Afwijkend SG-curve, de tweede keer dat het mij overkomt

Gestart door iloveoxytocin, 28-03-2017 09:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iloveoxytocin

Hallo allen,

Een vraag over gist-vitaliteit/management (zie ook bijlage):

Ik heb dit weekend een american wheat (8.0L, SG 1050, 50% pale ale en 50% tarwemout, 25 IBU) in mijn gistfles gedaan en de Wyeast 1010 gepitcht (na eentraps giststarter, pitching rate 0.75 M/mL/P). Als ik naar de paarse dichtheidcurve, op bijgevoegd figuur, dan zie ik hetzelfde gebeuren als wat er bij een vorig brouwsel ook gebeurde, namelijk dat na een initieel goed begin van een vergisting, het halverwege ineens afvlakt en een ander tempo wordt ingezet. Echter, die vorige keer was met een tripel met 20% sucrose in de stort, en Wyeast 3787, en dit fenomeen leek mij toen te wijten aan een ander soort metabolisme dat de gist gebruikte (eerst simpele suikers, dan pas complexere). Die gist deed er, overigens, na de eerste spurt van 2 dagen, nog 12 dagen over om op de FG te komen.

Een brouwer, die ik mijn probleem van het vorige brouwsel voorlegde, tipte me een tweede zuurstofgift te doen 10u na het pitchen, als het bier SG >1080 was, en simpele suikers later toe te dienen. Nu dit een tweede keer voorkomt, met een heel andere wortsamenstelling en SG, ligt het (denk ik) niet daaraan en vraag ik me het volgende af:

1. Wat is de oorzaak van dit fenomeen? Is het de gistvoeding die minder / meer / anders moet? Ik gebruik 1/8 theelepel Wyeast gistvoeding en een snufje DAP in de starter, en 1/4 theelepel en nog een snufje DAP in het wort. Of, hier ook extra beluchten 10u na pitchen? Of, zou een afwijking van .25 graad C van invloed kunnen zijn? Mijn gevoel zegt: gistvoeding, maar welke stof precies...

2. Wat zou ik kunnen doen om dit proces bij te sturen? Zou ik nu een kleine hoeveelheid gistvoeding kunnen toevoegen? (e.g. 1/4 theelepel Wyeast voeding)? Als oplossing voor een verstokte fermentatie lees ik dat het verhogen van de temperatuur kan helpen, maar daarmee versnel je een bepaald proces, en stuur je denk ik niet meer bij naar een ander soort metabolisme. Zuurstof toevoegen kan natuurlijk ook, wat goed is voor de gist maar slecht voor het bier (inmiddels 30+u na pitchen).

Dank voor het meedenken!

Adrie

Dit zou wel eens normaal kunnen zijn. Eerst gebruikt de gist de eenvoudige suikers die gemakkelijk opneembaar en verteerbaar zijn. Als die op zijn, komen de moeilijker suikers aan de beurt waardoor de omzetting langzamer verloopt. Ik houd geen curves bij, maar heb dat ook gezien bij vergistingen van anderen die dat wel doen.

Bier brouwen is geen race. Het gaat niet om een supersnelle vergisting, maar een vergisting die het juiste smaakprofiel oplevert. Als je snelheid wilt, vergist je op 30 ÂșC. Lekker snel klaar, maar smerig bier.

iloveoxytocin

Dank voor de reactie! Het is fijn te horen dat er anderen zijn die ook zo'n grafiek hebben met twee gedeeltes met verschillende stijlheden hebben.

Het viel me op dat dit punt zo abrupt voorkomt; ik was in de veronderstelling dat de overgang tussen het ene type metabolisme naar de andere geleidelijker plaats zou vinden.

Ik hoop niet dat het overkomt dat ik bierbrouwer als race zie; ik probeer momenteel de omstandigheden te vinden die optimaal voor de gist zijn. Daarnaast heb ik in mijn achterhoofd dat Palmer 2-6 dagen als hoofdvergisting aanraadt, en dat mijn tripel daar ruimschoots overheen ging; vandaar dat ik mij hierover verbaas. Waarschijnlijk zal 2-6 zeer algemeen zijn, en niet voor elke gist geschikt/van toepassing, en daarbuiten staan factoren van het brouwen natuurlijk in het teken van het eindproduct / het gewenste smaakprofiel. Ik vraag me alleen af of e.g. Westmalle ook zo lang primair fermenteert voor hun tripel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.