Geen schuim op mijn pils

Gestart door Nelis858, 16-03-2017 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Snelbier

Citaat van: Broutenaar op 08-07-2020  23:50 uGaat mijn vergisting dan niet te snel ?...   Ik zit net een filmpje te kijken op Youtube en die meneer heeft het over een vergisting van een paar weken ...
Snelheid vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar gistsoort is een belangrijke.
Zie Fermentis-pdf met grafieken van hun gisten: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf
Van andere fabrikanten ken ik ze helaas niet.  Merknaam (Mangrove Jack's) zegt weinig, je moet weten welk gistsoort het is voor betere info, als die er al is.
Als je er van uit gaat dat een gemiddelde gist ruim een week nodig heeft om uit te gisten én nog een weekje settlen dan zit je zo op 'een paar weken' in gistvat..
Door meer gist te geven of met temperatuur te spelen kan je de snelheid wat beïnvloeden, maar wordt weer een ander verhaal.
Succes,  Snelbier

Edit: Genoeg gisten die (net als bij jou) na een dag of 5 'klaar' zijn of lijken.  Maar ook gisten die langzaam nagisten, neem bijvoorbeeld Fermentis US-05.
En als je wat krap gist doseert (lijkt bij jou het geval) kan nagisting langer duren of zelfs stokken. Te weinig soldaatjes om het werk af te maken..

Jacques

Citaat van: Snelbier op 09-07-2020  10:39 uSnelheid vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar gistsoort is een belangrijke.

De gistsoort is zeker een belangrijke factor. Maar veel meer van belang zijn de hoeveelheid gist, het aantal liters wort en het begin SG. Als er een overmaat aan gist wordt gegeven gaat de vergisting razend snel. De vergisting kan zelfs in één dag klaar zijn.

@Broutenaar
Om hoeveel liter wort gaat het? Het begin SG was zo te zien ergens rond de 1064. Klopt dat?
Welke gist heb je gebruikt?

Wat was de activiteit van het waterslot flink gedaald nadat de SG-lijn vlak ging lopen?

EBC

Ging het de TS om schuim en suikerverdeling?

Overigens is de verlaging van temperatuur eerder het moment waarop de nagisting begon. Op dat moment wordt minder warmte geproduceerd, omdat de vergisting trager gaat. SG is nooit de bepalende factor, maar slechts het gevolg.

Discussiëren jullie lekker verder  ;D de TS heeft er niks aan.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2020  00:20 uGing het de TS om schuim en suikerverdeling?

Overigens is de verlaging van temperatuur eerder het moment waarop de nagisting begon. Op dat moment wordt minder warmte geproduceerd, omdat de vergisting trager gaat. SG is nooit de bepalende factor, maar slechts het gevolg.

Discussiëren jullie lekker verder  ;D de TS heeft er niks aan.

Dit topic is ruim 3 jaar geleden gestart. De discussie wordt niet meer gevoerd met de oorspronkelijke topicstarter...


Doordat de meesten van ons temperatuurgecontroleerd vergisten is de temperatuur geen duidelijke indicator voor de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting.

Gesuggereerd is door Snelbier dat het bier niet helemaal uitgegist is. Nu is het mooie dat Broutenaar een tilt heeft en dat het verloop van de vergisting te zien is.


Een gebruikelijke vergisting verloopt meestal volgens het volgende plaatje


Zowel de daling van de temperatuur als een knik in het verloop van de daling van het SG geven de overgang van de hoofdgisting in de nagisting aan.

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 09-07-2020  10:39 uEdit: Genoeg gisten die (net als bij jou) na een dag of 5 'klaar' zijn of lijken.  Maar ook gisten die langzaam nagisten, neem bijvoorbeeld Fermentis US-05.
En als je wat krap gist doseert (lijkt bij jou het geval) kan nagisting langer duren of zelfs stokken. Te weinig soldaatjes om het werk af te maken..

Ik laat mijn bier nu gewoon wat langer staan / gisten. Ongeveer een week langer. En dan zie je toch dat het SG nog een punt of 3 zakt. Ik las eerder in dit topic dat ieder punt "zoveel gram bottelsuiker" is, en dat klopt dan wel.
Ik wilde gewoon te snel - Te enthousiast  ;)

Bedankt voor de hulp en de reacties!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.