Koken met een STC-1000 op elektrische Argesan ketel?

Gestart door Edwin brouwt, 24-03-2017 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik ben sinds 3 weken aan het bierbrouwen (yeah!) en heb een set gekocht van Brouwmarkt met een elektrische Argesan ketel van 27 liter. Prima ketel, alles werkt naar behoren.

Voor het maischen moet je toch altijd de temperatuur goed in de gaten houden, maar bij het koken gaat het mis: de rollende kook is een wild kolkende river! (met de de deksel op een kiertje voor een lichte verdamping).

Als ik de deksel helemaal van de pan haal, dan wordt de kook mooier, rollender, maar dan verdampt er nogal veel (bij onze eerste batch met 8 liter maisch en 6 liter spoelwater was er denk ik wel 3 liter verdampt). Dus van de beloofde 9 liter bier was er nog 6 a 7 over.

Nu heb ik een stc-1000 liggen en ik vroeg me af of die te gebruiken is om de ketel te regelen. De ketel zelf schakelt op z'n hoogste stand helemaal niet uit, een tandje lager schommelt de temperatuur tussen 92 (er borrelt dus niets) en 100 (wild!).

De stc-1000 zou dat toch beter moeten kunnen?
Maar kan die voeler die er bij zit gewoon in het wort gehangen worden?
En regelt ie het dan goed, de specs zeggen tot 100 graden.
En gaat het met het vermogen goed, de ketel is 2000watt en de stc-1000 kan volgens mij tot 10A.

Vragen, vragen, het is wat na 2x gebrouwen te hebben! :-D



Biertje1985

Kan, maar er zijn betere opties die de temperatuur veel preciezer regelen, zoals een PID of een Brewboardje (van mij).
Er zijn ook STC-1000 die te flashen zijn, waarin je een maisch programma kan zetten. Opties genoeg dus, je vind hier veel over als je even zoekt op het forum.

Suc6!  :proost:

Edwin brouwt

Heb je wat meer info over je Brewboardje, klinkt interessant!

mbroek

Deksel eraf met koken. Verdampen is niet erg als je weet hoeveel je verdampt. Als je 9 liter bier wilt hebben en je verdampt 3 liter, dan moet je voor het koken spoelen tot je 12 liter in de pan hebt. Maar die pan werkt beter met grotere batches.

Met Brewboard kun je wel het koken regelen, dat werkt veel preciezer.

Jacques


Edwin brouwt

Hallo mbroek,

Maakt het dan niet uit dat het geen rollende kook hebt, maar een wildwaterbaankook?

En Jacques: ik ben nieuw op dit forum en moet nog even leren hoe alles goed te vinden is: tags dus!

Jacques

Citaat van: FREDwin op 24-03-2017  21:01 uEn Jacques: ik ben nieuw op dit forum en moet nog even leren hoe alles goed te vinden is: tags dus!

Tags en de zoekfunctie zorgen er voor dat je dingen kunt terugvinden. Er is hier op het forum al heel wat geschreven.

Neetje

Citaat van: FREDwin op 24-03-2017  17:40 u...
een elektrische Argesan ketel van 27 liter.
...

Voor een rollende kook van je ketel, gevuld met 21 liter heb je zo'n 1300 tot 1400 Watt nodig.
Beter een dimmer ertussen zodat je het vermogen terug regelt.

Edwin brouwt

Ik ben een beetje gaan zoeken, maar ik zie zo'n dimmer voor +2000 Watt voor rond de € 100,-
Dat is me nu iets teveel.
Wel een goed idee!

Neetje

Citaat van: FREDwin op 24-03-2017  22:57 uIk ben een beetje gaan zoeken, maar ik zie zo'n dimmer voor +2000 Watt voor rond de € 100,-
Dat is me nu iets teveel.

Of eentje samenstellen - bestellen China

sw_reijnders


Edwin brouwt

Super forum dit! Ik heb de kyotto gelijk besteld met koeler. And now we wait...

mbroek

Citaat van: FREDwin op 24-03-2017  21:01 uHallo mbroek,

Maakt het dan niet uit dat het geen rollende kook hebt, maar een wildwaterbaankook?

Wel, de deksel met koken moet eraf om de ongewenste stoffen uit je wort te laten gaan, maar ik snap het dilemma. Bij grotere hoeveelheden is die wildwaterbaan al een stuk minder. Dimmen van het vermogen is dus het beste, niet een thermostaat want je wilt wel de boel aan de kook houden. Een wildwaterbaan (golfslagbad noem ik het) is teveel van het goede.

Ik zie dat er al wat voorbeelden staan, maar ook Brewboard werkt als dimmer tijdens het koken.

Sander van Dijk

Citaat van: FREDwin op 24-03-2017  22:57 uIk ben een beetje gaan zoeken, maar ik zie zo'n dimmer voor +2000 Watt voor rond de € 100,-
Dat is me nu iets teveel.
Wel een goed idee!
Beetje mosterd naar de maaltijd, maar deze volt regulator van Ebay werkt ook mooi. Je kunt met de knopjes het percentage van het voltage instellen. Werkt super.
http://m.ebay.nl/itm/201402045392?_mwBanner=1

Je moet dit uiteraard wel even veilig (en geaard) in een kastje inbouwen, want je werkt met 230 Volt.

Edwin brouwt

Ziet er ook prima uit (handig dat het compleet is), ik ga even kijken hoe met de Kyotto gaat, want die is al besteld :-)

Edwin brouwt

De Kyotto (SSR met potmeters)  is binnen, alles aan elkaar gekoppeld en met een ouderwetse gloeilamp werkt het helemaal goed.

Maar is het normaal dat wanneer ik de ketel aansluit en ik de potmeter niet op vol zet, maar op bijvoorbeeld 80%, de ketel begint te zoemen?

Kan dat kwaad?
Of is de voltage regulator van Sander een betere optie?

Ik snap maar een heel klein beetje van elektronica, dus blijf huiverig als dingen zich net anders gedragen dan ik verwacht :-)

_M_M_

Citaat van: FREDwin op 08-04-2017  15:16 uDe Kyotto (SSR met potmeters)  is binnen, alles aan elkaar gekoppeld en met een ouderwetse gloeilamp werkt het helemaal goed.

Maar is het normaal dat wanneer ik de ketel aansluit en ik de potmeter niet op vol zet, maar op bijvoorbeeld 80%, de ketel begint te zoemen?

Kan dat kwaad?
Of is de voltage regulator van Sander een betere optie?

Ik snap maar een heel klein beetje van elektronica, dus blijf huiverig als dingen zich net anders gedragen dan ik verwacht :-)
Ik heb ook wat materiaal aangesloten op een kyotto ac ssr (±3 kW). Dhr Reijnders herft mij op een ander forum op dit idee gebracht en dit werkt echt perfect! Het zoemen is een 50hZ zoem en kan geen kwaad. Ik zou er niet heel veel meer aan doen dan een mooi kistje /kastje met heatsink maken.. Ik heb er ook nog een ventilator ingebouwd om de warmte ag te voeren maar deze is eigenlijk niet eens nodig met een goede heatsink.


Edwin brouwt

Goed te horen dat het geen kwaad kan, want tweede paasdag wordt weer een brouwdag!  :D

Maar misschien kan iemand me uitleggen waarom het zoemt op 10-90%, maar als ik de potmeter vol open zet, niet meer?


mbroek

Citaat van: FREDwin op 12-04-2017  09:23 uGoed te horen dat het geen kwaad kan, want tweede paasdag wordt weer een brouwdag!  :D

Maar misschien kan iemand me uitleggen waarom het zoemt op 10-90%, maar als ik de potmeter vol open zet, niet meer?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Faseaansnijding lees dit maar, makkelijker als hier een verhaal ophangen zonder plaatjes.

Bij minimum en maximum heb je hier bijna geen last van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.