Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket  (gelezen 80151 keer)

Offline Triplezzz

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Triplezzz.nl
Re: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket
« Reactie #350 Gepost op: 04-04-2021 12:38 u »
Ik laat de ispindel erin liggen totdat ik ga bottelen.
Batterij houd dat makkelijk vol.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #351 Gepost op: 04-04-2021 12:42 u »
Met een update om de 900 seconden blijft de accu maanden lang werken, ben dat nu al een tijdje aan het testen voordat ik de iSpindel ook echt ga gebruiken.
Ik test nu met de Nautilis relay i.c.m. 2 iSpindles en de data gaat dan van daaruit naar Brewfather, dat werkt prima!

Nu nog SG kalibreren (zie er nogal tegenop dat tijdrovende klusje)

Offline Rinus

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #352 Gepost op: 04-04-2021 12:48 u »
Nog wel iets opgemerkt; toen een van de 2 spindels een lege accu kreeg waren alle setting (WiFi enz.. ) verdwenen uit zijn geheugen, is dat eigenlijk wel normaal?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #353 Gepost op: 04-04-2021 12:58 u »
Met een update om de 900 seconden blijft de accu maanden lang werken, ben dat nu al een tijdje aan het testen voordat ik de iSpindel ook echt ga gebruiken.
Ik test nu met de Nautilis relay i.c.m. 2 iSpindles en de data gaat dan van daaruit naar Brewfather, dat werkt prima!

Het kalibreren valt reuze mee.
Gewoon 4 keteltjes met verschillende sg gereed zetten en deze sg meten en noteren.
De ispindel op 20 sec zetten en dan in verschillende sg leggen. Met n uurtje ben je gemakkelijk klaar. Je suikerwater gebruik je als maishwater volgend brouwsel.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #354 Gepost op: 04-04-2021 16:13 u »

Waarom SG kalibreren. Al eens geprobeerd of het werkt door de Plato kalibratie te weizigen in SG.
Plato kalibratie tussen (  ) zetten en erachter *4+1000
Dan heb je bij benadering de SG

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #355 Gepost op: 04-04-2021 16:14 u »
Het kalibreren valt reuze mee.
Gewoon 4 keteltjes met verschillende sg gereed zetten en deze sg meten en noteren.
De ispindel op 20 sec zetten en dan in verschillende sg leggen. Met n uurtje ben je gemakkelijk klaar. Je suikerwater gebruik je als maishwater volgend brouwsel.

Is binnen 10 minuten klaar.  1 bak water en dan meten en dan telkens suiker toevoegen en meten.
dus 4 ketels is onzin.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #356 Gepost op: 04-04-2021 16:30 u »
Is binnen 10 minuten klaar.  1 bak water en dan meten en dan telkens suiker toevoegen en meten.
dus 4 ketels is onzin.
Kan ook maar omdat je het voor t eerst doet en er gaat iets mis of je noteert iets niet goed kun je weer opnieuw beginnen met suikerwater te meten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #357 Gepost op: 04-04-2021 20:48 u »
Blijft de ispindel tot moment van bottelen in gistvat of vissen jullie die er tussentijds uit? Dwz kan ie rond te 16 a 18 dagen blijven drijven. Uiteraard rekening houden dat ie uitvergist is en niet tussentijds overgeheveld wordt.

Ik gebruik een BrewBrain Float, dat is een apparaat dat vergelijkbaar is met een iSpindel.
De float laat ik in mijn CCT. Na het bottelen haal ik hem uit de CCT. Voordat ik ga bottelen stop ik met het verzamelen van gegevens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #358 Gepost op: 04-04-2021 23:14 u »

Waarom SG kalibreren. Al eens geprobeerd of het werkt door de Plato kalibratie te weizigen in SG.
Plato kalibratie tussen (  ) zetten en erachter *4+1000
Dan heb je bij benadering de SG
SG kalibreren is nodig voor de Nautilis iSpindel Relay; die verwacht dat de iSpindel de waarde in SG en niet in Plato doorgeeft. Dat heeft ie nodig om de overige data goed op de schermpjes weer te geven. De Relay geeft onder andere ook de SVG en ABV weer op basis van het begin SG. Grappig en niet noodzakelijk als je Brewfather of ander endpoint gebruikt, maar als ie het dan toch weergeeft wil je ook dat de waarden kloppen...
En "bij benadering" is niet goed genoeg, natuurlijk. Als je het dan doet, wil je het zo goed mogelijk.. Dus moet je opnieuw kalibreren om de formule in SG te krijgen.

En je hebt gelijk: kalibreren is zo gebeurd. Ook als je er twee doet; kan tegelijk.

[Edit]Als je het tenminste doet zoals Scorpionrose beschrijft: Je neemt een bak water en je voegt daar suiker aan toe. Meten met de hydrometer of refractormeter en de iSpindel. En dan de volgende stap met meer suiker.
Als je de methode volgens de iSpindel github doet ben je veel langer bezig want erg omslachtig. Die beginnen met een bak water met suiker op een begin SG van 20 ºPlato en dan steeds aanlengen. Dan moet je op een gegeven moment 10 liter water toevoegen – nadat je inmiddels al ±17 liter hebt toegevoegd – om nog op een relevante waarde te komen. Dat is tijdrovend en zonde van het water. Andersom (suiker toevoegen) is efficiënter, mileuvriendelijker en economischer.

Blijft de ispindel tot moment van bottelen in gistvat of vissen jullie die er tussentijds uit? Dwz kan ie rond te 16 a 18 dagen blijven drijven. Uiteraard rekening houden dat ie uitvergist is en niet tussentijds overgeheveld wordt.
Blijft in het gistvat tot moment van bottelen. Kan blijven drijven zolang als nodig mits goed gesloten.