Geen schuim op mijn pils

Gestart door Nelis858, 16-03-2017 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Klopt die heeft warmte nodig. Die gecontroleerde vergistings temperatuur is ook alleen belangrijk in de eerste 48 a 72 uur van de actieve vergisting ( zodra 50% SVG is bereikt )
Ik hen al meerdere malen met boven- en ondergist de advies temperatuur bewust (ver) overschreden zodra 50%SVG was gepasseerd zonder negatieve effecten.

Vb de Wyeast 1377 op 29 graden.
De W34/70 op 20 graden

Het beste bier brouw jezelf


Jur1

dank voor de reakties, ik was toch ongeduldig. gisteravond feestje gehad en vrienden de ,,sterke blonde,,laten proeven. er zat zowaar voldoende blijvende schuim op en smaakte heerlijk.. pak van m;n hart. heb van de 60 nog 50 flesjes over. Het bier heeft nu 2 weken op de fles gestaan.Eerst 4 dagen op 22 graden, daarna op 12 graden. moeten nu nog 6 weken narijpen, maar probeer om de paar dagen weer een flesje om de veranderingen waar te nemen. Het recept van de ,,sterke blonde,, heb ik uit ,,van water naar bier,,De suiker heb ik tijdens de kook toegevoegd en heb als gist safale us-05 en safbrew s-33 gebruikt. Flesjes reinig ik met water en steriliseer met puro oxi,, eigelijk reinig en steriliseer ik alles hiermee. Iemand van Brouwland heeft mij dt aanbevolen. m.v.g. Jur

Broutenaar

Hele topic gelezen en bij mij is het toch (weer) even anders  :)

Mijn eerste brouwsel (lager achtig bier) staat nu een week of 5 op de fles en af en toe probeer ik er  1.

Het ene flesje heeft bijna geen koolzuur en geen schuim, de volgende heeft wel koolzuur maar nog steeds niet heel veel schuim.
Nu net maak ik er 1 open, met koolzuur en mooi dik schuim en die smaakt ook heel best.

Nu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?

Of zoek ik het toch in de dopjes? Ik heb goud kleurige dopjes gebruikt.

Iemand een idee?

Snelbier

Hoe heb je de suiker toegevoegd? Toch niet los in het bottelvat?
in dat geval is de suiker NIET homogeen verdeeld over je flessen en wordt de uitkomst (CO2 en schuim) een 'flipperkast' per fles.
Als je de bottelsuiker wél correct hebt opgelost in 2 delen water mag je weinig verschil zien per flesje..
Graag wat meer info, dan krijg je ook beter feedback.
Grtz, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Broutenaar op 02-12-2019  23:09 uNu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?
Dat zal het zeker zijn. Suiker los en niet roeren gaat niet werken. Suiker minimaal even oplossen in kokend water, bv 100 g suiker + 200 ml water. Minder water geeft dikke stroop bij afkoelen en werkt dan alsnog niet. En dan dat op de bodem van je bottelvat laten lopen. Daarna het bier eroverheen hevelen en dan nog voorzichtig toeren met een ontsmette roerlepel.

brouwerwaldonk

Ik gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120°C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2019  09:06 uIk gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120°C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.

Als je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2019  12:02 uAls je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Helemaal juist. In het verleden hebben we hier op het forum vaak meldingen gekregen van leden die door een ongelijke verdeling van de suikersiroop flessen hadden die of te veel of te weinig koolzuur hadden bij het bottelen van één brouwsel. Door de oplossing dunner te maken (meer water) voorkom je dit. De oplossing is hierdoor vloeibaarder en verdeelt zich veel beter.

Broutenaar

Bedankt allen voor de reacties !
Ik heb het suiker eerst opgelost in kokend water (dat had ik hier al gelezen :-)
Dat heb ik in het vat gedaan en daar heb ik het bier bij laten lopen.
Weliswaar heel rustig, waardoor het niet goed gemengd heeft ben ik bang.

Suiker hoeveelheid heb ik overigens berekend via de Brewersfriend priming sugar calculator.

Mijn volgende biertje staat nu te vergisten, als ik die ga bottelen ga ik er even goed op letten / roeren.

**edit**

Ik lees nu net dat jullie meer water gebruiken dan ik heb gedaan (in verhouding dan).
Dus dan mengt het nog beroerder  :huilen:

Broutenaar

Beste Brouwgenoten, inmiddels ben ik al weer een aantal brouwsels verder.
Toch heb ik iets geks:
Heb een bokbier(achtig) bier gebrouwen en te veel bottelsuiker toegevoegd (foutje) met als resultaat veel koolzuur en heel veel schuim.
Dat snap ik.
Maar nu heb ik een strong english ale gebrouwen en gebotteld met 22 gram bottelsuiker voor 21 liter.
Nu 4 of 5 weken later maak ik een flesje open en het schuim komt vanzelf uit het flesje.
Heel veel koolzuur en heel dik en vast schuim in het glas.
Ik sta voor een raadsel, het kan niet aan het suiker liggen toch?  :weetniet:

Ingemaischt op 68 graden en gemaischt op 68 graden.
pH 5,5 uitgemaischt op 78 graden.
Mangrove gist.
Vergist in vergistingskast op goede temperatuur.
Het rijpen was misschien net iets te warm ? tussen 16 en 20 graden ...

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Snelbier

Ideeën genoeg, maar het blijft (achteraf) gissen.
- Bottelsuiker ~1 gram/Liter? Klopt dat? En hoe kom je erop.. Dat geeft normaal gesproken GEEN koolzuur, is een ongewoon lage dosering.
Als die dosering klopt ligt het zeker NIET aan de bottelsuiker.
- maischschema is niet relevant in dit verhaal, vergistingsverloop en SG-daling over tijd willen we zien.
- Mogelijk heb je gebotteld terwijl het bier niet was uitvergist, gaat dan door in de fles.
Houd in gedachte dan 2 puntjes SG-daling overeenkomt met ~5g bottelsuiker !
Dus pas bottelen als het SG meerdere dagen niet meer daalt.
- Infectie? Blijft lastig te bepalen, hebben wij thuisbrouwers géén meting voor..
===============
Vragen:
- Hoe lang was SG stabiel voor bottelen?
- Volledig recept inclusief verwachte SG-end?
- Vergistingsverloop incl temperaturen?
Succes, Snelbier

beun

Citaat van: Broutenaar op 29-06-2020  23:20 uBeste Brouwgenoten, inmiddels ben ik al weer een aantal brouwsels verder.
Toch heb ik iets geks:
Heb een bokbier(achtig) bier gebrouwen en te veel bottelsuiker toegevoegd (foutje) met als resultaat veel koolzuur en heel veel schuim.
Dat snap ik.
Maar nu heb ik een strong english ale gebrouwen en gebotteld met 22 gram bottelsuiker voor 21 liter.
Nu 4 of 5 weken later maak ik een flesje open en het schuim komt vanzelf uit het flesje.
Heel veel koolzuur en heel dik en vast schuim in het glas.
Ik sta voor een raadsel, het kan niet aan het suiker liggen toch?  :weetniet:

Ingemaischt op 68 graden en gemaischt op 68 graden.
pH 5,5 uitgemaischt op 78 graden.
Mangrove gist.
Vergist in vergistingskast op goede temperatuur.
Het rijpen was misschien net iets te warm ? tussen 16 en 20 graden ...

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Kan van alles zijn zoals Snelbier al aangeeft...

Bij bierbrouwen zijn o.a. secuur en schoon werken en geduld hebben erg belangrijk. Ook de gist leren kennen is er zo 1. De ene is de andere niet en daardoor kun je ook voor verassingen komen 
te staan. Sommige Engelse gisten flocculeren erg sterk en daardoor kan het  lijken dat het bier is uitvergist terwijl dit niet zo is.

Broutenaar

Allereerst bedankt voor je antwoord, ik ga het zo goed mogelijk proberen te beantwoorden !

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uIdeeën genoeg, maar het blijft (achteraf) gissen.
- Bottelsuiker ~1 gram/Liter? Klopt dat? En hoe kom je erop.. Dat geeft normaal gesproken GEEN koolzuur, is een ongewoon lage dosering.

Opgezocht via Brewersfriend - Priming Calculator

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uAls die dosering klopt ligt het zeker NIET aan de bottelsuiker.
- maischschema is niet relevant in dit verhaal, vergistingsverloop en SG-daling over tijd willen we zien.
- Mogelijk heb je gebotteld terwijl het bier niet was uitvergist, gaat dan door in de fles.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het was al heel snel stabiel.
Zie hieronder:


Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uHoud in gedachte dan 2 puntjes SG-daling overeenkomt met ~5g bottelsuiker !
Dus pas bottelen als het SG meerdere dagen niet meer daalt.

Dat houd ik altijd goed in de gaten.
Mijn vergistingen verlopen altijd super.

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 u- Infectie? Blijft lastig te bepalen, hebben wij thuisbrouwers géén meting voor..

Dat kan altijd (denk ik) maar ik ben erg schoon, (nog net geen smetvrees  ^-^ )
Of bedoel je een andere infectie ?

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uVragen:
- Hoe lang was SG stabiel voor bottelen?
- Volledig recept inclusief verwachte SG-end?
- Vergistingsverloop incl temperaturen?
Succes, Snelbier

- SG was al vrij snel stabiel
- Is dat wat in de afbeelding staat voldoende?
- Staat in de afbeelding

Broutenaar

Citaat van: beun op 30-06-2020  19:00 uKan van alles zijn zoals Snelbier al aangeeft...

Bij bierbrouwen zijn o.a. secuur en schoon werken en geduld hebben erg belangrijk. Ook de gist leren kennen is er zo 1. De ene is de andere niet en daardoor kun je ook voor verassingen komen 
te staan. Sommige Engelse gisten flocculeren erg sterk en daardoor kan het  lijken dat het bier is uitvergist terwijl dit niet zo is.

Bedankt voor je antwoord Beun.

Secuur en schoon zijn mijn beste eigenschappen, geduld mijn slechtste  ;)
Echter als het om bier gaat, kan ik me nog wel wat inhouden.
Zoals al aangegeven verlopen mijn vergistingen altijd heel vlot en strak.
Ik gebruik tot nu toe altijd Mangrove Jack.
M.b.t. het flocculeren en uitvergist zijn vind ik wel interessant.
Na een ruime week hevel ik altijd over in een nieuw (schoon) vat, is dat onverstandig misschien ??

Dit schrijvende proef ik een Belgische Amber die nu 4 weken op de fles staat.
Nog niet heel veel schuim, maar dat was bij de Ale ook zo in het begin ...
Maar het smaakt al wel heel lekker  :biersmile:

Snelbier

Infectie laten we maar even achterwege, is toch nauwelijks te controleren.
SG verloop lijkt mooi, maar kan duiden op een slepende vergisting. Waardoor dus te hoog SG-end en toch te vroeg gebotteld.
Snelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
SG gemeten met spindel in vat, of op de hand?  Spindels kunnen door vervuiling etc wat onnauwkeurig worden.
Na enkele dagen hoofdvergisting is de temperatuur enkele graden gedaald? Maakt het de gist niet gemakkelijker.
Coldcrash na 2 weken? SG leek toen stabiel, maar kan toch te hoog zijn geweest. Coldcrash verhindert dan verder uitgisten.
 Na bottelen en hogere temperatuur gaat de gist vrolijk verder.
- Hevelen na ruim een week.. Hele topics over wel of niet doen, en op welk moment. Beste lijkt om het vlak na de hoofdgisting te doen, áls je het al doet.
  Meerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.
- Bottelsuiker 1g/Liter.  Is minimaal.  Je calculator is waarschijnlijk uitgegaan van vergisting op 4'C..
  Jij hebt warmer vergist, en later gekoeld naar 4'C. Dan is minder CO2 in bier opgelost en zou veel meer suiker nodig zijn, ~4-5g/L.
=======
Vooralsnog houd ik het er op dat het bier onvoldoende was uitvergist.  Oorzaak blijft een beetje gokken.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSnelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
Dit zie je vaker als er veel vitale gist geënt is. De hoofdgisting gaat dan vloeiend over naar de nagisting.


CiteerMeerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.

Er moet altijd wat gist meegenomen worden als je overhevelt. Alleen al voor het opruimen van diacetyl en acetaldehyde is dat nodig. Maar ook voor het goed uitgisten van het bier. Overhevelen doe je vooral om je te ontdoen van een overmaat aan gist maar niet om alle gist kwijt te raken.

En er zijn ook gevallen bekend dat na het overhevelen de nagisting intensiever werd...

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uInfectie laten we maar even achterwege, is toch nauwelijks te controleren.
Ik dacht dat een infectie een bier zou "bederven"en ondrinkbaar maken, maar dat hoeft niet het geval te zijn, lees ik.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSG verloop lijkt mooi, maar kan duiden op een slepende vergisting. Waardoor dus te hoog SG-end en toch te vroeg gebotteld.
Eind SG volgens recept moest ook 1.020 zijn, dus toen dat al vrij snel bereikt was had ik geen argwaan.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSnelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
Vergisting verloopt bij mij altijd als een malle, dacht dat het de combinatie was van gistvoeding, Mangrove gist en een vergistingskast. Meestal 3 of 4 uur na toevoegen gist komen de bellen al uit het waterslot.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSG gemeten met spindel in vat, of op de hand?  Spindels kunnen door vervuiling etc wat onnauwkeurig worden.
Na enkele dagen hoofdvergisting is de temperatuur enkele graden gedaald? Maakt het de gist niet gemakkelijker.
Ik gebruik een refractometer voor het begin SG en volg daarna mijn Tilt meter. Zoals je kan zien bij het begin SG op de grafiek, dan bungelt hij wat boven in het schuim in het vat en geeft hij ook een lagere waarde.
En inderdaad zit er na een week behoorlijk wat slurrie op de Tilt, en dat geeft ook een miswijzing.
Mijn gedachte is dan ook puur om te zien of er nog verandering in zit, meer dan de exacte waarde aflezen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uColdcrash na 2 weken? SG leek toen stabiel, maar kan toch te hoog zijn geweest. Coldcrash verhindert dan verder uitgisten.
 Na bottelen en hogere temperatuur gaat de gist vrolijk verder.
Stond in het recept om zoveel mogelijk neer te laten slaan en zo helder mogelijk bier te krijgen, misschien moet ik dat niet meer doen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 u- Hevelen na ruim een week.. Hele topics over wel of niet doen, en op welk moment. Beste lijkt om het vlak na de hoofdgisting te doen, áls je het al doet.
  Meerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.
Wanneer zou ik dan moeten hevelen ? Eerder ? Ik doe dat, omdat ik vergist in een 30L Speidel vat, en ik ander een dikke laag smurrie onderin heb, wat meekomt met het bottelen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 u- Bottelsuiker 1g/Liter.  Is minimaal.  Je calculator is waarschijnlijk uitgegaan van vergisting op 4'C..
  Jij hebt warmer vergist, en later gekoeld naar 4'C. Dan is minder CO2 in bier opgelost en zou veel meer suiker nodig zijn, ~4-5g/L.
Ik dacht dat Brewersfriend uitgaat van de temperatuur van het bier bij het bottelen, en niet zo zeer de vergistingstemperatuur.
Maar ik ga even nakijken, of hier een relatie bestaat. Ik doe niet altijd cold crashen, alleen als het in het recept wordt genoemd.
Ik ben beginner dus volg nog gedwee  ;) het recept.
Aan de andere kant ... ik  heb nu 1 gr/l gebruikt en schuim tot aan het plafond, wat als ik 4,5gr/l had gebruikt (?)  :-X
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uVooralsnog houd ik het er op dat het bier onvoldoende was uitvergist.  Oorzaak blijft een beetje gokken.
Succes,  Snelbier.
Als ik de reactie van Jaques lees hieronder en dat combineer met jouw reactie, dan denk ik dat ik te laat heb overgeheveld, te weinig gist mee heb genomen naar het 2e vat en door het cold crashen het gist niet voldoende zijn werk heeft kunnen doen.
Zoals gezegd, ga ik de "schuimprobleembieren" nader bekijken en zien of daar het verband te leggen is.
Wordt vervolgt !
Bedankt voor je reactie, stel ik zeer op prijs !!

Proost !

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 05-07-2020  21:50 uDit zie je vaker als er veel vitale gist geënt is. De hoofdgisting gaat dan vloeiend over naar de nagisting.


Er moet altijd wat gist meegenomen worden als je overhevelt. Alleen al voor het opruimen van diacetyl en acetaldehyde is dat nodig. Maar ook voor het goed uitgisten van het bier. Overhevelen doe je vooral om je te ontdoen van een overmaat aan gist maar niet om alle gist kwijt te raken.

En er zijn ook gevallen bekend dat na het overhevelen de nagisting intensiever werd...

Bedankt voor je antwoord Jacques !
Ik weet niet precies wat dan de hoofdvergisting is, en dus ook niet de navergisting  ;)
Wel moet ik toegeven zo min mogelijk slurrie mee te nemen uit het eerste vat, maar daar zit waarschijnlijk ook nog de gist in die ik nodig heb voor de navergisting (?)
Ik hevel pas over als ik heel dicht bij mijn eind SG zit wat in het recept vermeld staat, misschien zit daar de kneep ?
Ga nog even nazien of het cold crashen van invloed is geweest op de "probleembieren"
Zit nu aan een Tripel die ik gebrouwen heb, en die is perfect (als zeg ik het zelf)  :)

Snelbier

Citaat van: Broutenaar op 06-07-2020  23:52 uIk weet niet precies wat dan de hoofdvergisting is, en dus ook niet de navergisting  ;)
Wel moet ik toegeven zo min mogelijk slurrie mee te nemen uit het eerste vat, maar daar zit waarschijnlijk ook nog de gist in die ik nodig heb voor de navergisting (?)
Ik hevel pas over als ik heel dicht bij mijn eind SG zit wat in het recept vermeld staat, misschien zit daar de kneep ?
Ga nog even nazien of het cold crashen van invloed is geweest op de "probleembieren"
- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere..
- Hevelen vlak na hoofdgisting heeft als voordeel dat nog wat CO2 wordt gevormd, dus minder risico op oxidatie.
- Bij tussentijds hevelen is het de bedoeling alleen dode gist en trub achter te laten, meestal de 'vaste plak'. Sommige gisten slaan snel neer, met risico dat je te weinig actieve gist meeneemt voor nagisting. Lastig, moet je de gist een beetje voor kennen. Beetje trub meehevelen is geen probleem, slaat weer neer voor bottelen.
- Coldcrash? Nut ervan blijft een discussie. Risico is dat je te weinig actieve gist houdt om de nagisting af te maken, en soms zelfs de hergisting op fles.
Hergisting is bij jou in ieder geval geen probleem gebleken  :)
- Je hevelt nu tussentijds over om helder te bottelen begrijp ik? Lijkt me niet echt nodig.
Meer manieren bekend om te bottelen, maar makkelijkst vind ik om vlak voor bottelen het gistvat naar schoon bottelvat te hevelen en daar suiker op te lossen. Het maakt dan eigenlijk niet uit hoeveel gist-droesem er in gistvat zit, je stopt gewoon met hevelen als het bier troebel wordt.
- SG-end ook op hand gemeten? Of alleen afgegaan op de Tilt..  Juist bij die laatste SG-puntjes is nauwkeurige meting belangrijk.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 07-07-2020  12:09 u- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere...

Voor het merendeel van de fermentaties heb je gelijk. Echter als er een stevige overmaat aan gist gegeven wordt gaat de hoofdgisting naadloos over in de nagisting.

Voor de duidelijkheid, tijdens de hoofdgisting worden de makkelijk opneembare suikers zoals fructose, glucose en sucrose vergist. Tijdens de nagisting worden de moeilijk vergistbare suikers vergist. In de praktijk is het een geleidelijke overgang. Als je de vergisting volgt met een iSpindel of iets dergelijks zie je een knik in de grafiek. De plek van die knip is de overgang.

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 07-07-2020  12:09 u- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere..
- Hevelen vlak na hoofdgisting heeft als voordeel dat nog wat CO2 wordt gevormd, dus minder risico op oxidatie.
- Bij tussentijds hevelen is het de bedoeling alleen dode gist en trub achter te laten, meestal de 'vaste plak'. Sommige gisten slaan snel neer, met risico dat je te weinig actieve gist meeneemt voor nagisting. Lastig, moet je de gist een beetje voor kennen. Beetje trub meehevelen is geen probleem, slaat weer neer voor bottelen.
- Coldcrash? Nut ervan blijft een discussie. Risico is dat je te weinig actieve gist houdt om de nagisting af te maken, en soms zelfs de hergisting op fles.
Hergisting is bij jou in ieder geval geen probleem gebleken  :)
- Je hevelt nu tussentijds over om helder te bottelen begrijp ik? Lijkt me niet echt nodig.
Meer manieren bekend om te bottelen, maar makkelijkst vind ik om vlak voor bottelen het gistvat naar schoon bottelvat te hevelen en daar suiker op te lossen. Het maakt dan eigenlijk niet uit hoeveel gist-droesem er in gistvat zit, je stopt gewoon met hevelen als het bier troebel wordt.
- SG-end ook op hand gemeten? Of alleen afgegaan op de Tilt..  Juist bij die laatste SG-puntjes is nauwkeurige meting belangrijk.
Succes,  Snelbier.
Dank Snelbier !
Ik ben afgegaan op mijn Tilt en waterslot.
Ben er wel al uit : ik ga niet meer overhevelen en niet meer cold-crashen.
Laat het gewoon lekker staan bij de vergistingstemperatuur, scheelt ook weer werk  :)
Laat het desnoods een weekje langer staan.
Doordat mijn vergisting in het begin zo hard gaat ben ik denk ik wat overmoedig geraakt en ben dingen te snel gaan "afhandelen".
Mijn volgend bier ga ik op die wijze doen en zal het resultaat hier even melden.
Bedankt voor de input, ik ben weer een stukje wijzer en een stapje verder !

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 07-07-2020  21:01 uVoor het merendeel van de fermentaties heb je gelijk. Echter als er een stevige overmaat aan gist gegeven wordt gaat de hoofdgisting naadloos over in de nagisting.

Voor de duidelijkheid, tijdens de hoofdgisting worden de makkelijk opneembare suikers zoals fructose, glucose en sucrose vergist. Tijdens de nagisting worden de moeilijk vergistbare suikers vergist. In de praktijk is het een geleidelijke overgang. Als je de vergisting volgt met een iSpindel of iets dergelijks zie je een knik in de grafiek. De plek van die knip is de overgang.

Dank Jacques.
Een overmaat aan gist heb ik denk ik niet, ik heb meestal 22 liter wort en 1 pakje gedroogde gist die ik wel hydrateer voordat ik het toevoeg.
Het gaat bij mij waarschijnlijk om die laatste moeilijk vergistbare suikers, in combinatie met te vroeg overhevelen en te weinig (bruikbare) gist meenemen.
Zoals gezegd, ik ga het rustiger aan doen en het wat meer de tijd geven.
Die iSpindel ga ik even opzoeken op internet.
Bedankt voor de toelichting en info, stel ik zeer op prijs !

Snelbier

I-spindel heb je al; je Tilt is ongeveer hetzelfde. Meerdere namen voor soortgelijke apparaten.  8)
Zie je eigen tilt-grafiek: Moment dat SG onder 1.024 zakt is de bedoelde knik.  Hoofdvergisting is daar bijna voorbij.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 08-07-2020  09:16 uZie je eigen tilt-grafiek: Moment dat SG onder 1.024 zakt is de bedoelde knik.  Hoofdvergisting is daar bijna voorbij.

Volgens mij is daar ook de nagisting voorbij. De lijn na de knik gaat niet meer langzaam omlaag maar zelfs een beetje omhoog. Dat laatste zie ik ook regelmatig, ook met een hydrometer en refractometer. Naar mijn idee komt dit door het vrijkomen van celinhoud uit afgestorven gistcellen...

Broutenaar

@ Snelbier en Jacques :
Gaat mijn vergisting dan niet te snel ? Voor zover dat kan natuurlijk ....
Ik zit net een filmpje te kijken op Youtube en die meneer heeft het over een vergisting van een paar weken ...
(dat was trouwens een stout) of moet ik ook gewoon meer geduld hebben en nog een week langer wachten (of meer?)

Zaterdag a.s. ga ik weer brouwen en dan ga ik niet meer overhevelen en laat ik het gewoon 3 weken met rust.

Uitkomst zal ik hier even posten !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.