Infectie laten we maar even achterwege, is toch nauwelijks te controleren.
Ik dacht dat een infectie een bier zou "bederven"en ondrinkbaar maken, maar dat hoeft niet het geval te zijn, lees ik.
SG verloop lijkt mooi, maar kan duiden op een slepende vergisting. Waardoor dus te hoog SG-end en toch te vroeg gebotteld.
Eind SG volgens recept moest ook 1.020 zijn, dus toen dat al vrij snel bereikt was had ik geen argwaan.
Snelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
Vergisting verloopt bij mij altijd als een malle, dacht dat het de combinatie was van gistvoeding, Mangrove gist en een vergistingskast. Meestal 3 of 4 uur na toevoegen gist komen de bellen al uit het waterslot.
SG gemeten met spindel in vat, of op de hand? Spindels kunnen door vervuiling etc wat onnauwkeurig worden.
Na enkele dagen hoofdvergisting is de temperatuur enkele graden gedaald? Maakt het de gist niet gemakkelijker.
Ik gebruik een refractometer voor het begin SG en volg daarna mijn Tilt meter. Zoals je kan zien bij het begin SG op de grafiek, dan bungelt hij wat boven in het schuim in het vat en geeft hij ook een lagere waarde.
En inderdaad zit er na een week behoorlijk wat slurrie op de Tilt, en dat geeft ook een miswijzing.
Mijn gedachte is dan ook puur om te zien of er nog verandering in zit, meer dan de exacte waarde aflezen.
Coldcrash na 2 weken? SG leek toen stabiel, maar kan toch te hoog zijn geweest. Coldcrash verhindert dan verder uitgisten.
Na bottelen en hogere temperatuur gaat de gist vrolijk verder.
Stond in het recept om zoveel mogelijk neer te laten slaan en zo helder mogelijk bier te krijgen, misschien moet ik dat niet meer doen.
- Hevelen na ruim een week.. Hele topics over wel of niet doen, en op welk moment. Beste lijkt om het vlak na de hoofdgisting te doen, áls je het al doet.
Meerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.
Wanneer zou ik dan moeten hevelen ? Eerder ? Ik doe dat, omdat ik vergist in een 30L Speidel vat, en ik ander een dikke laag smurrie onderin heb, wat meekomt met het bottelen.
- Bottelsuiker 1g/Liter. Is minimaal. Je calculator is waarschijnlijk uitgegaan van vergisting op 4'C..
Jij hebt warmer vergist, en later gekoeld naar 4'C. Dan is minder CO2 in bier opgelost en zou veel meer suiker nodig zijn, ~4-5g/L.
Ik dacht dat Brewersfriend uitgaat van de temperatuur van het bier bij het bottelen, en niet zo zeer de vergistingstemperatuur.
Maar ik ga even nakijken, of hier een relatie bestaat. Ik doe niet altijd cold crashen, alleen als het in het recept wordt genoemd.
Ik ben beginner dus volg nog gedwee

het recept.
Aan de andere kant ... ik heb nu 1 gr/l gebruikt en schuim tot aan het plafond, wat als ik 4,5gr/l had gebruikt (?)

Vooralsnog houd ik het er op dat het bier onvoldoende was uitvergist. Oorzaak blijft een beetje gokken.
Succes, Snelbier.
Als ik de reactie van Jaques lees hieronder en dat combineer met jouw reactie, dan denk ik dat ik te laat heb overgeheveld, te weinig gist mee heb genomen naar het 2e vat en door het cold crashen het gist niet voldoende zijn werk heeft kunnen doen.
Zoals gezegd, ga ik de "schuimprobleembieren" nader bekijken en zien of daar het verband te leggen is.
Wordt vervolgt !
Bedankt voor je reactie, stel ik zeer op prijs !!
Proost !