Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste kloonbier  (gelezen 1160 keer)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mijn eerste kloonbier
« Gepost op: 19-03-2017 16:21 u »
Gisteren mijn APA gebrouwen en ben nu bezig met een nieuw brouw idee voor over 2-3 weken. Ik wil eens een kloonbier brouwen, en had een La chouffe in gedachten. Deze keer wil ik met gedemineraliseerd water brouwen. Dit omdat ik de watersamenstelling niet goed ken van mijn water en ik het demiwater gratis kan krijgen. Om het recept te creŽren heb ik wat gezocht op het forum en uiteindelijk bij het ONK 2007 recept gekomen. Het gebruik van brouwzouten heb ik door BrouwHulp in laten vullen. Ik neem aan dat elk demiwater hetzelfde is? Iemand nog tips en adviezen wat betreft dit recept? Ik dacht er aan om deze bij 19 ļC te laten vergisten

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLa chouffe kloon
Brouwdatum19-03-2017
BierstijlTripel
Volume25,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lGedemineraliseerd water
2,2 gCaCl2
1,80 gCaSO4
2,70 mlMelkzuur
16,98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
51 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l27 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,850 kgPilsmoutDingemans3 EBC84,8 %
1,050 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC15,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.20 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gCascadebellen8,5%75 min.15,7 IBU
15,0 gSaazpellets3,8%15 min.3,1 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
14,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 2,0 l getrapte starterBelgian Ardennes (3522)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbršu
Re: Mijn eerste kloonbier
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2017 16:27 u »
Offtopic: Heb je je demiwater van Verloop toevallig? Ik was daar laatst voor CO2, zag daar een tappunt.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2017 17:10 u »
Nee, via een kennis die heeft het weer van een glazenwasser

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2018 07:17 u »
Demiwater op zich is niet drinkbaar. Ik heb begrepen dat het drinken van puur demiwater zelfs gevaarlijk is. Is het om te brouwen wel bruikbaar? Kan zoveel tappen als ik wil op mijn werk. Ik gebruik het nu om StarSan mee te mengen. Gebruikte het vroeger om mijn zeewater mee te maken voor mijn zeeaquarium. Met een TDS meter mat ik 00000, er zit niks maar dan ook niks meer in. Ik voegde zelf Ca, Mg en nog wat andere stofjes toe, en zout natuurlijk. Afwasmachinezout... Ik zou eerder bronwater nemen. Bar-le-Duc bijvoorbeeld. Kost per liter ook niet zoveel (Ä 0,37). Maar loont het de moeite? Proef je het verschil? Maakt het je bier anders? Beter?

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2018 08:53 u »
Demiwater bevat bijna geen mineralen, maar toch nog altijd iets, ik hanteer volgende waarden: 1mg/l Ca, 8 mg/l Na, 4 mg/l Cl, 1 mg/l SO4, 165 mg/l CaCO3, zuurgraad 7,2 pH.
Voor dit bier zou ik kiezen voor het waterprofiel Yellow Balanced uit Bru'n Water: 50 mg/l Ca, 7 mg/l Mg, 5 mg/l Na, 75 mg/l SO4 en 60 mg/l Cl. Als ik dit even voor je bereken in BrouwHulp moet je volgende toevoegen: 2,3 g CaCl2, 1,7 g SaSO4, 1,4 g MgSO4 en 3 ml melkzuur. Ik heb dit niet gedaan met de suggestieknop van BrouwHulp: die houdt enkel rekening met de verhouding Cl/SO4 en de pH en dat is een beetje simplistisch. Ik kies meestal het passend waterprofiel en pas mijn water dan manueel aan in BrouwHulp tot ik aan die waardes kom.
En ja, het loont de moeite. Probeer het eens uit, je zal merken dat je bier veel verfijnder wordt.

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2019 10:11 u »
Demiwater bevat bijna geen mineralen, maar toch nog altijd iets, ik hanteer volgende waarden: 1mg/l Ca, 8 mg/l Na, 4 mg/l Cl, 1 mg/l SO4, 165 mg/l CaCO3, zuurgraad 7,2 pH.
Voor dit bier zou ik kiezen voor het waterprofiel Yellow Balanced uit Bru'n Water: 50 mg/l Ca, 7 mg/l Mg, 5 mg/l Na, 75 mg/l SO4 en 60 mg/l Cl. Als ik dit even voor je bereken in BrouwHulp moet je volgende toevoegen: 2,3 g CaCl2, 1,7 g SaSO4, 1,4 g MgSO4 en 3 ml melkzuur. Ik heb dit niet gedaan met de suggestieknop van BrouwHulp: die houdt enkel rekening met de verhouding Cl/SO4 en de pH en dat is een beetje simplistisch. Ik kies meestal het passend waterprofiel en pas mijn water dan manueel aan in BrouwHulp tot ik aan die waardes kom.
En ja, het loont de moeite. Probeer het eens uit, je zal merken dat je bier veel verfijnder wordt.

Zit er nog zo veel alkaliniteit in demiwater ja? Ik wil binnenkort een pils gaan brouwen en starten met demiwater, maar krijg nog geen waterprofiel gevonden dus ik denk met jouw waardes te gaan werken. Moet dan dus vooral zorgen dat de alkaliniteit wat daalt, maar dat is te doen.

Tags: