Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

verriet

Na installatie van de tilt en koppeling met Ubidots krijg ik automatisch 6 variabelen. Wat is de betekenis van de Gravity variabele?


emiel1

Citaat van: verriet op 13-08-2018  08:20 uNa installatie van de tilt en koppeling met Ubidots krijg ik automatisch 6 variabelen. Wat is de betekenis van de Gravity variabele?


Gravity is je SG. Weet niet of t standaard is, maar bij mij is ie standaard afgerond op tientallen, dus heb zelf een meer exacte aangemaakt.

verriet

Citaat van: emiel1 op 13-08-2018  08:42 uGravity is je SG. Weet niet of t standaard is, maar bij mij is ie standaard afgerond op tientallen, dus heb zelf een meer exacte aangemaakt.
En hoe kalibreer ik die? In de documentatie lees ik alleen maar hoe ik een extra variabele aan moet maken die Plato berekent adhv Tilt.

emiel1

Citaat van: verriet op 13-08-2018  08:45 uEn hoe kalibreer ik die? In de documentatie lees ik alleen maar hoe ik een extra variabele aan moet maken die Plato berekent adhv Tilt.
Wil je de iSpindel zelf kalibreren, of wil je de Gravity variabele aanpassen?
Ik weet niet hoe dat tweede moet (volgens mij kan dat niet), het eerste weet ik wel, dat staat hier beschreven

verriet

Citaat van: emiel1 op 13-08-2018  09:03 uWil je de iSpindel zelf kalibreren, of wil je de Gravity variabele aanpassen?
Ik weet niet hoe dat tweede moet (volgens mij kan dat niet), het eerste weet ik wel, dat staat hier beschreven
Als je die Gravity niet aan kunt passen is het niet meer dan een indicatie toch? Ik voeg een variabele toe! Ontzettend bedankt voor je hulp Emiel!!

emiel1

Citaat van: verriet op 13-08-2018  09:28 uAls je die Gravity niet aan kunt passen is het niet meer dan een indicatie toch? Ik voeg een variabele toe! Ontzettend bedankt voor je hulp Emiel!!
Ja, ik kijk daarom ook niet naar die vooraf ingestelde 'Gravity' parameter. Ik heb mijn ispindel gekalibreerd in graden Plato en daar een eigen SG afgeleide van gemaakt.
Succes!

Mendel

Eergisteren mijn zelfgemaakte Ispindel eens in mijn gistvat geworpen en hij doet het echt goed.

Begin Sg hydrometer : 1068
Begin Sg Ispindel : 1069 !

ik gebruik nu de App Brewspy(enkel android) om hem te volgen (elke 15 minuten een update)

ondertussen is hij al gezakt naar 6.82 plato wat overeenkomt met een sg van 1027.
je kan met de app het brouwsel opslaan en dan gaan vergelijken met een volgend brouwsel.







emiel1

Hoi Mendel,

Ik heb je bericht even toegevoegd aan dit topic, aangezien hier al een hoop besproken is over de iSpindel.

Die app klinkt wel interessant, ik gebruik nu ubidots, maar daarbij moet je steeds je oude gegevens wissen bij een nieuw brouwsel

Mendel

Citaat van: emiel1 op 02-10-2018  11:45 uHoi Mendel,

Ik heb je bericht even toegevoegd aan dit topic, aangezien hier al een hoop besproken is over de iSpindel.

Die app klinkt wel interessant, ik gebruik nu ubidots, maar daarbij moet je steeds je oude gegevens wissen bij een nieuw brouwsel


Inderdaad en het is heel makkelijk te configureren met je Ispindel.

knifeman

Ik gebruik sinds 3 dagen ook een ispindel en brewspy maar heb sinds gisteren problemen met aanloggen. Nog iemand?

Andere vraag... kalibratie via de brewspy app zelf ging op zich goed echter na kopiëren van de formula in de ispindel lijkt de SG waarde niet echt te kloppen.

Raden jullie aan de kalibratie van de ispindel firmware zelf te gebruiken of die van brewspy ?

Brewx

Kan iemand meer details of een duidelijke screenshot geven over het aanmaken van die variabele en derived formule in Ubidots? Ik ben een absolute leek op vlak van programmeertaal en alles daarrond...  :(
We hebben de ispindel al kunnen koppelen aan ubidots en gekalibreerd met de excell-file volgens hun website, maar de screenshots op hun site komen niet overeen met hoe wij het zien...
Hulp is welkom!

Pieter1954

Ik heb vandaag een iSpindel ontvangen maar mijn free trial bij Ubidots is verlopen (2 maanden geleden aangemaakt en in de tussentijd niets mee gedaan). Nu ben ik suspended en moet ik betalen voor een account.
Ik lees overal over een gratis account obv zelfstudie ...?
Wie kan mij uitleggen hoe ik een gratis account kan installeren? Liefst in leesbare jip-en-janneke-taal ...

BertusBeensteen

Citaat van: Pieter1954 op 15-10-2018  19:53 uIk heb vandaag een iSpindel ontvangen maar mijn free trial bij Ubidots is verlopen (2 maanden geleden aangemaakt en in de tussentijd niets mee gedaan). Nu ben ik suspended en moet ik betalen voor een account.
Ik lees overal over een gratis account obv zelfstudie ...?
Wie kan mij uitleggen hoe ik een gratis account kan installeren? Liefst in leesbare jip-en-janneke-taal ...

Aanmelden bij deze: https://ubidots.com/education/
Rest is hetzelfde als bij de gewone ubidots
Eerste device is en blijft gratis.

Pieter1954

Citaat van: BertusBeensteen op 15-10-2018  21:47 uAanmelden bij deze: https://ubidots.com/education/
Rest is hetzelfde als bij de gewone ubidots
Eerste device is en blijft gratis.

Bedankt

emiel1

Citaat van: Brewx op 15-10-2018  18:44 uKan iemand meer details of een duidelijke screenshot geven over het aanmaken van die variabele en derived formule in Ubidots? Ik ben een absolute leek op vlak van programmeertaal en alles daarrond...  :(
We hebben de ispindel al kunnen koppelen aan ubidots en gekalibreerd met de excell-file volgens hun website, maar de screenshots op hun site komen niet overeen met hoe wij het zien...
Hulp is welkom!
Is het je al wel gelukt je iSpindel te koppelen met Ubidots d.m.v. de token?

Zo ja, dan zie je als het goed is je iSpindel als device in Ubidots staan, met verschillende variabelen al aangemaakt. Vervolgens voeg je een derived variabele toe waar je de formule uit je spreadsheet kunt invullen om zo je de Plato-waarde laten berekenen. Zorg ervoor dat je het woord ' tilt' niet zelf schrijft, maar toevoegt als data source.



Kun je daar wat mee?

Olnzel

Vandaag met veel succes mijn zelfbouwpakket in elkaar gesoldeerd. Alles werkt tot nu toe perfect.
Helaas kwam ik er net wel achter dat de bijgeleverde petling te groot is voor de openingen val mijn gistvaten.
Ik heb twee PET gistingsflessen en twee 50 L mandflessen

Zijn er nog geen andere gebruikers hier tegenaan gelopen?

lier

Citaat van: Olnzel op 08-11-2018  20:56 uVandaag met veel succes mijn zelfbouwpakket in elkaar gesoldeerd. Alles werkt tot nu toe perfect.
Helaas kwam ik er net wel achter dat de bijgeleverde petling te groot is voor de openingen val mijn gistvaten.
Ik heb twee PET gistingsflessen en twee 50 L mandflessen

Zijn er nog geen andere gebruikers hier tegenaan gelopen?

Bij mij passen ze ook niet in de mandflessen maar omdat ik die alleen gebruik voor de lagering of het rijpen van zware bieren gebruik ik de ispindel daar toch niet in.
Ik weet niet hoeveel mm je tekort komt maar ik heb ruimte om mijn spindel smaller te maken voor een smallere petling, misschien wel 5 mm maar veel meer echt niet.

Succes en anders over naar andere vergistingsvaten.

henkie


knifeman

Ik merk dat mijn iSpindel niet meer betrouwbaar is wanneer ik koudhop. Wanneer het hopzakje tegen de spindel drijft is de meting niet meer correct.

Haagse Wouter

Citaat van: knifeman op 10-11-2018  00:36 uIk merk dat mijn iSpindel niet meer betrouwbaar is wanneer ik koudhop. Wanneer het hopzakje tegen de spindel drijft is de meting niet meer correct.

Dan moet je je hopzak verzwaren.

knifeman

Dat is geen goed idee want gebruik een consiche fastferment en zou de hopzak verhinderen dat de trub in de afvoerbol zakt.

Wildor

Verzwaren, touwtje eraan en vastzetten zodat deze wel zinkt maar halverwege blijft hangen?

knifeman

Tja das een idee. Of heb net gezien dat er ook een hopspider voor fastferment bestaat. Dat is misschien ook een optie.

Brewx

Citaat van: emiel1 op 17-10-2018  10:30 uIs het je al wel gelukt je iSpindel te koppelen met Ubidots d.m.v. de token?

Zo ja, dan zie je als het goed is je iSpindel als device in Ubidots staan, met verschillende variabelen al aangemaakt. Vervolgens voeg je een derived variabele toe waar je de formule uit je spreadsheet kunt invullen om zo je de Plato-waarde laten berekenen. Zorg ervoor dat je het woord ' tilt' niet zelf schrijft, maar toevoegt als data source.



Kun je daar wat mee?

Sorry voor het late reageren, maar bedankt Emiel1! Wij deden een copy-paste maar snapte niet dat je die variabelen moest invoegen in de formule. (totale programmeer-leek...  ;D)

DenMaarten

Nadat afgelopen week al een gedeelte van de los bestelde onderdelen binnen gekomen waren ben ik vandaag eens aan de "hobby" gegaan. Omdat ik nog niet alles in huis heb ben ik begonnen met de Wemos D1 Mini te flashen met de laatste iSpindel bin file. Nadat de flash tool aangeeft dat hij succesvol afgerond is blijft, ook na herhaaldelijk resetten van de Wemos het lampje continu blauw branden. Ik zie ook geen accesspoint met de naam iSpindel om te kunnen configureren.

Doe ik hier nu iets niet goed? Het lijkt mij dat het Wemos bordje aangesloten op een USB lader met kabel in het stopcontact de basis zou bevatten.

Iemand dezelfde ervaring?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.