Continue SG/dichtheid meten tijdens vergisting

Gestart door ExPeteriment, 26-03-2017 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Oorspronkelijk had ik dezelfde bedenkingen. Uit de experimenten bleek dat voor en na doorspoelen van de monsterbuis de SG metingen hetzelfde waren. Dat heeft me tot deze versimpelde opstelling gebracht. Ik hou de monsterbuis vlakbij mijn grote vat en op dezelfde temperatuur. Waterslotactiviteiten hebben hetzelfde verloop. SG is op het eind hetzelfde. Tussendoor weet ik niet, want ik laat het grote vat met rust, maar ik verwacht geen schokkende afwijking. De smaak is voor zover ik in kan bepalen ook gelijk. Er zullen best wat verschillen met het grote vat zijn, maar het geeft mij een goed inzicht in de vergisting (verloop SG, helderheid, bezinking).

wjg.seegers

Citaat van: Haagse Wouter op 30-03-2017  21:57 uDat gaat sowieso niet werken.Die dingen zijn veels te gevoelig voor jouw doel.
Het is gemaakt voor het verschil in dichtheid van water tussen de ~19 en 26 graden.
Dat is niet te vergelijken met het verschil in dichtheid tussen SG 1040 en SG 1000.

Het verschil tussen water van 19 graden en 26 is 1 g/L.
SG is g/L dicht. Oftewel met dat ding kun je alleen een verschil van 1 g/L waarnemen wanneer het onder de dichtheid van water komt ;).

Soms zit er ook een fractie dieselolie bij in, water in dit soort thermometers zou groen kunnen worden. Ze zijn leuk maar absoluut niet voedselveilig.

ExPeteriment

Citaat van: wjg.seegers op 21-05-2017  11:08 uSoms zit er ook een fractie dieselolie bij in, water in dit soort thermometers zou groen kunnen worden. Ze zijn leuk maar absoluut niet voedselveilig.
Bedankt, de gedachtenkronkel  van thermometer met bolletjes heb ik snel laten varen. Met hydrometer gaat het prima.

Na maischen meet ik met refractometer en na hoofdgisting met hydrometer. Tussendoor vertrouw ik op hydrometer in de monsterbuis.

Theo van Eijden


Sander van Dijk

Citaat van: ExPeteriment op 19-05-2017  23:18 uOorspronkelijk had ik dezelfde bedenkingen. Uit de experimenten bleek dat voor en na doorspoelen van de monsterbuis de SG metingen hetzelfde waren. Dat heeft me tot deze versimpelde opstelling gebracht. Ik hou de monsterbuis vlakbij mijn grote vat en op dezelfde temperatuur. Waterslotactiviteiten hebben hetzelfde verloop. SG is op het eind hetzelfde. Tussendoor weet ik niet, want ik laat het grote vat met rust, maar ik verwacht geen schokkende afwijking. De smaak is voor zover ik in kan bepalen ook gelijk. Er zullen best wat verschillen met het grote vat zijn, maar het geeft mij een goed inzicht in de vergisting (verloop SG, helderheid, bezinking).

Hoe controleer je de temperatuur van de monsterbuis? Ik neem aan dat je de temperatuursensor van de temperatuurcontroller in of op het gistvat heb zitten. Dan wordt de omgeving verwarmd als het gistvat wat afkoelt en gekoeld als de temperatuur in het gistvat te hoog wordt. Maar de inhoud van het gistvat heeft een veel grotere temperatuurbuffer dan dat kleine beetje vloeistof in de monsterbuis, dus de temperatuur in de monsterbuis zal veel meer fluctueren dan in het gistvat. Maar het uiteindelijke effect op de vergistingsgraad in de monsterbuis zal misschien best nog wel meevallen en het geeft in ieder geval een beeld.



ExPeteriment

Citaat van: Theo van Eijden op 21-05-2017  22:53 uHier al een gekeken? https://github.com/universam1/iSpindel#portal
Hoi Theo,
Ja, de tilt ontwikkelingen hebben mijn aandacht. Ik wil mijn beperkte vrije tijd voorlopig aan het brouwen zelf besteden. Vergisting wil ik wel volgen maar hoeft niet te nauwgezet. Spindel volgt wellicht nog. Bedankt voor de verwijzing.

ExPeteriment

Citaat van: Sander van Dijk op 22-05-2017  06:30 uHoe controleer je de temperatuur van de monsterbuis? Ik neem aan dat je de temperatuursensor van de temperatuurcontroller in of op het gistvat heb zitten. Dan wordt de omgeving verwarmd als het gistvat wat afkoelt en gekoeld als de temperatuur in het gistvat te hoog wordt. Maar de inhoud van het gistvat heeft een veel grotere temperatuurbuffer dan dat kleine beetje vloeistof in de monsterbuis, dus de temperatuur in de monsterbuis zal veel meer fluctueren dan in het gistvat. Maar het uiteindelijke effect op de vergistingsgraad in de monsterbuis zal misschien best nog wel meevallen en het geeft in ieder geval een beeld.
Hoi Sander, de temperatuur van de monsterbuis meet ik niet. De temperatuur van het gistvat meet ik aan de wand. De monsterbuis staat er dichtbij. De temperatuur daarvan zal best wat afwijken en op zijn minst naijlen. Grote vergistingsverschillen heb ik op basis van  het vergelijken van de watersloten niet gemerkt. De monsterbuis geeft uiteraard veel minder bellen, maar wel ongeveer over evenlange periode. Op zich geeft het volgen op deze eenvoudige manier me een gerustgevoel, zodat ik het gistvat ook met rust laat.

TymonK

Citaat van: ExPeteriment op 22-05-2017  21:21 uHoi Theo,
Ja, de tilt ontwikkelingen hebben mijn aandacht. Ik wil mijn beperkte vrije tijd voorlopig aan het brouwen zelf besteden. Vergisting wil ik wel volgen maar hoeft niet te nauwgezet. Spindel volgt wellicht nog. Bedankt voor de verwijzing.
Ik heb sinds kort 2 spindels in gebruik (hoofdgisting en nagisting soms 2 bieren tegelijk)

Moet er nog verder mee experimenteren, leuk speelgoed maar ook niet perfect...

Hopzakjes (koudhop), schuim van de gist, losse koudhop, wanden van je gistvat - heeft allemaal invloed op de meting van de spindel.

Het gaat mij vooral om de indicatie wanneer ongeveer de vergisting klaar is voor hevelen/bottelen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.