Continue SG/dichtheid meten tijdens vergisting

Gestart door ExPeteriment, 26-03-2017 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  21:44 uOp naar de echte proef met wort. Vanwege een dienstreis start ik die over 2 weken.
Zo lang kan ik toch niet wachten. In plaats van zelf maischen, val ik voor deze ene keer van mijn geloof en gooi er een blik tegenaan (sorry Daalderop). Ik start het vanavond op en kan eerste vergistingsdagen dan nog volgen. Daarna schakel ik hulptroepen thuis in.

ExPeteriment

Het experiment loopt sinds gisteravond: Brewferm Grand Cru Gemeten SG fractie boven 1070. Vanmorgen bubbelde het waterslot rustig.

ExPeteriment

Het begin van de grafiek ziet er als volgt uit:


Een extra hydrometer is echt nodig bij het uitlezen:


De uitlezing doe ik door buis eerst omhoog, daarna omlaag te bewegen. De buis loopt dan eerst leeg en vult zich daarna weer. Per meting dus neem ik als het ware een nieuw sample. Zover ik kon zien veranderde de uitlezing hier niet door, dus niet beslist noodzakelijk.
Foto buis hoog/leeg:


Foto buis laag (dus voorzien van nieuw monster uit gistvat:


Het mooie is dat bij omhoog en omlaag bewegen, het waterslot gewoon doorloopt alsof er niets gebeurt. Dit klopt met mijn opmerking dat de vaten zowel onderlangs (wort) als bovenlangs (CO2) communiceren.

De zwarte band op de foto's is de verwarming. Met de opnemer in het wort en de Arduino, wordt de temperatuur constant op 19 ºC gehouden. Ik gebruik een vrij lomp T-stuk Dit kan veel slanker. Het volgende is in kampeerwinkels te koop:


Lijstje benodigdheden:
T- stuk;
2 hydrometers;
Slang;
Buis (ik heb buis van wijndief genomen).

Verder verloop lijkt me wat experiment betreft niet zo spannend, lijkt wel te gaan slagen. Nog afwachten wat er zoal in de buis neerslaat, maar omdat er door te spoelen is, zal dat wel meevallen en is het te verhelpen. Update volgt komend weekend.

Mocht een medehobbybrouwer dit ook toepassen dan verneem ik dat graag. Verbetervoorstellen zijn welkom. Ik ga het binnenkort als definitieve opstelling maken. Daarnaast overweeg er een lichtsluis eromheen te bouwen, zodat het automatisch en overal uit leesbaar is.

Groet,

Peter.

PeterEngeltje

Mooi dat het experiment succesvol blijkt te verlopen.

Nog wel een paar vraagjes:
Meet je de temperatuur in het wort met een blote sensor, dus zonder thermowell?
Ik zie een zwart kabeltje via het groene rubberen stopje je gistvat ingaan.

Ik kan even niet goed zien waar het koperen T stukje voor dient.
Waar zit dat?

Succes verder.
Peter

ExPeteriment

Hoi Peter,

Citaat van: PeterEngeltje op 29-03-2017  19:18 uMeet je de temperatuur in het wort met een blote sensor, dus zonder thermowell?
Ik zie een zwart kabeltje via het groene rubberen stopje je gistvat ingaan.



Ik meet de temperatuur in het wort met:

Het snoer ervan gaat luchtdicht door de tule, metalen deel van de sensor hangt in het wort. Dus niet met thermowell, het is een provisorische opstelling, maar ik wilde wel zo goed mogelijk meten om de vergisting te checken.

Citaat van: PeterEngeltje op 29-03-2017  19:18 uIk kan even niet goed zien waar het koperen T stukje voor dient.
Waar zit dat?
Ik gebruik een 22 mm T-stuk, het ligt op de deksel, waar het waterslot uit steekt. Het T-stuk dat ik op de laatste foto, laat ik zien als slanker alternatief, heb het zelf niet. Het is van koper, komt alleen in aanraking met CO-2, ik heb op dit forum geleerd dat koper in vergistend wort 'not done' is.

groet,

Peter

PeterEngeltje

Citaat van: ExPeteriment op 29-03-2017  20:52 uHoi Peter,

Ik meet de temperatuur in het wort met:

Het snoer ervan gaat luchtdicht door de tule, metalen deel van de sensor hangt in het wort. Dus niet met thermowell, het is een provisorische opstelling, maar ik wilde wel zo goed mogelijk meten om de vergisting te checken.

Hoi Peter,

Bedankt voor de informatie.
Ik ben geïnteresseerd in deze temperatuursensor.
Ik heb begrepen dat hij 3 aansluitingskabels heeft. Kun je met twee daarvan ook de temperatuur regelen via een STC-1000?
De sensor geleverd bij een STC-1000 vind ik nogal fragiel. En ik loop me suf te zoeken naar een robuuste sensor die ik kan plaatsen in een thermowell met een binnendiameter van 6,5 millimeter.

Kun je me ook vertellen wat de diameter van deze sensor is?

Ik verneem het graag.

Groet,
Peter

Sander van Dijk

Citaat van: PeterEngeltje op 29-03-2017  23:31 uIk heb begrepen dat hij 3 aansluitingskabels heeft. Kun je met twee daarvan ook de temperatuur regelen via een STC-1000?

Nee, dit kan niet. Een STC-1000 gebruikt een NTC sensor. Dit is een DS18B20 sensor. Dit is een digitale sensor, je kunt deze ook heel makkelijk op bijvoorbeeld een Arduino aansluiten.

ExPeteriment

Citaat van: PeterEngeltje op 29-03-2017  23:31 uHoi Peter,

Bedankt voor de informatie.
Ik ben geïnteresseerd in deze temperatuursensor.
Ik heb begrepen dat hij 3 aansluitingskabels heeft. Kun je met twee daarvan ook de temperatuur regelen via een STC-1000?
De sensor geleverd bij een STC-1000 vind ik nogal fragiel. En ik loop me suf te zoeken naar een robuuste sensor die ik kan plaatsen in een thermowell met een binnendiameter van 6,5 millimeter.

Kun je me ook vertellen wat de diameter van deze sensor is?

Ik verneem het graag.

Groet,
Peter
Wat diameter betreft zou het lukken, 6 mm. Er is ook een kale versie van deze sensor. Maar ja, zoals Sander aangeeft is het digitaal, dus niet geschikt voor STC. Ik meet met Arduino en stuur het verwarmingslint via SSR. Door de traagheid van deze verwarming heb ik geen tot nauwelijks overshoot. Bij maischen gebruik ik 3 van deze sensoren op 1 ingang van de Arduino.

ExPeteriment

Het volgende is misschien meer een gedachtenkronkel dan een gedachtenspinsel. Kan ik op basis van de bolletjes uit onderstaande thermometer een hydrometer maken?

Ik zie er nogal haken en ogen aan, heb overwogen ze in de stijgbuis te gooien. Misschien start ik er een poll over om te polsen wat we denken dat er zal gebeuren.

Haagse Wouter

Citaat van: ExPeteriment op 30-03-2017  21:47 uHet volgende is misschien meer een gedachtenkronkel dan een gedachtenspinsel. Kan ik op basis van de bolletjes uit onderstaande thermometer een hydrometer maken?

Ik zie er nogal haken en ogen aan, heb overwogen ze in de stijgbuis te gooien. Misschien start ik er een poll over om te polsen wat we denken dat er zal gebeuren.

Dat gaat sowieso niet werken.Die dingen zijn veels te gevoelig voor jouw doel.
Het is gemaakt voor het verschil in dichtheid van water tussen de ~19 en 26 graden.
Dat is niet te vergelijken met het verschil in dichtheid tussen SG 1040 en SG 1000.

Het verschil tussen water van 19 graden en 26 is 1 g/L.
SG is g/L dicht. Oftewel met dat ding kun je alleen een verschil van 1 g/L waarnemen wanneer het onder de dichtheid van water komt ;).

ExPeteriment

Citaat van: Haagse Wouter op 30-03-2017  21:57 uDat gaat sowieso niet werken.Die dingen zijn veels te gevoelig voor jouw doel.
Het is gemaakt voor het verschil in dichtheid van water tussen de ~19 en 26 graden.
Dat is niet te vergelijken met het verschil in dichtheid tussen SG 1040 en SG 1000.

Het verschil tussen water van 19 graden en 26 is 1 g/L.
SG is g/L dicht. Oftewel met dat ding kun je alleen een verschil van 1 g/L waarnemen wanneer het onder de dichtheid van water komt ;).
Okay, zit er water in? Met andere vloeistoffen misschien minder gevoelig. Andere gewichtjes toepassen een optie? Zou de druk ook wat doen? Het ding is helemaal dicht.

Haagse Wouter

Citaat van: ExPeteriment op 30-03-2017  22:04 uOkay, zit er water in? Met andere vloeistoffen misschien minder gevoelig. Andere gewichtjes toepassen een optie? Zou de druk ook wat doen? Het ding is helemaal dicht.

Je moet dat gewoon niet willen ;).

Zo'n ding werkt heel simpel. Het is een cilinder met water met daar in een paar identieke bollen. Aan elke bol hangt een gewichtje die een paar mg van elkaar verschillen. Als het koud is dan is de dichtheid hoog en zweven ze boven. En als het warmer wordt dan is de dichtheid lager en zakken ze naar de bodem.

Als je dat dus aan wilt passen voor jouw gebruik dan zou je de gewichten moeten aanpassen tot de gewenste SG punten. Oftewel je moet extreem goed gecalibreerde gewichtjes eraan hangen om dat voor elkaar te krijgen. En zelfs dan heb je alleen de punten die jij wilt.

Vergeleken met wat je nu al doet is dat toch een een heel onnauwkeurige en omslachtige methode? Lijkt me een stap achteruit in plaats van vooruit.

hansHalberstadt

Leuk en origineel idee. Let wel op met siliconenslangen met wort erin omdat siliconen veel zuurstof van de buitenlucht doorlaat, dus oxidatie. Beter om iets met RVS te maken. En inderdaad misschien probleem met menging waardoor SG in de meetbuis anders is dan SG van het wort. Je zou dan iets kunnen bedenken wat heel langzaam het wort in de meetbuis ververst. (Weet alleen nog niet hoe, eea moet ook steriel blijven).

Mark Mout

Superleuk bedacht!

Geen diggie tilthydrometer nodig

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 31-03-2017  07:11 uLeuk en origineel idee. Let wel op met siliconenslangen met wort erin omdat siliconen veel zuurstof van de buitenlucht doorlaat, dus oxidatie. Beter om iets met RVS te maken. En inderdaad misschien probleem met menging waardoor SG in de meetbuis anders is dan SG van het wort. Je zou dan iets kunnen bedenken wat heel langzaam het wort in de meetbuis ververst. (Weet alleen nog niet hoe, eea moet ook steriel blijven).
Helemaal eens, ik ga het naar RVS ombouwen met vaste aansluitingen. Doorspoelen ga ik doen door een kraan zoals in bijgaand schema toe te passen (de rode). Door die kraan een tijdje te sluiten, zal het niveau  in de stijgbuis stijgen en wordt er wort uit het gistvat toegevoegd. Het stijgen gaat door CO2 druk in het gistvat, net als bij mijn CO-2 motor. Dan lees ik de hydrometer af. Na openen zakt het niveau in de stijgbuis weer to die van het gistvat. De stijgbuis plaats ik relatief hoog, zodat die normaal gesproken redelijk leeg staat. Dit is om de hoeveelheid bezinksel laag te houden.

Overigens verandert de hydrometeraflezing in mijn huidige experiment nauwelijks voor en na het spoelen (door buis op en neer bewegen).


hansHalberstadt

Lijkt me goede oplossing.
Ik doe een soortgelijke meting tijdens de gisting via de refractometer, maar wel heel ander principe: dun siliconen slangetje door het deksel en elke dag 2 x wort opzuigen via injectiespuitje, filteren door watje in stukje aquariumluchtslang ca 2 cm op het injectiespuitje met watje daarin losjes aangedrukt en dan  11e druppeltje meten met de refractometer.   

hansHalberstadt

Wat je ook nog kunt doen is 2e buis om de siliconenbuis en daar de CO2 van je waterslot doorheen leiden. Dan heb je CO2 atmosfeer rond je siliconenslang en heb je ook geen probleem meer met zuurstof.
Siliconenslang is wel erg handig tov RVS ivm flexibiliteit.

PeterEngeltje

Citaat van: ExPeteriment op 31-03-2017  16:39 uOverigens verandert de hydrometeraflezing in mijn huidige experiment nauwelijks voor en na het spoelen (door buis op en neer bewegen).
[I


Het lijkt er dus op dat er in de stijgbuis, waarschijnlijk door het spoelen, evenveel gistcellen zitten als in het vat. Hierdoor verloopt de gisting in de stijgbuis (ongeveer) even snel als in het vat.

ExPeteriment

Hierbij een update van de grafiek:




Er zit wel gistslurry in de slang onder de stijgbuis, maar het sluit de slang niet af, nog voldoende opening.

Met de constatering dat de uitlezing voor en na het spoelen niet veel anders was, vraag ik me af of het volgende niet voldoet:
  • Na het toevoegen van gist aan het wort, hier een flink maatglas mee vullen.
  • Hydrometer in maatglas (kan ook in heldere fles oid);
  • Waterslot erop;
  • Dit maatglas onder zelfde condities als gistvat bewaren;
  • Met tweede hydrometer ernaast uitlezen wanneer gewenst.
  • Proeven uit dit monster wanneer gewenst.
In dat geval hoef ik helemaal niets meer te bouwen (eigenlijk wel jammer). Ik hoor graag of dit te kort door de bocht is, maar ga dit bij de volgende vergisting sowieso uitproberen.

Eric v B

Als je vergist in een (doorzichtige) mandfles met een wijde hals, kun je de hydrometer voorzichtig in wort zetten. Door het glas kun je dan je hydrometer aflezen.

De kracht zit in de eenvoud (waar heb ik dat eerder gelezen?).  ;)


PeterEngeltje


ExPeteriment

Citaat van: PeterEngeltje op 02-04-2017  12:26 uIk heb woensdag deze bij Brouwmarkt gekocht:

Ik ga ook uitproberen of mijn hydrometer tijdens de vergisting daarin goed afleesbaar is.
Citaat van: Eric v B op 02-04-2017  11:08 uAls je vergist in een (doorzichtige) mandfles met een wijde hals, kun je de hydrometer voorzichtig in wort zetten. Door het glas kun je dan je hydrometer aflezen.

Dat kan ook, mijn enige bedenking is de schuimlaag, die kan de hydrometer wel eens ontraceerbaar maken. Succes, ik ben benieuwd.


Neetje

Citaat van: ExPeteriment op 02-04-2017  10:20 uMet de constatering dat de uitlezing voor en na het spoelen niet veel anders was, vraag ik me af of het volgende niet voldoet:
  • Na het toevoegen van gist aan het wort, hier een flink maatglas mee vullen.
  • Hydrometer in maatglas (kan ook in heldere fles oid);
  • Waterslot erop;
  • Dit maatglas onder zelfde condities als gistvat bewaren;
  • Met tweede hydrometer ernaast uitlezen wanneer gewenst.
  • Proeven uit dit monster wanneer gewenst.
In dat geval hoef ik helemaal niets meer te bouwen (eigenlijk wel jammer). Ik hoor graag of dit te kort door de bocht is, maar ga dit bij de volgende vergisting sowieso uitproberen.

Misschien beter om het maatglas pas te vullen na de hoofdvergisting zodat je zeker weet dat de hoeveelheid gist in suspensie gelijk is en er geen verschil is/was door de temperatuur invloed van de hoofdvergisting.

ExPeteriment

Per vergisting laat ik nu een monster meelopen. Dat geeft me een beeld van het SG verloop, het verloop van de helderheid en het bezinksel. Is ook van te proeven uiteraard.


TymonK

Leuke experimenten en opstellingen!

Maar is de vergisting in een proefopstelling te vergelijken met de vergisting in je grote vat? Nee toch? (andere condities qua volume, temperatuur etc?)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.