Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket

Gestart door Henielma, 17-03-2017 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

henkie


lier

Ispindel is in elk geval inmiddels ook commercieel verkrijgbaar:

http://www.brouwstore.nl/tilt-draadloze-hydrometer-en-thermometer

Je krijgt er dan wel een appje bij en het kost een vermogen. Gelukkig heb ik al zo'n ding.

Henielma

Dit is niet de iSpindel maar de tilt die met Bluetooth werkt in plaats van Wifi.

lier

Dat is een kwestie van een bluetooth module erop solderen ipv de wifi module

Henielma

Citaat van: lier op 15-11-2017  22:20 uDat is een kwestie van een bluetooth module erop solderen ipv de wifi module

Heb je daar een beschrijving van? En werkt de iSpindel software dan gewoon?  :weetniet:

lier

Daar heb ik geen beschrijving van maar het is gewoon een arduino applicatie code's voor communicatie via bluetooth.
Deze zijn gewoon online te vinden.
Het is toch niet onverstandig om wat arduino programmeren te leren, je kunt dan op basis van de data van de Ispindel een vergistingsprogramma opstellen

Henielma

Het kunnen programmeren zal niet zo'n probleem zijn bij mij. Het is meer de vraag of ik daar zin in heb. Een compleet pakket van de iSpindel is beschikbaar en werkt qua communicatie beter dan de Bluetooth variant naar mijn ervaring.

Op basis van de iSpindel data geef ik met behulp van mijn vergistingsprogramma Tcontrol het verloop van de vergisting weer. Dit naast de informatie van de ballon koolzuurproductie sensor. Met behulp van Tcontrol wordt verder de vergistingstemperatuur geregeld en is dit via internet en email te volgen. Er is dus al van alles wat ook anderen zo kunnen gebruiken.

lier

Precies, dus wat mij betreft is de bluetooth versie niet de extra 110 euro waard. Voorlopig houd ik het dus gewoon bij mijn vertrouwde Ispindel

Rene Haring

Ik krijg de omrekening maar niet aan de praat in Ubidots.  Ik wil de volgende expressie invoeren:  0.016111982*tilt^2-1.106406376*tilt+21.5346232  maar het resultaat (Derived expression) verschijnt niet in beeld bij Plato.  Kan iemand mij helpen? Is het soms iets met haakjes, puntjes of komma's o.i.d.?  Het lijkt wel of het de formule niet pakt. De expressie komt van de Duitse kalibratie sheet van de Ispindel documentatie.  Voor tilt gebruik ik de variabele uit de lijst van variabelen.

Grooviee

Citaat van: Rene Haring op 02-12-2017  22:37 uIk krijg de omrekening maar niet aan de praat in Ubidots.  Ik wil de volgende expressie invoeren :  0.016111982*tilt^2-1.106406376*tilt+21.5346232  maar het resultaat (Derived expression) verschijnt niet in beeld bij Plato.  Kan iemand mij helpen? Is het soms iets met haakjes, puntjes of komma's o.i.d.?  Het lijkt wel of het de formule niet pakt. De expressie komt van de Duitse kalibratie sheet van de Ispindel documentatie.  Voor tilt gebruik ik de variabele uit de lijst van variabelen.

Ubidots kent geen exponenten(^2), dus je moet hem als volgt invoeren:

0.016111982*tilt*tilt-1.106406376*tilt+21.5346232

Rene Haring

Bedankt voor je hulp.  Ik probeer het in te voeren maar krijg het niet voor elkaar. De Ubidots interface rommelt maar wat aan bij het plaatsen van de gekozen variabele is mijn ervaring. Lastig

Update 5 dec: van Ubidots vernomen dat het tonen van de resultaten van een ingevoerde expressie enige uren (dagen) kan duren. Dit omdat er voorrang in rekentijd/capaciteit wordt gegeven aan zogeheten premium accounts. Was hier het geval, na 48 uur zag ik het resultaat in Plato grafisch in beeld en nu ook SG aan de hand van een plato omrekening.  Dus iets om rekening mee te houden als men een eigen formule heeft ingevoerd.

William

Citaat van: Grooviee op 02-12-2017  23:04 uUbidots kent geen exponenten(^2), dus je moet hem als volgt invoeren:

0.016111982*tilt*tilt-1.106406376*tilt+21.5346232

Bij mij lukt dat wel. Ik er zelfs een exponentiële functie (Brix=a*exp(a*tilt)) in kwijt (betere fit tussen Brix en tilt dan de kwadratische).

Derived expression:
0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

lier

Citaat van: William op 02-12-2017  23:51 uBij mij lukt dat wel. Ik er zelfs een exponentiële functie (Brix=a*exp(a*tilt)) in kwijt (betere fit tussen Brix en tilt dan de kwadratische).

Derived expression:
0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Die 2 funkties komen toch niet overeen of kijk ik scheel?

Ik moet mijn Ispindel opnieuw calibreren gaat door de loop van de tijd steeds meer afwijken, raar he heeft iemand anders dat ook al gehad, of is dat weer typisch iets wat mij moet overkomen.

William

Citaat van: lier op 03-12-2017  08:23 uDie 2 funkties komen toch niet overeen of kijk ik scheel?

Volgens mij het laatste?  :)  behalve dan dat de 2e a een b moet zijn.

De lineaire formule is ln(Brix)=a'+b*tilt (die ik in excel fit)

Ispindel kan volgens mij niet met de natuurlijke logaritme overweg maar kent wel het grondtal e=exp(1)=2.718282. Omschrijven geeft:

Brix=a*exp(b*tilt)  met a'=ln(a)

De ISpindel kan vooral verlopen als het zwaartepunt wordt verplaatst, dus als de print verschuift in de drijver. Dus de print flink naar beneden aandrukken of even de drijver met print een paar keer tikken op een vast oppervlak.


wh_birra

Mijn iSpindel is verdronken :) Zat allemaal wort in. Imand dat al meegemaakt?
Blijkbaar lekte de dop. Is het verstandig wat tape tussen de dop en de buis te doen? Of is dit gewoon pech. Overigens lijkt de iSpindel zelf nog te werken na een nacht op de verwarming.

Henielma

Dat heb ik niet eerder meegemaakt. Misschien de dop niet goed dichtgedraaid?

Tape ertussen zou niet nodig moeten zijn. Of mogelijk is de rand beschadigd of past de dop niet goed bij de PET huls.

lier

Zou wel ff schoonmaken met electroclean of zoiets, even de batterij loskoppelen en dan met een wattenstaafje het wort verwijderen, anders heb je kans dat je later alsnog problemen krijgt.

henkie

Ter lering en vermaak:

Dit doe je als je bang bent dat het dopje niet goed vast zit. Je draait hem te vast aan...

Volgens Ubidots had de quadrupel op een gegeven moment een sg van 980. De boel was dus half volgelopen. Printjes een beetje geoxideerd.
Schoongemaakt met electroclean en gelukkig hij doet het nog.





merle

Ik heb een inox gistvat en deze staat in een metalen gistkamer.
Kan deze ISpindel zijn info doorsturen door deze metalen wanden?
En zo niet, hoe is dit op te lossen?

lier

Citaat van: merle op 15-12-2017  21:46 uIk heb een inox gistvat en deze staat in een metalen gistkamer.
Kan deze ISpindel zijn info doorsturen door deze metalen wanden?
En zo niet, hoe is dit op te lossen?

Zet op je telefoon je mobiele data uit, verbind hem met de wifi, leg hem in je gistvat met de deksel er op en laat iemand je een aapje sturen, als je geluid hoort heb je voldoende wifi bereik :biersmile:

Anders zal je een repeater of zo moeten installeren en om eerlijk te zijn, ik heb een wifi repeater vlak boven mijn vergistingskoelkast hangen om bereik te hebben.

Het is een ideaal ding, maar je moet er wel wifi-bereik voor hebben.

pippakillinova

Ik was dus ook aan het solderen geslagen, en het is misgegaan bij het laatste stukje: de DS18B20 temperatuursensor. De soldeersockets voor die pinnetjes op de hoofd-PCB liggen 1mm van elkaar en zijn dus tergend klein. Met als gevolg dat ik de 3 sockets aan elkaar gebakken heb met tin.  :'(

Nu heb ik geen idee hoe dit op te lossen. De tiltsensor, switch, diodes en connector zitten er al op gesoldeerd, naar volgorde van de de handleiding.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen? De hoofd-PCB kost een paar euro, dat is het probleem niet. Maar alles lossolderen wel.


Wilhelmi

Je kunt het met een desoldeerder oftewel een tinzuiger oplossen. Deze zijn te koop in de elektronica winkels.

Appiehappie

Citaat van: pippakillinova op 14-01-2018  10:39 uIk was dus ook aan het solderen geslagen, en het is misgegaan bij het laatste stukje: de DS18B20 temperatuursensor. De soldeersockets voor die pinnetjes op de hoofd-PCB liggen 1mm van elkaar en zijn dus tergend klein. Met als gevolg dat ik de 3 sockets aan elkaar gebakken heb met tin.  :'(

Nu heb ik geen idee hoe dit op te lossen. De tiltsensor, switch, diodes en connector zitten er al op gesoldeerd, naar volgorde van de de handleiding.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen? De hoofd-PCB kost een paar euro, dat is het probleem niet. Maar alles lossolderen wel.



Je kan het soldeertin weer verwijderen met een tinzuiger of litze. Litze is de goedkoopste oplossing. Litze is tinzuigband. Dit tinzuigband (het woord zegt het al) zuigt de soldeer op en verwijdert het waar het te veel of niet nodig is. Daarna kan je het opnieuw solderen. Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/stannol-solder-ex-desoldeerdraad-lengte-16-m-breedte-20-mm-1-stuks-588243.html?sc.ref=Search%20Results

Succes met je ISpindle project. Ik overweeg zelf ook om een ISpindle te gaan kopen en bouwen.

Henielma

Litze is inderdaad het handigst. Wanneer je dit niet bij de hand hebt kan je ook een 230V snoer strippen en met behulp van de soldeerbout de overtollige tin op laten zuigen.

pippakillinova

Bedankt, ik ga wat litzedraad halen. En een spitser soldeerpunt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.