Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo van Eijden

Ik heb nog een compleet samengestelde Ispindel inclusief PET-ling liggen, voor EUR 51,50 stuur ik hem naar je op. Alleen de calibratie zal je zelf moeten doen.

wh_birra

Weet niet of je aanbieding voor mij bedoeld was, maar ik ga er zelf een aantal maken ik heb alles al klaar liggen (behalve de gewichtjes) wat is daar voor aan te raden? Zag iets van uit-lijn gewichtjes die voor autobanden gebruikt worden. Is dat iets?

Henielma

Uitlijngewichtjes kan maar een stukje ijzer werkt ook prima. Zelf heb ik een M12 moer gebruikt en een half rond stukje ijzer die over de accu gezet is. Het zwaartepunt moet uit het midden liggen voor een goede werking.

wh_birra

Citaat van: Henielma op 13-08-2017  18:07 uUitlijngewichtjes kan maar een stukje ijzer werkt ook prima. Zelf heb ik een M12 moer gebruikt en een half rond stukje ijzer die over de accu gezet is. Het zwaartepunt moet uit het midden liggen voor een goede werking.

Heb mijn iSpindel werken en als test nu al enkele dagen in de klimaatkast staan (in een schuur in de tuin) wifi werkt perfect en ook op ubidots krijg ik netjes elke 15 minuten een update. Alleen moet ik nu nog gaan kalibreren. Ik gebruik ook een m12 bout en heb mijn iSpindel in het water gelegd om te kijken naar de hoek. Die is dan volgens ubidots 78 maar volgens het HomeBrewForum moet dat iets van 25 zijn? En ook op het Duitse forum is dat het advies.
Op de foto is te zien hoe ik het nu heb. Is dat zoals jullie hem ook in (water) hebben hangen? 





Kan verder iemand zijn of haar kalibratieproces delen. Want daar kom ik ook nog niet helemaal uit.

Bedankt.

Brouwers

Je hebt de moer te hoog gemonteerd hierdoor blijft de iSpindel redelijk vlak in het water liggen.

Kalibratie staat hier verder uitgelegd:
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/Calibration_en.md

Je kan een zwaar brouwsel maken en met enig interval het sg meten en de hoek van de iSpindel noteren. Via een excel sheet kan je dan de juiste kalibratie formule berekenen.

wh_birra

Citaat van: Brouwers op 01-09-2017  09:52 uJe hebt de moer te hoog gemonteerd hierdoor blijft de iSpindel redelijk vlak in het water liggen.

Kalibratie staat hier verder uitgelegd:
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/Calibration_en.md

Je kan een zwaar brouwsel maken en met enig interval het sg meten en de hoek van de iSpindel noteren. Via een excel sheet kan je dan de juiste kalibratie formule berekenen.

Ja, had de moer eerst veel lager zitten maar dacht dat dat niet goed was :) Kan iemand een foto van zijn iSpindel plaatsen die in de goede begin-hoek ligt?



Brouwers

Citaat van: wh_birra op 01-09-2017  11:38 uJa, had de moer eerst veel lager zitten maar dacht dat dat niet goed was :) Kan iemand een foto van zijn iSpindel plaatsen die in de goede begin-hoek ligt?
Eerste pagina van dit topic staat een mooi voorbeeld

lier

Volgens mij moet die moer ongeveer zittten waar je tyrap zit, ik heb ook een beginhoek van 23,5 in puur water en een temp van 21 graden

wh_birra

Hopelijk kan iemand hier het "gouden antwoord" geven. Ik zoek naar de manier om via de iSpindel de SG in de Ubidots grafiek weer te geven. Ik heb nu Plato. Echter kan ik nergens vinden hoe je dan de SG waarden weergeeft (berekend)?

Dit is mijn formule die ik na het kalibreren heb berekend met de gemeten Plato en de Hellings-Hoek (Winkel):

-0.00102703*tilt^2 + 0.433397535*tilt - 3.221407796  (overigens vraag ik mij af of het stukje: ^2 bij de formule hoort of dat dat een fout in de spreadsheet is?

In Ubidots heb ik dit ingevoerd "derived" zie afbeelding:


Dat lijkt allemaal ok. Nu is de vraag hoe kan ik nu de SG in Ubidots krijgen (of direct in de iSpindel)? 

malzrohr

De documentatie van Henielma beschrijft het verwijderen van een diode op de wemos. Waarom is dat nodig?

wh_birra

Citaat van: malzrohr op 06-10-2017  11:59 uDe documentatie van Henielma beschrijft het verwijderen van een diode op de wemos. Waarom is dat nodig?

Dan verbruik je minder stroom en gaat de batterij langer mee. Die van mij is echt al weken actief geweest na 1 keer opladen.

malzrohr

Citaat van: wh_birra op 06-10-2017  12:15 uDan verbruik je minder stroom en gaat de batterij langer mee. Die van mij is echt al weken actief geweest na 1 keer opladen.

Was dat niet de reden waarom de led op de MPU-6050 verwijderd moet worden?

De achterliggende reden van mijn vraag is dat mijn iSpindel alleen data verzendt na het drukken op de reset knop van de Wemos.

Zelf heb ik geen verstand van electronica. Een collega is zo vriendelijk geweest om de iSpindel voor me samen te stellen.

Configuratie van de iSpindel lijkt probleemloos te verlopen. Ik heb voorlopige setup met ubidots en kom dus tot de conclusie dat data alleen wordt verstuurdt na het drukken op de reset knop.

Ik zie nu dat hij de diode niet van de Wemos heeft verwijderd, zoals Henielma dat beschrijft en vraag me nu af of dit de reden is dat de spindel de data niet periodiek verstuurt.

Triplezzz

Citaat van: wh_birra op 06-10-2017  08:30 uHopelijk kan iemand hier het "gouden antwoord" geven. Ik zoek naar de manier om via de iSpindel de SG in de Ubidots grafiek weer te geven. Ik heb nu Plato. Echter kan ik nergens vinden hoe je dan de SG waarden weergeeft (berekend)?

Dit is mijn formule die ik na het kalibreren heb berekend met de gemeten Plato en de Hellings-Hoek (Winkel):

-0.00102703*tilt^2 + 0.433397535*tilt - 3.221407796  (overigens vraag ik mij af of het stukje: ^2 bij de formule hoort of dat dat een fout in de spreadsheet is?

In Ubidots heb ik dit ingevoerd "derived" zie afbeelding:




Dat lijkt allemaal ok. Nu is de vraag hoe kan ik nu de SG in Ubidots krijgen (of direct in de iSpindel)?

Als je ingelogd bent bij Ubidots kan je op jouw Devices pagina een variable toevoegen.
Dit kan door de knop "add variable" te drukken en dan "Derived"te kiezen.
In het nieuwe window kan je een naam geven aan de nieuwe variabele.
Dan kies je device en daarna de variabele Plato en dan save.
Dan kan je de nieuwe variabele kiezen en editen.
Door op "derived exprssion"te klikken kan je de volgende formule invullen: round(1+(Plato/(258.6-((Plato/258.2)*227.1))),3)
Hiermee wordt plato omgerekend naar SG en afgerond op 3 cijfers achter de komma.
Ik hoop dat jer wat aan hebt.

Groet Menno.

TymonK

Citaat van: Triplezzz op 06-10-2017  14:59 uAls je ingelogd bent bij Ubidots kan je op jouw Devices pagina een variable toevoegen.
Dit kan door de knop "add variable" te drukken en dan "Derived"te kiezen.
In het nieuwe window kan je een naam geven aan de nieuwe variabele.
Dan kies je device en daarna de variabele Plato en dan save.
Dan kan je de nieuwe variabele kiezen en editen.
Door op "derived exprssion"te klikken kan je de volgende formule invullen: round(1+(Plato/(258.6-((Plato/258.2)*227.1))),3)
Hiermee wordt plato omgerekend naar SG en afgerond op 3 cijfers achter de komma.
Ik hoop dat jer wat aan hebt.

Groet Menno.
Nog een andere manier is om de kalibratie Excel aan te passen. In de kolom Plato vul je gewoon de SG waarden in. Dan is de uitkomst van de formule direct SG.

wh_birra

Citaat van: TymonK op 06-10-2017  16:24 uNog een andere manier is om de kalibratie Excel aan te passen. In de kolom Plato vul je gewoon de SG waarden in. Dan is de uitkomst van de formule direct SG.

Dit is super, Bedankt! Ga het beide proberen. Als ik weer kan verbinden met het netwerk dan!

Kan op de een of andere manier opeens niet meer met mijn wifi verbinden. Kan wel op de iSpindel en daar alles aanpassen dus de wifi werkt wel. Zie ook in de seriële monitor dat de iSpindel contact probeert te maken met het netwerk maar dat lukt niet. Het heeft de hele tijd gewerkt snap niet wat er opeens anders is. Had het morgen willen gebruiken maar ben bang dat dat dus niet lukt.

lier

Je kan ook een nieuwe variabele maken in ubidots alleen moet je dan tilt^2 vervangen door tilt*tilt

William

Ik vond de polynoom 2e orde niet goed genoeg en ben uitgekomen op de vorm

Brix= a*exp(b*tilt)

En deze als variable ingevoerd, in mijn geval:

Brix=0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Henielma

Citaat van: William op 06-10-2017  20:51 uIk vond de polynoom 2e orde niet goed genoeg en ben uitgekomen op de vorm

Brix= a*exp(b*tilt)

En deze als variable ingevoerd, in mijn geval:

Brix=0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Deze zal ik eens gaan testen in combinatie met Tcontrol. Iets voor de volgende versie van Tcontrol.  :)

Henielma

Citaat van: malzrohr op 06-10-2017  12:52 uWas dat niet de reden waarom de led op de MPU-6050 verwijderd moet worden?

De achterliggende reden van mijn vraag is dat mijn iSpindel alleen data verzendt na het drukken op de reset knop van de Wemos.

Zelf heb ik geen verstand van electronica. Een collega is zo vriendelijk geweest om de iSpindel voor me samen te stellen.

Configuratie van de iSpindel lijkt probleemloos te verlopen. Ik heb voorlopige setup met ubidots en kom dus tot de conclusie dat data alleen wordt verstuurdt na het drukken op de reset knop.

Ik zie nu dat hij de diode niet van de Wemos heeft verwijderd, zoals Henielma dat beschrijft en vraag me nu af of dit de reden is dat de spindel de data niet periodiek verstuurt.

Hoe heb je updateinterval ingesteld? Probeer eens daar 5 in te vullen. Dan zou de iSpindel ongeveer iedere 10 seconden een bericht moeten sturen.

Die diode zorgt ervoor wanneer je het Wemos processorbordje op USB aansluit de iSpindel niet via de USB poort gevoed gaat worden. Waarom die precies verwijderd moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik zou die diode verwijderen zoals aangegeven. Die andere diode is inderdaad de LED die verwijderd wordt om de batterij te sparen.

malzrohr

Citaat van: Henielma op 06-10-2017  22:06 uHoe heb je updateinterval ingesteld? Probeer eens daar 5 in te vullen. Dan zou de iSpindel ongeveer iedere 10 seconden een bericht moeten sturen.

Die diode zorgt ervoor wanneer je het Wemos processorbordje op USB aansluit de iSpindel niet via de USB poort gevoed gaat worden. Waarom die precies verwijderd moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik zou die diode verwijderen zoals aangegeven. Die andere diode is inderdaad de LED die verwijderd wordt om de batterij te sparen.

Aan de kleurcodes van de weerstanden denk ik te zien dat de 470 Ohm en 4.7k Ohm weerstanden zijn verwisseld op de printplaat. Eerst dat maar eens herstellen...

William

Citaat van: William op 06-10-2017  20:51 uIk vond de polynoom 2e orde niet goed genoeg en ben uitgekomen op de vorm

Brix= a*exp(b*tilt)

En deze als variable ingevoerd, in mijn geval:

Brix=0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Hieronder nog de gefitte ijkcurves voor de exponentiële fit (oranje) en de 2e-orde polynomal fit (zwart) (voor mijn ISpindle). Brix als maat voor de dichtheid als gevolg van suiker. In het hoge Brix / sg gebied maakt het niet zoveel uit. Daarna zou de 2e orde fit een overschatting van de brix-waarde geven, bij brix=8 klopt het weer redelijk (vaak eindpunt) en onder brix=8 weer een onderschatting. Rond de Brix=2 raar gedrag maar dan is te bier toch al zuur >:D



Henielma

De oranje curve ziet er goed uit. Ik heb ook eens suikerwater vergist en vergeleken met de bellenteller. Die excel sheet zal ik weer eens opzoeken en kijken of die exponentiële fit bij mijn iSpindel ook mooi past.

wh_birra

Citaat van: wh_birra op 06-10-2017  20:12 uDit is super, Bedankt! Ga het beide proberen. Als ik weer kan verbinden met het netwerk dan!

Kan op de een of andere manier opeens niet meer met mijn wifi verbinden. Kan wel op de iSpindel en daar alles aanpassen dus de wifi werkt wel. Zie ook in de seriële monitor dat de iSpindel contact probeert te maken met het netwerk maar dat lukt niet. Het heeft de hele tijd gewerkt snap niet wat er opeens anders is. Had het morgen willen gebruiken maar ben bang dat dat dus niet lukt.

Heb het probleem met de iSpindel in Ubidots verholpen. Lag niet aan de Wifi of de iSpindel (config) o.i.d. maar blijkbaar aan Ubidots zelf waar een en ander niet meer liep.
Door de "token" te vervangen voor een andere nieuw aangemaakte token werkt het weer. :) Helaas net te laat voor mijn brouwsel van afgelopen zaterdag.
Of kan ik de iSpindel nog toevoegen nu de Hoofdgisting al anderhalve dag bezig is?

Triplezzz

Waarom niet?
Je grafiek begint dan alleen op een ander punt maar je kan wel de rest van de vergisting volgen.

lier

Citaat van: wh_birra op 09-10-2017  08:55 uHeb het probleem met de iSpindel in Ubidots verholpen. Lag niet aan de Wifi of de iSpindel (config) o.i.d. maar blijkbaar aan Ubidots zelf waar een en ander niet meer liep.
Door de "token" te vervangen voor een andere nieuw aangemaakte token werkt het weer. :) Helaas net te laat voor mijn brouwsel van afgelopen zaterdag.
Of kan ik de iSpindel nog toevoegen nu de Hoofdgisting al anderhalve dag bezig is?

Heey bedankt voor de post, ik heb hetzelfde probleem
Ga meteen een nieuwe token aanmaken thanks


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.