Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket  (gelezen 15726 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket
« Gepost op: 17-03-2017 21:40 u »
Ter lering en vermaak een bouwpakket gekocht voor een iSpindel op basis van een experimenteerprint.
De Duitstalige handleiding is vooral in het begin een puzzel. Maar kan naast dit topic nog wel handig zijn. Het bouwpakket heb ik vooral aangeschaft om te ervaren hoe eenvoudig of lastig dit samenbouwen is. Eerlijk gezegd viel het me toch best tegen ondanks mijn jarenlange elektronica ervaring. Tevens was mijn doel om een wat uitgebreidere montagehandleiding te maken waarbij je minder zelf hoeft uit te vinden. Vandaar gaandeweg het samenbouwen foto's gemaakt.

Maak de sleuf waarin de print moet komen leeg. Hier zitten nog restanten in die nodig zijn voor de 3D printing techniek waarmee dit zwarte kunststof onderdeel gemaakt is. Tevens moet je de zesde dwarsligger eruit zagen omdat anders de dop niet goed op de petling kan. Zoals op de foto blijven er dan nog 5 over.

Test of het zwarte kunststof deel helemaal in de petling past. Waarschijnlijk moet je van de schuine zijkant van het zwarte deel wat afschuren zodat deze niet wat smaller wordt en helemaal in de petling past.

Zaag met een babyzaagje of een ijzerzaag de bijgeleverde experimenteerprint op maat zodat deze goed in de sleuf past. Zorg dat je in de lengterichting 12 gaatjes op een rij hebt zoals op de foto.

Plaats de pennenrij in de experimenteerprint zoals op bovenstaande foto. Let op, voor het solderen moet je de pennen met een schroevendraaier of iets dergelijk helemaal door het plastic van de pennenrij duwen. Tussen de pennenrijen moeten 8 gaatjes op een rij vrij blijven. Zie de eerste foto. Soldeer nu de pennen vast. Let op dat ze goed rechtop staan.

Plaats de tegendeel van de pennenrij op de uitstekende pennen die je zojuist vastgesoldeerd hebt. Aan 1 zijde het tegendeel wat zelf weer lange pennen heeft en aan de andere zijde het tegendeel met korte pennen. Plaats hierop het Wemos D1 mini bord en soldeer deze vast. Knip hierna de vier lange pennen bij de tekst D2, D1, RX en TX af en laat de resterende vier pennen lang. Zie bovenstaande foto.

Plaats het printje met de tilt sensor op de vier uitstekende pinnen zoals op bovenstaande foto. Zorg dat er 1,5 mm ruimte blijft tussen het Wemos bord en de tilt sensor. Dit kan je realiseren door voor het vastsolderen tijdelijk een stukje printplaat onder het tilt sensorprintje te leggen. Hierna verwijder je dit stukje printplaat weer. Knip het restant wat deze vier pennen nog uitsteken af.

Verwijder de kleine SMD LED zoals aangegeven door middel van de kleine rode rechthoek in bovenstaande foto. Dit om te voorkomen dat deze LED de accu snel ontlaad omdat deze LED continue oplicht.

In de volgende post komt deel 2 van deze montage handleiding.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
Re: Bouwen iSpindel op basis van een bouwpakket
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2017 22:18 u »
Deel 2

Trek de pennenrijen en hun tegendelen weer uit elkaar zodat je componenten aan de experimenteerprint kan toevoegen.

Verwijder aan de onderzijde van het Wemos board de diode zoals die omcirkelt is op bovenstaande foto.

Plaats de schakelaar op de experimenteerprint volgens bovenstaande foto. Helaas is de afstand van de schakelaarpennen niet gelijk aan die van de print maar met wat wrikken lukt het wel. Knip of buig de twee buitenste dikke pennen weg. Deze zijn bedoeld voor de stevigheid maar passen niet in de gaatjes van de print. Zelf heb ik deze pennen naar buiten gebogen maar daar kreeg ik verderop spijt van. Beter is het om ze af te knippen.

Plaats de weerstanden en de twee draadjes volgens de bovenstaande foto en soldeer deze vast. Let op de kleurringen van de weerstanden en zorg dat de juiste weerstand op de juiste plaats zit.

De achterzijde van het printje.

Trek het zwarte kunststof deel van de twee pennenrijen eraf zodat je contact kan maken met deze pennen.

Maak de verbindingen zoals op bovenstaande foto.
Plaats de DS18B20 temperatuursensor volgens bovenstaande foto. Let op dat alleen de middelste pen ook contact maakt met de pennenrij. De andere twee niet.

Plaats vier enkele pennen zodat de hoekpunten van het laadprintje hierop gesoldeerd kan worden.

Soldeer het laadprintje op deze vier pennen. Verbind de - pen linksonder met de linker pen van de DS18B20. Verbind het uitstekende rode draadje op de vorige foto met de OUT+ pen van de laadprint.

In de volgende post deel 3.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2017 22:49 u »
Deel 3

Schuif de experimenteerprint in het zwarte kunststof deel en verbind de accu. Let op de + (rode draad) en de min (zwarte draad).
Helaas worden de gewichten niet meegeleverd maar maak iets vergelijkbaar over de accu zodat dit deel het zwaarste is zodat de antenne van de Wemos print uiteindelijk schuin naar boven wijst.

Zet de accu vast met een ty-rap en plak een moer aan de deze zijde van het kunststof deel.

Schuif dit geheel in de petling en controleer of er niets uit de petling steek zodat de dop er goed op past.

Petling met dop. Als het goed is maakt de iSpindel in water een hoek tussen de 15 en 25 graden.

Nu is de iSpindel klaar om op te laden, van een software image te voorzien en daarna te configureren. Hierna is deze bijvoorbeeld in combinatie met Tcontrol te gebruiken.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2017 23:29 u »
Wat is het en wat hoort het te doen?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2017 23:37 u »
Het is een elektronische hydrometer die tijdens de vergisting in je gistvat drijft. Hiermee kan je de vergisting volgen. Maar er zijn meerdere topics op dit forum over tilt hydrometers zoals het volgende topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32885.0.html

Dit topic gaat over het bouwen van een iSpindel.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2017 23:42 u »
Het is een elektronische hydrometer die tijdens de vergisting in je gistvat drijft. Hiermee kan je de vergisting volgen. Maar er zijn meerdere topics op dit forum over tilt hydrometers zoals het volgende topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32885.0.html

Dit topic gaat over het bouwen van een iSpindel.
Vreemde vorm, maar ok. 't lijkt me wel een hoop bouwplezier. Dank voor de verklaring.

Online Rene Haring

• Vol lid
  • Aankomend lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2017 00:07 u »
Een werkelijk uitstekende bouwbeschrijving. Benoemt precies de onduidelijkheden die ik tegenkwam bij het volgen van de Duitse beschrijving met foto's. Ook het aanpassen van de zwarte houder voor printjes en batterij en het extra gewicht om een hellingshoek rond de 20 graden te verkrijgen wanneer geplaatst in water. Wat ik nog voor de zekerheid toepas is wat vaseline bovenin de schroefdraad om een waterdichte afsluiting te verkrijgen.
Het is inderdaad wat friemelwerk en ik zou het niet aanraden om te bouwen als je geen of weinig ervaring hebt met solderen van printjes. Maar deze bouwbeschrijving is zeer helder van opzet. Chapeau!

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2017 08:36 u »
Eerlijk gezegd had ik het beeld dat bij dit bouwpakket een gelayoute print bij zou zitten en niet een experimenteerprint. Wanneer er een gelayout printje gebruikt zou worden is volgens mij de assemblage een heel stuk eenvoudiger. Er is wel een rode print te zien op sommige foto's maar die vereist ook nog allerlei aanpassingen. Op zich is het idee van universam op het Duitse forum goed om alles in vier lagen printjes op elkaar te bouwen. Alleen is het lastig dat je 1 printje een experimenteerprintje is.

Online Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2017 09:33 u »
Precies. Ik had ook gedacht dat er een printje bij zou zitten. De Duitse foto's waren in het begin voor mij wat verwarrend want het experimenteerprintje lijkt tijdens de foto sessie gespiegeld. Volgens mij hebben ze er 2 gebouwd en daarvan de foto's gepubliceerd. Ook of er nou wel of niet een draadje moest komen tussen de 2 printjes voor het oplaadnetwerk. Bleek dus dat dit draadje niet nodig was omdat de oplaadprint over usb connector beschikt. De rest van  het bouwen was gefriemel voor met name het experimenteerprintje. Al met al fijn dat je duidelijke foto's op dit forum heb geplaatst.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #9 Gepost op: 18-03-2017 20:17 u »
Eerlijk gezegd had ik het beeld dat bij dit bouwpakket een gelayoute print bij zou zitten en niet een experimenteerprint. Wanneer er een gelayout printje gebruikt zou worden is volgens mij de assemblage een heel stuk eenvoudiger. Er is wel een rode print te zien op sommige foto's maar die vereist ook nog allerlei aanpassingen. Op zich is het idee van universam op het Duitse forum goed om alles in vier lagen printjes op elkaar te bouwen. Alleen is het lastig dat je 1 printje een experimenteerprintje is.

Dank voor de betere uitleg. :groots: Toch is het hoofdstukje experimenteelprintje me niet helemaal duidelijk. Voor een printleek als ik.
Een tekening met daarop de soldeerpunten, weerstanden etc op het printje zou mooi zijn.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 18-03-2017 20:54 u »
Dit zijn de verbindingen aan de onderzijde van het printje.

Hieronder nog een elektrisch schema van het geheel. Misschien dat het dan wat duidelijke wordt.

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".
« Reactie #11 Gepost op: 18-03-2017 21:17 u »
Op de Duitse site is ook een PCB te zien, maar niet te vinden. Ik ben opzoek gegaan naar de gepresenteerde PCB, maar ik heb niets gevonden. Ik heb de iSpindel gemaakt obv de uitleg die ik op github en op de Duitse site heb gevonden. Ik moet zeggen dat de hier beschreven uitleg en de wijze waarop ik het gemaakt heb, zo goed als identiek zijn. Ik heb onderin de iSpindel vissersloodjes gedaan, die je zo bij een visserswinkel kan kopen. Maar zo'n moer gaat natuurlijk ook heel goed.

Ondertussen heb ik Craftbeerpi aangepast. Ik ben het de iSpindel nu aan het ijken. Hier is een grafiekje van de voortgang ervan in CraftbeerPi:

Offline VtX

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 19-03-2017 13:38 u »
Hmmm, het wordt met zo'n keurige beschrijving toch wel heel verleidelijk om dit ook eens te gaan bouwen.
Enorm bedankt! Dit soort posts maakt het forum enorm waardevol.

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #13 Gepost op: 20-03-2017 09:47 u »
Ben zelf niet zo handig met dit soort werkjes, wordt de ispindel nog niet kant en klaar verkocht?

Offline buckshot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20-03-2017 13:52 u »
Bedankt Henielma voor deze topic!
Dit zal de bouw veel eenvoudiger maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 20-03-2017 21:55 u »
Ben zelf niet zo handig met dit soort werkjes, wordt de ispindel nog niet kant en klaar verkocht?

Dat geldt voor heel veel mensen. Wanneer een kant en klare iSpindel tegen een redelijke prijs op de markt wordt gebracht zullen er veel hobbybrouwers daar belangstelling voor hebben denk ik.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 20-03-2017 23:22 u »
Ik een paar dagen geleden vragen gesteld aan universam (de bedenker van de iSpindel) of er iemand mee bezig is om deze kant en klaar te leveren. Geef het nog even de tijd.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 22-03-2017 10:26 u »
Op verzoek van meerdere mensen van dit forum heb ik universam gevraagd naar de mogelijkheid van kant en klare iSpindels. Hij bouwt deze in kleine aantallen nu samen met een paar andere Duitsers en Oostenrijkers. De richtprijs voor deze kant en klare iSpindels is een paar tientjes meer dan de onderdelen en dan misschien nog verzendkosten. Aangezien je uren bezig bent met het bouwen van een iSpindel lijkt me dit een interessant aanbod. Met universam heb ik afgesproken dat je mij via PM kan laten weten als je interesse hebt en dan geef ik je email adres door aan universam en kan je het verder onderling regelen.

Wanneer je een klant en klare iSpindel wil zien of er meer van wil weten dan is de MTG Hobbybrouwdag op 1 juli bij de Muifelbrouwerij in Oss een uitgelezen kans. De iSpindel (en Tcontrol met de koolzuurproductiesensor) zijn daar live te zien. Verder zal ik een presentatie geven over temperatuur gecontroleerd vergisten, Tcontrol en iSpindel.

Offline Tijn Heerkens

• Boven 10 berichten
  • *
  • Wat hebben we toch een leuke hobby:)
« Reactie #18 Gepost op: 22-03-2017 19:10 u »
Henielma!

Top dat het je gelukt is, en dat je daar ook een hele beschrijving voor gemaakt hebt!
Ik heb (ondanks je duidelijke beschrijving) niet echt meer vertrouwen gekregen om het te maken. Ik ga dan ook eens goed nadenken over de hulp van de ontwikkelaar!

Weet jij of hier een bepaalde tijd aan verbonden zit, of blijft hij dit voorlopig nog wel doen?

Thanks

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #19 Gepost op: 22-03-2017 19:19 u »
Bedankt voor je enthousiaste reactie. Wanneer je jezelf niet helemaal vertrouwt met elektronica denk ik dat je ze beter niet zelf in elkaar moet gaan zetten. Ik verwacht dat universam dat nog wel een tijdje blijft doen. Je loopt wel kans dat hij op een gegeven moment er geen zin meer in heeft om die iSpindels in elkaar te zetten. Maar dan verwacht ik dat hij zorgt voor een andere oplossing.
Die eerste iSpindel van mij heeft hij ook in elkaar gezet en ik moet zeggen dat hij dat erg degelijk gedaan heeft.  :groots:

Tevens begreep ik dat gewerkt is aan een nieuw printje waardoor het samenbouwen naar mijn verwachting wel een stuk eenvoudiger gaat worden. Die nieuwe printjes waren in productie begreep ik. Of en wanneer die in dat zelfbouwpakket gaan komen weet ik niet.

Offline Tjardo

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #20 Gepost op: 22-03-2017 19:53 u »
Bedankt Henielma, ik heb je een pm gestuurd

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #21 Gepost op: 12-05-2017 23:41 u »
Mijn dochter volgt een opleiding in de electrotechniek, ze heeft er enkele voor mij gemaakt. Werkt prima. Ik gebruik Ubidots voor de data logging gaat prima.
ik heb aan 1 genoeg, mocht er iemand interesse hebben? [/URL][/img]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/8edb7a6d428ac594a1176ed4933c03f9.JPG

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #22 Gepost op: 13-05-2017 06:52 u »
Mijn dochter volgt een opleidingen in de electrotechniek, ze heeft er enkele gemaakt. Werkt prima. Ik gebruik Ubidots voor de data logging gaat prima.
ik heb aan 1 genoeg, mocht er iemand interesse hebben? [/URL][/img]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/8edb7a6d428ac594a1176ed4933c03f9.JPG

Wat vraag je ervoor?

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #23 Gepost op: 14-05-2017 17:43 u »
   45                                                                                                                                                                                                                                   .

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #24 Gepost op: 14-05-2017 18:20 u »

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #25 Gepost op: 17-05-2017 23:19 u »
Klopt. Mooi concept, je kan zelfs op vakantie de voortgang van de vergisting volgen.

Online ChrisK

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Het kan altijd een beetje beter...
    • GCB
« Reactie #26 Gepost op: 20-05-2017 14:41 u »
Klopt. Laat me maar weten als je er nog 1 hebben wilt.

Ik vind dit wel mooi speelgoed, maar als ik de (geweldig duidelijke) beschrijving zo lees, weet it niet of mijn soldeer-skills hier goed genoeg voor zijn. Als iemand er nog eentje heeft liggen houd ik me aanbevolen en anders lijkt het me een goed idee om eens contact met Universam op te nemen.

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 21-05-2017 21:26 u »
Het leuke van de iSpindel is dat je er opeens achter komt dat de hoofdvergisting van mijn 20 ltr weizen in 2 dagen voorbij is. En dat op 250 km van huis :) . (begin sg 1060 , een zakje MJ M20).

Die Plato klopt niet helemaal, moet nog wat getuned worden.

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #28 Gepost op: 21-05-2017 23:02 u »
hier had een foto moeten staan, valt niet mee :-(

Offline buckshot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 02-06-2017 15:33 u »
Ik heb ook via deze handleiding een iSpindel gebouwd.
Maar ik heb echter een probleem.
Als ik inlog op Ubidots kan ik de eerste uitleeswaarden mooi terugvinden.
Maar er gebeuren geen updates van de waarden, de eerste waarden blijven gewoon staan.
(interval ook al eens aangepast tussen 20 sec en 15 min.)
Het blauwe Wemos ledje knipperd op de juiste tijdstippen.
Als ik de iSpindel terug reset en opnieuw instel en ik ga terug naar Ubidots, dan krijg ik weer nieuwe waarden te zien, maar weer enkel de eerste en geen updates.
(laatste firmware heb ik ook geŁpdatet)
Ik had ergens gevonden dat je de 470 Ohm weerstand moest vervangen door een schottky diode (met ring naar D0).
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand me hier mee verder helpen?

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #30 Gepost op: 11-06-2017 22:28 u »
Maar er gebeuren geen updates van de waarden, de eerste waarden blijven gewoon staan.
Als ik de iSpindel terug reset en opnieuw instel en ik ga terug naar Ubidots, dan krijg ik weer nieuwe waarden te zien, maar weer enkel de eerste en geen updates.
Ik had ergens gevonden dat je de 470 Ohm weerstand moest vervangen door een schottky diode (met ring naar D0).

Als jij je Ispindel direct uitleest/benadert, dus niet via Udidots, zie je dan de waarden van de hoek variŽren als je de Ispindel beweegt?

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #31 Gepost op: 15-06-2017 22:52 u »
Ik heb er nog een paar, stuur maar een PM voor meer informatie.

Wil je meer over  Ispindel weten kijk dan op; https://github.com/universam1/iSpindel

en

http://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=58&t=11826

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #33 Gepost op: 22-06-2017 18:51 u »
Voor degene onder ons die de Duitse taal niet machtig is, ook in de Verenigde Staten hebben ze de Ispindel ontdekt.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-06-2017 20:55 u »
Hallo allemaal,

Houd de ispindel eigenlijk al rekening met de gevormde alcohol tijdens vergisting of moet je dit alsnog omrekenen?

Grt
Willem

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #35 Gepost op: 27-06-2017 19:43 u »
Daar houdt ie rekening mee.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #36 Gepost op: 27-06-2017 21:55 u »
En wat toelichting - een refractometer moet gecorrigeerd worden voor de aanwezigheid van alcohol (andere lichtbreking dan water)

Een SG meter (dobber) en de spindel meten de dichtheid (blijkbaar hoeft daar niet gecorrigeerd te worden voor suiker vs alcohol - wel opvallend want in het proces raak je CO2 kwijt...)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 04-07-2017 18:03 u »
Daar houdt ie rekening mee.

OK

En wat toelichting - een refractometer moet gecorrigeerd worden voor de aanwezigheid van alcohol (andere lichtbreking dan water)

Een SG meter (dobber) en de spindel meten de dichtheid (blijkbaar hoeft daar niet gecorrigeerd te worden voor suiker vs alcohol - wel opvallend want in het proces raak je CO2 kwijt...)

Inderdaad dat was mijn idee ook!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 04-07-2017 18:09 u »

Heb je dit al opgelost!

Ik heb hem op dit moment in een gistvat!
Interval staat op 5 min.
En mij valt op dat ubidots soms gaten in de data laat zien van 20-30 min.
En dan plotseling wel weer data ontvangt.

Vat (plastic) staat in omgebouwde koelkast op een meter van wifi extender!

Mvg
Willem

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #39 Gepost op: 05-07-2017 08:42 u »
Volgens mij is Ubidots wel eens "down". Dit merk je ook als je je gegevens probeert op te halen. Site is dan even niet te bereiken.
Ik heb 2 ispindels en die geven dan ook in hetzelfde window geen data door (ze lopen plm 5 min uit elkaar qua tijdstip doorgifte)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 05-07-2017 16:57 u »
Volgens mij is Ubidots wel eens "down". Dit merk je ook als je je gegevens probeert op te halen. Site is dan even niet te bereiken.
Ik heb 2 ispindels en die geven dan ook in hetzelfde window geen data door (ze lopen plm 5 min uit elkaar qua tijdstip doorgifte)

Tsja ik denk ook dat dat het is zie in de data regelmatig pauzes.
Nu overigens een pauze van al 3 uur  >:(.

Goed als ik vanavond thuis kom maar eens kijken of mijn spindel nog wel een ip heeft in de router!
*EDIT wifi lag plat thuis  >:( tsja dan werkt het niet :o*

Wel grappig om te zien hoor die data . Maandag avond in het gistvat gegaan met een sg van 1.049 laatste data van vanmiddag stond op 1014. 35 punten in krap 2 dagen  :P (s-04 safale)

grt

Willem

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #41 Gepost op: 14-07-2017 16:35 u »
Is er nog iemand die interesse heeft in de Ispindel. 

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #42 Gepost op: 14-07-2017 17:29 u »
Altijd..  ;D

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 17-07-2017 17:56 u »
2 weken verder. Bier vandaag gebotteld en de ispindel heeft het prima gedaan. 1 vraag die jullie misschien kunnen beantwoorden. De batterij data bleef gedurende 2 weken constant hetzelfde ik begon met 4,45 V en eindigde op 4,45 V. Toen ik met mijn multimeter vandaag de echte waarde opnam kwam die niet verder dan 3,70 V. Heeft iemand hier een idee hoe dit kan dat de spindel constant dezelfde waarde doorgeeft !

Grt
Willem 

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #44 Gepost op: 17-07-2017 22:49 u »
Willem,

Als je inlogt op de Ispindel in het configuratie menu kan je de correctie factor voor de weergegeven spanning aanpassen. Wat staat daar ingevuld? Als je op het forum in Duitsland kijkt zie je dat je deze kan aanpassen. Iedere Ispindel is namelijk iets anders en per Ispindell moet een correctie factor aangepast worden.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 18-07-2017 09:19 u »
Willem,

Als je inlogt op de Ispindel in het configuratie menu kan je de correctie factor voor de weergegeven spanning aanpassen. Wat staat daar ingevuld? Als je op het forum in Duitsland kijkt zie je dat je deze kan aanpassen. Iedere Ispindel is namelijk iets anders en per Ispindell moet een correctie factor aangepast worden.

Bij mij staat daar "230.00". Ik zal eens kijken bij onze oosterburen hoe dat werkt.

Bedankt voor de tip.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 18-07-2017 09:41 u »
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/FAQ.md

Hier staat dat je hem als volgt kunt uitrekenen

Aangegeven waarde / gemeten waarde * de standaard waarde (192.8 ) = nieuwe conversie factor

In mijn geval dus.

4,45/4,16*192.8=206.16

Ik heb deze nu ingevuld, ben benieuwd of dit werkt!

Grt

Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 18-07-2017 09:55 u »
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/FAQ.md

Hier staat dat je hem als volgt kunt uitrekenen

Aangegeven waarde / gemeten waarde * de standaard waarde (192.8 ) = nieuwe conversie factor

In mijn geval dus.

4,45/4,16*192.8=206.16

Ik heb deze nu ingevuld, ben benieuwd of dit werkt!

Grt

Willem

Dit werkt dus niet *** zoekt verder  ;)

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 31-07-2017 22:46 u »
Wil ook een (of meer) iSpindels bouwen. Lijkt me top die bij een volgende brouwsel te kunnen gebruiken. Heb via deze site http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30 via de handige bestellijst alle onderdelen verzameld incl de pcb. Moet alleen nog de Petling XL bestellen en de 3d houder ergens laten printen.

Waar hebben jullie deze items besteld? - voor een goede prijs?

Bedankt. Wiechert

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 06-08-2017 11:50 u »
Wil ook een (of meer) iSpindels bouwen. Lijkt me top die bij een volgende brouwsel te kunnen gebruiken. Heb via deze site http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=598187&page=30 via de handige bestellijst alle onderdelen verzameld incl de pcb. Moet alleen nog de Petling XL bestellen en de 3d houder ergens laten printen.

Waar hebben jullie deze items besteld? - voor een goede prijs?

Bedankt. Wiechert

Dan maar mijn eigen vraag beantwoorden :) Had eerst de petling xl besteld bij geocachingshop maar die zijn voor de slides die ik had laten maken (file van https://www.thingiverse.com/thing:2225597) te smal. Dus grotere petling xxl besteld bij http://www.geocoinshop.de/Cache-legen/Cachebehaelter-Dosen/XXL-PETling::1656.html  Nu heb ik alles compleet dus binnenkort maar eens gaan solderen.

Offline Theo van Eijden

• LABO lid
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Make beer not war
« Reactie #50 Gepost op: 13-08-2017 16:10 u »
Ik heb nog een compleet samengestelde Ispindel inclusief PET-ling liggen, voor EUR 51,50 stuur ik hem naar je op. Alleen de calibratie zal je zelf moeten doen.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 13-08-2017 17:18 u »
Weet niet of je aanbieding voor mij bedoeld was, maar ik ga er zelf een aantal maken ik heb alles al klaar liggen (behalve de gewichtjes) wat is daar voor aan te raden? Zag iets van uit-lijn gewichtjes die voor autobanden gebruikt worden. Is dat iets?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 13-08-2017 18:07 u »
Uitlijngewichtjes kan maar een stukje ijzer werkt ook prima. Zelf heb ik een M12 moer gebruikt en een half rond stukje ijzer die over de accu gezet is. Het zwaartepunt moet uit het midden liggen voor een goede werking.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 01-09-2017 08:50 u »
Uitlijngewichtjes kan maar een stukje ijzer werkt ook prima. Zelf heb ik een M12 moer gebruikt en een half rond stukje ijzer die over de accu gezet is. Het zwaartepunt moet uit het midden liggen voor een goede werking.

Heb mijn iSpindel werken en als test nu al enkele dagen in de klimaatkast staan (in een schuur in de tuin) wifi werkt perfect en ook op ubidots krijg ik netjes elke 15 minuten een update. Alleen moet ik nu nog gaan kalibreren. Ik gebruik ook een m12 bout en heb mijn iSpindel in het water gelegd om te kijken naar de hoek. Die is dan volgens ubidots 78 maar volgens het HomeBrewForum moet dat iets van 25 zijn? En ook op het Duitse forum is dat het advies.
Op de foto is te zien hoe ik het nu heb. Is dat zoals jullie hem ook in (water) hebben hangen? 

Kan verder iemand zijn of haar kalibratieproces delen. Want daar kom ik ook nog niet helemaal uit.

Bedankt.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 01-09-2017 09:52 u »
Je hebt de moer te hoog gemonteerd hierdoor blijft de iSpindel redelijk vlak in het water liggen.

Kalibratie staat hier verder uitgelegd:
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/Calibration_en.md

Je kan een zwaar brouwsel maken en met enig interval het sg meten en de hoek van de iSpindel noteren. Via een excel sheet kan je dan de juiste kalibratie formule berekenen.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 01-09-2017 11:38 u »
Je hebt de moer te hoog gemonteerd hierdoor blijft de iSpindel redelijk vlak in het water liggen.

Kalibratie staat hier verder uitgelegd:
https://github.com/universam1/iSpindel/blob/master/docs/Calibration_en.md

Je kan een zwaar brouwsel maken en met enig interval het sg meten en de hoek van de iSpindel noteren. Via een excel sheet kan je dan de juiste kalibratie formule berekenen.

Ja, had de moer eerst veel lager zitten maar dacht dat dat niet goed was :) Kan iemand een foto van zijn iSpindel plaatsen die in de goede begin-hoek ligt?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 01-09-2017 12:07 u »
Ja, had de moer eerst veel lager zitten maar dacht dat dat niet goed was :) Kan iemand een foto van zijn iSpindel plaatsen die in de goede begin-hoek ligt?
Eerste pagina van dit topic staat een mooi voorbeeld

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 02-09-2017 00:52 u »
Volgens mij moet die moer ongeveer zittten waar je tyrap zit, ik heb ook een beginhoek van 23,5 in puur water en een temp van 21 graden

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 06-10-2017 08:30 u »
Hopelijk kan iemand hier het "gouden antwoord" geven. Ik zoek naar de manier om via de iSpindel de SG in de Ubidots grafiek weer te geven. Ik heb nu Plato. Echter kan ik nergens vinden hoe je dan de SG waarden weergeeft (berekend)?

Dit is mijn formule die ik na het kalibreren heb berekend met de gemeten Plato en de Hellings-Hoek (Winkel):

-0.00102703*tilt^2 + 0.433397535*tilt - 3.221407796  (overigens vraag ik mij af of het stukje: ^2 bij de formule hoort of dat dat een fout in de spreadsheet is?

In Ubidots heb ik dit ingevoerd "derived" zie afbeelding:

Dat lijkt allemaal ok. Nu is de vraag hoe kan ik nu de SG in Ubidots krijgen (of direct in de iSpindel)? 

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 06-10-2017 11:59 u »
De documentatie van Henielma beschrijft het verwijderen van een diode op de wemos. Waarom is dat nodig?

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 06-10-2017 12:15 u »
De documentatie van Henielma beschrijft het verwijderen van een diode op de wemos. Waarom is dat nodig?

Dan verbruik je minder stroom en gaat de batterij langer mee. Die van mij is echt al weken actief geweest na 1 keer opladen.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 06-10-2017 12:52 u »
Dan verbruik je minder stroom en gaat de batterij langer mee. Die van mij is echt al weken actief geweest na 1 keer opladen.

Was dat niet de reden waarom de led op de MPU-6050 verwijderd moet worden?

De achterliggende reden van mijn vraag is dat mijn iSpindel alleen data verzendt na het drukken op de reset knop van de Wemos.

Zelf heb ik geen verstand van electronica. Een collega is zo vriendelijk geweest om de iSpindel voor me samen te stellen.

Configuratie van de iSpindel lijkt probleemloos te verlopen. Ik heb voorlopige setup met ubidots en kom dus tot de conclusie dat data alleen wordt verstuurdt na het drukken op de reset knop.

Ik zie nu dat hij de diode niet van de Wemos heeft verwijderd, zoals Henielma dat beschrijft en vraag me nu af of dit de reden is dat de spindel de data niet periodiek verstuurt.

Offline Triplezzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #62 Gepost op: 06-10-2017 14:59 u »
Hopelijk kan iemand hier het "gouden antwoord" geven. Ik zoek naar de manier om via de iSpindel de SG in de Ubidots grafiek weer te geven. Ik heb nu Plato. Echter kan ik nergens vinden hoe je dan de SG waarden weergeeft (berekend)?

Dit is mijn formule die ik na het kalibreren heb berekend met de gemeten Plato en de Hellings-Hoek (Winkel):

-0.00102703*tilt^2 + 0.433397535*tilt - 3.221407796  (overigens vraag ik mij af of het stukje: ^2 bij de formule hoort of dat dat een fout in de spreadsheet is?

In Ubidots heb ik dit ingevoerd "derived" zie afbeelding:

Dat lijkt allemaal ok. Nu is de vraag hoe kan ik nu de SG in Ubidots krijgen (of direct in de iSpindel)?

Als je ingelogd bent bij Ubidots kan je op jouw Devices pagina een variable toevoegen.
Dit kan door de knop "add variable" te drukken en dan "Derived"te kiezen.
In het nieuwe window kan je een naam geven aan de nieuwe variabele.
Dan kies je device en daarna de variabele Plato en dan save.
Dan kan je de nieuwe variabele kiezen en editen.
Door op "derived exprssion"te klikken kan je de volgende formule invullen: round(1+(Plato/(258.6-((Plato/258.2)*227.1))),3)
Hiermee wordt plato omgerekend naar SG en afgerond op 3 cijfers achter de komma.
Ik hoop dat jer wat aan hebt.

Groet Menno.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #63 Gepost op: 06-10-2017 16:24 u »
Als je ingelogd bent bij Ubidots kan je op jouw Devices pagina een variable toevoegen.
Dit kan door de knop "add variable" te drukken en dan "Derived"te kiezen.
In het nieuwe window kan je een naam geven aan de nieuwe variabele.
Dan kies je device en daarna de variabele Plato en dan save.
Dan kan je de nieuwe variabele kiezen en editen.
Door op "derived exprssion"te klikken kan je de volgende formule invullen: round(1+(Plato/(258.6-((Plato/258.2)*227.1))),3)
Hiermee wordt plato omgerekend naar SG en afgerond op 3 cijfers achter de komma.
Ik hoop dat jer wat aan hebt.

Groet Menno.
Nog een andere manier is om de kalibratie Excel aan te passen. In de kolom Plato vul je gewoon de SG waarden in. Dan is de uitkomst van de formule direct SG.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 06-10-2017 20:12 u »
Nog een andere manier is om de kalibratie Excel aan te passen. In de kolom Plato vul je gewoon de SG waarden in. Dan is de uitkomst van de formule direct SG.

Dit is super, Bedankt! Ga het beide proberen. Als ik weer kan verbinden met het netwerk dan!

Kan op de een of andere manier opeens niet meer met mijn wifi verbinden. Kan wel op de iSpindel en daar alles aanpassen dus de wifi werkt wel. Zie ook in de seriŽle monitor dat de iSpindel contact probeert te maken met het netwerk maar dat lukt niet. Het heeft de hele tijd gewerkt snap niet wat er opeens anders is. Had het morgen willen gebruiken maar ben bang dat dat dus niet lukt.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 06-10-2017 20:37 u »
Je kan ook een nieuwe variabele maken in ubidots alleen moet je dan tilt^2 vervangen door tilt*tilt

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #66 Gepost op: 06-10-2017 20:51 u »
Ik vond de polynoom 2e orde niet goed genoeg en ben uitgekomen op de vorm

Brix= a*exp(b*tilt)

En deze als variable ingevoerd, in mijn geval:

Brix=0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #67 Gepost op: 06-10-2017 21:54 u »

Brix= a*exp(b*tilt)

Deze zal ik eens gaan testen in combinatie met Tcontrol. Iets voor de volgende versie van Tcontrol.  :)

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #68 Gepost op: 06-10-2017 22:06 u »
Was dat niet de reden waarom de led op de MPU-6050 verwijderd moet worden?

De achterliggende reden van mijn vraag is dat mijn iSpindel alleen data verzendt na het drukken op de reset knop van de Wemos.

Zelf heb ik geen verstand van electronica. Een collega is zo vriendelijk geweest om de iSpindel voor me samen te stellen.

Configuratie van de iSpindel lijkt probleemloos te verlopen. Ik heb voorlopige setup met ubidots en kom dus tot de conclusie dat data alleen wordt verstuurdt na het drukken op de reset knop.

Ik zie nu dat hij de diode niet van de Wemos heeft verwijderd, zoals Henielma dat beschrijft en vraag me nu af of dit de reden is dat de spindel de data niet periodiek verstuurt.

Hoe heb je updateinterval ingesteld? Probeer eens daar 5 in te vullen. Dan zou de iSpindel ongeveer iedere 10 seconden een bericht moeten sturen.

Die diode zorgt ervoor wanneer je het Wemos processorbordje op USB aansluit de iSpindel niet via de USB poort gevoed gaat worden. Waarom die precies verwijderd moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik zou die diode verwijderen zoals aangegeven. Die andere diode is inderdaad de LED die verwijderd wordt om de batterij te sparen.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 07-10-2017 15:40 u »
Hoe heb je updateinterval ingesteld? Probeer eens daar 5 in te vullen. Dan zou de iSpindel ongeveer iedere 10 seconden een bericht moeten sturen.

Die diode zorgt ervoor wanneer je het Wemos processorbordje op USB aansluit de iSpindel niet via de USB poort gevoed gaat worden. Waarom die precies verwijderd moet worden is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik zou die diode verwijderen zoals aangegeven. Die andere diode is inderdaad de LED die verwijderd wordt om de batterij te sparen.

Aan de kleurcodes van de weerstanden denk ik te zien dat de 470 Ohm en 4.7k Ohm weerstanden zijn verwisseld op de printplaat. Eerst dat maar eens herstellen...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #70 Gepost op: 07-10-2017 17:46 u »

Brix= a*exp(b*tilt)

Hieronder nog de gefitte ijkcurves voor de exponentiŽle fit (oranje) en de 2e-orde polynomal fit (zwart) (voor mijn ISpindle). Brix als maat voor de dichtheid als gevolg van suiker. In het hoge Brix / sg gebied maakt het niet zoveel uit. Daarna zou de 2e orde fit een overschatting van de brix-waarde geven, bij brix=8 klopt het weer redelijk (vaak eindpunt) en onder brix=8 weer een onderschatting. Rond de Brix=2 raar gedrag maar dan is te bier toch al zuur >:D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #71 Gepost op: 07-10-2017 19:25 u »
De oranje curve ziet er goed uit. Ik heb ook eens suikerwater vergist en vergeleken met de bellenteller. Die excel sheet zal ik weer eens opzoeken en kijken of die exponentiŽle fit bij mijn iSpindel ook mooi past.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 09-10-2017 08:55 u »
Dit is super, Bedankt! Ga het beide proberen. Als ik weer kan verbinden met het netwerk dan!

Kan op de een of andere manier opeens niet meer met mijn wifi verbinden. Kan wel op de iSpindel en daar alles aanpassen dus de wifi werkt wel. Zie ook in de seriŽle monitor dat de iSpindel contact probeert te maken met het netwerk maar dat lukt niet. Het heeft de hele tijd gewerkt snap niet wat er opeens anders is. Had het morgen willen gebruiken maar ben bang dat dat dus niet lukt.

Heb het probleem met de iSpindel in Ubidots verholpen. Lag niet aan de Wifi of de iSpindel (config) o.i.d. maar blijkbaar aan Ubidots zelf waar een en ander niet meer liep.
Door de "token" te vervangen voor een andere nieuw aangemaakte token werkt het weer. :) Helaas net te laat voor mijn brouwsel van afgelopen zaterdag.
Of kan ik de iSpindel nog toevoegen nu de Hoofdgisting al anderhalve dag bezig is?

Offline Triplezzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #73 Gepost op: 09-10-2017 10:26 u »
Waarom niet?
Je grafiek begint dan alleen op een ander punt maar je kan wel de rest van de vergisting volgen.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 09-10-2017 10:39 u »
Heb het probleem met de iSpindel in Ubidots verholpen. Lag niet aan de Wifi of de iSpindel (config) o.i.d. maar blijkbaar aan Ubidots zelf waar een en ander niet meer liep.
Door de "token" te vervangen voor een andere nieuw aangemaakte token werkt het weer. :) Helaas net te laat voor mijn brouwsel van afgelopen zaterdag.
Of kan ik de iSpindel nog toevoegen nu de Hoofdgisting al anderhalve dag bezig is?

Heey bedankt voor de post, ik heb hetzelfde probleem
Ga meteen een nieuwe token aanmaken thanks

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #75 Gepost op: 09-10-2017 12:00 u »
Waarom niet?
Je grafiek begint dan alleen op een ander punt maar je kan wel de rest van de vergisting volgen.

Dacht i.v.m. besmetting of zo? Ga het gewoon doen :)

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #76 Gepost op: 11-10-2017 09:30 u »
Aan de kleurcodes van de weerstanden denk ik te zien dat de 470 Ohm en 4.7k Ohm weerstanden zijn verwisseld op de printplaat. Eerst dat maar eens herstellen...

Nu de 470 Ohm en 4k7 Ohm weerstanden op de juiste plek zitten kom de iSpindel nu uit de deep sleep en upload de data naar ubidots volgens ingesteld interval.

Offline Triplezzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #77 Gepost op: 11-10-2017 11:02 u »
Dacht i.v.m. besmetting of zo? Ga het gewoon doen :)

De Ispindel moet natuurlijk wel schoon zijn.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #78 Gepost op: 16-10-2017 22:36 u »
Dit zijn de verbindingen aan de onderzijde van het printje.

Hieronder nog een elektrisch schema van het geheel. Misschien dat het dan wat duidelijke wordt.

Ziet er mooi uit maar ik begrijp de functie niet van die 230K resistor, tussen de DS18b20 +3.3v en A0 niet, wat is de meerwaarde van deze weerstand want ik gebruik altijd de DS18b20 alleen met een 4k7 weerstand tussen de data en +.

Ik ben ook een (soort) gelijk apparaatje aan het maken, alleen dan in een oude whitelabs gist buisje, ofwel nog even wat kleiner, en dat past nog ook zover.
(als er mensen nog lege whitlabs vials hebben hou ik me aanbevolen)

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #79 Gepost op: 17-10-2017 10:43 u »
Ik denk dat die 230 K gebruikt wordt om de batterij spanning te meten, A0 is analoog in.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 17-10-2017 11:27 u »
Ik denk dat die 230 K gebruikt wordt om de batterij spanning te meten, A0 is analoog in.

Ja inderdaad, ik bedacht het me toen ik gisteren in bed lag opeens. dat moet wel kloppen ja. word krap want ik probeer iets te fabriceren in een 50 ml whitelabs vial, en daar wil ik het minimale in stopen. zover gaat het goed, maar ik denk dat de esp, de laadregelaar en de gyro direct op een pcb te bakken zodat het 1 plaatje word met alles erop. Met een 17650 batterij, dus het moet nog minder stroom verbruiken. Dat lukt ook wel want die losse bordjes op elkaar zijn niet echt efficiŽnt met stroom.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 17-10-2017 13:30 u »
Maar of die componenten op 3 of op 1 bordje zitten maakt voor je stroomverbruik niets uit, tenzij je componenten weglaat die niet gebruikt worden zoals pullups. Ik meen dat de wemos al gestript moet zijn van enkele componenten om de batterij langer te kunnen gebruiken.

Wordt wel proppen in een 50 ml buisje.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-10-2017 14:34 u »
Maar of die componenten op 3 of op 1 bordje zitten maakt voor je stroomverbruik niets uit, tenzij je componenten weglaat die niet gebruikt worden zoals pullups. Ik meen dat de wemos al gestript moet zijn van enkele componenten om de batterij langer te kunnen gebruiken.

Wordt wel proppen in een 50 ml buisje.
Ik heb mogelijk het eea gevonden, in het laadcircuit en met een esp8266 12e ipv een wemos. de power mosfet van de 6-axis mpu6050 is niet nodig. hier zitten onnodig veel componenten op voor het gebruik zoals we doen met de ispindel.  de accelerometer die erbij zit is niet nodig. alleen de tilt willen we meten. het is marginaal maar toch.

Leds laat ik weg behalve een laad en batterijvol indicator die tijdens het gebruik uit zijn. ook de ch340 ftdi zit er niet op. dat moet dan serieel of via een arduino.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 17-10-2017 21:23 u »
Dat is nog aardig wat aan onderdelen die kunnen vervallen. Een kale ESP had ik al bedacht.

Programmeren kan toch ook met een externe ftdi die je er los aanhangt. Als je het goed doet is dat eenmalig, updates kunnen eventueel via wifi gedaan worden.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 17-10-2017 21:25 u »
Dat is nog aardig wat aan onderdelen die kunnen vervallen. Een kale ESP had ik al bedacht.

Programmeren kan toch ook met een externe ftdi die je er los aanhangt. Als je het goed doet is dat eenmalig, updates kunnen eventueel via wifi gedaan worden.

Precies, die Ch340 die op een wemos zit, en overigens de grootste stroomvreter is bij gebruik kan vervallen. Ik weet niet of de ispindel wifi update ondersteund.

edit :
Ik ben ermee bezig, het gaat heel langszaam want het werken op chip niveau is andere koek, en ik krijg ook steeds nieuwe ingevingen,
laden zal wel via usb gebeuren. Als er nog veel ruimte overblijft dan denk ik dat ik toch een FTDI of CH340 implementeer.

Het laadcircuit is gereed, en die tweede IC dat is de gyro, zo zie je dat het best wel te versimpelen is, de ESP8266 zit aan de achterkant.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 17-10-2017 21:51 u »
Mooi.

Volgens mij is in het ispindel ontwerp de ftdi buiten gebruik als de usb niet aangesloten is. Ik denk eigenlijk altijd, ik meen dat er een diode tussen zit. De schema's van de wemos modules staan gewoon ergens op het internet, het is ten slotte open source hardware.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 17-10-2017 22:41 u »
Mooi.

Volgens mij is in het ispindel ontwerp de ftdi buiten gebruik als de usb niet aangesloten is. Ik denk eigenlijk altijd, ik meen dat er een diode tussen zit. De schema's van de wemos modules staan gewoon ergens op het internet, het is ten slotte open source hardware.

Een Wemos gebruikt een CH340, Chinese FT232. De diode zal toch volgens mij toch wat spanning doorlaten (0.7 V) en dat telt mee omdat ik het verbruik echt wil minimaliseren. Ik heb de FTDI weg gelaten. Ik denk dat ik morgen opnieuw begin want het is een bordje spaghetti geworden. De traces zal ik efficiŽnter moeten trekken.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 18-10-2017 11:07 u »
Ik zie al dat de diode waar ik het over had tussen de USB connector en de spanningsregelaar zit. Daar heb je dus niets aan. Je zult die diode achter de spanningsregelaar moeten zetten (skotky of andere met lage forward spanning). Tenzij de spanningsregelaar geen stroom verbruikt als er alleen 3,3 Volt op staat. Kortom, veel datasheets raadplegen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 18-10-2017 11:36 u »
Ik zie al dat de diode waar ik het over had tussen de USB connector en de spanningsregelaar zit. Daar heb je dus niets aan. Je zult die diode achter de spanningsregelaar moeten zetten (skotky of andere met lage forward spanning). Tenzij de spanningsregelaar geen stroom verbruikt als er alleen 3,3 Volt op staat. Kortom, veel datasheets raadplegen.

Ik neem aan dat je met de spanningdregelaar de laadregelaar van de batterij bedoelt. De TP4056. De batterij zit direct aangesloten op de ESP zonder tussenkomst van extra regelaars.

De laadregelaar heeft een mosfet ingebouwd zitten, wanneer de batterij niet geladen word is het circuit fysiek gescheiden.

Hij houdt via een andere pin de spanning van de batterij in de gaten het stroompje dat daarbij loopt is lager dan 1 uA. Dat is noodzakelijk. Ik zie wel dat ik iets over het hoofd heb gezien door jou bericht. Ik moet de verbruikers via de TP4056 laten lopen. anders is er geen ontlaadbeveiliging. Als die li-ion batterij te ver ontladen is dan kan deze niet meer geladen worden.  8)

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 18-10-2017 15:58 u »
Ik bedoelde eigenlijk de 5v -> 3,3v regelaar die vast op de wemos print zit, die dus de esp en andere ic's voedt met 3,3 Volt. Ik heb me niet zo verdiept in de ispindel dat ik al die details weet hoe het opladen gedaan wordt en wat er gebeurt als je de usb aansluit om software te installeren.

Ik zit ook niet echt te springen om de vergisting via wifi te volgen. Neemt niet weg dat het wel een mooi systeem is.

Ik kan wel kijken via de wifi en een oude smartphone:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 18-10-2017 23:10 u »
Ja die voltage regulator is en LM1117, prima ding. Helaas is het zo dat deze een vrij hoge drop out spanning heeft,
niet ideaal voor batterij gebruik. Daarom ben ik overgestapt op een DS9013. Drop-out spanning houd in spanning uit + dropout = minimale ingangsspanning
Bij de DS9013 is dat 250mV dus die gaat uit bij 3.55 volt, ideaal want dat is precies het punt waarop een LI-ION batterij leeg is.
Bovendien is deze liniaire regulator iets efficiŽnter, het verlies bij een liniaire voltage regulator kan vrij groot zijn. (Zo maar 30% verlies)

Ik ben heel wat zoekwerk aan het doen en datasheets aan het doorspitten om te kijken waar er nog winst te behalen is.

Ik moet de traces nog nalopen maar ik heb alles goed passend op een printplaatje die in een Whitelabs 55 mL vial past.  :nut:

Online RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #91 Gepost op: 19-10-2017 14:12 u »
Goed nieuws!

Ondertussen levert 3D mechatronics totaalpakketten met alle onderdelen die nodig zijn om een iSpindel te bouwen!

Er zit ook een printplaat bij, dus je hoeft niet meer zelf draadbruggen te solderen.

De soldeerskills die nodig zijn voor dit pakket zijn dan ook voor beginners met simpel gereedschap te doen.

Hier te bestellen:
http://www.3d-mechatronics.de/en/ispindel-diy-set_151.html

Kosten zijn 47,45 euro.  ex. verzendkosten

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 19-10-2017 14:32 u »
Goed nieuws!

Ondertussen levert 3D mechatronics totaalpakketten met alle onderdelen die nodig zijn om een iSpindel te bouwen!

Er zit ook een printplaat bij, dus je hoeft niet meer zelf draadbruggen te solderen.

De soldeerskills die nodig zijn voor dit pakket zijn dan ook voor beginners met simpel gereedschap te doen.

Hier te bestellen:

Dat verkopen ze al een tijdje. Is een leuk pakettje en inderdaad niet al te lastig.

Online RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #93 Gepost op: 19-10-2017 14:42 u »
Dat verkopen ze al een tijdje. Is een leuk pakettje en inderdaad niet al te lastig.

Tot in ieder geval 2 maanden terug leverden ze alleen met breadboard en dat hield wat posters in dit draadje tegen..
Printje maakt het een stuk makkelijker, ik dacht ik deel ff de update,

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #94 Gepost op: 19-10-2017 14:49 u »
Tot in ieder geval 2 maanden terug leverden ze alleen met breadboard en dat hield wat posters in dit draadje tegen..
Printje maakt het een stuk makkelijker, ik dacht ik deel ff de update,

Dank voor het delen, zal me eens gaan verdiepen! En de prijs is inderdaad interessant!

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Lekke Ketel
« Reactie #95 Gepost op: 19-10-2017 18:06 u »
Goed nieuws!

Hier te bestellen:

De PCB is ook los te krijgen via https://pcbs.io/share/8gbKR mocht je niet het hele pakket willen kopen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 19-10-2017 20:55 u »
Dat is een hele mooie link. En erg goedkoop.

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Lekke Ketel
« Reactie #97 Gepost op: 20-10-2017 12:00 u »
Dat is een hele mooie link. En erg goedkoop.
Ik heb er laatst een paar besteld en ze zijn goed te solderen. Je moet alleen opletten als je de db18b20-sensor erop soldeert, want de aansluitingen zitten erg dicht bij elkaar.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #98 Gepost op: 20-10-2017 22:28 u »
Fijn dat er nu een echt printje in het pakket van 3D mechatronics zit. Dat maakt de drempel om zelf een iSpindel in elkaar te zetten een stuk kleiner lijkt me.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #99 Gepost op: 06-11-2017 21:59 u »
Heeft er al eens iemand een ispindel in een rvs vergistingsvat gegooid? En heb je dan nog wifi bereik. Zit er over te denken zo'n ding te kopen maar wil wel de functionaliteit van mijn ispindel behouden.

Offline henkie

• Vol lid

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #101 Gepost op: 15-11-2017 22:02 u »
Ispindel is in elk geval inmiddels ook commercieel verkrijgbaar:

http://www.brouwstore.nl/tilt-draadloze-hydrometer-en-thermometer

Je krijgt er dan wel een appje bij en het kost een vermogen. Gelukkig heb ik al zo'n ding.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #102 Gepost op: 15-11-2017 22:12 u »
Dit is niet de iSpindel maar de tilt die met Bluetooth werkt in plaats van Wifi.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #103 Gepost op: 15-11-2017 22:20 u »
Dat is een kwestie van een bluetooth module erop solderen ipv de wifi module

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #104 Gepost op: 17-11-2017 19:30 u »
Dat is een kwestie van een bluetooth module erop solderen ipv de wifi module

Heb je daar een beschrijving van? En werkt de iSpindel software dan gewoon?  :weetniet:

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #105 Gepost op: 17-11-2017 21:07 u »
Daar heb ik geen beschrijving van maar het is gewoon een arduino applicatie code's voor communicatie via bluetooth.
Deze zijn gewoon online te vinden.
Het is toch niet onverstandig om wat arduino programmeren te leren, je kunt dan op basis van de data van de Ispindel een vergistingsprogramma opstellen

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #106 Gepost op: 17-11-2017 21:34 u »
Het kunnen programmeren zal niet zo'n probleem zijn bij mij. Het is meer de vraag of ik daar zin in heb. Een compleet pakket van de iSpindel is beschikbaar en werkt qua communicatie beter dan de Bluetooth variant naar mijn ervaring.

Op basis van de iSpindel data geef ik met behulp van mijn vergistingsprogramma Tcontrol het verloop van de vergisting weer. Dit naast de informatie van de ballon koolzuurproductie sensor. Met behulp van Tcontrol wordt verder de vergistingstemperatuur geregeld en is dit via internet en email te volgen. Er is dus al van alles wat ook anderen zo kunnen gebruiken.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #107 Gepost op: 17-11-2017 22:38 u »
Precies, dus wat mij betreft is de bluetooth versie niet de extra 110 euro waard. Voorlopig houd ik het dus gewoon bij mijn vertrouwde Ispindel

Online Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #108 Gepost op: 02-12-2017 22:37 u »
Ik krijg de omrekening maar niet aan de praat in Ubidots.  Ik wil de volgende expressie invoeren:  0.016111982*tilt^2-1.106406376*tilt+21.5346232  maar het resultaat (Derived expression) verschijnt niet in beeld bij Plato.  Kan iemand mij helpen? Is het soms iets met haakjes, puntjes of komma's o.i.d.?  Het lijkt wel of het de formule niet pakt. De expressie komt van de Duitse kalibratie sheet van de Ispindel documentatie.  Voor tilt gebruik ik de variabele uit de lijst van variabelen.

Offline Grooviee

• Boven 10 berichten
  • *
    • De Lekke Ketel
« Reactie #109 Gepost op: 02-12-2017 23:04 u »
Ik krijg de omrekening maar niet aan de praat in Ubidots.  Ik wil de volgende expressie invoeren :  0.016111982*tilt^2-1.106406376*tilt+21.5346232  maar het resultaat (Derived expression) verschijnt niet in beeld bij Plato.  Kan iemand mij helpen? Is het soms iets met haakjes, puntjes of komma's o.i.d.?  Het lijkt wel of het de formule niet pakt. De expressie komt van de Duitse kalibratie sheet van de Ispindel documentatie.  Voor tilt gebruik ik de variabele uit de lijst van variabelen.

Ubidots kent geen exponenten(^2), dus je moet hem als volgt invoeren:

0.016111982*tilt*tilt-1.106406376*tilt+21.5346232

Online Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 02-12-2017 23:18 u »
Bedankt voor je hulp.  Ik probeer het in te voeren maar krijg het niet voor elkaar. De Ubidots interface rommelt maar wat aan bij het plaatsen van de gekozen variabele is mijn ervaring. Lastig

Update 5 dec: van Ubidots vernomen dat het tonen van de resultaten van een ingevoerde expressie enige uren (dagen) kan duren. Dit omdat er voorrang in rekentijd/capaciteit wordt gegeven aan zogeheten premium accounts. Was hier het geval, na 48 uur zag ik het resultaat in Plato grafisch in beeld en nu ook SG aan de hand van een plato omrekening.  Dus iets om rekening mee te houden als men een eigen formule heeft ingevoerd.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #111 Gepost op: 02-12-2017 23:51 u »
Ubidots kent geen exponenten(^2), dus je moet hem als volgt invoeren:

0.016111982*tilt*tilt-1.106406376*tilt+21.5346232

Bij mij lukt dat wel. Ik er zelfs een exponentiŽle functie (Brix=a*exp(a*tilt)) in kwijt (betere fit tussen Brix en tilt dan de kwadratische).

Derived expression:
0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #112 Gepost op: 03-12-2017 08:23 u »
Bij mij lukt dat wel. Ik er zelfs een exponentiŽle functie (Brix=a*exp(a*tilt)) in kwijt (betere fit tussen Brix en tilt dan de kwadratische).

Derived expression:
0.226336*(2.718282^(0.063451*tilt))

Die 2 funkties komen toch niet overeen of kijk ik scheel?

Ik moet mijn Ispindel opnieuw calibreren gaat door de loop van de tijd steeds meer afwijken, raar he heeft iemand anders dat ook al gehad, of is dat weer typisch iets wat mij moet overkomen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #113 Gepost op: 03-12-2017 12:24 u »
Die 2 funkties komen toch niet overeen of kijk ik scheel?

Volgens mij het laatste?  :)  behalve dan dat de 2e a een b moet zijn.

De lineaire formule is ln(Brix)=a'+b*tilt (die ik in excel fit)

Ispindel kan volgens mij niet met de natuurlijke logaritme overweg maar kent wel het grondtal e=exp(1)=2.718282. Omschrijven geeft:

Brix=a*exp(b*tilt)  met a'=ln(a)

De ISpindel kan vooral verlopen als het zwaartepunt wordt verplaatst, dus als de print verschuift in de drijver. Dus de print flink naar beneden aandrukken of even de drijver met print een paar keer tikken op een vast oppervlak.

Offline wh_birra

• Junior lid
  • **
« Reactie #114 Gepost op: 03-12-2017 18:37 u »
Mijn iSpindel is verdronken :) Zat allemaal wort in. Imand dat al meegemaakt?
Blijkbaar lekte de dop. Is het verstandig wat tape tussen de dop en de buis te doen? Of is dit gewoon pech. Overigens lijkt de iSpindel zelf nog te werken na een nacht op de verwarming.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #115 Gepost op: 03-12-2017 18:40 u »
Dat heb ik niet eerder meegemaakt. Misschien de dop niet goed dichtgedraaid?

Tape ertussen zou niet nodig moeten zijn. Of mogelijk is de rand beschadigd of past de dop niet goed bij de PET huls.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #116 Gepost op: 03-12-2017 21:35 u »
Zou wel ff schoonmaken met electroclean of zoiets, even de batterij loskoppelen en dan met een wattenstaafje het wort verwijderen, anders heb je kans dat je later alsnog problemen krijgt.

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #117 Gepost op: 09-12-2017 18:44 u »
Ter lering en vermaak:

Dit doe je als je bang bent dat het dopje niet goed vast zit. Je draait hem te vast aan...

Volgens Ubidots had de quadrupel op een gegeven moment een sg van 980. De boel was dus half volgelopen. Printjes een beetje geoxideerd.
Schoongemaakt met electroclean en gelukkig hij doet het nog.