Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen schuim op mijn pils  (gelezen 7733 keer)

Offline hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Geen schuim op mijn pils
« Reactie #50 Gepost op: 20-10-2018 11:47 u »
Klopt die heeft warmte nodig. Die gecontroleerde vergistings temperatuur is ook alleen belangrijk in de eerste 48 a 72 uur van de actieve vergisting ( zodra 50% SVG is bereikt )
Ik hen al meerdere malen met boven- en ondergist de advies temperatuur bewust (ver) overschreden zodra 50%SVG was gepasseerd zonder negatieve effecten.

Vb de Wyeast 1377 op 29 graden.
De W34/70 op 20 graden

Het beste bier brouw jezelf

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jur1

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 20-10-2018 17:15 u »
dank voor de reakties, ik was toch ongeduldig. gisteravond feestje gehad en vrienden de ,,sterke blonde,,laten proeven. er zat zowaar voldoende blijvende schuim op en smaakte heerlijk.. pak van m;n hart. heb van de 60 nog 50 flesjes over. Het bier heeft nu 2 weken op de fles gestaan.Eerst 4 dagen op 22 graden, daarna op 12 graden. moeten nu nog 6 weken narijpen, maar probeer om de paar dagen weer een flesje om de veranderingen waar te nemen. Het recept van de ,,sterke blonde,, heb ik uit ,,van water naar bier,,De suiker heb ik tijdens de kook toegevoegd en heb als gist safale us-05 en safbrew s-33 gebruikt. Flesjes reinig ik met water en steriliseer met puro oxi,, eigelijk reinig en steriliseer ik alles hiermee. Iemand van Brouwland heeft mij dt aanbevolen. m.v.g. Jur

Offline Broutenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ientje toe
« Reactie #52 Gepost op: 02-12-2019 23:09 u »
Hele topic gelezen en bij mij is het toch (weer) even anders  :)

Mijn eerste brouwsel (lager achtig bier) staat nu een week of 5 op de fles en af en toe probeer ik er  1.

Het ene flesje heeft bijna geen koolzuur en geen schuim, de volgende heeft wel koolzuur maar nog steeds niet heel veel schuim.
Nu net maak ik er 1 open, met koolzuur en mooi dik schuim en die smaakt ook heel best.

Nu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?

Of zoek ik het toch in de dopjes? Ik heb goud kleurige dopjes gebruikt.

Iemand een idee?

Offline Snelbier

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 02-12-2019 23:36 u »
Hoe heb je de suiker toegevoegd? Toch niet los in het bottelvat?
in dat geval is de suiker NIET homogeen verdeeld over je flessen en wordt de uitkomst (CO2 en schuim) een 'flipperkast' per fles.
Als je de bottelsuiker wl correct hebt opgelost in 2 delen water mag je weinig verschil zien per flesje..
Graag wat meer info, dan krijg je ook beter feedback.
Grtz, Snelbier.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 03-12-2019 07:59 u »

Nu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?
Dat zal het zeker zijn. Suiker los en niet roeren gaat niet werken. Suiker minimaal even oplossen in kokend water, bv 100 g suiker + 200 ml water. Minder water geeft dikke stroop bij afkoelen en werkt dan alsnog niet. En dan dat op de bodem van je bottelvat laten lopen. Daarna het bier eroverheen hevelen en dan nog voorzichtig toeren met een ontsmette roerlepel.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #55 Gepost op: 03-12-2019 09:06 u »
Ik gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 03-12-2019 12:02 u »
Ik gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.

Als je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 03-12-2019 21:01 u »
Als je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Helemaal juist. In het verleden hebben we hier op het forum vaak meldingen gekregen van leden die door een ongelijke verdeling van de suikersiroop flessen hadden die of te veel of te weinig koolzuur hadden bij het bottelen van n brouwsel. Door de oplossing dunner te maken (meer water) voorkom je dit. De oplossing is hierdoor vloeibaarder en verdeelt zich veel beter.

Offline Broutenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ientje toe
« Reactie #58 Gepost op: Gisteren om 20:28 »
Bedankt allen voor de reacties !
Ik heb het suiker eerst opgelost in kokend water (dat had ik hier al gelezen :-)
Dat heb ik in het vat gedaan en daar heb ik het bier bij laten lopen.
Weliswaar heel rustig, waardoor het niet goed gemengd heeft ben ik bang.

Suiker hoeveelheid heb ik overigens berekend via de Brewersfriend priming sugar calculator.

Mijn volgende biertje staat nu te vergisten, als ik die ga bottelen ga ik er even goed op letten / roeren.

**edit**

Ik lees nu net dat jullie meer water gebruiken dan ik heb gedaan (in verhouding dan).
Dus dan mengt het nog beroerder  :huilen:

Tags: