Continue SG/dichtheid meten tijdens vergisting

Gestart door ExPeteriment, 26-03-2017 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ExPeteriment

Op basis van de stijgbuis uit mijn CO2 meter, kan ook continue het SG worden gemeten. Zie bijgaande experimentele opstelling:



De bovenkant van de stijgbuis en de waterslot uitgang van de emmer, komen bij elkaar in een uiteindelijke waterslot uitgang. Zo is het geheel afgesloten voor zuurstof. Ik ga dit combineren met de CO2 meter.

Haagse Wouter

Dat is een mooie opstelling! Wou zo iets ook gaan proberen, maar dit is een stuk beter idee dan wat ik wou gaan doen. Werkt het goed?

ExPeteriment

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2017  12:43 uDat is een mooie opstelling! Wou zo iets ook gaan proberen, maar dit is een stuk beter idee dan wat ik wou gaan doen. Werkt het goed?

Hoi Wouter, het werkt prima. De stijgbuis moet wel mooi waterpas staan, je kunt de hydrometer niet zomaar draaien als er belletjes aan komen te zitten, maar volgens mij toch behoorlijk nauwkeurig. Ik heb er nog geen hele vergisting mee bekeken, dat volgt binnenkort.

De stijgbuis is in hoogte instelbaar, dit is dus op verschillende brouwhoeveelheden af te stemmen.

Tjardo

Wat een leuk idee weer! Blijft alleen de vergisting van het wort in de stijgbuis niet achter op de vergisting in het vat? Ik vraag me af of het wort voldoende mengt zeg maar...

ExPeteriment

Citaat van: Tjardo op 26-03-2017  13:49 uWat een leuk idee weer! Blijft alleen de vergisting van het wort in de stijgbuis niet achter op de vergisting in het vat? Ik vraag me af of het wort voldoende mengt zeg maar...
Goeie vraag. Zoals ik het bekijk zijn het communicerende vaten, als ze meer dan het nivo en druk goed afstemmen moet de samenstelling gelijk zijn. Ik zal bij mijn volgende brouwsel een paar keer een vergelijkende meting doen en ook weer de resultaten delen.

Bij de CO2 meter is er wat stroming heen en weer, daar zal het in ieder geval vergelijkbaar zijn.

ExPeteriment

Geduld is bij mij een zwakke eigenschap. Om te testen of SG in stijgbuis zelfde zal worden/ zijn als in de emmer, heb ik in de emmer water gedaan en in de stijgbuis suikerwater. De hydrometer geeft nu 1025 aan (is al wat gezakt volgens mij). Als er goed gemengd wordt moet het naar 1000 zakken. Ik ben benieuwd.

Peterrr

Best wel een goed idee! Had ik nog niet eerder gezien.
Net als bij drank stoken een " parrot" in de uitloopbuis
En ook wel goedkoop uitvoerbaar.

Succes ermee, en benieuwd of het navolging krijgt.

Grt Peter

nico.derks

Denk dat dit niet zal werken.
CO2 zal de spindel doen stijgen. Maar er zal ook weer gist aan komen.
Op het vat zit een waterslot?
Het lijkt me ook een bron voor infecties.
We zullen het meemaken.

Haagse Wouter


Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 26-03-2017  16:22 uEvt een 2e waterslot op dat ding ;).

Goede opmerking. Want hoewel heel inventief gevonden is deze oplossing wel vragen om oxidatie en infecties indien de buis niet is afgesloten met een waterslot.

Biker

Volgens mij wordt dat in het eerste bericht al uitgelegd  :)

Jacques

Citaat van: Biker op 26-03-2017  16:48 uVolgens mij wordt dat in het eerste bericht al uitgelegd  :)

Hmmm inderdaad, iets te veel gefocust op de foto.

ExPeteriment

Citaat van: nico.derks op 26-03-2017  16:04 uDenk dat dit niet zal werken.
CO2 zal de spindel doen stijgen. Maar er zal ook weer gist aan komen.
Op het vat zit een waterslot?
Het lijkt me ook een bron voor infecties.
We zullen het meemaken.
Zoals in mijn oorspronkelijke post aangegeven komen de uitgang van de buis en van het gistvat bij elkaar in een waterslot. Een eigen waterslot op de buis kan ook, maar ik was bang dat daar door de geringe inhoud ervan, daar weinig CO2 uit zou komen. Ik vertrouw aan deze opstelling wat oxidaties en infecties betreft met een zeer gerust hart mijn brouwsels toe. Maar let wel, het bevindt zich nog in de experimenteerfase. Uiteindelijk wordt het gebouwd rondom RVS.


ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  14:54 uGeduld is bij mij een zwakke eigenschap. Om te testen of SG in stijgbuis zelfde zal worden/ zijn als in de emmer, heb ik in de emmer water gedaan en in de stijgbuis suikerwater. De hydrometer geeft nu 1025 aan (is al wat gezakt volgens mij). Als er goed gemengd wordt moet het naar 1000 zakken. Ik ben benieuwd.
Het mengen ging heel traag. Even een zetje: door de buis omhoog te bewegen, loopt deze leeg, dan weer laten zakken en er zit wort in vanuit het gistvat. Dan klopt de SG meting. Er wordt geen lucht aangezogen (waterslot hield zelfde stand), langs onder en boven communiceren de vaten. Op naar de echte proef met wort. Vanwege een dienstreis start ik die over 2 weken. Toch maar geduld hebben dan, maar het ziet er veelbelovend uit.

ExPeteriment

Voor de zekerheid maar even een schematische weergave gemaakt:



Dit is met doorsnee huisvlijt te maken.

mbroek

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  22:04 uVoor de zekerheid maar even een schematische weergave gemaakt:



Dit is met doorsnee huisvlijt te maken.

Mooi experiment. Ik denk wel dat onderin die slang een verstopping komt doordat daar ook gistslurry komt, net als op de bodem van je vat waardoor het communicerende vaten gebeuren verstoord wordt. Maar dat zal de praktijk wel uitwijzen.

PeterEngeltje

Citaat van: mbroek op 26-03-2017  22:20 uMooi experiment. Ik denk wel dat onderin die slang een verstopping komt doordat daar ook gistslurry komt, net als op de bodem van je vat waardoor het communicerende vaten gebeuren verstoord wordt. Maar dat zal de praktijk wel uitwijzen.


Zeker een mooi experiment.
En ik denk dat je verstopping door gistslurry kunt voorkomen door de kraan onderaan (zie eerste foto in deze topic) 90 graden te draaien zodat de uitgaande slang horizontaal loopt. Eventueel de slang iets inkorten.
Ik denk dat het mogelijk is dat avontuurlijke gistcellen in de stijgbuis kunnen komen en daar vergisting en dus schuimvorming veroorzaken waardoor de hydrometer moeilijk, of niet afleesbaar wordt.
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van Expeteriment

ExPeteriment

Citaat van: PeterEngeltje op 26-03-2017  22:32 uZeker een mooi experiment.
En ik denk dat je verstopping door gistslurry kunt voorkomen door de kraan onderaan (zie eerste foto in deze topic) 90 graden te draaien zodat de uitgaande slang horizontaal loopt. Eventueel de slang iets inkorten.
Ik denk dat het mogelijk is de avontuurlijke gistcellen in de stijgbuis kunnen komen en daar vergisting en dus schuimvorming veroorzaken waardoor de hydrometer moeilijk, of niet afleesbaar wordt.
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van Expeteriment
Dank voor de tip. Maar let op, de kraan zit niet helemaal onderin. Gistsllllurry zal naar bodem gistvat zakken. In geval van nood zal ik de stijgbuis op en neer bewegen om "door te spoelen".

PeterEngeltje

Ik heb de foto nog even goed bekeken. Je heb bij het horizontaal positioneren van de toevoerslang in de stijgbuis nog weinig volume voor je hydrometer omdat de stijgbuis dan omhoog moet.
Misschien kun je de slang via de zijkant van de buis monteren? Of meer brouwen  :)

PeterEngeltje

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  22:35 uDank voor de tip. Maar let op, de kraan zit niet helemaal onderin. Gistsllllurry zal naar bodem gistvat zakken. In geval van nood zal ik de stijgbuis op en neer bewegen om "door te spoelen".

Ha, onze berichten kruiste elkaar.
Nee gistslurry vanaf de bodem van je gistvat komt daar niet. Maar als je gisting in je stijgbuis krijgt, wat niet ondenkbaar is. Dan ontstaat daar wel wat slurry. Als de slang horizontaal loopt heb je daar minder last van.
ik vind het een mooi en creatief experiment en ben benieuwd.

ExPeteriment

Citaat van: PeterEngeltje op 26-03-2017  22:40 uIk heb de foto nog even goed bekeken. Je heb bij het horizontaal positioneren van de toevoerslang in de stijgbuis nog weinig volume voor je hydrometer omdat de stijgbuis dam omhoog moet.
Misschien kun je de slang via de zijkant van de buis monteren? Of meer brouwen  :)
Of een dikkere buis nemen?

Meer brouwen is een optie, maar ik experimenteer vrij veel, zie ook CO2 motor. Het bier klotst hier inmiddels tegen de plinten. Misschien moet ik mijn bordje veranderen in "free beer today".

PeterEngeltje

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  22:48 uOf een dikkere buis nemen?

Meer brouwen is een optie, maar ik experimenteer vrij veel, zie ook CO2 motor. Het bier klotst hier inmiddels tegen de plinten. Misschien moet ik mijn bordje veranderen in "free beer today".

Met een dikkere buis verhoog je het volume in de buis, maar niet de diepte.

ExPeteriment

Trouwens, als de hydrometer door schuim moeilijk afleesbaar is, hou ik er gewoon een tweede naast op dezelfde hoogte. Hoe zuiver willen we het aflezen? En gewoon regelmatig de waarde aflezen en in grafiekje zetten.

ExPeteriment

Citaat van: PeterEngeltje op 26-03-2017  22:59 uMet een dikkere buis verhoog je het volume in de buis, maar niet de diepte.
De diepte pas ik aan door de buis te laten zakken. In dit experiment/ voor de foto had ik een piekenpijp van een halve meter genomen, dus spelingsruimte zat.

Niet voedselveilig ik weet het, maar suiker/honing water drink ik toch niet. Uiteindelijk wordt het glas, siliconenslang en rvs. En natuurlijk fantastisch bier.

PeterEngeltje

Citaat van: ExPeteriment op 26-03-2017  23:01 uTrouwens, als de hydrometer door schuim moeilijk afleesbaar is, hou ik er gewoon een tweede naast op dezelfde hoogte. Hoe zuiver willen we het aflezen? En gewoon regelmatig de waarde aflezen en in grafiekje zetten.

 :) Geweldig ExPeteriment ! Jij denkt in praktische oplossingen, daar houd ik van.
Dit is inderdaad een goede oplossing. En ook al is het misschien niet heel nauwkeurig, het is nauwkeurig genoeg voor het bepalen van de vergistingssnelheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.