Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ongemoute spelt  (gelezen 1275 keer)

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Ongemoute spelt
« Gepost op: 26-03-2017 17:30 u »
Deze week wik ik een blond bier brouwen met spelt. Nu heb ik ongemoute spelt gekocht, mijn vraag is nu of de verstijfselingstemperatuur het zelfde is als die van tarwe?
Als dit zo is kan ik de spelt gewoon gebruiken tijdens mijn 1 staps maischschema van 65 graden, zonder te verstijfselen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ongemoute spelt
« Reactie #1 Gepost op: 26-03-2017 21:53 u »
Volgens dit artikel varieert de verstijfseltemperatuur tussen de 56 en 68 ēC afhankelijk van de spelt variëteit. 

Persoonlijk zou ik het aandurven. Je kunt natuurlijk ook bij 67 ēC maischen.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-03-2017 21:54 u »
Volgens dit artikel varieert de verstijfseltemperatuur tussen de 56 en 68 ēC afhankelijk van de spelt variëteit. 

Persoonlijk zou ik het aandurven. Je kunt natuurlijk ook bij 67 ēC maischen.

Bedankt!

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2017 20:41 u »
Afgelopen woensdag heb ik het blond bier gebrouwen met spelt, 1 staps maischema van 67C°. Het rendement was iets (2 puntjes) hoger dan verwacht.
Nu net overgeheveld in een mandfles voor de nagisting.

Ik ben heel blij want ik heb voor het eerst gist opgekweekt uit een commercieel flesje bier namelijk la chouffe, en deze gebruikt voor dit bier, en tot nu toe lijkt het heel mooi te gaan.
Dit bier had een begin sg  van 1.062 en nu net 1.015. Nu nog de nagisting en 2 puntjes eraf en het klopt precies.
Het ruikt nu al ontzettend lekker.
Dit maakt bier brouwen nog leuker... geweldig ;D.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2018 19:06 u »
Schroot je die korrels grof?
Of kook je dat eerst apart?

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2018 20:12 u »
Schroot je die korrels grof?
Of kook je dat eerst apart?

Dit waren spelt vlokken, deze heb ik tegelijk met de geschrote gerstemout gestort.

Tags: ongemout