En nog maar weer een vraag over navergisting

Gestart door Wim67, 16-03-2017 16:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Omdat ik veel negatieve dingen las over de goedkope vergistingsvaten die je bij een starterspaket koopt. Heb ik een vat gekocht met schroefdeksel, voelt ook degelijk aan. Er zit een waterslot bij met 2 in elkaar schuivende bekers.

Nu is het volgende het probleem. Ik zie of hoor weinig activiteit. Afgelopen zondag het kant en klare pakket gemaakt  (weizen van arsegan)en zie aan de hydrometer dat er wel wat gebeurd omdat hij zakt. Ik heb alleen geen flauw idee wanneer ik nu kan overhevelen om te lageren.

Als ik wacht tot de meter niet meer zakt, ben ik te laat.
Wat is wijsheid?

Hoor graag jullie reacties.

Gerb

Dit gistvat heeft een wat overgedimensioneerd waterslot en daardoor kan je minder goed de blubsnelheid zien. Als je er minder water in doet, zal je wellicht iets meer beweging zien. Voor dit bier zou ik niet hevelen, een weizen hoeft niet helder te zijn. Volgens sommigen hoef je nooit te hevelen. Gewoon 1-2 weken wachten en nog eens meten.

Jacques

Misschien is het een idee om een ander waterslot te kopen.

En wel of niet overhevelen is een eeuwige discussie onder hobbybrouwers...

Peach-it

Een korte, misschien wel domme, vraag aan de leden hier. Zie je met een refractometer, kwestie van niet steeds af te tappen enz., enig verschil tijdens het navergistingsproces. De hoofdvergisting bleef op een bepaald moment na 6 tal dagen stabiel op 6.5 Brix terwijl ervoor een zeer goede daling waarneembaar was en zichtbaar via het waterslot. Dat was het moment dat ik besloot om over te hevelen op een navergistingsvat.

Misschien even verduidelijken wat ik graag wil weten.

Veronderstel dat ik plan om +/- 2 weken na de hoofdvergisting en overhevelen op navergistingsvat om te lageren. Kan ik dan die streefdatum min of meer bepalen door de Brix te meten of maakt dat op zich weinig uit?

Alvast bedankt!

Gossi

Lees eerst de brouwcursus op de hobbybrouwerssite voor antwoord op je vragen.

Overhevelen met een klein beetje suiker om de gist nog even wakker te maken. Als de brix 3 dragen constant blijft kan je bottelen.

Jacques

Citaat van: Peach-it op 28-11-2019  18:28 uEen korte, misschien wel domme, vraag aan de leden hier. Zie je met een refractometer, kwestie van niet steeds af te tappen enz., enig verschil tijdens het navergistingsproces. De hoofdvergisting bleef op een bepaald moment na 6 tal dagen stabiel op 6.5 Brix terwijl ervoor een zeer goede daling waarneembaar was en zichtbaar via het waterslot. Dat was het moment dat ik besloot om over te hevelen op een navergistingsvat.

Misschien even verduidelijken wat ik graag wil weten.

Veronderstel dat ik plan om +/- 2 weken na de hoofdvergisting en overhevelen op navergistingsvat om te lageren. Kan ik dan die streefdatum min of meer bepalen door de Brix te meten of maakt dat op zich weinig uit?

Alvast bedankt!

De hoofdgisting duurt niet langer dan een paar dagen als je voldoende gist hebt geënt. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting, dar hoef je als brouwer niets aan te doen. Als je overhevelt na zo'n 2 weken terwijl er nagenoeg geen activiteit meer is, heb je veel kans op oxidatie van je bier. Het beste is het om over te hevelen als er meer activiteit is. Wanneer de zo goed als afgelopen is kun je er beter voor kiezen niet over te hevelen en het bier niet te lang te laten staan.


Citaat van: Gossi op 28-11-2019  19:41 uOverhevelen met een klein beetje suiker om de gist nog even wakker te maken. Als de brix 3 dragen constant blijft kan je bottelen.

Deze methode wordt wel eens meer geadviseerd als je bier is uitgegist en je toch wilt overhevelen. Ik behoor niet bij deze adviseurs.  ;)

Er zitten namelijk grote nadelen aan deze methode. Allereerst duurt het even voordat er koolzuur gevormd wordt uit de toegevoegde suiker. Zodoende kan er zuurstof zich chemisch binden aan het bier wat later zorgt voor een oxidatiesmaakje. Daarnaast heb je meer kans op de vorming van diacetyl, een stof met een boterachtige smaak.
Beter is het eerder over te hevelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.