Ongemoute spelt

Gestart door Fermon, 26-03-2017 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Deze week wik ik een blond bier brouwen met spelt. Nu heb ik ongemoute spelt gekocht, mijn vraag is nu of de verstijfselingstemperatuur het zelfde is als die van tarwe?
Als dit zo is kan ik de spelt gewoon gebruiken tijdens mijn 1 staps maischschema van 65 graden, zonder te verstijfselen?

Jacques

Volgens dit artikel varieert de verstijfseltemperatuur tussen de 56 en 68 ºC afhankelijk van de spelt variëteit. 

Persoonlijk zou ik het aandurven. Je kunt natuurlijk ook bij 67 ºC maischen.

Fermon

Citaat van: Jacques op 26-03-2017  21:53 uVolgens dit artikel varieert de verstijfseltemperatuur tussen de 56 en 68 ºC afhankelijk van de spelt variëteit. 

Persoonlijk zou ik het aandurven. Je kunt natuurlijk ook bij 67 ºC maischen.

Bedankt!

Fermon

Afgelopen woensdag heb ik het blond bier gebrouwen met spelt, 1 staps maischema van 67C°. Het rendement was iets (2 puntjes) hoger dan verwacht.
Nu net overgeheveld in een mandfles voor de nagisting.

Ik ben heel blij want ik heb voor het eerst gist opgekweekt uit een commercieel flesje bier namelijk la chouffe, en deze gebruikt voor dit bier, en tot nu toe lijkt het heel mooi te gaan.
Dit bier had een begin sg  van 1.062 en nu net 1.015. Nu nog de nagisting en 2 puntjes eraf en het klopt precies.
Het ruikt nu al ontzettend lekker.
Dit maakt bier brouwen nog leuker... geweldig ;D.

dennisbier

Schroot je die korrels grof?
Of kook je dat eerst apart?

Fermon

Citaat van: dennisbier op 17-08-2018  19:06 uSchroot je die korrels grof?
Of kook je dat eerst apart?

Dit waren spelt vlokken, deze heb ik tegelijk met de geschrote gerstemout gestort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.