Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Michielvtb op 17-01-2021  17:21 uIk denk dat de schakelaar nog wel werkt. Staat de Ispindel uit, dan meet ik 0V tussen 5V en 0 (GND) op de wemos. zet ik de schakelaar om, dan staat daar netjes 4.12Volt. Hetzelfde geldt voor de oplaad module. Dus ik zie de schakelaar werken op mijn multimeter.
De gyro zie ik ook gewoon aangaan, doordat het ledje gaat branden.

wilde net reageren.
Had erover heen gelezen dat je wel 4,12 v meet als je hem op de batterij aan hebt staan.Zal het  :proost: zijn, dan lees ik maar de helft

Scorpionrose

Maar heb je de ispindel ook aan de USB gehad terwijl de batterij er nog inzat?
Want dat kan alleen als je de diode van de wemos hebt verwijderd.
Heb je dat niet verwijderd kan kan hij maar kort aan de USB samen met de batterij.
En je zet dan trouwens ook de volle 5V op de batterij die dan erg warm gaat worden tot ie het begeeft.

Scorpionrose

Ik verwijder zelf niets van de wemos.
Ik programmeer en test eerst de wemos(heb hiervoor een wemos test ispindel) voordat ik hem soldeer op de uiteindelijk ispindel.
Dan weet ik altijd dat als de ispindel klaar is en niet naar behoren werkt het niet aan de wemos ligt.

Michielvtb

Ik heb juist de hele tijd de batterij verwijderd om te voorkomen dat dat mis zou gaan. Vandaar dat ik Putty ook niet kan uitlezen als ik hem op de batterij laat draaien. Een test PCB maken met de female pin header/sockets heb ik ook al aan zitten denken, zeker omdat al die wemossen iets anders dubieus hebben.
Heb ook de wemos wel los geprogrammeerd voordat ik hem ging solderen, alleen omdat er dan niks aanhangt kun je over werking van de temperatuursensor, gyro en batterij niet zoveel zeggen...

Michielvtb

Even een update.
Ik heb bij een webwinkel in NL een WEMOS D1 MINI en een PRO16M besteld, die er op de foto's in ieder geval origine(e)l(er) uitzagen.
Deze heb ik gisteravond ontvangen en de PRO lijkt inderdaad op de GOOD WEMOS uit het plaatje van Scorpionrose, een foto van die van mij hieronder:


Inmiddels deze allebei op een (test) Ispindel gebouwd en geflasht met laatste firmware. Werkt meteen en niets geen gezeik. Daarna ook nog 2 fake wemossen vers uit de verpakking geprobeerd op de test PCB. Afhankelijk van de Firmware versie wederom geen temperatuur uitlezing, geen batterij uitlezing, instabiele verbinding en 1 werkt er gewoon niet op de batterij.  Ligt dus toch echt aan de fake WEMOS!
Ome ALie heeft inmiddels wel aangeven dat ik moest flashen met Dout ipv DIO aangevinkt, dit op advies van de flash memory fabrikant die schijnbaar recent het flashmemory vervangen heeft voor een ander type. Maar dat helpt ook gewoon niet, resultaat blijft hetzelfde.
Nu maar hopen op een refund, of een paar euros verlies incasseren  :o

Michielvtb

Nog een kleine aanvulling omdat anderen hier wellicht ook mee geholpen kunnen zijn:
Ik heb de 2 PRO's 16MB, dus zowel de namaak als die uit de Nederlandse webshop, ook geflasht met brewflasher: https://github.com/thorrak/brewflasher/releases
Voor de namaak moest ik wel DOUT kiezen tov DIO voor de niet-namaak.
Na het flashen via brewflasher werkte ook de namaak vlekkeloos op firmware versie 6.3.1. Met de NODEMCU flasher die ik hiervoor gebruikte ging het flashen nog wel eens mis, ook een keer met de niet-namaak pro versie. Ik zag dan ook failed to mount FS en na de "deep-sleep" kwam de wemos bij in config mode ipv waardes doorgeven. Het lijkt erop dat die niet goed overweg kan met de 16MB flash geheugen oid. Brewflasher heeft dit dus opgelost. Overigens ging het flashen van de WEMOS MINI D1 V3 wel gewoon in 1 x goed met de NODEMCU flasher. Brewflasher is wel net wat makkelijker in gebruik vind ik. Hij download zelf de firmware en je ziet in de log ook dat hij zelf detecteerd hoeveel flash geheugen er op de WEMOS zit.

Inmiddels draaien beide nu bijna 24 uur en ze geven elk kwartier netjes hun waardes door aan brewfather. (ze zaten niet in wort of water, maar lagen gewoon op de tafel en ik heb ze af en toe anders neergelegd of gezet):


lier

Ispindel pro blijft in configuratie modus, iemand enig idee hoe ik hem daar weer uit kan krijgen?

Ik heb de iSpindel uit en aan gezet, batterij eruit, opnieuw flashen, probleem blijft.

Michielvtb

Welke PRO versie heb je: 4mb of 16mb?
Bij mij heeft het geholpen om hem te flashen met brewflasher, zie het bericht boven jouw post waar je die kunt downloaden.  En dan kiezen voor de DOUT ipv DIO setting als je het vermoeden hebt dat je een namaak pro hebt.

Scorpionrose

Citaat van: lier op 26-01-2021  12:22 uIspindel pro blijft in configuratie modus, iemand enig idee hoe ik hem daar weer uit kan krijgen?

Ik heb de iSpindel uit en aan gezet, batterij eruit, opnieuw flashen, probleem blijft.

Plaats even foto van de wemos.

lier

Citaat van: Scorpionrose op 26-01-2021  13:56 uPlaats even foto van de wemos.


lier

Heb het voor elkaar, verkeerd netwerk wachtwoord.
Blijkbaar als hij geen verbinding kan maken gaat hij terug naar configuratie settings, weer wat geleerd

Michielvtb

Klopt. Als hij niet goed geflashed is en niet doorstart beland je ook weer in de configuratiemodus. Mooi dat het is opgelost!

Scorpionrose

Citaat van: Michielvtb op 26-01-2021  13:26 uWelke PRO versie heb je: 4mb of 16mb?
Bij mij heeft het geholpen om hem te flashen met brewflasher, zie het bericht boven jouw post waar je die kunt downloaden.  En dan kiezen voor de DOUT ipv DIO setting als je het vermoeden hebt dat je een namaak pro hebt.

Origineel wordt niet meer gemaakt. Wel een goede wemos pro 16mb en een slechte versie 16mb.
Net als een wemos pro 4mb die nooit heeft bestaan en dus bij flashen niet herkend wordt.
Heb hier een partij pro 4mb terwijl ik 16mb had besteld. Alles netjes terugbetaald gekregen.
Als je net als ik beschikt over het juiste materiaal dan kun je dus de 4mb netjes verwijderen en een 16mb netjes terug plaatsen. Daarna heb je dus de goede wemos met 16mb. Want alle 4mb pro zijn op basis van de goede wemos.
En op dit moment worden ALLEEN de slechte wemos 16mb pro verkocht. Dit kun je zien aan de prijs als je op alie koopt (rond de 2-2,20 per stuk. De goed zijn ook wel te koop maar zul je op dit moment niet via de gewone weg op alie vinden.Maar zijn ook een stuk duurder.

Zelf ben ik al een tijdje klaar met alie en betaal liever wat meer via de Nederlandse handel.De wemos die je nu in Nederland koopt komen ook uit China (rechtstreeks af fabrikant) en zijn dezelfde als de goede wemos. Echter sturen de chinezen daar geen troep heen maar een wemos met de juiste modules erop. Nadeel is wel dat een iSpindel wat meer kost maar wat als voordeel heeft dat kwaliteit altijd wint.

Michielvtb

Citaat van: Scorpionrose op 28-01-2021  18:15 uOrigineel wordt niet meer gemaakt. Wel een goede wemos pro 16mb en een slechte versie 16mb.
Net als een wemos pro 4mb die nooit heeft bestaan en dus bij flashen niet herkend wordt.
Heb hier een partij pro 4mb terwijl ik 16mb had besteld. Alles netjes terugbetaald gekregen.
Als je net als ik beschikt over het juiste materiaal dan kun je dus de 4mb netjes verwijderen en een 16mb netjes terug plaatsen. Daarna heb je dus de goede wemos met 16mb. Want alle 4mb pro zijn op basis van de goede wemos.
En op dit moment worden ALLEEN de slechte wemos 16mb pro verkocht. Dit kun je zien aan de prijs als je op alie koopt (rond de 2-2,20 per stuk. De goed zijn ook wel te koop maar zul je op dit moment niet via de gewone weg op alie vinden.Maar zijn ook een stuk duurder.

Zelf ben ik al een tijdje klaar met alie en betaal liever wat meer via de Nederlandse handel.De wemos die je nu in Nederland koopt komen ook uit China (rechtstreeks af fabrikant) en zijn dezelfde als de goede wemos. Echter sturen de chinezen daar geen troep heen maar een wemos met de juiste modules erop. Nadeel is wel dat een iSpindel wat meer kost maar wat als voordeel heeft dat kwaliteit altijd wint.

Daar geef ik je groot gelijk in, scheelt heel wat geklooi  ;)
Overigens moest ik mijn goede Wemos die ik in Nederland had besteld ook flashen met brewflasher voordat hij goed werkte. Via de NODEMCU flasher bleef de FAILED TO MOUNT FS bestaan.

M

Voor de geïnteresseerden; Joey Joe Joe Jr. heeft een nieuwe versie van "The Jeffrey" iSpinel PCB uitgebracht. Het gaat om versie 2.69.

Link naar zijn blogpost hier
De gerber files kun je hier op github vinden.

Veel verschillen zitten er niet in maar ik zal ze even benoemen:
- De DS18B20 is 180 graden gedraaid zodat de bolle kant in de bolle kant van de petling valt
- Onderaan de pcb zijn vlakken toegevoegd waar je soldeertin op kunt toevoegen om de iSpinel te balanceren, dit heeft als voordeel dat je niet aan hoeft te klooien met gewichtjes of het verschuiven van de batterij.

Scorpionrose

Citaat van: M op 02-02-2021  08:17 uVoor de geïnteresseerden; Joey Joe Joe Jr. heeft een nieuwe versie van "The Jeffrey" iSpinel PCB uitgebracht. Het gaat om versie 2.69.

Link naar zijn blogpost hier
De gerber files kun je hier op github vinden.

Veel verschillen zitten er niet in maar ik zal ze even benoemen:
- De DS18B20 is 180 graden gedraaid zodat de bolle kant in de bolle kant van de petling valt
- Onderaan de pcb zijn vlakken toegevoegd waar je soldeertin op kunt toevoegen om de iSpinel te balanceren, dit heeft als voordeel dat je niet aan hoeft te klooien met gewichtjes of het verschuiven van de batterij.

3 berichten en reclame maken voor printjes bij pcb zodat er voor elke verkochte print een paar euro verdient wordt?

Eric v B

Citaat van: Scorpionrose op 02-02-2021  10:53 u3 berichten en reclame maken voor printjes bij pcb zodat er voor elke verkochte print een paar euro verdient wordt?
Of een enthousiaste hobbybrouwer die al een tijdje meeleest, niet veel post, interesse heeft in automatisering en een fantastische site heeft ontdekt die hij met zijn medehobbybrouwers wil delen.

Zoals de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten?  ;)

Puck

Citaat van: Scorpionrose op 02-02-2021  10:53 u3 berichten en reclame maken voor printjes bij pcb zodat er voor elke verkochte print een paar euro verdient wordt?

Ik begrijp jouw opmerking niet als hobbyist. Ben het met Eric eens. Of moet ik het commercieel bekijken vanwege een bepaalde Nederlandse Ispindel webwinkel?

tdp

Citaat van: Scorpionrose op 02-02-2021  10:53 u3 berichten en reclame maken voor printjes bij pcb zodat er voor elke verkochte print een paar euro verdient wordt?

Ik weet niet wat je doel is met deze bijdrage, maar volgens mij wordt er gewoon een adres van een handige site gedeeld?

Je hebt niet het alleenrecht op de verkoop van iSpindels he? ;-)

Scorpionrose

Citaat van: tdp op 02-02-2021  15:56 uIk weet niet wat je doel is met deze bijdrage, maar volgens mij wordt er gewoon een adres van een handige site gedeeld?

Je hebt niet het alleenrecht op de verkoop van iSpindels he? ;-)

Maak ik reclame TDP? Nee.
En als ik dat doe dan op de manier wat op dit forum mag. Zoals een verloting.
Maar bedankt voor het maken van reclame voor mij. :biersmile:

M

Ik heb in een eerder topic al de achterdochtigheid naar nieuwe leden aangehaald, dus ik laat deze opmerking van Scorpionrose verder langs me af gaan en ga vrolijk door met interessante informatie delen!

Puck

Citaat van: M op 02-02-2021  16:23 uIk heb in een eerder topic al de achterdochtigheid naar nieuwe leden aangehaald, dus ik laat deze opmerking van Scorpionrose verder langs me af gaan en ga vrolijk door met interessante informatie delen!

Inderdaad daar is het forum voor bedoeld! Dat sommigen er een slaatje uit slaan, dat hou je niet echt tegen. Ik vind het in ieder geval geen goede reclame voor je als je verborgen spullen aan de man wil brengen via slinkse opmerkingen op een forum. Kan iemand of Scorpionrose zelf vertellen wat een Ispindel van hem kost? Openbaar, want op de site vind je het ook niet. Net zo min een Kvk nummer.

Aanvulling: Ik werd net op de prijzen gewezen. Blijkbaar had ik daarover heen gekeken omdat ze onder het formulier staan.   

lier

IK heb de PCB boards van open source distilling of 'the Jeffrey' ook gebruikt voor mijn ispindels.
Boards kosten me 23 dollar incl shipping voor 5. Dat komt neer op ca 3,80 euro per stuk en met de handleiding die hij erbij geeft kan zelfs een amateur als ik zo'n ding in elkaar solderen.

Dus voor geïnteresseerden is het zeker een aanrader

M

Citaat van: Michielvtb op 28-01-2021  18:38 uDaar geef ik je groot gelijk in, scheelt heel wat geklooi  ;)
Overigens moest ik mijn goede Wemos die ik in Nederland had besteld ook flashen met brewflasher voordat hij goed werkte. Via de NODEMCU flasher bleef de FAILED TO MOUNT FS bestaan.

Hey Michiel,

Ik zag net je issues langskomen op github (hier en hier), dit trok mijn interesse. De Wemos serie bevat meestal niet een bijzonder ingewikkeld circuit. Zie ook de link van Scorpionrose hier. Naast het originele bedrijf dat ze produceert zijn er ondertussen vele anderen. Deze bedrijven hebben voor veel chips eigenlijk weinig keuze, ook de passieve componenten zijn in principe weinig spannend.
Waar wel verschil in kan worden gemaakt zijn de LDO (Low Dropout voltage regulator) en de flash chip. Zo zie je regelmatig dat er voltage regulators op worden gezet die maar 150mA leveren, dit is genoeg voor de Wemos alleen, maar zodra je er externe componenten aan gaat hangen kun je problemen krijgen. Dit is voor de fabrikant natuurlijk wel een makkelijk trucje om te besparen.

Ik zou graag willen weten welke bij jouw op je 'fake' Wemos zit om te kijken of dit het probleem is. Ik zag je fotos hier maar deze zijn helaas niet scherp genoeg om te zien welke er op zitten. Zou je een macrofoto (of het nummer dat erop staat) kunnen doorsturen van de chips (zie afbeelding in bijlage voor de locaties) die je hebt?

Mocht iemand op zoek zijn naar een Wemos D1 Mini welke vrij zeker goed is. Dan moet je op aliexpress bij Lolin kijken, dit is het bedrijf dat de originele Wemos maakt. Het is een tijdje geleden gerebrand naar Lolin en maken nu onder die vlag de producten. De Lolin/Wemos D1 Mini Pro v1(archief) welke ze ooit produceerden maken ze niet meer (dus wat nu nog geproduceerd wordt is niet 'origineel', dit betekend niet dat het allemaal slecht is of dat ze niet werken!). Ze maken ze nog wel op een andere formfactor maar die is niet bruikbaar in de huidige iSpindel designs (het gaat hier om de Lolin/Wemos D1 Mini Pro v2) (ali)).
Hier een linkje naar een Wemos D1 mini van die fabrikant.

Michielvtb

Citaat van: M op 03-02-2021  16:42 uHey Michiel,

Ik zag net je issues langskomen op github (hier en hier), dit trok mijn interesse. De Wemos serie bevat meestal niet een bijzonder ingewikkeld circuit. Zie ook de link van Scorpionrose hier. Naast het originele bedrijf dat ze produceert zijn er ondertussen vele anderen. Deze bedrijven hebben voor veel chips eigenlijk weinig keuze, ook de passieve componenten zijn in principe weinig spannend.
Waar wel verschil in kan worden gemaakt zijn de LDO (Low Dropout voltage regulator) en de flash chip. Zo zie je regelmatig dat er voltage regulators op worden gezet die maar 150mA leveren, dit is genoeg voor de Wemos alleen, maar zodra je er externe componenten aan gaat hangen kun je problemen krijgen. Dit is voor de fabrikant natuurlijk wel een makkelijk trucje om te besparen.

Ik zou graag willen weten welke bij jouw op je 'fake' Wemos zit om te kijken of dit het probleem is. Ik zag je fotos hier maar deze zijn helaas niet scherp genoeg om te zien welke er op zitten. Zou je een macrofoto (of het nummer dat erop staat) kunnen doorsturen van de chips (zie afbeelding in bijlage voor de locaties) die je hebt?

Mocht iemand op zoek zijn naar een Wemos D1 Mini welke vrij zeker goed is. Dan moet je op aliexpress bij Lolin kijken, dit is het bedrijf dat de originele Wemos maakt. Het is een tijdje geleden gerebrand naar Lolin en maken nu onder die vlag de producten. De Lolin/Wemos D1 Mini Pro v1(archief) welke ze ooit produceerden maken ze niet meer (dus wat nu nog geproduceerd wordt is niet 'origineel', dit betekend niet dat het allemaal slecht is of dat ze niet werken!). Ze maken ze nog wel op een andere formfactor maar die is niet bruikbaar in de huidige iSpindel designs (het gaat hier om de Lolin/Wemos D1 Mini Pro v2) (ali)).
Hier een linkje naar een Wemos D1 mini van die fabrikant.

EDIT: foto's toegevoegd.

Dat het misschien ook van die LDO afhangt dat was mij ook al opgevallen op verschillende websites en in wat gesprekken met scorpionrose. De foto's zijn inderdaad lastig te maken. Ik zal morgen eens kijken of ik wat onder een microscoop kan maken. Maar aflezen kan ik natuurlijk wel:
de Fake Wemos D1 MINI PRO 16M(van Win Win op Alie) heeft een S2TC LDO met Microne swoosh logo waar ze het hier over hebben, datasheet kan ik niet vinden op internet. Flash geheugen is GO CHN 25Q128A, alleen te flashen met DOUT. zie hieronder:


De Wemos D1 MINI PRO 16M uit NL webshop, waarschijnlijk dus ook fake, maar werkt wel gewoon, heeft een 4A2D LDO, zonder streepje onder de A. Flashgeheugen is van Winbond, en kan je gewoon met DIO programmeren.

De PRO 4MB van SAMIORE Store hebben T25S32 Flashgeheugen en een DE=A1D LDO (300mA volgens mij).
Ik heb ook nog een V3 uit een NL webshop en die heeft ook een T25S32 flashgeheugen  en een S2TC LDO en die werkt ook gewoon goed. zie fotos:
 

Vandaar dat ik het GO CHN flashgeheugen welke alleen op DOUT te flashen is ook als verdacht component heb aangemerkt. Das de enige afwijkende die op een wemos zit die niet helemaal lekker werkt

de PRO16Ms heb ik er 1 van die niet te flashen is, 2 zijn gewoon echt dood op de batterij (werken wel op USB) en een stuk of 5 anderen werken redelijk, sporadisch start er 1 niet op van de batterij. Ik heb ze nu net 24 uur zonder batterij in de Ispindel liggen, kijken of er vanavond een aantal gewoon opstarten of niet. De rest laat ik 48 uur of langer zonder batterij in de houder liggen.
1 van de PRO4Ms die ik gekocht hebt lijkt ook gewoon te werken. Geflashed met DIO en lijkt ook gewoon op te starten van de batterij, voor nu althans.

De officiele LOLIN store is mij ook bekend. Daar heb ik er ook een paar besteld als referentie  ;)
Ben benieuwd of je de datasheet van de S2TC LDO kan vinden, is mij onvindbaaar.... lijkt wellicht op de S2Qx of S2Px van deze discussie hier  maar wellicht betekent de TC ook wel dat het een nog slechtere chinese variant is  :-\



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.