Geen schuim op mijn pils

Gestart door Nelis858, 16-03-2017 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Ik zat met hetzelfde probleem. Niet alleen op dit forum maar op het hele internet heeft iedereen een (sterke) mening en wordt die ook vaak verkondigd als de enige waarheid.

Persoonlijk heb ik me er overheen gezet en ik probeer gewoon dingen uit op basis van de (vaak conflicterende) research en adviezen die op internet (en op dit forum) te vinden zijn. Ik vind dat deel van de hobby ook juist leuk, experimenteren een uitproberen en gewoon kijken wat er uiteindelijk uit komt. Werkt het? Mooi! Werkt het niet? Dan proberen we het de volgende keer anders.

Heisenberg

Citaat van: jaapz op 18-01-2018  17:00 uIk zat met hetzelfde probleem. Niet alleen op dit forum maar op het hele internet heeft iedereen een (sterke) mening en wordt die ook vaak verkondigd als de enige waarheid.

Persoonlijk heb ik me er overheen gezet en ik probeer gewoon dingen uit op basis van de (vaak conflicterende) research en adviezen die op internet (en op dit forum) te vinden zijn. Ik vind dat deel van de hobby ook juist leuk, experimenteren een uitproberen en gewoon kijken wat er uiteindelijk uit komt. Werkt het? Mooi! Werkt het niet? Dan proberen we het de volgende keer anders.
Jaap, bedankt voor je antwoord. Duidelijk. Zal er ook mee om moeten leren gaan. Experimenteren is inderdaad ook heel leuk. Maar wat moet ik nou doen? Ik heb gisteren te temperatuur verlaagd van 24° naar 20°. Is het beter om de temperatuur terug te zetten op 24°? Of gewoon nog een weekje of zo op 20° laten staan, daarna de temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 8° alvorens het te gaan nuttigen? Want daar is het hem uiteindelijk om te doen, toch?

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Ik zou me er niet al te druk over maken in dit geval. 24 graden is niet ongebruikelijk voor hergisting maar als iemand, om wat voor reden dan ook, roept het bij 20 graden te doen kan dat ook prima, alleen duurt het dan wat langer. Probeer het gewoon een paar keer uit bij verschillende temperaturen en kijk welk resultaat je het meest bevalt.  ;) :biersmile:

Neetje

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  17:06 u....
 Ik heb gisteren te temperatuur verlaagd van 24° naar 20°. Is het beter om de temperatuur terug te zetten op 24°? Of gewoon nog een weekje of zo op 20° laten staan, daarna de temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 8° alvorens het te gaan nuttigen? Want daar is het 'm uiteindelijk om te doen, toch?

Zoals Easywoods zegt, kan beide.

EBC is een commerciële brouwer met veel ervaring. Als je doet wat hij aangeeft, doe je het nooit verkeerd.

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 18-01-2018  12:20 uVreemde stelling. Rijping op de fles gebeurt typisch bij zo'n 24°C, waarom zou 25 dan ineens zo veel slechter zijn?

Je bedoelt hergisting op de fles.

Citaat van: Neetje op 18-01-2018  18:40 uEBC is een commerciële brouwer met veel ervaring. Als je doet wat hij aangeeft, doe je het nooit verkeerd.

Commerciële brouwerijen die een aantal slagen groter zijn dan EBC hanteren inderdaad 24 ºC voor de hergisting op de fles. Bijvoorbeeld Westmalle, Chimay, La Trappe en La Chouffe...
Daar staat weer tegenover dat Orval 15 ºC hanteert, maar daar gaat bret in de fles.

Bij 24 ºC komen er net wat meer esters in je bier dan bij 20 ºC. De hergisting op fles duurt dan langer. Als hobbybrouwer is er niets op tegen om bij kamertemperatuur de hergisting op fles uit te voeren. Je hebt de tijd. Als je wat sneller koolzuur op je bier wilt hebben kun je de temperatuur verhogen.

Verlaag nadat het bier voldoende koolzuur de temperatuur. Hierdoor heb je minder snel last van veroudering van je bier. Maar als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een wedstrijd kan het soms handig zijn het bier wat langer warm te laten staan zodat de smaakontwikkeling sneller gaat.

Het is dus maar net wat je wilt.     

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaringen en visie. Er zijn nu eenmaal meerdere wegen die je kunt bewandelen. Welke weg je kiest ligt aan hetgeen je wilt.
Als hobbybrouwer is het heel leerzaam om verschillende wegen te bewandelen. Je ontdekt dan wat jou het beste bevalt. Maar sta altijd open voor andere wegen. Toeristische routes kunnen mooie uitzichten geven. En als je snel ergens wilt zijn kun je beter de snelweg nemen.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  21:42 uJe bedoelt hergisting op de fles.

Commerciële brouwerijen die een aantal slagen groter zijn dan EBC hanteren inderdaad 24 ºC voor de hergisting op de fles. Bijvoorbeeld Westmalle, Chimay, La Trappe en La Chouffe...
Daar staat weer tegenover dat Orval 15 ºC hanteert, maar daar gaat bret in de fles.

Bij 24 ºC komen er net wat meer esters in je bier dan bij 20 ºC. De hergisting op fles duurt dan langer. Als hobbybrouwer is er niets op tegen om bij kamertemperatuur de hergisting op fles uit te voeren. Je hebt de tijd. Als je wat sneller koolzuur op je bier wilt hebben kun je de temperatuur verhogen.

Verlaag nadat het bier voldoende koolzuur de temperatuur. Hierdoor heb je minder snel last van veroudering van je bier. Maar als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een wedstrijd kan het soms handig zijn het bier wat langer warm te laten staan zodat de smaakontwikkeling sneller gaat.

Het is dus maar net wat je wilt.   

24 °C is niet goed voor je bier, madeiriseren heet dat ;D (bewust versneld verouderen).

Ok, ik zal nuanceren. Doe de hergisting op dezelfde temperatuur als je de hoofdgisting hebt gedaan. Dat is dan de leidraad, zeker bij ondergisters!

En, als je wilt dat de hergisting sneller gaat, zoek het dan niet in de temperatuur, maar in de soort suiker. Neem dan glucose (dextrose) in plaats van gewone kristal (tafel) suiker. Met glucose ben je 2x sneller zonder bijeffecten. (Dus niet de snelweg, maar een snellere auto)

@Heisenberg, ik begrijp je probleem, excuses voor de verwarring. Ja het is zoeken, en vooral het verschil ontdekken tussen hobbybrouwen uit 1990 en hobbybrouwen anno 2020. Die hoge temperaturen zijn van vroeger, net als kaasdoek. Toen was hobbybier vooral te bitter, geoxideerd, geinfecteerd en herkende je precies of er Edme of Den Arsegan gist was gebruikt. Gelukkig kunnen we nu beter.  ;)
Ik geef mijn mening, en ik weet dat ik regelmatig bots met andere brouwers, ik zoek al ruim 20 jaar de nieuwe grenzen op, en wat de meesten hier vandaag doen is daar mede oorzaak van. En ik brouw natuurlijk retegoed bier (net zoals die andere brouwers, zoals ze ook zelf zeggen  ;D).
Kom eens naar die grote winkel in België, dan leg ik je alles uit wat je wilt weten. Maar wel voor eind maart, want daarna werk ik daar niet meer.

seed7

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 uEdme of Den Arsegan gist

Haha, 'Arauner' Bierhefe ben je nog vergeten.

Maar verder, ja, alles op 'de zelfde' temperatuur. Al dat gehannes is nergens voor nodig.

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 18-01-2018  23:07 uHaha, 'Arauner' Bierhefe ben je nog vergeten.

Maar verder, ja, alles op 'de zelfde' temperatuur. Al dat gehannes is nergens voor nodig.

Ingo

Ik gegoogled op Edme yeast.

Nul hits.

Het is een gist, in het oranje/blauwe zakje -ik kan nog wel een scan maken uit mijn oude logboeken- die dus duidelijk van vóór de internet periode is. Net zoals al die mooie vakantiefotos die ik maakte en ergens in een oude schoenendoos liggen, niks ff zoeken op je smartphone. Logisch dat niemand hier het begrijpt  :biersmile:.

Ik kwam uit het Zeeuwse, daar hadden we geen Arauner. Arauner maakt nog wel wijngisten, of werd daar ook bier mee gebrouwen? Het waren immers de wijnmakers die bier gingen proberen.

** edit **
ik weer googlen en vind Arauner bierhefe als een weizen gist. Logisch ook.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 u24 °C is niet goed voor je bier, madeiriseren heet dat ;D (bewust versneld verouderen).

Ok, ik zal nuanceren. Doe de hergisting op dezelfde temperatuur als je de hoofdgisting hebt gedaan. Dat is dan de leidraad, zeker bij ondergisters!

De hergisting duurt bij mij bij gebruik van gewone kristalsuiker niet langer dan zo'n 2 weken bij zo'n 22 à 23 ºC. Daarna zet ik het bier koeler weg.  In die twee weken is het effect op het verouderen van het bier verwaarloosbaar.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  23:28 uDe hergisting duurt bij mij bij gebruik van gewone kristalsuiker niet langer dan zo'n 2 weken bij zo'n 22 à 23 ºC. Daarna zet ik het bier koeler weg.  In die twee weken is het effect op het verouderen van het bier verwaarloosbaar.

En hoe zit dat met autolyse?

Jacques

Citaat van: EBC op 18-01-2018  23:32 uEn hoe zit dat met autolyse?

Als hobbybrouwer heb je steeds te dealen met compromissen...

Neetje

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 uMaar wel voor eind maart, want daarna werk ik daar niet meer.

Full time brouwer?

EBC

Citaat van: Neetje op 19-01-2018  21:03 uFull time brouwer?
Het wordt eind april, maar nee, niet full time brouwen, het moet een hobby blijven, al liept ie uit de hand.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  23:51 uAls hobbybrouwer heb je steeds te dealen met compromissen...

DNF: Das Nou Flauw

Jacques

Citaat van: EBC op 19-01-2018  22:21 uDNF: Das Nou Flauw

Dat is de realiteit.

Als je op één aspect van het brouwproces alle aandacht legt gaat er wat mis... De kunst is steeds weer de juiste keuzes te maken.

Oxhead

Adviseren om een ondergist op 25 graden te hergisten lijkt mij een slecht advies, bij een bovengistend bier prima.
Dit is mijn oordeel en hier moet u het mee doen. ;)

Heisenberg

[emoji106][emoji106][emoji106]

Jur1

Hallo brouwers, ik heb nu 4 batches bier gebrouwen met een speidel. De eerste was een weizen die geheel verzuurd is. Vrijwel zeker door een besmetting. Hierna een dubbel die geen koolzuur had door suiker in 1 keer in het afvulvat te gooien. Kwam er na het laatste flesje achter dat de suiker nog op de bodem lag.( sukkel) Mijn derde batch was een gran cru die een verstokte gisting had. Ben van 1058 tot 1024 gekomen. Ook na restarter geen beter resultaat. Ik heb maar 3 g/l suiker toegevoegd i.p.v. 7 g/l. Heeft genoeg koolzuur maar schuimt niet. De smaak is ok te noemen. Mijn laatste poging is een sterke blonde. Heeft start sg van 1070 en na 10 dagen uitgegist naar 1012. gebotteld en na 4 dagen op 22 graden temperatuur naar 12 graden gezet. Nu 12 dagen na bottelen geproefd en weer geen schuim. wel koolzuur. Ben ik nu te ongeduldig of is schuim iets waar je mazzel mee moet hebben? Wordt er beetje hopeloos van.
M.v.g. Jur

stiaanke

Post eens je recept dan kunnen we waarschijnlijk wat meer zeggen.

hobbybob


JanEric

Wel suiker toegevoegd?
Hoe heb je de flessen gereinigd?

Sjoerd

inderdaad, je hebt recept nodig om er iets zinnigs over te zeggen

Jacques

Citaat van: Jur1 op 19-10-2018  11:52 uNu 12 dagen na bottelen geproefd en weer geen schuim. wel koolzuur. Ben ik nu te ongeduldig of is schuim iets waar je mazzel mee moet hebben? Wordt er beetje hopeloos van.

Wordt je bier temperatuurgecontroleerd vergist? Wanneer de temperatuur tijdens de vergisting te hoog is krijg je meer hogere alcoholen die schuimnegatief werken.

Verder kan ook het lang op de gist laten staan schuimnegatief werken.

Meer informatie over schuimhoudbaarheid vind je in de wiki behorende bij het forum. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid
In het door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een hoofdstuk besteed aan schuimhoudbaarheid.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2018  23:18 uWordt je bier temperatuurgecontroleerd vergist? Wanneer de temperatuur tijdens de vergisting te hoog is krijg je meer hogere alcoholen die schuimnegatief werken.

Verder kan ook het lang op de gist laten staan schuimnegatief werken.

Meer informatie over schuimhoudbaarheid vind je in de wiki behorende bij het forum. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid
In het door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een hoofdstuk besteed aan schuimhoudbaarheid.

Te hoge temperatuur kan zeker zorgen voor te weinig schuim. Dat geldt echter blijkbaar niet voor Noorse KVEIK gist. Daar heb ik zojuist een bier mee gebotteld wat op 37 graden heeft gegist (ok, kostte wel 1 euro 50 meer elektra voor de bijverwarming).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.