Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Citaat van: Pieter1954 op 30-01-2019  21:29 uDus: HOE LOS IK DIT OP?

Bij gebruik van een rvs vat wil het signaal nog wel eens haperen.
Zorg dat je router in de buurt staat van je koelkast.

Pieter1954

Citaat van: pippakillinova op 30-01-2019  21:54 uZorg dat je router in de buurt staat van je koelkast.

En dat kan juist niet omdat die in de huiskamer staat op ongeveer 7 meter afstand van het tuinhuisje met koelkast.

Grooviee

Citaat van: Pieter1954 op 30-01-2019  22:28 uEn dat kan juist niet omdat die in de huiskamer staat op ongeveer 7 meter afstand van het tuinhuisje met koelkast.
Bij mij werkt het(in huis) in een RVS vat in een koelkast namelijk prima, dus ik vermoed dat het WiFi-signaal niet sterk genoeg is.  Is een WiFi-repeater dan niet de oplossing? Je bereik van je router in het tuinhuisje is waarschijnlijk niet voldoende om door de koelkast heen te komen, dus dan zou een WiFi-repeater oplossing bieden.

henkie

Citaat van: Pieter1954 op 30-01-2019  21:29 uDe iSpindel geeft een keurig WiFi-signaal dat ik probleemloos ontvang maar zodra het in de koelkast verdwijnt in het gedaan met de pret. Ik denk dat de koelkast fungeert als een Kooi van Farady en niets doorlaat.

Ik vermoed dat meer brouwers hier last van moeten hebben of hebben gehad en ik in deze situatie niet uniek ben.

Dus: HOE LOS IK DIT OP?

Ik had hetzelfde probleem en ik vergist in rvs . Opgelost met:
https://www.coolblue.nl/product/388261/tp-link-tl-wpa4220tkit-wifi-500-mbps-3-adapters.html
Kost een paar centen maar kan nu wel in de schuur Netflixen onder het brouwen. :biersmile:

Pieter1954

Ik lees in de toelichting dat de adapters op dezelfde fase aangesloten moeten worden als de router. Ik neem aan dat hiermee bedoeld is dezelfde groep.
Bij mij is dat zeker niet het geval. Werkt daarom niet?

Is een zgn. repeater een oplossing?

Wildor

Citaat van: Pieter1954 op 31-01-2019  11:06 uIk lees in de toelichting dat de adapters op dezelfde fase aangesloten moeten worden als de router. Ik neem aan dat hiermee bedoeld is dezelfde groep.
Bij mij is dat zeker niet het geval. Werkt daarom niet?

Is een zgn. repeater een oplossing?

Voor een repeater (wifi extender) moet je een voldoende bruikbaar signaal hebben.
Het signaal wordt opgevangen en opnieuw uitgezonden, maar het halveert je bandbreedte.
Daartegen vergroot je het bereik, en is het een mogelijk oplossing voor jouw tuinhuisje.

Een powerline adapter werkt over het stroomnet, en levert een stabiel en snelle verbinding. Deze adapters heb je met wifi, en zonder wifi. Zoals genoemd kan het van belang zijn dat je op dezelfde fase zit. De meeste woningen zijn voorzien van slechts 1 fase, daar gaat het dus in 90% van de gevallen goed. Als je een hoofdaansluiting hebt met drie fasen, dan moet je mogelijk e.e.a. controleren of laten aanpassen zodat je op dezelfde fase zit.

Omdat je voor de iSpindel weinig bandbreedte, maar juist wel bereik nodig hebt zou ik kiezen voor een wifi extender, tenzij je wilt Netflixen in je tuinhuisje :)
De keuze is uiteraard persoonlijk, en beide apparaten overlappen elkaar qua prijs afhankelijk van de gewenste functies.

William

Pieter1954

De vraag blijft of het signaal door de koelkast heen kan komen?

Wildor

Dat is inderdaad de vraag, gezien de ervaringen van velen met dergelijke oplossingen lijkt mij dit wel mogelijk.
WiFi is een radiosignaal welke gevoelig is voor glas, metaal, beton en andere toepassingen op dezelfde frequentieband. Dus als er al signaal doorheen komt zal dit niet supersterk zijn. Dus een router/access point/repeater zo dicht mogelijk bij je koelkast zal helpen.

Dan heb je nog de keuze voor de juiste frequentie.

2.4 GHz (802.11b/g) - Beter bereik, minder snel dan 5GHz, gevoelig voor andere apparatuur (magnetron, babyfoons, etc)
5 GHz (802.11ac/n) - Minder bereik, sneller dan 2.4GHz, minder storingen i.v.m. standaardisatie en meer kanalen

Beste kans op success is dus de 2.4GHz band gebruiken.
Ga je in een afgesloten RVS vast, in je aluminium koelkast ook bereik hebben? Hoe meer barrieres, hoe meer kans dat het signaal geblokkeerd wordt.
Nu even praktisch, als je wilt testen of jouw koelkast WiFi signalen blokkeert:

1. Leg een telefoon met actieve WiFi hotspot (of een router/accesspoint/repeater) in je koelkast
2. Probeer op een meter afstand verbinding te maken met het WiFi netwerk met een andere telefoon, tablet of laptop

Hopelijk beantwoord dit jouw vraag en helpt het je kiezen voor het juiste product en instellingen.

William

henkie

Mijn Ispindel signaal gaat door een rvs vat en door de koelkast naar mijn poweradapter die 2 meter verderop hangt.

Pieter1954

Forumlid Hank stuurt me een extender/repeater op die hij over heeft.
Die ga ik dus eerst proberen.
Op de Duitse site vond ik nog een tip: 3 m coaxkabel die aan beide zijden 32 mm gestript is (heeft iets met golflengte te maken.
Een einde hang je in de koelkast en het andere buiten de kast bij de repeater.
Schijnt een soort antennefunctie te hebben die het signaal van binnen naar buiten leidt.

Wildor

Kijk en zo helpen we elkaar :)

Benieuw naar jouw resultaat.

William

Pieter1954

Citaat van: Wildor op 31-01-2019  19:59 uKijk en zo helpen we elkaar :)

Benieuw naar jouw resultaat.

William

Dat is ook de bedoeling van zo'n mooi forum.
Wordt vervolgd.

Pieter1954

2e probleempje of uitdaging?

Ik heb de eenvoudige kalibratie uitgevoerd om de iSpindel goed in te kunnen stellen. Maar bij het invoeren van de verkregen formule loop ik tegen een probleem op. Misschien dat iemand me wil/kan helpen.

De bedoeling is dat ik een Plato en SG variabele aanmaak. Hiervoor begin ik in "derived formula" de formule in te voeren. In het eerste stukje moet ik gelijk al *tilt*tilt invoeren.
Als ik de benodigde variabele aanklik wordt deze keurig op die plek neergezet. De bedoeling is dan dat je verder gaat met de formule, dwz een * invoeren en dan een tweede keer tilt aanklikken.
En dat lukt niet met de tilt-variabele. Achter het paarse tilt-teken kan ik niets meer neerzetten.
Ik heb als proef andere variabelen gebruikt zoals temperature en battery. Hierbij lukt het wel.

Zou iemand misschien weten wat hier aan de hand kan zijn?

pippakillinova

Bij mij hapert dat ook wel eens. Het is een beetje een gevoelige invoer zullen we maar zeggen. Opnieuw proberen en plots werkt het wel. Soms zet hij ook "tilt" aan het begin van de formule. Ook raar.

lier

Citaat van: Pieter1954 op 02-02-2019  16:28 u2e probleempje of uitdaging?

Ik heb de eenvoudige kalibratie uitgevoerd om de iSpindel goed in te kunnen stellen. Maar bij het invoeren van de verkregen formule loop ik tegen een probleem op. Misschien dat iemand me wil/kan helpen.

De bedoeling is dat ik een Plato en SG variabele aanmaak. Hiervoor begin ik in "derived formula" de formule in te voeren. In het eerste stukje moet ik gelijk al *tilt*tilt invoeren.
Als ik de benodigde variabele aanklik wordt deze keurig op die plek neergezet. De bedoeling is dan dat je verder gaat met de formule, dwz een * invoeren en dan een tweede keer tilt aanklikken.
En dat lukt niet met de tilt-variabele. Achter het paarse tilt-teken kan ik niets meer neerzetten.
Ik heb als proef andere variabelen gebruikt zoals temperature en battery. Hierbij lukt het wel.

Zou iemand misschien weten wat hier aan de hand kan zijn?

Eerst voeg je 3x tilt tot in je formule om vervolgens de waarden er tussen te voegen, zo is het mij gelukt

Pieter1954

Het is uiteindelijk gelukt om de formule correct in te voeren. Het heeft wel een dertigtal pogingen gekost totdat ik achter de TILT iets anders kon toevoegen.
Het werkt nu perfect.
Nu alleen nog de TPLink-repeater van Hank ontvangen. Komt woensdag met UPS.

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 03-02-2019  10:54 uHet is uiteindelijk gelukt om de formule correct in te voeren. Het heeft wel een dertigtal pogingen gekost totdat ik achter de TILT iets anders kon toevoegen.
Het werkt nu perfect.
Nu alleen nog de TPLink-repeater van Hank ontvangen. Komt woensdag met UPS.

Voor de formule kun je kiezen uit macht 2 en macht 3. Ik stel ze allemaal in tot de macht 3 want deze wijkt veel minder af.
En als je zowel Plato als SG hebt dan zul je zien dat Plato dichter bij de werkelijkheid zit dan SG

Sjaak_Deventer

Vraagje over kalibratie van de Ispindel in combinatie met Brewspy. Komt de formule op beide plekken te staan? Dus op de Ispindel en in Brewspy of bij 1 van beiden?

Want momenteel krijg ik de waardes nog niet goed.

jackodb

Citaat van: henkie op 31-01-2019  09:18 uIk had hetzelfde probleem en ik vergist in rvs . Opgelost met:
https://www.coolblue.nl/product/388261/tp-link-tl-wpa4220tkit-wifi-500-mbps-3-adapters.html
Kost een paar centen maar kan nu wel in de schuur Netflixen onder het brouwen. :biersmile:

Hier dezelfde opstelling, al had ik al zo'n TP link-setje i.v.m. cameratoezicht in de achtertuin.
Afgelopen week zo'n DIY-iSpindel in elkaar geknutseld en met een wifipunt op 20 cm afstand van de koel/warm-kast werkt dat prima.

Wat ik me nog wel afvroeg en nog geen info over kan vinden: Heeft de iSpindel een geheugen?
Stel dat er ergens een verbinding zou haperen, zijn er dan meetwaarden kwijt of wordt dat gebufferd?

Henielma

De iSpindel slaat geen meetwaarden op. Niet ontvangen meetwaarden zijn verloren.

jackodb

Citaat van: Henielma op 30-10-2019  08:49 uDe iSpindel slaat geen meetwaarden op. Niet ontvangen meetwaarden zijn verloren.

Had al zo'n vermoeden. Bedankt voor de bevestiging :)

WLigtenberg

Ik ga morgen nog spullen bestellen via Ali, om met behulp van deze PCB (https://www.pcbway.com/project/shareproject/iSpndel_4_0.html) de iSpindel te bouwen.
Ik ga sowieso 5 "kits" bestellen, maar mochten er nog meer mensen interesse hebben, dan hoor ik het graag. Met zo'n PCB is het een stuk eenvoudiger te solderen.
Ik kom tot nu toe uit op +- 10 euro voor alle elektronica, daar komt 4 euro voor de PCB bij en dan 2 euro voor de container. Wellicht mis ik nog wat verzendkosten, maar die deel ik dan door het aantal kits. Dus dan kom je op max 20 euro uit om alles te bouwen. Als het bouwen heel makkelijk gaat, wil ik er misschien ook wel een paar bouwen voor anderen. Maar ik heb er zelf nog niet eerder een gemaakt.  :biersmile:

TimW


Arctic


WLigtenberg

Ok, dan hou ik het even bij 5.
Ik bestel vandaag alles (singles day op ali expres :) ).
Ik heb nu geen pakketjes meer over. Pm als je interesse hebt, ik kan nog eens kijken of ik er nog een paar laat komen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.