Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo van Eijden

Klopt. Mooi concept, je kan zelfs op vakantie de voortgang van de vergisting volgen.

ChrisK

Citaat van: Theo van Eijden op 17-05-2017  23:19 uKlopt. Laat me maar weten als je er nog 1 hebben wilt.

Ik vind dit wel mooi speelgoed, maar als ik de (geweldig duidelijke) beschrijving zo lees, weet it niet of mijn soldeer-skills hier goed genoeg voor zijn. Als iemand er nog eentje heeft liggen houd ik me aanbevolen en anders lijkt het me een goed idee om eens contact met Universam op te nemen.

henkie

Het leuke van de iSpindel is dat je er opeens achter komt dat de hoofdvergisting van mijn 20 ltr weizen in 2 dagen voorbij is. En dat op 250 km van huis :) . (begin sg 1060 , een zakje MJ M20).



Die Plato klopt niet helemaal, moet nog wat getuned worden.

Theo van Eijden

hier had een foto moeten staan, valt niet mee :-(

buckshot

Ik heb ook via deze handleiding een iSpindel gebouwd.
Maar ik heb echter een probleem.
Als ik inlog op Ubidots kan ik de eerste uitleeswaarden mooi terugvinden.
Maar er gebeuren geen updates van de waarden, de eerste waarden blijven gewoon staan.
(interval ook al eens aangepast tussen 20 sec en 15 min.)
Het blauwe Wemos ledje knipperd op de juiste tijdstippen.
Als ik de iSpindel terug reset en opnieuw instel en ik ga terug naar Ubidots, dan krijg ik weer nieuwe waarden te zien, maar weer enkel de eerste en geen updates.
(laatste firmware heb ik ook geüpdatet)
Ik had ergens gevonden dat je de 470 Ohm weerstand moest vervangen door een schottky diode (met ring naar D0).
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand me hier mee verder helpen?

Theo van Eijden

Citaat van: buckshot op 02-06-2017  15:33 uIk heb ook via deze handleiding een iSpindel gebouwd.
Maar ik heb echter een probleem.
Als ik inlog op Ubidots kan ik de eerste uitleeswaarden mooi terugvinden.
Maar er gebeuren geen updates van de waarden, de eerste waarden blijven gewoon staan.
(interval ook al eens aangepast tussen 20 sec en 15 min.)
Het blauwe Wemos ledje knipperd op de juiste tijdstippen.
Als ik de iSpindel terug reset en opnieuw instel en ik ga terug naar Ubidots, dan krijg ik weer nieuwe waarden te zien, maar weer enkel de eerste en geen updates.
(laatste firmware heb ik ook geüpdatet)
Ik had ergens gevonden dat je de 470 Ohm weerstand moest vervangen door een schottky diode (met ring naar D0).
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand me hier mee verder helpen?
Als jij je Ispindel direct uitleest/benadert, dus niet via Udidots, zie je dan de waarden van de hoek variëren als je de Ispindel beweegt?

Theo van Eijden

Ik heb er nog een paar, stuur maar een PM voor meer informatie.

Wil je meer over  Ispindel weten kijk dan op; https://github.com/universam1/iSpindel

en

http://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=58&t=11826


Theo van Eijden

Voor degene onder ons die de Duitse taal niet machtig is, ook in de Verenigde Staten hebben ze de Ispindel ontdekt.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30

wvdbroek

Hallo allemaal,

Houd de ispindel eigenlijk al rekening met de gevormde alcohol tijdens vergisting of moet je dit alsnog omrekenen?

Grt
Willem

Henielma


TymonK

En wat toelichting - een refractometer moet gecorrigeerd worden voor de aanwezigheid van alcohol (andere lichtbreking dan water)

Een SG meter (dobber) en de spindel meten de dichtheid (blijkbaar hoeft daar niet gecorrigeerd te worden voor suiker vs alcohol - wel opvallend want in het proces raak je CO2 kwijt...)

wvdbroek

Citaat van: Henielma op 27-06-2017  19:43 uDaar houdt ie rekening mee.

OK

Citaat van: TymonK op 27-06-2017  21:55 uEn wat toelichting - een refractometer moet gecorrigeerd worden voor de aanwezigheid van alcohol (andere lichtbreking dan water)

Een SG meter (dobber) en de spindel meten de dichtheid (blijkbaar hoeft daar niet gecorrigeerd te worden voor suiker vs alcohol - wel opvallend want in het proces raak je CO2 kwijt...)

Inderdaad dat was mijn idee ook!

wvdbroek

Citaat van: buckshot op 02-06-2017  15:33 uIk heb ook via deze handleiding een iSpindel gebouwd.
Maar ik heb echter een probleem.
Als ik inlog op Ubidots kan ik de eerste uitleeswaarden mooi terugvinden.
Maar er gebeuren geen updates van de waarden, de eerste waarden blijven gewoon staan.
(interval ook al eens aangepast tussen 20 sec en 15 min.)
Het blauwe Wemos ledje knipperd op de juiste tijdstippen.
Als ik de iSpindel terug reset en opnieuw instel en ik ga terug naar Ubidots, dan krijg ik weer nieuwe waarden te zien, maar weer enkel de eerste en geen updates.
(laatste firmware heb ik ook geüpdatet)
Ik had ergens gevonden dat je de 470 Ohm weerstand moest vervangen door een schottky diode (met ring naar D0).
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand me hier mee verder helpen?

Heb je dit al opgelost!

Ik heb hem op dit moment in een gistvat!
Interval staat op 5 min.
En mij valt op dat ubidots soms gaten in de data laat zien van 20-30 min.
En dan plotseling wel weer data ontvangt.

Vat (plastic) staat in omgebouwde koelkast op een meter van wifi extender!

Mvg
Willem

TymonK

Volgens mij is Ubidots wel eens "down". Dit merk je ook als je je gegevens probeert op te halen. Site is dan even niet te bereiken.
Ik heb 2 ispindels en die geven dan ook in hetzelfde window geen data door (ze lopen plm 5 min uit elkaar qua tijdstip doorgifte)

wvdbroek

Citaat van: TymonK op 05-07-2017  08:42 uVolgens mij is Ubidots wel eens "down". Dit merk je ook als je je gegevens probeert op te halen. Site is dan even niet te bereiken.
Ik heb 2 ispindels en die geven dan ook in hetzelfde window geen data door (ze lopen plm 5 min uit elkaar qua tijdstip doorgifte)


Tsja ik denk ook dat dat het is zie in de data regelmatig pauzes.
Nu overigens een pauze van al 3 uur  >:(.

Goed als ik vanavond thuis kom maar eens kijken of mijn spindel nog wel een ip heeft in de router!
*EDIT wifi lag plat thuis  >:( tsja dan werkt het niet :o*


Wel grappig om te zien hoor die data . Maandag avond in het gistvat gegaan met een sg van 1.049 laatste data van vanmiddag stond op 1014. 35 punten in krap 2 dagen  :P (s-04 safale)

grt

Willem

Theo van Eijden

Is er nog iemand die interesse heeft in de Ispindel. 

bultje76


wvdbroek

2 weken verder. Bier vandaag gebotteld en de ispindel heeft het prima gedaan. 1 vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. De batterij data bleef gedurende 2 weken constant hetzelfde ik begon met 4,45 V en eindigde op 4,45 V. Toen ik met mijn multimeter vandaag de echte waarde opnam kwam die niet verder dan 3,70 V. Heeft iemand hier een idee hoe dit kan dat de spindel constant dezelfde waarde doorgeeft !

Grt
Willem 

Theo van Eijden

Willem,

Als je inlogt op de Ispindel in het configuratie menu kan je de correctie factor voor de weergegeven spanning aanpassen. Wat staat daar ingevuld? Als je op het forum in Duitsland kijkt zie je dat je deze kan aanpassen. Iedere Ispindel is namelijk iets anders en per Ispindell moet een correctie factor aangepast worden.

wvdbroek

Citaat van: Theo van Eijden op 17-07-2017  22:49 uWillem,

Als je inlogt op de Ispindel in het configuratie menu kan je de correctie factor voor de weergegeven spanning aanpassen. Wat staat daar ingevuld? Als je op het forum in Duitsland kijkt zie je dat je deze kan aanpassen. Iedere Ispindel is namelijk iets anders en per Ispindell moet een correctie factor aangepast worden.

Bij mij staat daar "230.00". Ik zal eens kijken bij onze oosterburen hoe dat werkt.

Bedankt voor de tip.

wvdbroek

https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/FAQ.md

Hier staat dat je hem als volgt kunt uitrekenen

Aangegeven waarde / gemeten waarde * de standaard waarde (192.8 ) = nieuwe conversie factor

In mijn geval dus.

4,45/4,16*192.8=206.16

Ik heb deze nu ingevuld, ben benieuwd of dit werkt!

Grt

Willem

wvdbroek

Citaat van: wvdbroek op 18-07-2017  09:41 uhttps://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/FAQ.md

Hier staat dat je hem als volgt kunt uitrekenen

Aangegeven waarde / gemeten waarde * de standaard waarde (192.8 ) = nieuwe conversie factor

In mijn geval dus.

4,45/4,16*192.8=206.16

Ik heb deze nu ingevuld, ben benieuwd of dit werkt!

Grt

Willem

Dit werkt dus niet *** zoekt verder  ;)


wh_birra

Wil ook een (of meer) iSpindels bouwen. Lijkt me top die bij een volgende brouwsel te kunnen gebruiken. Heb via deze site http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30 via de handige bestellijst alle onderdelen verzameld incl de pcb. Moet alleen nog de Petling XL bestellen en de 3d houder ergens laten printen.

Waar hebben jullie deze items besteld? - voor een goede prijs?

Bedankt. Wiechert

wh_birra

Citaat van: wh_birra op 31-07-2017  22:46 uWil ook een (of meer) iSpindels bouwen. Lijkt me top die bij een volgende brouwsel te kunnen gebruiken. Heb via deze site http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30 via de handige bestellijst alle onderdelen verzameld incl de pcb. Moet alleen nog de Petling XL bestellen en de 3d houder ergens laten printen.

Waar hebben jullie deze items besteld? - voor een goede prijs?

Bedankt. Wiechert

Dan maar mijn eigen vraag beantwoorden :) Had eerst de petling xl besteld bij geocachingshop maar die zijn voor de slides die ik had laten maken (file van https://www.thingiverse.com/thing:2225597) te smal. Dus grotere petling xxl besteld bij http://www.geocoinshop.de/Cache-legen/Cachebehaelter-Dosen/XXL-PETling::1656.html  Nu heb ik alles compleet dus binnenkort maar eens gaan solderen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.