Mijn nieuwe (en eerste ;) ) installatie

Gestart door bramoever, 18-03-2017 11:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bramoever

Goede morgen,

Laatste week weer wat meer tijd gehad om aan mijn project te werken.
Het begint eindelijk vorm te krijgen!

Zo goed als af:
Brouwvaten.
Frames om ze op te plaatsen.
Gistkoelkast

Af:
koeler
stc1000 kastje + aansluitingen.

Meeste rand zaken al bij elkaar gesprokkeld. (zuur/base-middel, bierdoppen, roerspaan, refractometer etc)

Nog even en kan mijn eerste (ook zelf in elkaar geknutselde) brouwsel gaan brouwen.

Hoop dat mijn zelf in elkaar gelaste frames het gaan houden (ze voelen in ieder geval sterk) en ga ze met 2 M12 keilbouten per frame aan de muur hangen....

Daarna natuurlijk nog aantal maal een testrun draaien, om wat waarden te achterhalen (verdamping, rest vloeistof, gasstand) tevens om het geheel te reinigen.

Plaatjes:
De koeler


De frames


Spoelwater vat: (moet nog een siliconen slang tussen zodat ik waterniveau kan aflezen ivm spoelwater toevoegen)



Maischvat



Kookvat



Samen




JAVAL

Mooie spullekes Bram, ik ben vooral onder de indruk van het materiaal van je spiraalkoeler. Is dat flexibele RVS gasbuis? Dat geeft extra koeloppervlak door de ribbels, en is ook nog goed met de hand te buigen, mooi!
Jaap

EvdBroek


hermjan

Mooi hoor! Leuk om straks echt te beginnen hè. Ik zit in een vergelijkbare fase.

Over de spiraalkoeler is een apart topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=18983.0. De ervaringen zijn erg goed.

bramoever

Jup, adhv dat topic de koeler van rvs gemaakt.
Moet zeggen dat t alles behalve makkelijk te verwerken is, slang wil alle kanten op, behalve die ik wou :P

Ben ook benieuwd, vooral hoe leeg ik de vaten kan trekken (hoeveel rest erin blijft zitten...)
En hoe makkelijk er te werken is met de fusten op verschillende hoogtes ivm zwaartekracht.

Denk vandaag de frames uittekenen op de muur, en mogelijk vastzetten, en dan duurt het niet lang meer voor de eerste proef-run denk ik :)

Underdike

Citaat van: JAVAL op 18-03-2017  12:06 uMooie spullekes Bram, ik ben vooral onder de indruk van het materiaal van je spiraalkoeler. Is dat flexibele RVS gasbuis? Dat geeft extra koeloppervlak door de ribbels, en is ook nog goed met de hand te buigen, mooi!
Jaap
Ik maakte me juist zorgen over die geribbelde koelspiraal... ik zie uren borstelen en kutten om de hoptroep eruit te borstelen...

Eric v B

Citaat van: Underdike op 19-03-2017  09:52 uIk maakte me juist zorgen over die geribbelde koelspiraal... ik zie uren borstelen en kutten om de hoptroep eruit te borstelen...
Gewoon hopzakjes gebruiken. Na gebruik de spiraal ff schoonspuiten met een tuinslang en daarna in een emmer met heet water en afwasmiddel zetten. Als laatste nog een keer afspoelen met water en op laten drogen. No problem.

Underdike

Citaat van: Eric v B op 19-03-2017  12:55 uGewoon hopzakjes gebruiken. Na gebruik de spiraal ff schoonspuiten met een tuinslang en daarna in een emmer met heet water en afwasmiddel zetten. Als laatste nog een keer afspoelen met water en op laten drogen. No problem.
Wij gebruiken hopzakjes, maar naderhand zit de (gladde) spiraal toch onder de hop-restanten, aanslag en plakkerige suikertroep... en dus lijkt een geribbelde koelspiraal mij geen feest.

Eric v B

Citaat van: Underdike op 19-03-2017  13:09 uWij gebruiken hopzakjes, maar naderhand zit de (gladde) spiraal toch onder de hop-restanten, aanslag en plakkerige suikertroep... en dus lijkt een geribbelde koelspiraal mij geen feest.
En ik kan je vertellen dat het wel meevalt. ;)

Zuidema

Ziet er erg netjes uit!

Ik zie dat je teflon afdichtingstape hebt gebruikt. Er zijn redelijk wat reinigingsproducten die hier op reageren wat je natuurlijk niet wilt.

Chapeau!


Proost!

bramoever

Bedankt!

Oké dat wist ik niet?!?!
Weet je zo dan toevallig wat er op reageert, en wat ik dan beter kan gebruiken....?

Bedankt!

Paard

Teflontape is prima in combinatie met alle reinigingsmiddelen voor bier. Teflon coatings in pannen is een ander verhaal daar kan het onderliggende materiaal corroderen door beschadigingen of porositeit van de teflonlaag.

Zuidema

Citaat van: Paard op 19-03-2017  23:20 uTeflontape is prima in combinatie met alle reinigingsmiddelen voor bier. Teflon coatings in pannen is een ander verhaal daar kan het onderliggende materiaal corroderen door beschadigingen of porositeit van de teflonlaag.

@paard Wat is de reden dan dat het niet reageert met teflon tape maar wel met de coating?

Ik weet het van pbw zeker. Dit staat ook vermeld in de beschrijvingen bij webshops en op het productblad.


Proost!

bramoever

ben toch wel benieuwd... en wat zou er dan gebruikt moeten worden?!
Gezien alle nu nog nieuw en vers is, is het nu zozo makkelijker vervangen.... (mits het nodig is natuurlijk)

Paard

Citeer@paard Wat is de reden dan dat het niet reageert met teflon tape maar wel met de coating?

Ik weet het van pbw zeker. Dit staat ook vermeld in de beschrijvingen bij webshops en op het productblad.


Proost!

CiteerTeflon coatings in pannen is een ander verhaal daar kan het onderliggende materiaal corroderen door beschadigingen of porositeit van de teflonlaag.

Het reageert dus niet met de teflon coating maar met het materiaal daaronder (aluminium), teflontape is dus geen enkel probleem. Er zijn maar heel weinig stoffen die teflon aantasten en dit zijn geen van allen stoffen die je in een brouwwinkel of keukenkastje vindt.

Paard

Citeerben toch wel benieuwd... en wat zou er dan gebruikt moeten worden?!
Gezien alle nu nog nieuw en vers is, is het nu zozo makkelijker vervangen.... (mits het nodig is natuurlijk)

Teflontape is dus prima, net zo prima als de teflon pakking van de kranen die je hebt  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.