Hey Michiel,
Ik zag net je issues langskomen op github (hier en hier), dit trok mijn interesse. De Wemos serie bevat meestal niet een bijzonder ingewikkeld circuit. Zie ook de link van Scorpionrose hier. Naast het originele bedrijf dat ze produceert zijn er ondertussen vele anderen. Deze bedrijven hebben voor veel chips eigenlijk weinig keuze, ook de passieve componenten zijn in principe weinig spannend.
Waar wel verschil in kan worden gemaakt zijn de LDO (Low Dropout voltage regulator) en de flash chip. Zo zie je regelmatig dat er voltage regulators op worden gezet die maar 150mA leveren, dit is genoeg voor de Wemos alleen, maar zodra je er externe componenten aan gaat hangen kun je problemen krijgen. Dit is voor de fabrikant natuurlijk wel een makkelijk trucje om te besparen.
Ik zou graag willen weten welke bij jouw op je 'fake' Wemos zit om te kijken of dit het probleem is. Ik zag je fotos hier maar deze zijn helaas niet scherp genoeg om te zien welke er op zitten. Zou je een macrofoto (of het nummer dat erop staat) kunnen doorsturen van de chips (zie afbeelding in bijlage voor de locaties) die je hebt?
Mocht iemand op zoek zijn naar een Wemos D1 Mini welke vrij zeker goed is. Dan moet je op aliexpress bij Lolin kijken, dit is het bedrijf dat de originele Wemos maakt. Het is een tijdje geleden gerebrand naar Lolin en maken nu onder die vlag de producten. De Lolin/Wemos D1 Mini Pro v1(archief) welke ze ooit produceerden maken ze niet meer (dus wat nu nog geproduceerd wordt is niet 'origineel', dit betekend niet dat het allemaal slecht is of dat ze niet werken!). Ze maken ze nog wel op een andere formfactor maar die is niet bruikbaar in de huidige iSpindel designs (het gaat hier om de Lolin/Wemos D1 Mini Pro v2) (ali)).
Hier een linkje naar een Wemos D1 mini van die fabrikant.
EDIT: foto's toegevoegd.
Dat het misschien ook van die LDO afhangt dat was mij ook al opgevallen op verschillende websites en in wat gesprekken met scorpionrose. De foto's zijn inderdaad lastig te maken. Ik zal morgen eens kijken of ik wat onder een microscoop kan maken. Maar aflezen kan ik natuurlijk wel:
de Fake Wemos D1 MINI PRO 16M(van Win Win op Alie) heeft een S2TC LDO met Microne swoosh logo waar ze het
hier over hebben, datasheet kan ik niet vinden op internet. Flash geheugen is GO CHN 25Q128A, alleen te flashen met DOUT. zie hieronder:

De Wemos D1 MINI PRO 16M uit NL webshop, waarschijnlijk dus ook fake, maar werkt wel gewoon, heeft een 4A2D LDO, zonder streepje onder de A. Flashgeheugen is van Winbond, en kan je gewoon met DIO programmeren.
De PRO 4MB van SAMIORE Store hebben
T25S32 Flashgeheugen en een DE=A1D LDO (
300mA volgens mij).
Ik heb ook nog een V3 uit een NL webshop en die heeft ook een T25S32 flashgeheugen en een S2TC LDO en die werkt ook gewoon goed. zie fotos:

Vandaar dat ik het GO CHN flashgeheugen welke alleen op DOUT te flashen is ook als verdacht component heb aangemerkt. Das de enige afwijkende die op een wemos zit die niet helemaal lekker werkt
de PRO16Ms heb ik er 1 van die niet te flashen is, 2 zijn gewoon echt dood op de batterij (werken wel op USB) en een stuk of 5 anderen werken redelijk, sporadisch start er 1 niet op van de batterij. Ik heb ze nu net 24 uur zonder batterij in de Ispindel liggen, kijken of er vanavond een aantal gewoon opstarten of niet. De rest laat ik 48 uur of langer zonder batterij in de houder liggen.
1 van de PRO4Ms die ik gekocht hebt lijkt ook gewoon te werken. Geflashed met DIO en lijkt ook gewoon op te starten van de batterij, voor nu althans.
De officiele LOLIN store is mij ook bekend. Daar heb ik er ook een paar besteld als referentie

Ben benieuwd of je de datasheet van de S2TC LDO kan vinden, is mij onvindbaaar.... lijkt wellicht op de S2Qx of S2Px van deze discussie
hier maar wellicht betekent de TC ook wel dat het een nog slechtere chinese variant is