Bourbon Barrel Chuncks

Gestart door pocket, 16-03-2017 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pocket

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring had met de onderstaande eikensnippers (van Bourbon vaten). Ik ben van plan een ris te brouwen en wilde hem laten rijpen op deze snippers. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?



Gerb

Wat mij betreft kun je 2 dingen doen:
1) Half uurtje in de oven bij 180°C
2) Weken in whisky

In beide gevallen de snippers in de navergisting toevoegen. De whisky kun je toevoegen of weggooien. Ik heb begrepen dat in de whisky allerlei looizuren en andere ongewenste stoffen oplossen die het bier wat trekkerig kunnen maken, maar ik weet dat niet uit ervaring.

Bekijk ook eens dit onderwerp.

nembrionic

Een andere  optie die je hebt (en die mijn persoonlijke voorkeur heeft) is eikenhoutsnippers kopen, die 2 weken laten weken in een bourbon naar keuze en vervolgens die snippers bij je lagering toevoegen. Dan krijg je én bourbonsmaak, én houtsmaak.


Serge VL

Ik zou toch voor het beter alternatief kiezen: http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b.html
En voor gebruik best de chips als deze van oude vaten gemaakt zijn in de snelkookpan 15min stomen bij 120°C of een uur droog in de oven bij 160°C verwarmen zodat alle ongewenste micro-organismen dood zijn. (je zou de eerste niet zijn die zo een infectie oploopt).
Chips van oude vaten kunnen (soms) brett sporen bevatten en die krijg je niet zo snel dood. (of deze brett sporen bevatten hangt sterk af van waar de chips komen en hoe ze gemaakt zijn)


Jacques

Citaat van: Serge VL op 16-03-2017  14:40 uIk zou toch voor het beter alternatief kiezen: http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b.html

Wilhelm Eder heeft inderdaad hele mooie producten.

In het verleden kon je daar monsters van verschillende chips kopen om deze uit te proberen. Ik zie deze mogelijkheid niet meer op hun site. Dat is wel jammer want door de chips een tijdje in alcohol te laten trekken kreeg je een hele goede indruk van de smaken die de chips in je bier kunnen geven.

TymonK

Ik heb deze chunks een paar keer gebruikt met mooie resultaten!

- Een wee heavy (10%h)
- Een Porter (7%)

Circa 5 gram per liter in de nagisting toevoegen. Week of 2 lageren om de smaak goed over te dragen.
Evt herbruik 2e keer mogelijk, dan 3 weken lageren (en dus bottelgist gebruiken!!)

Ik heb ze in een (uitgekookte) hopzak gedaan en zo het wort ingedaan. Chunks zelf dus niet gekookt/gebrand oid, zo uit de zak de hopzak in het wort in.

bastiaanD

Ik heb 3 batches met imperial russian stout. Waarbij ik 1 neutraal heb gehouden.  1 met 2 gram per liter heb laten staan.  Als laatste 1 batch met 2 gram snippers  die ik 2 weken heb laten weken op whisky.

Alle batches 2 maanden hebben 2 maanden gestaan.

Ik heb het bier pas 2 weken geleden gebotteld dus kan helaas nog niet vertellen of het gelukt is.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  22:32 uWilhelm Eder heeft inderdaad hele mooie producten.

In het verleden kon je daar monsters van verschillende chips kopen om deze uit te proberen. Ik zie deze mogelijkheid niet meer op hun site.
Ik denk dat het deze zijn.
http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b/holz-alternativen-proben.html

Gerlachus

Wij verkopen regelmatig eiken snippers nadat de spirit 6 maanden erop is gelagerd. Diverse amateurbrouwers hebben dat al gebruikt voor een whisky-infused of barrel-aged bier. En ik moet zeggen, zeker niet onverdienstelijk. Verse snippers geven vaak een beetje weeë smaak af maar als ze gebruikt zijn is dat een stuk anders.
Je kunt ook zelf snippers een tijd in een whisky doen, ik denk dat de kwaliteit van de whisky weinig uitmaakt.

ciesvandekwis

Of gewoon enkele % whiskeymout, dit jaar een mooi biertje mee gemaakt dat zelfs geen hout gezien heeft.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 17-03-2017  14:18 uIk denk dat het deze zijn.
http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b/holz-alternativen-proben.html

Inderdaad ik zag ze zo gauw nergens meer terug. Hoe wel erg prijzig is het aanschaf van zo'n set aan monsters heel erg leerzaam. Het kan je kosten besparen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.