Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M

Op Taoboa verkopen ze hem. is gewoon een ME6211, dus zie zou moeten werken. Maar met die gekke componenten weet je het nooit.

Heb je al eens geprobeerd te flashen met esptool? https://github.com/espressif/esptool dit is vrij direct zonder al te veel rotzooi ertussen.

Ik zal nog eens naar de rest kijken maar ik denk dat nieuwe kopen het beste is  ;)

Wel balen inderdaad dat je dit niet heel goed kunt debuggen omdat je je Wemos niet tegelijk aan usb kan hangen (of even je diode eruit halen). Eigenlijk zou er een priority circuit op de iSpindel moeten welke zorgt dat dit niet kan. Misschien als ik eens niets te doen heb doe ik een redesign.

Michielvtb

Taoboa, nog nooit van gehoord, weer wat geleerd :P.
ME6211 had ik al wel eens voorbij zien komen. Deze S2TC LDO werkt dus ook gewoon goed op een V3, geen officiële Lolin overigens. Ik heb voor de grap nog wat LDO'S besteld om te kijken of ik ze kan vervangen voor 500mA, en om te kijken of het dan wel werkt.

Esptool heb ik inderdaad ook al eens gebruikt, maar daarmee ging het ook niet echt lekker. Wellicht wat verkeerde instellingen gekozen of zo. Dat vind ik als leek ook het voordeel van Brewflasher, daar kijkt hij zelf hoe groot de flash is etc. Alleen nog kiezen voor DIO of DOUT, dat zijn maar 2 opties, lekker overzichtelijk.  :proost:

Als test kan ik de diode nog wel eens van de wemos halen en kijken of ik dan wat zie in Putty als hij niet wil aangaan op de batterij. Dat durfde ik nog niet aan omdat ik dacht dat ik hem dan misschien helemaal niet meer kon opstarten, maar inmiddels een paar nieuwe binnen dus dat helpt. Maar vooralsnog is het andere probleem dat het niet echt te reproduceren valt wanneer hij niet opstart als je hem aanzet op de batterij. 9 vanAn de 10 keer doen ze het gewoon, en anders doen ze het als ik ze weer even aan en uit zet. Ik weet zeker dat ik ook een paar keer echt even de USB op de wemos moest aansluiten om te zorgen dat hij doorstartte, ik zag dan maar 1 x blauw knipperen als ik hem aan zette. maar de afgelopen week krijg ik het niet meer voor elkaar. Ze doen het en ik weet niet waarom 8).

Ik heb al een paar nieuwe gekocht, ook om te kunnen vergelijken en evt uit te vinden wat er met deze is.

lier

Ik heb een iSpindel-relay aangeschaft omdat ik toch nog problemen had om elk kwartier een reading te krijgen in Brewfather.
Soms kreeg ik regelmatig een reading en dan weer 2 dagen niks, niet kunnen vinden waar het aan lag.
Nu iSpindel  1 batch mee laten lopen via de iSpindel relay, werkt als een zonnetje.

Rechtstreeks via de verkoper, scheelt toch weer ipv eBay, prima contact en bij vragen direct antwoord gekregen

Te koop via http://www.nautilis.eu/en/portfolio-item/nautilis-ispindel-relay/ of ebay
En nee ik heb geen aandelen of provisie

Jeroen76



Citaat van: lier op 04-02-2021  23:01 uIk heb een iSpindel-relay aangeschaft omdat ik toch nog problemen had om elk kwartier een reading te krijgen in Brewfather.
Soms kreeg ik regelmatig een reading en dan weer 2 dagen niks, niet kunnen vinden waar het aan lag.
Nu iSpindel  1 batch mee laten lopen via de iSpindel relay, werkt als een zonnetje.

Rechtstreeks via de verkoper, scheelt toch weer ipv eBay, prima contact en bij vragen direct antwoord gekregen

Te koop via http://www.nautilis.eu/en/portfolio-item/nautilis-ispindel-relay/ of ebay
En nee ik heb geen aandelen of provisie

Ik kan deze verkoper ook alleen maar aanbevelen. Snel in reactie en heel erg behulpzaam en een prachtig product én prima nazorg.

Gr. Jeroen


Michielvtb

Citaat van: M op 03-02-2021  16:42 uHey Michiel,

Ik zag net je issues langskomen op github (hier en hier), dit trok mijn interesse. De Wemos serie bevat meestal niet een bijzonder ingewikkeld circuit. Zie ook de link van Scorpionrose hier. Naast het originele bedrijf dat ze produceert zijn er ondertussen vele anderen. Deze bedrijven hebben voor veel chips eigenlijk weinig keuze, ook de passieve componenten zijn in principe weinig spannend.
Waar wel verschil in kan worden gemaakt zijn de LDO (Low Dropout voltage regulator) en de flash chip. Zo zie je regelmatig dat er voltage regulators op worden gezet die maar 150mA leveren, dit is genoeg voor de Wemos alleen, maar zodra je er externe componenten aan gaat hangen kun je problemen krijgen. Dit is voor de fabrikant natuurlijk wel een makkelijk trucje om te besparen.

Ik zou graag willen weten welke bij jouw op je 'fake' Wemos zit om te kijken of dit het probleem is. Ik zag je fotos hier maar deze zijn helaas niet scherp genoeg om te zien welke er op zitten. Zou je een macrofoto (of het nummer dat erop staat) kunnen doorsturen van de chips (zie afbeelding in bijlage voor de locaties) die je hebt?

Mocht iemand op zoek zijn naar een Wemos D1 Mini welke vrij zeker goed is. Dan moet je op aliexpress bij Lolin kijken, dit is het bedrijf dat de originele Wemos maakt. Het is een tijdje geleden gerebrand naar Lolin en maken nu onder die vlag de producten. De Lolin/Wemos D1 Mini Pro v1(archief) welke ze ooit produceerden maken ze niet meer (dus wat nu nog geproduceerd wordt is niet 'origineel', dit betekend niet dat het allemaal slecht is of dat ze niet werken!). Ze maken ze nog wel op een andere formfactor maar die is niet bruikbaar in de huidige iSpindel designs (het gaat hier om de Lolin/Wemos D1 Mini Pro v2) (ali)).
Hier een linkje naar een Wemos D1 mini van die fabrikant.

Ik heb vandaag een LOLIN Wemos mini V3 ontvangen, gekocht bij de lolin ali webshop. Hier zit een S2TF LDO op. Op mijn fake PRO 16MB versies zit een S2TC LDO. Ik vermoed dat de C en de F niets anders zijn dan een referentie naar het productie lot, en dat het dus dezelfde LDO is. Dus wellicht is de oorzaak van het soms niet opstarten van de namaak versies dus niet de LDO maar het flashgeheugen. Overigens heb ik het niet willen opstarten nog maar sporadisch meegemaakt en helpt een paar keer uit en weer aanzetten om toch op te kunnen starten. Of de batterij even een tijdje aan de lader hangen.

Mikel

Ik heb een kort vraagje. Ik heb de ispindel (denk ik) correct in elkaar gezet maar op een of andere manier krijg ik hem niet in config/operation mode zodat hij wifi uit gaat zenden. Op het internet staat overal 3-4x op de reset knop drukken en dan zend hij een wifi netwerk uit maar ik zie het maar niet gebeuren. Iemand hier ervaring mee?

TimW

Citaat van: Mikel op 23-03-2021  17:27 uIk heb een kort vraagje. Ik heb de ispindel (denk ik) correct in elkaar gezet maar op een of andere manier krijg ik hem niet in config/operation mode zodat hij wifi uit gaat zenden. Op het internet staat overal 3-4x op de reset knop drukken en dan zend hij een wifi netwerk uit maar ik zie het maar niet gebeuren. Iemand hier ervaring mee?

Welke versie heb je op de Wemos geflasht? Kun je de iSpindel aan de seriële monitor van Arduino leggen en kijken wat er gebeurt als je opstart? Wel de batterij verwijderen als je een USB aansluit op de Wemos.

Opaslof

Na die paar keer reset duurt het niet heel lang voordat ie overgaat naar normale modus. Je moet dan wel best snel connecten met het accesspunt 'iSpindel' en dan blijft ie ook wel in config-mode staan. Misschien wacht je net iets te lang?

ExPeteriment

Citaat van: Mikel op 23-03-2021  17:27 uIk heb een kort vraagje. Ik heb de ispindel (denk ik) correct in elkaar gezet maar op een of andere manier krijg ik hem niet in config/operation mode zodat hij wifi uit gaat zenden. Op het internet staat overal 3-4x op de reset knop drukken en dan zend hij een wifi netwerk uit maar ik zie het maar niet gebeuren. Iemand hier ervaring mee?
Bij mij lukte het op een laptop van mijn werk ook niet, op een eigen laptop, tablet en telefoon wel. Heb je het op meerdere apparaten geprobeerd?
Zoek je wel op de juiste plek, dus in de lijst met acces punten/ beschikbare netwerken en niet gewoon in een browser?

Succes, het kan heel frustrerend zijn als het niet lukt.

Mikel

Citaat van: Opaslof op 23-03-2021  18:30 uNa die paar keer reset duurt het niet heel lang voordat ie overgaat naar normale modus. Je moet dan wel best snel connecten met het accesspunt 'iSpindel' en dan blijft ie ook wel in config-mode staan. Misschien wacht je net iets te lang?

Dit had ik inderdaad gelezen, echter verschijnt hij helemaal niet tussen de wifi netwerken.

Citaat van: TimW op 23-03-2021  17:54 uWelke versie heb je op de Wemos geflasht? Kun je de iSpindel aan de seriële monitor van Arduino leggen en kijken wat er gebeurt als je opstart? Wel de batterij verwijderen als je een USB aansluit op de Wemos.

De nieuwste Ispindel software van hun eigen website. Ik heb hem gebouwd op een CherryPhilip PCB, is het dan ook mogelijk om een Arduino monitor te gebruiken? ik ga dit even proberen!

Citaat van: ExPeteriment op 23-03-2021  19:47 uBij mij lukte het op een laptop van mijn werk ook niet, op een eigen laptop, tablet en telefoon wel. Heb je het op meerdere apparaten geprobeerd?
Zoek je wel op de juiste plek, dus in de lijst met acces punten/ beschikbare netwerken en niet gewoon in een browser?

Succes, het kan heel frustrerend zijn als het niet lukt.

Telefoon en desktop geprobeerd, zo maar even mijn laptop proberen dan..

Thanks voor de reacties!


TimW

Citaat van: Mikel op 23-03-2021  21:14 uDe nieuwste Ispindel software van hun eigen website. Ik heb hem gebouwd op een CherryPhilip PCB, is het dan ook mogeijk om een arduino monitor te gebruiken? ik ga dit even proberen!


Ja dat is mogelijk. Wel de USB in de Wemos steken en de batterij verwijderen.

M

Ik ben bezig geweest aan de iSpindel software en heb enkele eigenaardigheden eruit gehaald (bijvoorbeeld het niet goed opstarten of rare waarden teruggeven waar je niets mee kunt als een sensor afwezig is).
Misschien kun je deze even proberen, dan kun je in ieder geval iets uitlezen (via de webinterface) ook zonder de hele Arduino IDE op te zetten.

Ook al hangt er geen enkele sensor aan zal deze versie gewoon opstarten en je in de webinterface laten, daar kun je dan zien of alles goed werkt.
De code is https://github.com/MarcoCLA/iSpindel/tree/dev hier te vinden op Github.
De laatste dev release kun je hier downloaden https://mirror.twilp.nl/ispindel/dev/latest/
Ik probeer met deze aanpassingen een iets bruikbaardere software te maken voor mensen die zelf een iSpindel hebben gemaakt en tegen problemen aanlopen.

Mikel

Citaat van: M op 24-03-2021  22:24 uIk ben bezig geweest aan de iSpindel software en heb enkele eigenaardigheden eruit gehaald (bijvoorbeeld het niet goed opstarten of rare waarden teruggeven waar je niets mee kunt als een sensor afwezig is).
Misschien kun je deze even proberen, dan kun je in ieder geval iets uitlezen (via de webinterface) ook zonder de hele Arduino IDE op te zetten.

Ook al hangt er geen enkele sensor aan zal deze versie gewoon opstarten en je in de webinterface laten, daar kun je dan zien of alles goed werkt.
De code is https://github.com/MarcoCLA/iSpindel/tree/dev hier te vinden op Github.
De laatste dev release kun je hier downloaden https://mirror.twilp.nl/ispindel/dev/latest/
Ik probeer met deze aanpassingen een iets bruikbaardere software te maken voor mensen die zelf een iSpindel hebben gemaakt en tegen problemen aanlopen.

Ik moet eerlijk toegeven dat dit ergens te snel voor me gaat.. haha. Ik ben nog helemaal niet bekend met dit soort zaken, dit is mijn eerste projectje. Is het de bedoeling om de code van github als zip te downloaden en gewoon op mijn Wemos te zetten? Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is maar zo lijkt het nu als ik dit zo lees.

[EDIT]
Ik kwam via een YouTube video op een andere github met een ander flashing programma en die werkte meteen, bedankt voor de reactie!

Stefan013

Vandaag voor het eerst bezig met de Ispindel in combinatie met Ubidots. Ik lees op diverse fora dat voor het instellen van een SG grafiek moet klikken op "Add Variable" en vervolgens op "Fx Derived". De optie "Derived" kan ik nergens vinden alleen "Raw" of "Synthetic". Ik ben al uren aan het zoeken maar kom niet verder. Wie kan aangeven hoe ik een SG grafiek kan toevoegen?

Scorpionrose

Citaat van: Stefan013 op 29-03-2021  22:38 uVandaag voor het eerst bezig met de Ispindel in combinatie met Ubidots. Ik lees op diverse fora dat voor het instellen van een SG grafiek moet klikken op "Add Variable" en vervolgens op "Fx Derived". De optie "Derived" kan ik nergens vinden alleen "Raw" of "Synthetic". Ik ben al uren aan het zoeken maar kom niet verder. Wie kan aangeven hoe ik een SG grafiek kan toevoegen?

Kijk even op deze site want daar wordt ubidots STEM uitgelegd

https://ispindel.nl/index.php/eerste-gebruik/ubidots/

Stefan013

Citaat van: Scorpionrose op 30-03-2021  14:13 uKijk even op deze site want daar wordt ubidots STEM uitgelegd

https://ispindel.nl/index.php/eerste-gebruik/ubidots/

Deze website inderdaad al even bekeken maar voor mij niet heel duidelijk.
Vul ik in de ispindel de code uit het kalibratietabel in plato of sg in?

"Wil je liever alles in SG dan maak je nog een groen vlak aan zoals op de volgende foto. Maar dan uiteraard met jouw polynomial." Voor Plato en Sg dien je dus een aparte polynomial aan te maken als ik het goed begrijp?

Ik heb nu dit:  (hydrometer geeft ook 1011 aan)


Jan de Graaff

Ik heb dat ook aan de hand gehad. Mijn iSpindel was gekalibreerd voor ºPlato maar dat moest SG zijn.
In deze post staat meer hoe de twee formules te krijgen en zo de juiste (Plato of SG) te kunnen kiezen.

De juiste spreadsheet is in die post bijgevoegd.

Stefan013

Ik heb dit tabel gebruikt: https://ispindel.nl/index.php/kalibratietabel/, volgens mij hetzelfde principe?

Deze code heb ik nu in de Ispindel en in Ubidots gezet:
5.45e-7*tilt^3+-0.000086128*tilt^2+0.006249312*tilt+0.919483063


Grafiek geeft nu aan 0.000 tot 1.000, de metingen geven nu 1.010 aan maar dit is niet zichtbaar, past dit zich automatisch aan als er meer metingen zijn?

Stefan013

Citaat van: Stefan013 op 30-03-2021  22:31 uIk heb dit tabel gebruikt: https://ispindel.nl/index.php/kalibratietabel/, volgens mij hetzelfde principe?

Deze code heb ik nu in de Ispindel en in Ubidots gezet:
5.45e-7*tilt^3+-0.000086128*tilt^2+0.006249312*tilt+0.919483063


Grafiek geeft nu aan 0.000 tot 1.000, de metingen geven nu 1.010 aan maar dit is niet zichtbaar, past dit zich automatisch aan als er meer metingen zijn?

Een dag later nog hetzelfde, de grafiek past zich niet aan.

1042 is exact hetzelfde als mijn hydrometer aangeeft. Wat moet ik aanpassen om een mooie grafiek te zien tussen 1.000 en 1.100 sg?



beermenke

Is het normaal dat indien einde gisting de temperatuur daalt van bijv 20 graden naar 16 graden dan de hoek ispindel weer stijgt en uiteraard ook Plato. Hoe kouder hoe dikker dus hogere hoek lijkt mij.

Scorpionrose

Citaat van: Stefan013 op 31-03-2021  20:55 uEen dag later nog hetzelfde, de grafiek past zich niet aan.

1042 is exact hetzelfde als mijn hydrometer aangeeft. Wat moet ik aanpassen om een mooie grafiek te zien tussen 1.000 en 1.100 sg?



Ligt niet aan jouw grafiek maar aan Ubidots zelf. Er zit een fout in Ubidots

LittleJohn

Je schaal in de rechtergrafiek loopt van 0.000 to 1.000  De gemeten waarde van 1.042 valt dus buiten de schaal en buiten je grafiek, en daarom zie je niks. Je moet de schaal van de grafiek aanpassen: Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoel van de grafiek en kies Edit. Rechts krijg je dan een menu waar je bij 'Y-axis range' de schaal van de Y-as kunt aanpassen, bv van 1.000 tot 1.080.

LittleJohn

Een andere reden waarom je soms iets niet ziet, is als de X-as (tijdschaal) niet goed staat. Let daar dus ook altijd even op dat de die schaal ook de datum(s) laat zien welke je wil bekijken. Dit kun je aanpassen ergens rechtsboven in je Ubidots dashboard. Klik daar op het driehoekje achter de datum/tijd en je krijgt een pulldown menu. Ik kies hier meestal voor: "Last 30 days".

Stefan013

Citaat van: LittleJohn op 03-04-2021  13:11 uJe schaal in de rechtergrafiek loopt van 0.000 to 1.000  De gemeten waarde van 1.042 valt dus buiten de schaal en buiten je grafiek, en daarom zie je niks. Je moet de schaal van de grafiek aanpassen: Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoel van de grafiek en kies Edit. Rechts krijg je dan een menu waar je bij 'Y-axis range' de schaal van de Y-as kunt aanpassen, bv van 1.000 tot 1.080.

Top!! Opgelost   :groots:

beermenke

Blijft de ispindel tot moment van bottelen in gistvat of vissen jullie die er tussentijds uit? Dwz kan ie rond te 16 a 18 dagen blijven drijven. Uiteraard rekening houden dat ie uitvergist is en niet tussentijds overgeheveld wordt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.