Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wort vlokt niet bij kook, veel eiwitten in gistvat  (gelezen 1780 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Re: Wort vlokt niet bij kook, veel eiwitten in gistvat
« Reactie #25 Gepost op: 09-07-2020 09:48 u »
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het probleem bij mij ligt dat ik de pomp gebruik om te whirlpoolen. Die zal waarschijnlijk de eiwitten weer fijn malen. Eigenlijk heeft die whirlpoolarm die ik bijkocht weinig nut dus.

Bijvraag voor de chemi/bio kenners: als ik de pomp toch zou gebruiken om sneller te koelen en dus alle samengevlokte eiwitten van de kook weer fijnmaal, klitten die dan terug samen in het koude wort bij een whirlpool daarna? Of hebben ze die eigenschap dan verloren in het koude wort?

Thanks

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 09-07-2020 10:13 u »
Naar mijn mening blijft het dichtheidsverschil tussen grote of kleine eiwitdeeltjes en het wort hetzelfde. M.a.w. ze bezinken beiden even snel.
Voor het bezinken is wel tijd nodig (ca. 15-25 min min); tijdens deze periode koel je ook.
Persoonlijk schep ik geen eiwit af tijdens de kook, geen wirlpool, wel voldoende snel koelen en tijd gunnen om te bezinken.
Hop (bloemen of pellets) en de bruin gekleurde eiwitdeeltjes hechten prima aan elkaar.
Daarna rustig wort aftappen. Tijdens de laatste 1-2 L (van 27 L) komt een beetje drab mee.

Groet, Paul

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 09-07-2020 11:35 u »
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het probleem bij mij ligt dat ik de pomp gebruik om te whirlpoolen. Die zal waarschijnlijk de eiwitten weer fijn malen. Eigenlijk heeft die whirlpoolarm die ik bijkocht weinig nut dus.

Bijvraag voor de chemi/bio kenners: als ik de pomp toch zou gebruiken om sneller te koelen en dus alle samengevlokte eiwitten van de kook weer fijnmaal, klitten die dan terug samen in het koude wort bij een whirlpool daarna? Of hebben ze die eigenschap dan verloren in het koude wort?

Thanks
Ik gebruik de pomp ook, maar op het moment dat ik de gewenste temperatuur heb zet ik alles uit, haal ik alles uit de ketel. Flinke whirlpool, deksel erop en 15 min wachten.
Werkt prima

Offline André de Laat

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 09-07-2020 12:21 u »
Ja, en dan was ik nog niet eens begonnen...  >:D Was de woordspeling die in me op kwam toen ik die "KISS" zag staan, dus tja... Misschien was het wel de druppel van weken/maanden "komma-n**ken" hier, het begint mij echt hoog te zitten dat er steeds maar hun oplossing of idee blijven door de keel duwen hier, man, wat heeft de doorsnee bezoeker hier nu aan, "nee, ik doe het zo, nee, ik doe het anders, en dan is het antwoord, nee, toch doe ik het zo, en dan is er terug ene die er zijn zegje op heeft...", dat is hier al 'eeuwen' aan de gang precies, wel, ik moet zeggen, ik ga nu nog enkel wat meelezen en dus ja, niemand zal nog last hebben van mij, ik post al niet veel, dus... En ja, sorry mocht het te heftig geweest zijn, ik zal het dan ook nooit meer doen...  :-X :biersmile:

Ik denk er nét zo over Herman... Ongeveer elk onderwerp mondt uit in een welles/nietes discussie. Met moeilijke formules, uitkomsten tot 5 cijfers achter de komma. Misschien kan het beheer voor de hobby rekenaars een apart, afgeschermd hoekje creëren. Een hoekje waarvan je ook de ongelezen berichten niet ziet. Waar ze naar hartenlust hun gang kunnen gaan en een beginnende brouwer gewoon hier zijn informatie kan halen. Zonder toeters en bellen, KISS dus!  :) ;) ;D :nut: :proost: :biersmile: :brouwen:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 09-07-2020 14:26 u »
Ik denk er nét zo over Herman... Ongeveer elk onderwerp mondt uit in een welles/nietes discussie. Met moeilijke formules, uitkomsten tot 5 cijfers achter de komma. Misschien kan het beheer voor de hobby rekenaars een apart, afgeschermd hoekje creëren. Een hoekje waarvan je ook de ongelezen berichten niet ziet. Waar ze naar hartenlust hun gang kunnen gaan en een beginnende brouwer gewoon hier zijn informatie kan halen. Zonder toeters en bellen, KISS dus!  :) ;) ;D :nut: :proost: :biersmile: :brouwen:

Of je draait hem om: Een gedeelte op het forum voor beginnende brouwers/forumgebruikers. Basisinformatie per onderwerp/gebied goed vastgelegd in de Wiki, eventueel een soort van 'shoutbox' voor dringende vragen, en inhoudelijk op het forum discussiëren.

De lijn is echter lastig te trekken: Ik ben in 2013 begonnen met brouwen, maar zie mezelf nog steeds als een beginnende brouwer. Er zijn ook mensen die vorig jaar zijn begonnen met brouwen, en zich profileren als een ervaren hobbybrouwer. Ik kijk nog steeds op naar de ervaren rotten hier op het forum (o.a. Jacques, Ingo, Jasper, Hans, William) en waardeer de bijdragen hiervan, vooral omdat ze vaak de diepte ingaan en dit proberen te onderbouwen. Dit draait soms uit op een wedstrijdje ver plassen, dat klopt.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #30 Gepost op: 09-07-2020 14:27 u »
Bijna iedereen hier op het forum doet zijn best om de vraagsteller zo goed mogelijk te beantwoorden.
Bierbrouwen is geen eenheidsworst en ieder vliegt de problemen vaak anders aan dan de ander. Dan heb je nog veel verschillende brouwsystemen, dus krijg je vaak heel veel (al of niet stellig) antwoorden.
Vaak zit er tussen de antwoorden precies het gene waar je mee verder kunt.
Natuurlijk worden er wel eens stokpaardjes bereden, maar dat filter je er toch uit? Ga je ook niet op antwoorden, en als je je toch geroepen voelt, houd het netjes bij de beantwoording.
Forumleden zijn soms teleurgesteld, maar ze lokken het vaak zelf uit door de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Dat heeft dan vaak niets meer te maken met de topicvraag, maar meer met hun eigen gelijk.
Door te filteren en te kijken wie de antwoorden geeft, haal ik heel wat nuttige info uit dit forum.
Dus ik zou zeggen ga zo door.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 09-07-2020 14:36 u »

Eens.
Ook vindt niet alles nuttig wat ik hier lees, of soms vind ik de discussie interessant maar kan ik er niet zoveel mee als beginner
Ik stoor mij wel soms aan de onfatsoenlijke toon die heel soms voorkomt

En je hoeft niet alles te lezen. bij heel veel draadjes ben ik afgehaakt omdat het mij niet meer boeide
Maak je eigen keuzes

En wees lief, doe voorzichtig ben blijf gezond

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #32 Gepost op: 09-07-2020 15:01 u »
Wat kan ik verbeteren?

Hoeveel procent verdamp je over de gehele kook?

Tav pomp etc. Ja, uiteindelijk zakken de eiwitten uit. Het is niet echt iets om je heel druk over te maken. Maar, als je wilt, er zijn andere methoden om er van af te komen.

Vroeger, echt lang geleden in de jaren 80 liet ik het wort een tijdje op een graad of 75 staan voor ik doorging naar de kook. Dan vormen zich mooie redelijk compacte eiwitbloemkolen die je er met een fijne schuimspaan uit kunt scheppen. Dit haalt niet alles weg omdat er ook tijdens de kook veel coaguleert.

Een andere methode is de 'aanzetkuip', als je daar zin in hebt.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 10-07-2020 00:26 u »
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het probleem bij mij ligt dat ik de pomp gebruik om te whirlpoolen. Die zal waarschijnlijk de eiwitten weer fijn malen.

Ook ik laat de pomp van mijn Braumeister draaien tijdens het koelen van het wort. Grote klonten met eiwitten worden inderdaad kleiner hierdoor. Als je na het koelen het wort 5 tot 10 minuten laat staan zakken de eiwitten uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 10-07-2020 00:30 u »
Bijna iedereen hier op het forum doet zijn best om de vraagsteller zo goed mogelijk te beantwoorden.
Bierbrouwen is geen eenheidsworst en ieder vliegt de problemen vaak anders aan dan de ander. Dan heb je nog veel verschillende brouwsystemen, dus krijg je vaak heel veel (al of niet stellig) antwoorden.
Vaak zit er tussen de antwoorden precies het gene waar je mee verder kunt.
Natuurlijk worden er wel eens stokpaardjes bereden, maar dat filter je er toch uit? Ga je ook niet op antwoorden, en als je je toch geroepen voelt, houd het netjes bij de beantwoording.
Forumleden zijn soms teleurgesteld, maar ze lokken het vaak zelf uit door de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Dat heeft dan vaak niets meer te maken met de topicvraag, maar meer met hun eigen gelijk.
Door te filteren en te kijken wie de antwoorden geeft, haal ik heel wat nuttige info uit dit forum.

Bedankt voor deze reactie.

De oproep om het netjes te houden onderstreep ik. Je kunt van mening verschillen maar respecteer altijd de ander.

Tags: