Brew Monk 30L - Hoe het beste in de emmer?

Gestart door Ploaze, 14-06-2022 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ploaze

Hey allemaal!

Ik heb een brew monk van 30 liter thuis staan waar ik nu geregeld mee brouw. Elke keer als ik klaar ben en het de emmer in wil doen is het geklooi. Ik heb even wat op internet gezocht en ook op dit forum maar ik kon zo 1,2,3 niet iets vinden. Ik ben op zoek naar een constructie waarmee ik mijn brewmonk kraan open kan zetten en dan een slang erop kan zetten zodat ik de vergistingsemmer mooi van onderen kan vullen in plaats van dat ik het allemaal er bovenop laat kletteren. Volgens de handleiding zit "Verwijderbare rvs kogelkraan ½ inch + tuit" dit erop, maar ik kan nergens vinden welke slang het handigst is (of iets anders) om gewoon het bier rustig van onderaf gevuld te krijgen in de emmer. De emmer is een simpele Brewferm 30L.

Wat gebruiken jullie om dit te doen? Of is het gewoon onzin en laten kletteren en maak ik mezelf bang?

Als het wel ergens staat zie ik graag de link, in ieder geval bedankt!

broeder

Hoi,
Een siliconenslang op de "tuit", kraan open in in je vergistingsvat laten lopen.
Schermafbeelding 2022-06-14 192418.jpg

Ploaze

Je zegt het zo simpel, hoeft niet altijd moeilijk dus!  :groots: Maakt het formaat van de slang nog uit? Ik kan geen slang vinden bij unibrew die op 1/2 inch uitkomt.... Dank in ieder geval!

Johan123

Lekker laten kletteren en tegelijk de (korrel)gist toevoegen, zit er meteen zuurstof in. Op deze manier nog nooit problemen gehad..... :beersmiley:

Bram86

Ik gebruik de pomp en laat het kletteren. Zoals Johan zegt, prima moment om er zuurstof bij te laten komen.

Koenders

Ik heb een 10 x 2 mm slang op de kraan, die maak ik op het uiteinde een beetje warm door hem (na ontsmetting voor de zekerheid) in het hete wort hang. Dan kan je hem mooi om de kraan heen pielen.
Zorg dat ie lang genoeg is zodat je slang de bodem net raakt, zet je kraantje een klein beetje open en laat het wort maar lopen.

Wat voor koeler heb je er eigenlijk tussen?

Citaat van: Johan123 op 14-06-2022  19:48 uLekker laten kletteren en tegelijk de (korrel)gist toevoegen, zit er meteen zuurstof in. Op deze manier nog nooit problemen gehad..... :beersmiley:

Voor zover ik weet hebben korrelgisten geen zuurstof nodig. Maar kletteren kan volgens mij ook prima.

Ploaze

Dank allemaal! ik zal eens kijken, gelukkig kan kletteren dus geen kwaad :)

Ik heb een standaard wort koeler van brew monk erop. Ik ga altijd buiten brouwen, dus na het brouwen (als het enigzins is afgekoeld) krijg daarna de tuin water met de tuinslang die erop zit en sproeier.

Ben  bezig om dit allemaal naar binnen te verhuizen op een vaste plek, maar daar maak ik zo even een topic over want daar kom ik ook niet uit qua apparatuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.