken en 10 % havervlokken. Ging perfect. Spoelen was wat trager maar lukte wel. Gemaischt op 62/72 °C. Vorige week gebotteld. Volgend weekend proeven!



luxos

Ik zou ook zeggen gewoon mee maischen. Vlokken zijn ook al verwarmt met stoom en gewalst hierdoor kunnen de enzymen uit de mout ook bij het zetmeel uit de vlokken.

ciesvandekwis

Ik gebruik bij witbier zelfs een deel gewone tarwebloem ipv vlokken. Wel pas storten gemengd met een deel geschrote mout nadat je al ingemaischt hebt, zodat het boeltje bovenop ligt (in geval van een Rims zoals bij mij).

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 29-03-2017  08:59 uIk gebruik bij witbier zelfs een deel gewone tarwebloem ipv vlokken. Wel pas storten gemengd met een deel geschrote mout nadat je al ingemaischt hebt, zodat het boeltje bovenop ligt (in geval van een Rims zoals bij mij).

Mijn ervaring met tarwebloem is dat je deze het beste vooraf goed mengd met de geschrote mout om klonten te voorkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.