Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenMaarten

Citaat van: DenMaarten op 08-12-2018  09:56 uNadat afgelopen week al een gedeelte van de los bestelde onderdelen binnen gekomen waren ben ik vandaag eens aan de "hobby" gegaan. Omdat ik nog niet alles in huis heb ben ik begonnen met de Wemos D1 Mini te flashen met de laatste iSpindel bin file. Nadat de flash tool aangeeft dat hij succesvol afgerond is blijft, ook na herhaaldelijk resetten van de Wemos het lampje continu blauw branden. Ik zie ook geen accesspoint met de naam iSpindel om te kunnen configureren.

Doe ik hier nu iets niet goed? Het lijkt mij dat het Wemos bordje aangesloten op een USB lader met kabel in het stopcontact de basis zou bevatten.

Iemand dezelfde ervaring?

Ondertussen ben ik een stap verder gekomen. Waarom weet ik niet, maar wanneer ik een oudere firmware flash werkt het wel! Ik heb er nu versie 586 op staat en deze kan ik resetten zodat hij in config mode komt. Dit is de laatste versie 5 welke ik zo kon vinden. Versie 600 en hoger werken niet meer. Het bordje is overigens een Wemos D1 mini versie 3.1.0
Als ik de foto's bekijk op de diverse sites over de iSpindel zijn dat allemaal net iets ander (oudere?) modellen. Mogelijk dat het daar iets mee te maken heeft.

Wat helaas nog niet werkt is dat ik een WiFi netwerk configureer en dat hij waardes weg schrijft op Ubidots. Mijn eigen WiFi en een hotspot via mijn iPhone werken beide niet. Maar dat ga ik later nog maar eens verder uitzoeken. Mogelijk heeft dat er iets mee te maken dat ik op een MacBook werkt.  :)

BertusBeensteen

Citaat van: DenMaarten op 08-12-2018  09:56 uNadat afgelopen week al een gedeelte van de los bestelde onderdelen binnen gekomen waren ben ik vandaag eens aan de "hobby" gegaan. Omdat ik nog niet alles in huis heb ben ik begonnen met de Wemos D1 Mini te flashen met de laatste iSpindel bin file. Nadat de flash tool aangeeft dat hij succesvol afgerond is blijft, ook na herhaaldelijk resetten van de Wemos het lampje continu blauw branden. Ik zie ook geen accesspoint met de naam iSpindel om te kunnen configureren.

Doe ik hier nu iets niet goed? Het lijkt mij dat het Wemos bordje aangesloten op een USB lader met kabel in het stopcontact de basis zou bevatten.

Iemand dezelfde ervaring?

Je kunt een serial monitor openen op de com-poort die verschijnt bij het aansluiten van het bordje op de pc. (Baudrate en dergelijke kun je met Google wel vinden en weet ik zo niet uit mijn hoofd)

Bij het starten van het bordje spuugt hij wat info uit via de serial port. Als ik me goed herinner start niet elke versie door, omdat er gezocht word naar de temperatuur sensor die vervolgens niet gevonden word als deze nog niet aangesloten is.

De serial monitor kan je wat meer info geven over waarom het niet werkt.
Zo gaat de ESP ook direct naar een bespaarmodus als de batterijbewakings-pin geen signaal heeft bijvoorbeeld.

DenMaarten

Citaat van: BertusBeensteen op 08-12-2018  14:45 uJe kunt een serial monitor openen op de com-poort die verschijnt bij het aansluiten van het bordje op de pc. (Baudrate en dergelijke kun je met Google wel vinden en weet ik zo niet uit mijn hoofd)

Bij het starten van het bordje spuugt hij wat info uit via de serial port. Als ik me goed herinner start niet elke versie door, omdat er gezocht word naar de temperatuur sensor die vervolgens niet gevonden word als deze nog niet aangesloten is.

De serial monitor kan je wat meer info geven over waarom het niet werkt.
Zo gaat de ESP ook direct naar een bespaarmodus als de batterijbewakings-pin geen signaal heeft bijvoorbeeld.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu hij met de oude firmware wel doorstart naar de config, ik niet meer naar de serial monitor gekeken heb. Toen hij nog helemaal niet werkte kwam daar wat onbestendige tekst / tekens te staan.

Maar wat je zegt over dat hij misschien niet doorstart omdat er geen sensor aangesloten zit (en ook nog geen LiPo laadbordje) zou natuurlijk wel verklaren waarom een en ander niet werkt. Wanneer ik alle losse spullen binnen heb zal ik het geheel in elkaar zetten. Dan laat ik hier ook wel even weten of het gelukt is.

Bedankt alvast!  :proost:

@

Citaat van: DenMaarten op 08-12-2018  14:51 uIk moet eerlijk zeggen dat ik nu hij met de oude firmware wel doorstart naar de config, ik niet meer naar de serial monitor gekeken heb. Toen hij nog helemaal niet werkte kwam daar wat onbestendige tekst / tekens te staan.


Ik heb ongeveer hetzelfde gehad bij de bouw van mijn spindels. Ik kreeg ook versie 6 niet aan de gang en draai ze op versie 5.8.6. Werkt prima. Ik heb me tijdens de bouw wel een beetje laten gaan want ik heb eruiteindelijk drie gemaakt, ze draadloos oplaadbaar gemaakt en een dockingstation geprint waar ze in kunnen opladen ;-)
 

Polleke

Cool! Heb je de onderdelen los besteld? Of een complete set in Duitsland?

knifeman

Citaat van: @ op 09-12-2018  16:36 uIk heb ongeveer hetzelfde gehad bij de bouw van mijn spindels. Ik kreeg ook versie 6 niet aan de gang en draai ze op versie 5.8.6. Werkt prima. Ik heb me tijdens de bouw wel een beetje laten gaan want ik heb eruiteindelijk drie gemaakt, ze draadloos oplaadbaar gemaakt en een dockingstation geprint waar ze in kunnen opladen ;-)
 
Knap ! Welke plastic houder heb je geprint en zou je die willen delen ? Zou de mijne ook willen verzwaren met een bout ...

@

Citaat van: knifeman op 09-12-2018  17:43 uKnap ! Welke plastic houder heb je geprint en zou je die willen delen ? Zou de mijne ook willen verzwaren met een bout ...

Ik heb de houder zelf getekend zodat hij mooi in de door mij bestelde pet-tainer past. De files, en de ink naar de pat-tainers heb ik ff op Thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:3271613 gezet. Als je wil mag je de FreeCad files ook wel hebben zodat je eventueel zelf wat kunt aanpassen.

@Polleke, ik heb alles zelf besteld. De BOM met alle links heb ik als het goed is toegevoegd.

DenMaarten

Citaat van: @ op 09-12-2018  16:36 uIk heb ongeveer hetzelfde gehad bij de bouw van mijn spindels. Ik kreeg ook versie 6 niet aan de gang en draai ze op versie 5.8.6. Werkt prima. Ik heb me tijdens de bouw wel een beetje laten gaan want ik heb eruiteindelijk drie gemaakt, ze draadloos oplaadbaar gemaakt en een dockingstation geprint waar ze in kunnen opladen ;-)
 
Dan heb ik nog hoop [emoji6]
Ziet er erg mooi uit zo!

knifeman

Citaat van: @ op 09-12-2018  20:03 uIk heb de houder zelf getekend zodat hij mooi in de door mij bestelde pet-tainer past. De files, en de ink naar de pat-tainers heb ik ff op Thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:3271613 gezet. Als je wil mag je de FreeCad files ook wel hebben zodat je eventueel zelf wat kunt aanpassen.

@Polleke, ik heb alles zelf besteld. De BOM met alle links heb ik als het goed is toegevoegd.
Merci man!

knifeman

Citaat van: @ op 09-12-2018  16:36 uIk heb ongeveer hetzelfde gehad bij de bouw van mijn spindels. Ik kreeg ook versie 6 niet aan de gang en draai ze op versie 5.8.6. Werkt prima. Ik heb me tijdens de bouw wel een beetje laten gaan want ik heb eruiteindelijk drie gemaakt, ze draadloos oplaadbaar gemaakt en een dockingstation geprint waar ze in kunnen opladen ;-)
 
Heb je eventueel een link naar de specs vd draadloos versie aub

knifeman

Citaat van: @ op 09-12-2018  16:36 uIk heb ongeveer hetzelfde gehad bij de bouw van mijn spindels. Ik kreeg ook versie 6 niet aan de gang en draai ze op versie 5.8.6. Werkt prima. Ik heb me tijdens de bouw wel een beetje laten gaan want ik heb eruiteindelijk drie gemaakt, ze draadloos oplaadbaar gemaakt en een dockingstation geprint waar ze in kunnen opladen ;-)
 
Heb je eventueel een link naar de specs vd draadloos versie aub

Polleke

Citaat van: @ op 09-12-2018  20:03 uIk heb de houder zelf getekend zodat hij mooi in de door mij bestelde pet-tainer past. De files, en de ink naar de pat-tainers heb ik ff op Thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:3271613 gezet. Als je wil mag je de FreeCad files ook wel hebben zodat je eventueel zelf wat kunt aanpassen.

@Polleke, ik heb alles zelf besteld. De BOM met alle links heb ik als het goed is toegevoegd.
Dank daarvoor! Helaas is een eerste prijsopgaaf al €30 voor de houder. Toch nog maar eens verder zoeken.

Trapkast

Citaat van: Polleke op 10-12-2018  10:24 uDank daarvoor! Helaas is een eerste prijsopgaaf al €30 voor de houder. Toch nog maar eens verder zoeken.

Prijsopgaaf waar/hoe?

Bedoel je daarmee trouwens de prijsopgave van de petling of van de slee/binnenwerk?

Polleke

Voor het binnenwerk. Nog altijd goedkoper dan zelf een 3dprinter aan te schaffen, maar dan geef ik mijn geld toch liever aan een ander gadget uit.

Trapkast

Citaat van: Polleke op 10-12-2018  10:42 uVoor het binnenwerk. Nog altijd goedkoper dan zelf een 3dprinter aan te schaffen, maar dan geef ik mijn geld toch liever aan een ander gadget uit.

Ik zal eens kijken wat het mij kost om dit te printen, heb een 3d-printer staan ;)

Eventueel kan ik het onderdeel voor je printen, hou daarbij rekening met 5 euro ex verzendkosten.
(mits @ het akkoord vindt dat zijn ontwerp geprint/verkocht wordt)

Polleke

Ik heb een printer in de buurt gevonden, dus jouw aanbod is voor mij niet meer nodig. Toch bedankt.

Trapkast

Citaat van: Polleke op 10-12-2018  12:50 uIk heb een printer in de buurt gevonden, dus jouw aanbod is voor mij niet meer nodig. Toch bedankt.

Helemaal goed  :D

Mochten andere forumleden geïnteresseerd zijn, doe me gerust een PB  ^-^

@

Citaat van: knifeman op 10-12-2018  08:07 uHeb je eventueel een link naar de specs vd draadloos versie aub
Voor de draadloze versie zijn de volgende zaken in de BOM:
wireless charge   https://www.aliexpress.com/item/Wireless-Charger-Receiver-Module/32279028531.html
reed switch NC (10 pcs) https://www.aliexpress.com/item/Wireless-Charger-Receiver-Module/32279028531.html
De receiver spoel past precies in de binnenring van de dop en output van de electronica is aangesloten op de input van de batterijlader module.

De reed switch is aangesloten op het minkmonken V2 bordje waar normaal de aan/uit schakelaar zit. Door de spindel zo in de houder te zetten dat de reed switch voor de magneet zit gaat de spindel helemaal uit. Opladen is dan nog wel mogelijk.

Ik kan wel een gedetaileerd bouwverslag met foto's maken als daar behoefte aan is.

@

Citaat van: Trapkast op 10-12-2018  11:22 u(mits @ het akkoord vindt dat zijn ontwerp geprint/verkocht wordt)

Zo lang je je houdt aan de license (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0) waaronder ik de dingen die ik maak op Thingiverse publiceer mag je er mee doen wat je wil. Alleen commercieel gebruik of verkoop is niet toegestaan, dus zo lang je het kosten neutraal doet is er niks aan de hand. (5 euro klinkt me erg redelijk)


Polleke

Citaat van: @ op 10-12-2018  19:10 uIk kan wel een gedetaileerd bouwverslag met foto's maken als daar behoefte aan is.
Graag!
Hoe zit het met het dockingstation? Wat zit daar allemaal in? Ik begrijp een magneet om de reed switch te schakelen, maar verder?

knifeman

Citaat van: @ op 10-12-2018  19:10 uVoor de draadloze versie zijn de volgende zaken in de BOM:
wireless chargehttps://www.aliexpress.com/item/Wireless-Charger-Receiver-Module/32279028531.html
reed switch NC (10 pcs) https://www.aliexpress.com/item/Wireless-Charger-Receiver-Module/32279028531.html
De receiver spoel past precies in de binnenring van de dop en output van de electronica is aangesloten op de input van de batterijlader module.

De reed switch is aangesloten op het minkmonken V2 bordje waar normaal de aan/uit schakelaar zit. Door de spindel zo in de houder te zetten dat de reed switch voor de magneet zit gaat de spindel helemaal uit. Opladen is dan nog wel mogelijk.

Ik kan wel een gedetaileerd bouwverslag met foto's maken als daar behoefte aan is.
Mocht je daar de tijd voor hebben dat zou fantastisch zijn. Ik zou ool graag wireless gaan want ik vind die doppen zonder rubbere dichting sowieso wat risky om veel open en dicht te doen. Volgens mij gaat dat ooit lekken en een biertje met batterijzuur zie ik niet zitten ;)

DenMaarten

Citaat van: BertusBeensteen op 08-12-2018  14:45 uAls ik me goed herinner start niet elke versie door, omdat er gezocht word naar de temperatuur sensor die vervolgens niet gevonden word als deze nog niet aangesloten is.

Bovenstaande heb ik ondertussen ervaren. Alle onderdelen waren binnen en ik heb vandaag de iSpindel in elkaar gesoldeerd. Na het opnieuw configureren heeft hij verbinding gemakt met Ubidots en geeft hij daar de waardes netjes door. Nu "alleen" nog maar zorgen dat het voltage en SG klopt wat er komt te staan. Dat wordt kalibreren :)

@

Citaat van: knifeman op 11-12-2018  14:37 uMocht je daar de tijd voor hebben dat zou fantastisch zijn. Ik zou ool graag wireless gaan want ik vind die doppen zonder rubbere dichting sowieso wat risky om veel open en dicht te doen. Volgens mij gaat dat ooit lekken en een biertje met batterijzuur zie ik niet zitten ;)
Ik ga het dit weekend proberen op papier te zetten.
Waarschijnlijk is het beter om er een apart topic voor te openen? Het wordt denk ik namelijk een lang verhaal met veel foto's.

@

Citaat van: knifeman op 11-12-2018  14:37 uMocht je daar de tijd voor hebben dat zou fantastisch zijn. Ik zou ool graag wireless gaan want ik vind die doppen zonder rubbere dichting sowieso wat risky om veel open en dicht te doen. Volgens mij gaat dat ooit lekken en een biertje met batterijzuur zie ik niet zitten ;)

Ik heb een topic gemaakt met het verslag van de bouw van mijn spindels. Hopelijk helpt dat. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38234.0.html

Pieter1954

Ik heb uiteindelijk mijn iSpindel aan de praat gekregen, dwz kunnen verbinden met Ubidots en uit kunnen lezen op mijn laptop. Daarna gekalibreerd en in een tripel gedeponeerd dat aan het nagisten was.

Mijn bier gist in het alom bekende witgroene 30 L CurTec vaatje dat in een koelkast staat die met een STC-1000 op de juiste temperatuur gehouden wordt. Deze koelkast staat in een tuinhuisje op ongeveer 7 meter van de modem/router in de huiskamer.

De iSpindel geeft een keurig WiFi-signaal dat ik probleemloos ontvang maar zodra het in de koelkast verdwijnt in het gedaan met de pret. Ik denk dat de koelkast fungeert als een Kooi van Farady en niets doorlaat.

Ik vermoed dat meer brouwers hier last van moeten hebben of hebben gehad en ik in deze situatie niet uniek ben.

Dus: HOE LOS IK DIT OP?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.