Problemen met JAVAL-filter / filter verstopt

Gestart door JamMasterJustin, 20-03-2017 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag een ietwat lange brouwdag gehad door behoorlijke filter problemen.

Ik heb een tijd geleden een JAVAL-filter gemaakt en deze deed het de eerste keer bijzonder goed. De maisch werd goed gescheiden van het wort. Ook bij een gewone watertest werkt de filter goed en probleemloos. Na het koken ben ik destijds wel op problemen gestuit. Ik had een IIPA gebrouwen met behoorlijk wat hoppellets waardoor de filter verstopte (whirlpoolen hielp niet).

Afgelopen zaterdag heb ik dus gebrouwen maar daarbij verstopte de filter al na het maischen / tijdens het filteren. ik heb op 4.08 liter / kg gemaischt. Daar zal het (verwacht ik) niet aan liggen. Ik heb voor het eerst klam geschroot (de avond/nacht voor het brouwen) mogelijk dat ik te fijn heb geschroot (mijn start SG is 4 punten hoger dan gepland). Maar het zag er goed uit.



Tijdens het filteren merkte ik dat ik door het voortdurend heen en weer bewegen van de filter lukte het om een voortdurende aanzuiging te creëren. Verre van ideaal en heet aan je handen als je per ongeluk het koper / ketel aanraakt.

Na het koken verstopte de filter ook. Wederom met dezelfde truc (en eens zo veel blaren tot gevolg) lukt het uiteindelijk wel.

Wat gaat er mis?

JanEric

Hoe ziet je Javal filter eruit? Gebruik je misschien een te krappe rvs slang?

JamMasterJustin

Ik heb een 12mm koperen buis met daarop een kraan die naar twee buizen gaat. Één buis om aan te zuigen en één buis om het wort door te laten stromen (als de kraan open staat)





Ik heb helaas geen betere foto. Dit zijn stills uit een filmpje

ray71

Hoe heb je de reiniging gedaan na eerste keer

JamMasterJustin

Ik heb er destijds warm water doorheen laten lopen en laten drogen. en nu voor gebruik eerst met water en Chemipro Caustic (en direct nagespoeld ivm chloor) en erna met Star San doorgespoeld. En erna weer met water naspoelen

Jeroen D

Als het testen met gewoon water goed verloopt zal het wellicht aan je mout/filterbed liggen. Wellicht dat je het klam schroten even moet fine-tunen. Ik heb nog geen ervaring met klam schroten, maar is het idee niet juist dat de kafjes meer intact zijn en alleen gescheurd (ipv gebroken/verpulverd)? Dat zie ik niet terug in jouw foto. Maar een close up zou wellicht duidelijkheid geven.

Verder,  als ik door veel hop merk dat mijn filterheks iets wat stugger aanzuigt, gebruik ik mijn roerspaan om de slang te verplaatsen/te buigen. Dat voorkomt blaren en is wellicht een betere noodoplossing. Maar de heks is iets anders dan de javal...

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 20-03-2017  12:41 uIk heb een 12mm koperen buis met daarop een kraan die naar twee buizen gaat. Één buis om aan te zuigen en één buis om het wort door te laten stromen (als de kraan open staat)

Wordt er misschien valse lucht aangezogen via de buis om aan te zuigen? Dat kan de hevelwerking belemmeren.

JamMasterJustin

Hmm... dat is eigenlijk best een goede mogelijkheid, Jacques! mijn oplossing voor een kleiner risico op contaminatie blokkeert dan de filter in zijn geheel :D

Ik ga hem eens proberen met een vinger op de openingen van de aanzuigslang.

EvdBroek

Ik zou het aanzuigstuk er af halen want dat zal de werking belemmeren.

Overigens heb je voor het koken nooit kans op besmetting en ook na het koken kun je gerust aanzuigen aan de slang.

JamMasterJustin

Bedankt, dat ga ik proberen!

Bij het hevelen na het koken, maak je dan de slang nog schoon met Star San nadat je hebt aangezogen (dus de vloeistof met zwaartekracht  in de slang laten hangen, schoonmaken en dan het gistvat of neem je de mondbacteriën voor lief?)

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 22-03-2017  18:45 uBij het hevelen na het koken, maak je dan de slang nog schoon met Star San nadat je hebt aangezogen (dus de vloeistof met zwaartekracht  in de slang laten hangen, schoonmaken en dan het gistvat of neem je de mondbacteriën voor lief?)

Als je een silicone slang gebruik met een slangeklem die je kunt dichtknijpen kun je het gedeelte van de slang dat in je mond gezeten heeft (maar ook een groter gedeelte van de slang) desinfecteren met behulp van Star San.

 

JamMasterJustin

Het verwijderen van de aanzuigpijp werkt! Filter loopt nu als een zonnetje! Bedankt voor jullie hulp en reacties

guuz

Zag ik daar een doorzichtige plastic slang? Volgens mij moet je die niet gebruiken, want volgens mij is de temperatuur aan het eind van de maischen toch een stuk hoger dan de max voorgeschreven 60 C. Zie tekst van een leverancier: "Unibrew hevelslang doorzichtig per meter 8 x 10 mm. Transparante levensmiddelen kwaliteit.Voor het maken,verlengen van hevels. Maximum temperatuur 60 graden, niet drukbestendig."  Ik zou overstappen naar siliconenslang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.