Geen schuim op mijn pils

Gestart door Nelis858, 16-03-2017 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis858

Beste medebrouwers.
ik heb een klein probleempje, deze winter heb ik een pils gebrouwen vergist en gelagerd. Nou na het bottelen en een week of 8 op de fles zit er nauwelijks tot geen schuim op. Verder is de smaak goed en is hij mooi van kleur en helder,  toch mis ik de schuimkraag en doet het aan of ik een dood pilsje aan het drinken ben. Kan ik dit op een of andere manier oplossen bv door alles weet in een gistvat te gooien met gist en een suiker oplossing en daarna weer opnieuw bottelen?  Het gaat om 35 liter pils vergist als 2 partijen beiden met een andere gist.
Of heeft iemand een andere oplossing.

Bvd niels

Gerb

Ik neem aan dat er te weinig koolzuur is gevormd en er daardoor geen schuim op staat. Je zult eerst moeten vaststellen of je
1) alle suiker netjes over de flessen verdeeld hebt;
2) genoeg suiker hebt toegevoegd;
3) de suiker vergist is, of proef je nog een zoetje?;
4) is de gist nog levensvatbaar?
5) misschien zijn er andere oorzaken en heb je bijvoorbeeld heel lang op 50°C gemaischt waardoor een verre eiwitafbraak is opgetreden. Dit beinvloedt het schuim.

In het beste geval heeft de gist het leven gelaten en kun je ontkurken en een aantal korreltjes droge gist per flesje doseren. Je hoeft dan niet alles weer in het gistvat te doen. Dat levert alleen gevaren van oxidatie op.

HopSwiers

De meeste pilsen die ik ken worden niet hergist op fles en wordt er gewoon CO2 op de fles gezet. Je bent dus helemaal vrij om de koolzuurdruk op een eenvoudige manier zelf te kiezen.
Als je het wel met hergisting op fles doet kan een van de redenen zijn zoals Gerb beschrijft.
En andere situatie/mogelijkheid kan zijn dat je een 'cola' gemaakt hebt. Daarmee bedoel ik: wel genoeg C02 maar te weinig schuimstabiliteit. Dat kan verschillende oorzaken hebben. bijvoorbeeld eiwit rust toepassen. Hebt je dat gedaan? als er te veel eiwitten verknipt worden verminderd te stabiliteit. De mout van tegenwoordig is zeer gemodificeerd (niet genetisch welteverstaan) en bevat  genoeg vrije stikstof (FAN's) eiwitrust kan je dus gerust uit eender welk recept schrappen.
en andere reden kan infectie zijn of achtergebleven surfactanten (van reinigingsmiddelen) maar deze zijn minder waarschijnlijk.

Jacques

De oorzaak dat je bier niet op druk komt is waarschijnlijk veroorzaakt door de lagering. Ik weet niet hoelang je gelagerd hebt en bij welke temperatuur maar als dat langer is geweest dan 2 tot 3 weken zijn er heel veel gistcellen afgestorven. De cellen die nog wel leven zijn weinig vitaal omdat de cellen hun reservestoffen verbruikt hebben.
Er niets zo fataal voor de hergisting op de fles dan een lagering...
Als je lagert gedurende een langere periode ontkom je er niet aan om bottelgist te gebruiken.

Maar je kunt het lange lageren ook overslaan. De rijping die je hebt door de lagering krijg je ook als het bier gebotteld is. Bij mij gaan zowat alle mijn bieren binnen 2 à 3 weken na het brouwen op de fles. Als je de temperatuur tegen het einde van de nagisting verhoogt zorg je er voor dat het bier goed uitgist. Na einde vergisting het bier nog een paar dagen laten staan om het wat helderder te laten worden en je kunt bottelen.

Juindorper

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  21:56 uDe oorzaak dat je bier niet op druk komt is waarschijnlijk veroorzaakt door de lagering. Ik weet niet hoelang je gelagerd hebt en bij welke temperatuur maar als dat langer is geweest dan 2 tot 3 weken zijn er heel veel gistcellen afgestorven. De cellen die nog wel leven zijn weinig vitaal omdat de cellen hun reservestoffen verbruikt hebben.
Er niets zo fataal voor de hergisting op de fles dan een lagering...
Als je lagert gedurende een langere periode ontkom je er niet aan om bottelgist te gebruiken.
Ik heb mijn laatst gebrouwen pils 4 weken gelagerd en heb vol op schuim.
Meer dan de bedoeling was en zonder gebruik van bottelgist. Gebotteld met 5 g/l suiker.

Juindorper

Citaat van: Nelis858 op 16-03-2017  09:54 uBeste medebrouwers.
ik heb een klein probleempje, deze winter heb ik een pils gebrouwen vergist en gelagerd. Nou na het bottelen en een week of 8 op de fles zit er nauwelijks tot geen schuim op. Verder is de smaak goed en is hij mooi van kleur en helder,  toch mis ik de schuimkraag en doet het aan of ik een dood pilsje aan het drinken ben. Kan ik dit op een of andere manier oplossen bv door alles weet in een Gistvat te gooien met gist en een suiker oplossing en daarna weer opnieuw bottelen?  Het gaat om 35 liter pils vergist als 2 partijen beiden met een andere gist.
Of heeft iemand een andere oplossing.

Bvd niels
Heb je dit probleem bij beide partijen?

Jacques

Citaat van: Juindorper op 16-03-2017  22:08 uIk heb mijn laatst gebrouwen pils 4 weken gelagerd en heb vol op schuim.
Meer dan de bedoeling was en zonder gebruik van bottelgist. Gebotteld met 5 g/l suiker.

Dan was het bier waarschijnlijk niet uitgegist voordat je de temperatuur ging verlagen.
Je hebt dan nog redelijk veel actieve gist in je bier zitten die vol zitten met reservestoffen. Door de lage temperatuur gaat de stofwisseling van de gistcel langzamer en teert de gist minder snel in op de reservestoffen.

Verder heb je bij een pils vaak last van een lange slepende vergisting omdat vaak te weinig gist geënt wordt. Ook de nagisting duurt dan langer...

Nelis858

Bedankt voor jullie reacties. Het bier heeft 4 weken gelagerd op 8 tot 12 graden in een niet controleerbare omgeving. Ook ben ik vergeten bottelsuiker toe te voegen dat is ook wel een belangrijk detail. Maar nu dus kan ik er schuim op terug krijgen. Het hoeft voor mij geen  pils te blijven als het maar drinkbaar is.

Nelis858

Ja dit is bij allebei de partijen. Heb ze allebei gelijk behandeld dus even lang vergist gelagerd en op dezelfde temperatuur.

Hay

Ja als je de bottelsuiker vergeten bent dan ga je dus echt geen koolzuur en ook geen schuim krijgen.

Juindorper

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  22:20 uDan was het bier waarschijnlijk niet uitgegist voordat je de temperatuur ging verlagen.
Je hebt dan nog redelijk veel actieve gist in je bier zitten die vol zitten met reservestoffen. Door de lage temperatuur gaat de stofwisseling van de gistcel langzamer en teert de gist minder snel in op de reservestoffen.

Verder heb je bij een pils vaak last van een lange slepende vergisting omdat vaak te weinig gist geënt wordt. Ook de nagisting duurt dan langer...
Het gebeurt wel vaker dat mijn bieren na een 2-3 maanden enorme schuimkragen krijgen en na die tijd weer minder worden.
Het is niet zo dat het de fles uit komt maar moet ze wel rustig uitschenken.
Ik zorg altijd voor ruim voldoende gist en laat ze goed uitgisten.
De smaak is dik in orde dus een infectie sluit ik ook uit.

Ik heb gelezen dat meer mensen op dit forum met dit verschijnsel te maken hebben maar ik ben er nog niet uit waar het aan ligt.

Sander van Dijk



Citaat van: Nelis858 op 16-03-2017  23:02 uOok ben ik vergeten bottelsuiker toe te voegen dat is ook wel een belangrijk detail.

Tsja... dat is een érg belangrijk detail[emoji1]
Ik zou een suiker oplossing maken en dat samen  met een bottelgist aan elk flesje toevoegen. Daarna weer een kroonkurk erop en de flesjes 2 weken warm laten staan.

Je kunt het beste een echte bottelgist nemen of dezelfde gist als je voor de hoofdgisting hebt gebruikt. Van de bottelgist moet je maar heel weinig gebruiken. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel, maar het is maar héél weinig. Ff zoeken hoeveel dat precies is.


HopSwiers

Citaat van: Nelis858 op 16-03-2017  23:02 uOok ben ik vergeten bottelsuiker toe te voegen dat is ook wel een belangrijk detail.

Ja zoals ze bij ons zeggen: Dit is de rootcause  ;)

Nelis858

Bedankt. Ga ik dat eens proberen wat suiker en bottelgist.

Heisenberg

Ik krijg ook geen schuim op mijn bier. Normaal voeg ik suiker toe. Dit keer carbonationdrops. Heeft gebotteld een paar dagen op kamertemperatuur gestaan, daarna in de koelkast bij ongeveer 7 graden. Heb het bier nu in de vergistingskast gezet bij 22 graden. Ben benieuwd of het nog iets wordt. Ben bang van niet, maar goed, dan heb ik weer iets geleerd, toch?

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 13-01-2018  16:10 uIk krijg ook geen schuim op mijn bier. Normaal voeg ik suiker toe. Dit keer carbonationdrops. Heeft gebotteld een paar dagen op kamertemperatuur gestaan, daarna in de koelkast bij ongeveer 7 graden. Heb het bier nu in de vergistingskast gezet bij 22 graden. Ben benieuwd of het nog iets wordt. Ben bang van niet, maar goed, dan heb ik weer iets geleerd, toch?

Ik denk van wel, paar dagen op kamertemperatuur is wel erg kort. In de zomer zet ik mijn flessen 14 dagen in de trapkast maar dat volstaat nu met een graad of 6 buiten niet. Gaan nu 14 dagen bij 24 graden. Bij het proeven na 7 dagen is er redelijk koolzuur maar na 14 dagen pas goed.  :brouwen:

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 13-01-2018  16:19 uIk denk van wel, paar dagen op kamertemperatuur is wel erg kort. In de zomer zet ik mijn flessen 14 dagen in de trapkast maar dat volstaat nu met een graad of 6 buiten niet. Gaan nu 14 dagen bij 24 graden. Bij het proeven na 7 dagen is er redelijk koolzuur maar na 14 dagen pas goed.  :brouwen:

Dus er is nog hoop? Heb de temperatuur opgeschroefd naar 25 graden. Ben benieuwd. Laat het zo 14 dagen lekker staan... :brouwen: :proost:

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 13-01-2018  16:39 uDus er is nog hoop?

Goede hoop zelfs  ;) :biersmile:

Heisenberg

Citaat van: Easywoods op 13-01-2018  17:13 uGoede hoop zelfs  ;) :biersmile:
Heb zojuist een flesje open getrokken... SCHUIM!!! Maar laat het toch nog een poosje staan! Staat nu 5 dagen bij 24 graden...

EBC

Omlaag die temperatuur!!! Terug naar 20 °C.

25 °C is niet goed voor je bier.

Geduld  :echtboos:

Wat denk je, een paar dagen op kamertemperatuur en dan in de koelkast... heb je geprobeerd voordat je de koelkast koos? Nee? Stupid.

Heisenberg

Citaat van: EBC op 17-01-2018  20:52 uOmlaag die temperatuur!!! Terug naar 20 °C.

25 °C is niet goed voor je bier.

Geduld  :echtboos:

Wat denk je, een paar dagen op kamertemperatuur en dan in de koelkast ... heb je geprobeerd voordat je de koelkast koos? Nee? Stupid.
Done!

En ja, inderdaad geprobeerd voordat ik de koelkast koos... Geduld... Ja, precies, dat is een groot iets dat ik moet leren... Heb hem verlaagd van 24 graden naar 20 graden. En nu? Een paar dagen op 20 graden en dan langzaam omlaag met de temperatuur? Sorry hoor, maar ik ben nieuw! Nog amper ervaring. Erg hè?  :-[ :-[

Voordat ik begon met brouwen dronk ik bier het liefst op kamertemperatuur. Is dat raar? Iedereen in mijn kennissen/vriendenkring vindt dat vreemd. Ik vind koud bier nou eenmaal niet lekker...

tdp

Bier, wanneer het gebotteld is, gewoon op kamertemperatuur wegzetten. Laat het minimaal een paar weken staan, bier heeft tijd nodig. Sommige bieren, bijvoorbeeld een Weizen, is eerder op druk en kun je eerder drinken dan bijvoorbeeld een Quadrupel, of een Tripel. In het enthousiasme vergeten sommige mensen dat bierbrouwen tijd kost, en veel wachten vergt.

Heb in juli een tripel gebrouwen, die is nu prachtig op druk en smaak, dat was 2 maand geleden wel anders.

Kalmte, rust en een borrel biertje kan je redden ;)

HopSwiers

Citaat van: EBC op 17-01-2018  20:52 uOmlaag die temperatuur!!! Terug naar 20 °C.

25 °C is niet goed voor je bier.

Geduld  :echtboos:

Wat denk je, een paar dagen op kamertemperatuur en dan in de koelkast... heb je geprobeerd voordat je de koelkast koos? Nee? Stupid.

Vreemde stelling. Rijping op de fles gebeurt typisch bij zo'n 24°C, waarom zou 25 dan ineens zo veel slechter zijn?

jaapz

Citaat van: EBC op 17-01-2018  20:52 uOmlaag die temperatuur!!! Terug naar 20 °C.

25 °C is niet goed voor je bier.

Geduld  :echtboos:

Wat denk je, een paar dagen op kamertemperatuur en dan in de koelkast... heb je geprobeerd voordat je de koelkast koos? Nee? Stupid.
Iemand dom noemen omdat die iets (volgens jou) verkeerd doet is wel een beetje een overtrokken reactie, vind je niet?

Heisenberg

Ik vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

jaapz

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Ik zat met hetzelfde probleem. Niet alleen op dit forum maar op het hele internet heeft iedereen een (sterke) mening en wordt die ook vaak verkondigd als de enige waarheid.

Persoonlijk heb ik me er overheen gezet en ik probeer gewoon dingen uit op basis van de (vaak conflicterende) research en adviezen die op internet (en op dit forum) te vinden zijn. Ik vind dat deel van de hobby ook juist leuk, experimenteren een uitproberen en gewoon kijken wat er uiteindelijk uit komt. Werkt het? Mooi! Werkt het niet? Dan proberen we het de volgende keer anders.

Heisenberg

Citaat van: jaapz op 18-01-2018  17:00 uIk zat met hetzelfde probleem. Niet alleen op dit forum maar op het hele internet heeft iedereen een (sterke) mening en wordt die ook vaak verkondigd als de enige waarheid.

Persoonlijk heb ik me er overheen gezet en ik probeer gewoon dingen uit op basis van de (vaak conflicterende) research en adviezen die op internet (en op dit forum) te vinden zijn. Ik vind dat deel van de hobby ook juist leuk, experimenteren een uitproberen en gewoon kijken wat er uiteindelijk uit komt. Werkt het? Mooi! Werkt het niet? Dan proberen we het de volgende keer anders.
Jaap, bedankt voor je antwoord. Duidelijk. Zal er ook mee om moeten leren gaan. Experimenteren is inderdaad ook heel leuk. Maar wat moet ik nou doen? Ik heb gisteren te temperatuur verlaagd van 24° naar 20°. Is het beter om de temperatuur terug te zetten op 24°? Of gewoon nog een weekje of zo op 20° laten staan, daarna de temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 8° alvorens het te gaan nuttigen? Want daar is het hem uiteindelijk om te doen, toch?

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Ik zou me er niet al te druk over maken in dit geval. 24 graden is niet ongebruikelijk voor hergisting maar als iemand, om wat voor reden dan ook, roept het bij 20 graden te doen kan dat ook prima, alleen duurt het dan wat langer. Probeer het gewoon een paar keer uit bij verschillende temperaturen en kijk welk resultaat je het meest bevalt.  ;) :biersmile:

Neetje

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  17:06 u....
 Ik heb gisteren te temperatuur verlaagd van 24° naar 20°. Is het beter om de temperatuur terug te zetten op 24°? Of gewoon nog een weekje of zo op 20° laten staan, daarna de temperatuur verlagen naar bijvoorbeeld 8° alvorens het te gaan nuttigen? Want daar is het 'm uiteindelijk om te doen, toch?

Zoals Easywoods zegt, kan beide.

EBC is een commerciële brouwer met veel ervaring. Als je doet wat hij aangeeft, doe je het nooit verkeerd.

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 18-01-2018  12:20 uVreemde stelling. Rijping op de fles gebeurt typisch bij zo'n 24°C, waarom zou 25 dan ineens zo veel slechter zijn?

Je bedoelt hergisting op de fles.

Citaat van: Neetje op 18-01-2018  18:40 uEBC is een commerciële brouwer met veel ervaring. Als je doet wat hij aangeeft, doe je het nooit verkeerd.

Commerciële brouwerijen die een aantal slagen groter zijn dan EBC hanteren inderdaad 24 ºC voor de hergisting op de fles. Bijvoorbeeld Westmalle, Chimay, La Trappe en La Chouffe...
Daar staat weer tegenover dat Orval 15 ºC hanteert, maar daar gaat bret in de fles.

Bij 24 ºC komen er net wat meer esters in je bier dan bij 20 ºC. De hergisting op fles duurt dan langer. Als hobbybrouwer is er niets op tegen om bij kamertemperatuur de hergisting op fles uit te voeren. Je hebt de tijd. Als je wat sneller koolzuur op je bier wilt hebben kun je de temperatuur verhogen.

Verlaag nadat het bier voldoende koolzuur de temperatuur. Hierdoor heb je minder snel last van veroudering van je bier. Maar als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een wedstrijd kan het soms handig zijn het bier wat langer warm te laten staan zodat de smaakontwikkeling sneller gaat.

Het is dus maar net wat je wilt.     

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 18-01-2018  16:51 uIk vind dit forum super, leerzaam, behulpzaam, maar de tegenstrijdigheden, daar word ik als beginnende brouwer soms niet goed van. IK stel een vraag, krijg een keurig antwoord. Ik doe dus precies wat er wordt gezegd. Ik probeer een flesje, het bevestigt dus wat me verteld is. Komt er weer een heel ander antwoord overheen. Wat moet ik nou? Na laten gisten op 20°? Of toch op 24°? Ik laat het bier nog zeker een weekje na gisten. Dan weet ik zeker dat het goed is. Maar op welke temperatuur. Kan het simpel aanpassen. Daarvoor is de Inkbird uitermate geschikt. Ik heb er inmiddels 2. De ene om gereguleerd te laten gisten en in de andere omgebouwde koelkast gebruik ik er 1 om mijn bier te koelen op elke gewenste temperatuur.

Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaringen en visie. Er zijn nu eenmaal meerdere wegen die je kunt bewandelen. Welke weg je kiest ligt aan hetgeen je wilt.
Als hobbybrouwer is het heel leerzaam om verschillende wegen te bewandelen. Je ontdekt dan wat jou het beste bevalt. Maar sta altijd open voor andere wegen. Toeristische routes kunnen mooie uitzichten geven. En als je snel ergens wilt zijn kun je beter de snelweg nemen.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  21:42 uJe bedoelt hergisting op de fles.

Commerciële brouwerijen die een aantal slagen groter zijn dan EBC hanteren inderdaad 24 ºC voor de hergisting op de fles. Bijvoorbeeld Westmalle, Chimay, La Trappe en La Chouffe...
Daar staat weer tegenover dat Orval 15 ºC hanteert, maar daar gaat bret in de fles.

Bij 24 ºC komen er net wat meer esters in je bier dan bij 20 ºC. De hergisting op fles duurt dan langer. Als hobbybrouwer is er niets op tegen om bij kamertemperatuur de hergisting op fles uit te voeren. Je hebt de tijd. Als je wat sneller koolzuur op je bier wilt hebben kun je de temperatuur verhogen.

Verlaag nadat het bier voldoende koolzuur de temperatuur. Hierdoor heb je minder snel last van veroudering van je bier. Maar als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een wedstrijd kan het soms handig zijn het bier wat langer warm te laten staan zodat de smaakontwikkeling sneller gaat.

Het is dus maar net wat je wilt.   

24 °C is niet goed voor je bier, madeiriseren heet dat ;D (bewust versneld verouderen).

Ok, ik zal nuanceren. Doe de hergisting op dezelfde temperatuur als je de hoofdgisting hebt gedaan. Dat is dan de leidraad, zeker bij ondergisters!

En, als je wilt dat de hergisting sneller gaat, zoek het dan niet in de temperatuur, maar in de soort suiker. Neem dan glucose (dextrose) in plaats van gewone kristal (tafel) suiker. Met glucose ben je 2x sneller zonder bijeffecten. (Dus niet de snelweg, maar een snellere auto)

@Heisenberg, ik begrijp je probleem, excuses voor de verwarring. Ja het is zoeken, en vooral het verschil ontdekken tussen hobbybrouwen uit 1990 en hobbybrouwen anno 2020. Die hoge temperaturen zijn van vroeger, net als kaasdoek. Toen was hobbybier vooral te bitter, geoxideerd, geinfecteerd en herkende je precies of er Edme of Den Arsegan gist was gebruikt. Gelukkig kunnen we nu beter.  ;)
Ik geef mijn mening, en ik weet dat ik regelmatig bots met andere brouwers, ik zoek al ruim 20 jaar de nieuwe grenzen op, en wat de meesten hier vandaag doen is daar mede oorzaak van. En ik brouw natuurlijk retegoed bier (net zoals die andere brouwers, zoals ze ook zelf zeggen  ;D).
Kom eens naar die grote winkel in België, dan leg ik je alles uit wat je wilt weten. Maar wel voor eind maart, want daarna werk ik daar niet meer.

seed7

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 uEdme of Den Arsegan gist

Haha, 'Arauner' Bierhefe ben je nog vergeten.

Maar verder, ja, alles op 'de zelfde' temperatuur. Al dat gehannes is nergens voor nodig.

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 18-01-2018  23:07 uHaha, 'Arauner' Bierhefe ben je nog vergeten.

Maar verder, ja, alles op 'de zelfde' temperatuur. Al dat gehannes is nergens voor nodig.

Ingo

Ik gegoogled op Edme yeast.

Nul hits.

Het is een gist, in het oranje/blauwe zakje -ik kan nog wel een scan maken uit mijn oude logboeken- die dus duidelijk van vóór de internet periode is. Net zoals al die mooie vakantiefotos die ik maakte en ergens in een oude schoenendoos liggen, niks ff zoeken op je smartphone. Logisch dat niemand hier het begrijpt  :biersmile:.

Ik kwam uit het Zeeuwse, daar hadden we geen Arauner. Arauner maakt nog wel wijngisten, of werd daar ook bier mee gebrouwen? Het waren immers de wijnmakers die bier gingen proberen.

** edit **
ik weer googlen en vind Arauner bierhefe als een weizen gist. Logisch ook.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 u24 °C is niet goed voor je bier, madeiriseren heet dat ;D (bewust versneld verouderen).

Ok, ik zal nuanceren. Doe de hergisting op dezelfde temperatuur als je de hoofdgisting hebt gedaan. Dat is dan de leidraad, zeker bij ondergisters!

De hergisting duurt bij mij bij gebruik van gewone kristalsuiker niet langer dan zo'n 2 weken bij zo'n 22 à 23 ºC. Daarna zet ik het bier koeler weg.  In die twee weken is het effect op het verouderen van het bier verwaarloosbaar.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  23:28 uDe hergisting duurt bij mij bij gebruik van gewone kristalsuiker niet langer dan zo'n 2 weken bij zo'n 22 à 23 ºC. Daarna zet ik het bier koeler weg.  In die twee weken is het effect op het verouderen van het bier verwaarloosbaar.

En hoe zit dat met autolyse?

Jacques

Citaat van: EBC op 18-01-2018  23:32 uEn hoe zit dat met autolyse?

Als hobbybrouwer heb je steeds te dealen met compromissen...

Neetje

Citaat van: EBC op 18-01-2018  22:34 uMaar wel voor eind maart, want daarna werk ik daar niet meer.

Full time brouwer?

EBC

Citaat van: Neetje op 19-01-2018  21:03 uFull time brouwer?
Het wordt eind april, maar nee, niet full time brouwen, het moet een hobby blijven, al liept ie uit de hand.

EBC

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  23:51 uAls hobbybrouwer heb je steeds te dealen met compromissen...

DNF: Das Nou Flauw

Jacques

Citaat van: EBC op 19-01-2018  22:21 uDNF: Das Nou Flauw

Dat is de realiteit.

Als je op één aspect van het brouwproces alle aandacht legt gaat er wat mis... De kunst is steeds weer de juiste keuzes te maken.

Oxhead

Adviseren om een ondergist op 25 graden te hergisten lijkt mij een slecht advies, bij een bovengistend bier prima.
Dit is mijn oordeel en hier moet u het mee doen. ;)

Heisenberg

[emoji106][emoji106][emoji106]

Jur1

Hallo brouwers, ik heb nu 4 batches bier gebrouwen met een speidel. De eerste was een weizen die geheel verzuurd is. Vrijwel zeker door een besmetting. Hierna een dubbel die geen koolzuur had door suiker in 1 keer in het afvulvat te gooien. Kwam er na het laatste flesje achter dat de suiker nog op de bodem lag.( sukkel) Mijn derde batch was een gran cru die een verstokte gisting had. Ben van 1058 tot 1024 gekomen. Ook na restarter geen beter resultaat. Ik heb maar 3 g/l suiker toegevoegd i.p.v. 7 g/l. Heeft genoeg koolzuur maar schuimt niet. De smaak is ok te noemen. Mijn laatste poging is een sterke blonde. Heeft start sg van 1070 en na 10 dagen uitgegist naar 1012. gebotteld en na 4 dagen op 22 graden temperatuur naar 12 graden gezet. Nu 12 dagen na bottelen geproefd en weer geen schuim. wel koolzuur. Ben ik nu te ongeduldig of is schuim iets waar je mazzel mee moet hebben? Wordt er beetje hopeloos van.
M.v.g. Jur

stiaanke

Post eens je recept dan kunnen we waarschijnlijk wat meer zeggen.

hobbybob


JanEric

Wel suiker toegevoegd?
Hoe heb je de flessen gereinigd?

Sjoerd

inderdaad, je hebt recept nodig om er iets zinnigs over te zeggen

Jacques

Citaat van: Jur1 op 19-10-2018  11:52 uNu 12 dagen na bottelen geproefd en weer geen schuim. wel koolzuur. Ben ik nu te ongeduldig of is schuim iets waar je mazzel mee moet hebben? Wordt er beetje hopeloos van.

Wordt je bier temperatuurgecontroleerd vergist? Wanneer de temperatuur tijdens de vergisting te hoog is krijg je meer hogere alcoholen die schuimnegatief werken.

Verder kan ook het lang op de gist laten staan schuimnegatief werken.

Meer informatie over schuimhoudbaarheid vind je in de wiki behorende bij het forum. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid
In het door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een hoofdstuk besteed aan schuimhoudbaarheid.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2018  23:18 uWordt je bier temperatuurgecontroleerd vergist? Wanneer de temperatuur tijdens de vergisting te hoog is krijg je meer hogere alcoholen die schuimnegatief werken.

Verder kan ook het lang op de gist laten staan schuimnegatief werken.

Meer informatie over schuimhoudbaarheid vind je in de wiki behorende bij het forum. Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid
In het door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies heb ik een hoofdstuk besteed aan schuimhoudbaarheid.

Te hoge temperatuur kan zeker zorgen voor te weinig schuim. Dat geldt echter blijkbaar niet voor Noorse KVEIK gist. Daar heb ik zojuist een bier mee gebotteld wat op 37 graden heeft gegist (ok, kostte wel 1 euro 50 meer elektra voor de bijverwarming).

hobbybob

Klopt die heeft warmte nodig. Die gecontroleerde vergistings temperatuur is ook alleen belangrijk in de eerste 48 a 72 uur van de actieve vergisting ( zodra 50% SVG is bereikt )
Ik hen al meerdere malen met boven- en ondergist de advies temperatuur bewust (ver) overschreden zodra 50%SVG was gepasseerd zonder negatieve effecten.

Vb de Wyeast 1377 op 29 graden.
De W34/70 op 20 graden

Het beste bier brouw jezelf


Jur1

dank voor de reakties, ik was toch ongeduldig. gisteravond feestje gehad en vrienden de ,,sterke blonde,,laten proeven. er zat zowaar voldoende blijvende schuim op en smaakte heerlijk.. pak van m;n hart. heb van de 60 nog 50 flesjes over. Het bier heeft nu 2 weken op de fles gestaan.Eerst 4 dagen op 22 graden, daarna op 12 graden. moeten nu nog 6 weken narijpen, maar probeer om de paar dagen weer een flesje om de veranderingen waar te nemen. Het recept van de ,,sterke blonde,, heb ik uit ,,van water naar bier,,De suiker heb ik tijdens de kook toegevoegd en heb als gist safale us-05 en safbrew s-33 gebruikt. Flesjes reinig ik met water en steriliseer met puro oxi,, eigelijk reinig en steriliseer ik alles hiermee. Iemand van Brouwland heeft mij dt aanbevolen. m.v.g. Jur

Broutenaar

Hele topic gelezen en bij mij is het toch (weer) even anders  :)

Mijn eerste brouwsel (lager achtig bier) staat nu een week of 5 op de fles en af en toe probeer ik er  1.

Het ene flesje heeft bijna geen koolzuur en geen schuim, de volgende heeft wel koolzuur maar nog steeds niet heel veel schuim.
Nu net maak ik er 1 open, met koolzuur en mooi dik schuim en die smaakt ook heel best.

Nu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?

Of zoek ik het toch in de dopjes? Ik heb goud kleurige dopjes gebruikt.

Iemand een idee?

Snelbier

Hoe heb je de suiker toegevoegd? Toch niet los in het bottelvat?
in dat geval is de suiker NIET homogeen verdeeld over je flessen en wordt de uitkomst (CO2 en schuim) een 'flipperkast' per fles.
Als je de bottelsuiker wél correct hebt opgelost in 2 delen water mag je weinig verschil zien per flesje..
Graag wat meer info, dan krijg je ook beter feedback.
Grtz, Snelbier.

hansHalberstadt

Citaat van: Broutenaar op 02-12-2019  23:09 uNu heb ik mijn suiker eerst in het bottelvat gedaan en heb daarna het bier er bij laten lopen vanuit het vergistingsvat.
Verder niet geroerd.

Zal dat het zijn? Suiker niet goed verdeeld?
Dat zal het zeker zijn. Suiker los en niet roeren gaat niet werken. Suiker minimaal even oplossen in kokend water, bv 100 g suiker + 200 ml water. Minder water geeft dikke stroop bij afkoelen en werkt dan alsnog niet. En dan dat op de bodem van je bottelvat laten lopen. Daarna het bier eroverheen hevelen en dan nog voorzichtig toeren met een ontsmette roerlepel.

brouwerwaldonk

Ik gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120°C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2019  09:06 uIk gebruik per 8 liter bier 50 g suiker die doe ik in een pannetje met minder dan 50 ml water. Dat breng ik aan de kook, dan is dat 120°C, en giet het kokend in het bottelvat. Dan zacht omroeren. Al mijn flesjes hebben mooi dik schuim en ook allemaal.

Als je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2019  12:02 uAls je genoeg roert kun je alle problemen oplossen, maar met 50 g suiker +50 g water krijg je wel dikke stroop. Dus als je dan niet roert gaat het fout en blijft er een laag stroop op de bodem van je vat liggen.

Helemaal juist. In het verleden hebben we hier op het forum vaak meldingen gekregen van leden die door een ongelijke verdeling van de suikersiroop flessen hadden die of te veel of te weinig koolzuur hadden bij het bottelen van één brouwsel. Door de oplossing dunner te maken (meer water) voorkom je dit. De oplossing is hierdoor vloeibaarder en verdeelt zich veel beter.

Broutenaar

Bedankt allen voor de reacties !
Ik heb het suiker eerst opgelost in kokend water (dat had ik hier al gelezen :-)
Dat heb ik in het vat gedaan en daar heb ik het bier bij laten lopen.
Weliswaar heel rustig, waardoor het niet goed gemengd heeft ben ik bang.

Suiker hoeveelheid heb ik overigens berekend via de Brewersfriend priming sugar calculator.

Mijn volgende biertje staat nu te vergisten, als ik die ga bottelen ga ik er even goed op letten / roeren.

**edit**

Ik lees nu net dat jullie meer water gebruiken dan ik heb gedaan (in verhouding dan).
Dus dan mengt het nog beroerder  :huilen:

Broutenaar

Beste Brouwgenoten, inmiddels ben ik al weer een aantal brouwsels verder.
Toch heb ik iets geks:
Heb een bokbier(achtig) bier gebrouwen en te veel bottelsuiker toegevoegd (foutje) met als resultaat veel koolzuur en heel veel schuim.
Dat snap ik.
Maar nu heb ik een strong english ale gebrouwen en gebotteld met 22 gram bottelsuiker voor 21 liter.
Nu 4 of 5 weken later maak ik een flesje open en het schuim komt vanzelf uit het flesje.
Heel veel koolzuur en heel dik en vast schuim in het glas.
Ik sta voor een raadsel, het kan niet aan het suiker liggen toch?  :weetniet:

Ingemaischt op 68 graden en gemaischt op 68 graden.
pH 5,5 uitgemaischt op 78 graden.
Mangrove gist.
Vergist in vergistingskast op goede temperatuur.
Het rijpen was misschien net iets te warm ? tussen 16 en 20 graden ...

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Snelbier

Ideeën genoeg, maar het blijft (achteraf) gissen.
- Bottelsuiker ~1 gram/Liter? Klopt dat? En hoe kom je erop.. Dat geeft normaal gesproken GEEN koolzuur, is een ongewoon lage dosering.
Als die dosering klopt ligt het zeker NIET aan de bottelsuiker.
- maischschema is niet relevant in dit verhaal, vergistingsverloop en SG-daling over tijd willen we zien.
- Mogelijk heb je gebotteld terwijl het bier niet was uitvergist, gaat dan door in de fles.
Houd in gedachte dan 2 puntjes SG-daling overeenkomt met ~5g bottelsuiker !
Dus pas bottelen als het SG meerdere dagen niet meer daalt.
- Infectie? Blijft lastig te bepalen, hebben wij thuisbrouwers géén meting voor..
===============
Vragen:
- Hoe lang was SG stabiel voor bottelen?
- Volledig recept inclusief verwachte SG-end?
- Vergistingsverloop incl temperaturen?
Succes, Snelbier

beun

Citaat van: Broutenaar op 29-06-2020  23:20 uBeste Brouwgenoten, inmiddels ben ik al weer een aantal brouwsels verder.
Toch heb ik iets geks:
Heb een bokbier(achtig) bier gebrouwen en te veel bottelsuiker toegevoegd (foutje) met als resultaat veel koolzuur en heel veel schuim.
Dat snap ik.
Maar nu heb ik een strong english ale gebrouwen en gebotteld met 22 gram bottelsuiker voor 21 liter.
Nu 4 of 5 weken later maak ik een flesje open en het schuim komt vanzelf uit het flesje.
Heel veel koolzuur en heel dik en vast schuim in het glas.
Ik sta voor een raadsel, het kan niet aan het suiker liggen toch?  :weetniet:

Ingemaischt op 68 graden en gemaischt op 68 graden.
pH 5,5 uitgemaischt op 78 graden.
Mangrove gist.
Vergist in vergistingskast op goede temperatuur.
Het rijpen was misschien net iets te warm ? tussen 16 en 20 graden ...

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Kan van alles zijn zoals Snelbier al aangeeft...

Bij bierbrouwen zijn o.a. secuur en schoon werken en geduld hebben erg belangrijk. Ook de gist leren kennen is er zo 1. De ene is de andere niet en daardoor kun je ook voor verassingen komen 
te staan. Sommige Engelse gisten flocculeren erg sterk en daardoor kan het  lijken dat het bier is uitvergist terwijl dit niet zo is.

Broutenaar

Allereerst bedankt voor je antwoord, ik ga het zo goed mogelijk proberen te beantwoorden !

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uIdeeën genoeg, maar het blijft (achteraf) gissen.
- Bottelsuiker ~1 gram/Liter? Klopt dat? En hoe kom je erop.. Dat geeft normaal gesproken GEEN koolzuur, is een ongewoon lage dosering.

Opgezocht via Brewersfriend - Priming Calculator

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uAls die dosering klopt ligt het zeker NIET aan de bottelsuiker.
- maischschema is niet relevant in dit verhaal, vergistingsverloop en SG-daling over tijd willen we zien.
- Mogelijk heb je gebotteld terwijl het bier niet was uitvergist, gaat dan door in de fles.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het was al heel snel stabiel.
Zie hieronder:


Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uHoud in gedachte dan 2 puntjes SG-daling overeenkomt met ~5g bottelsuiker !
Dus pas bottelen als het SG meerdere dagen niet meer daalt.

Dat houd ik altijd goed in de gaten.
Mijn vergistingen verlopen altijd super.

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 u- Infectie? Blijft lastig te bepalen, hebben wij thuisbrouwers géén meting voor..

Dat kan altijd (denk ik) maar ik ben erg schoon, (nog net geen smetvrees  ^-^ )
Of bedoel je een andere infectie ?

Citaat van: Snelbier op 30-06-2020  01:17 uVragen:
- Hoe lang was SG stabiel voor bottelen?
- Volledig recept inclusief verwachte SG-end?
- Vergistingsverloop incl temperaturen?
Succes, Snelbier

- SG was al vrij snel stabiel
- Is dat wat in de afbeelding staat voldoende?
- Staat in de afbeelding

Broutenaar

Citaat van: beun op 30-06-2020  19:00 uKan van alles zijn zoals Snelbier al aangeeft...

Bij bierbrouwen zijn o.a. secuur en schoon werken en geduld hebben erg belangrijk. Ook de gist leren kennen is er zo 1. De ene is de andere niet en daardoor kun je ook voor verassingen komen 
te staan. Sommige Engelse gisten flocculeren erg sterk en daardoor kan het  lijken dat het bier is uitvergist terwijl dit niet zo is.

Bedankt voor je antwoord Beun.

Secuur en schoon zijn mijn beste eigenschappen, geduld mijn slechtste  ;)
Echter als het om bier gaat, kan ik me nog wel wat inhouden.
Zoals al aangegeven verlopen mijn vergistingen altijd heel vlot en strak.
Ik gebruik tot nu toe altijd Mangrove Jack.
M.b.t. het flocculeren en uitvergist zijn vind ik wel interessant.
Na een ruime week hevel ik altijd over in een nieuw (schoon) vat, is dat onverstandig misschien ??

Dit schrijvende proef ik een Belgische Amber die nu 4 weken op de fles staat.
Nog niet heel veel schuim, maar dat was bij de Ale ook zo in het begin ...
Maar het smaakt al wel heel lekker  :biersmile:

Snelbier

Infectie laten we maar even achterwege, is toch nauwelijks te controleren.
SG verloop lijkt mooi, maar kan duiden op een slepende vergisting. Waardoor dus te hoog SG-end en toch te vroeg gebotteld.
Snelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
SG gemeten met spindel in vat, of op de hand?  Spindels kunnen door vervuiling etc wat onnauwkeurig worden.
Na enkele dagen hoofdvergisting is de temperatuur enkele graden gedaald? Maakt het de gist niet gemakkelijker.
Coldcrash na 2 weken? SG leek toen stabiel, maar kan toch te hoog zijn geweest. Coldcrash verhindert dan verder uitgisten.
 Na bottelen en hogere temperatuur gaat de gist vrolijk verder.
- Hevelen na ruim een week.. Hele topics over wel of niet doen, en op welk moment. Beste lijkt om het vlak na de hoofdgisting te doen, áls je het al doet.
  Meerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.
- Bottelsuiker 1g/Liter.  Is minimaal.  Je calculator is waarschijnlijk uitgegaan van vergisting op 4'C..
  Jij hebt warmer vergist, en later gekoeld naar 4'C. Dan is minder CO2 in bier opgelost en zou veel meer suiker nodig zijn, ~4-5g/L.
=======
Vooralsnog houd ik het er op dat het bier onvoldoende was uitvergist.  Oorzaak blijft een beetje gokken.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSnelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
Dit zie je vaker als er veel vitale gist geënt is. De hoofdgisting gaat dan vloeiend over naar de nagisting.


CiteerMeerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.

Er moet altijd wat gist meegenomen worden als je overhevelt. Alleen al voor het opruimen van diacetyl en acetaldehyde is dat nodig. Maar ook voor het goed uitgisten van het bier. Overhevelen doe je vooral om je te ontdoen van een overmaat aan gist maar niet om alle gist kwijt te raken.

En er zijn ook gevallen bekend dat na het overhevelen de nagisting intensiever werd...

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uInfectie laten we maar even achterwege, is toch nauwelijks te controleren.
Ik dacht dat een infectie een bier zou "bederven"en ondrinkbaar maken, maar dat hoeft niet het geval te zijn, lees ik.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSG verloop lijkt mooi, maar kan duiden op een slepende vergisting. Waardoor dus te hoog SG-end en toch te vroeg gebotteld.
Eind SG volgens recept moest ook 1.020 zijn, dus toen dat al vrij snel bereikt was had ik geen argwaan.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSnelle vergisting in een dag of 5 en dan bijna stabiel.. Zien we niet vaak, daarom beetje wantrouwen.
Vergisting verloopt bij mij altijd als een malle, dacht dat het de combinatie was van gistvoeding, Mangrove gist en een vergistingskast. Meestal 3 of 4 uur na toevoegen gist komen de bellen al uit het waterslot.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uSG gemeten met spindel in vat, of op de hand?  Spindels kunnen door vervuiling etc wat onnauwkeurig worden.
Na enkele dagen hoofdvergisting is de temperatuur enkele graden gedaald? Maakt het de gist niet gemakkelijker.
Ik gebruik een refractometer voor het begin SG en volg daarna mijn Tilt meter. Zoals je kan zien bij het begin SG op de grafiek, dan bungelt hij wat boven in het schuim in het vat en geeft hij ook een lagere waarde.
En inderdaad zit er na een week behoorlijk wat slurrie op de Tilt, en dat geeft ook een miswijzing.
Mijn gedachte is dan ook puur om te zien of er nog verandering in zit, meer dan de exacte waarde aflezen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uColdcrash na 2 weken? SG leek toen stabiel, maar kan toch te hoog zijn geweest. Coldcrash verhindert dan verder uitgisten.
 Na bottelen en hogere temperatuur gaat de gist vrolijk verder.
Stond in het recept om zoveel mogelijk neer te laten slaan en zo helder mogelijk bier te krijgen, misschien moet ik dat niet meer doen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 u- Hevelen na ruim een week.. Hele topics over wel of niet doen, en op welk moment. Beste lijkt om het vlak na de hoofdgisting te doen, áls je het al doet.
  Meerdere gevallen bekend waar na overhevelen de vergisting stilvalt.. Reden vaak onduidelijk.
Wanneer zou ik dan moeten hevelen ? Eerder ? Ik doe dat, omdat ik vergist in een 30L Speidel vat, en ik ander een dikke laag smurrie onderin heb, wat meekomt met het bottelen.
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 u- Bottelsuiker 1g/Liter.  Is minimaal.  Je calculator is waarschijnlijk uitgegaan van vergisting op 4'C..
  Jij hebt warmer vergist, en later gekoeld naar 4'C. Dan is minder CO2 in bier opgelost en zou veel meer suiker nodig zijn, ~4-5g/L.
Ik dacht dat Brewersfriend uitgaat van de temperatuur van het bier bij het bottelen, en niet zo zeer de vergistingstemperatuur.
Maar ik ga even nakijken, of hier een relatie bestaat. Ik doe niet altijd cold crashen, alleen als het in het recept wordt genoemd.
Ik ben beginner dus volg nog gedwee  ;) het recept.
Aan de andere kant ... ik  heb nu 1 gr/l gebruikt en schuim tot aan het plafond, wat als ik 4,5gr/l had gebruikt (?)  :-X
Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  09:53 uVooralsnog houd ik het er op dat het bier onvoldoende was uitvergist.  Oorzaak blijft een beetje gokken.
Succes,  Snelbier.
Als ik de reactie van Jaques lees hieronder en dat combineer met jouw reactie, dan denk ik dat ik te laat heb overgeheveld, te weinig gist mee heb genomen naar het 2e vat en door het cold crashen het gist niet voldoende zijn werk heeft kunnen doen.
Zoals gezegd, ga ik de "schuimprobleembieren" nader bekijken en zien of daar het verband te leggen is.
Wordt vervolgt !
Bedankt voor je reactie, stel ik zeer op prijs !!

Proost !

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 05-07-2020  21:50 uDit zie je vaker als er veel vitale gist geënt is. De hoofdgisting gaat dan vloeiend over naar de nagisting.


Er moet altijd wat gist meegenomen worden als je overhevelt. Alleen al voor het opruimen van diacetyl en acetaldehyde is dat nodig. Maar ook voor het goed uitgisten van het bier. Overhevelen doe je vooral om je te ontdoen van een overmaat aan gist maar niet om alle gist kwijt te raken.

En er zijn ook gevallen bekend dat na het overhevelen de nagisting intensiever werd...

Bedankt voor je antwoord Jacques !
Ik weet niet precies wat dan de hoofdvergisting is, en dus ook niet de navergisting  ;)
Wel moet ik toegeven zo min mogelijk slurrie mee te nemen uit het eerste vat, maar daar zit waarschijnlijk ook nog de gist in die ik nodig heb voor de navergisting (?)
Ik hevel pas over als ik heel dicht bij mijn eind SG zit wat in het recept vermeld staat, misschien zit daar de kneep ?
Ga nog even nazien of het cold crashen van invloed is geweest op de "probleembieren"
Zit nu aan een Tripel die ik gebrouwen heb, en die is perfect (als zeg ik het zelf)  :)

Snelbier

Citaat van: Broutenaar op 06-07-2020  23:52 uIk weet niet precies wat dan de hoofdvergisting is, en dus ook niet de navergisting  ;)
Wel moet ik toegeven zo min mogelijk slurrie mee te nemen uit het eerste vat, maar daar zit waarschijnlijk ook nog de gist in die ik nodig heb voor de navergisting (?)
Ik hevel pas over als ik heel dicht bij mijn eind SG zit wat in het recept vermeld staat, misschien zit daar de kneep ?
Ga nog even nazien of het cold crashen van invloed is geweest op de "probleembieren"
- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere..
- Hevelen vlak na hoofdgisting heeft als voordeel dat nog wat CO2 wordt gevormd, dus minder risico op oxidatie.
- Bij tussentijds hevelen is het de bedoeling alleen dode gist en trub achter te laten, meestal de 'vaste plak'. Sommige gisten slaan snel neer, met risico dat je te weinig actieve gist meeneemt voor nagisting. Lastig, moet je de gist een beetje voor kennen. Beetje trub meehevelen is geen probleem, slaat weer neer voor bottelen.
- Coldcrash? Nut ervan blijft een discussie. Risico is dat je te weinig actieve gist houdt om de nagisting af te maken, en soms zelfs de hergisting op fles.
Hergisting is bij jou in ieder geval geen probleem gebleken  :)
- Je hevelt nu tussentijds over om helder te bottelen begrijp ik? Lijkt me niet echt nodig.
Meer manieren bekend om te bottelen, maar makkelijkst vind ik om vlak voor bottelen het gistvat naar schoon bottelvat te hevelen en daar suiker op te lossen. Het maakt dan eigenlijk niet uit hoeveel gist-droesem er in gistvat zit, je stopt gewoon met hevelen als het bier troebel wordt.
- SG-end ook op hand gemeten? Of alleen afgegaan op de Tilt..  Juist bij die laatste SG-puntjes is nauwkeurige meting belangrijk.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 07-07-2020  12:09 u- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere...

Voor het merendeel van de fermentaties heb je gelijk. Echter als er een stevige overmaat aan gist gegeven wordt gaat de hoofdgisting naadloos over in de nagisting.

Voor de duidelijkheid, tijdens de hoofdgisting worden de makkelijk opneembare suikers zoals fructose, glucose en sucrose vergist. Tijdens de nagisting worden de moeilijk vergistbare suikers vergist. In de praktijk is het een geleidelijke overgang. Als je de vergisting volgt met een iSpindel of iets dergelijks zie je een knik in de grafiek. De plek van die knip is de overgang.

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 07-07-2020  12:09 u- Hoofdgisting is voorbij als het waterslot minder actief wordt (en SG langzamer daalt). Is soms lastig te bepalen, gaat bij sommige gisten heviger dan bij andere..
- Hevelen vlak na hoofdgisting heeft als voordeel dat nog wat CO2 wordt gevormd, dus minder risico op oxidatie.
- Bij tussentijds hevelen is het de bedoeling alleen dode gist en trub achter te laten, meestal de 'vaste plak'. Sommige gisten slaan snel neer, met risico dat je te weinig actieve gist meeneemt voor nagisting. Lastig, moet je de gist een beetje voor kennen. Beetje trub meehevelen is geen probleem, slaat weer neer voor bottelen.
- Coldcrash? Nut ervan blijft een discussie. Risico is dat je te weinig actieve gist houdt om de nagisting af te maken, en soms zelfs de hergisting op fles.
Hergisting is bij jou in ieder geval geen probleem gebleken  :)
- Je hevelt nu tussentijds over om helder te bottelen begrijp ik? Lijkt me niet echt nodig.
Meer manieren bekend om te bottelen, maar makkelijkst vind ik om vlak voor bottelen het gistvat naar schoon bottelvat te hevelen en daar suiker op te lossen. Het maakt dan eigenlijk niet uit hoeveel gist-droesem er in gistvat zit, je stopt gewoon met hevelen als het bier troebel wordt.
- SG-end ook op hand gemeten? Of alleen afgegaan op de Tilt..  Juist bij die laatste SG-puntjes is nauwkeurige meting belangrijk.
Succes,  Snelbier.
Dank Snelbier !
Ik ben afgegaan op mijn Tilt en waterslot.
Ben er wel al uit : ik ga niet meer overhevelen en niet meer cold-crashen.
Laat het gewoon lekker staan bij de vergistingstemperatuur, scheelt ook weer werk  :)
Laat het desnoods een weekje langer staan.
Doordat mijn vergisting in het begin zo hard gaat ben ik denk ik wat overmoedig geraakt en ben dingen te snel gaan "afhandelen".
Mijn volgend bier ga ik op die wijze doen en zal het resultaat hier even melden.
Bedankt voor de input, ik ben weer een stukje wijzer en een stapje verder !

Broutenaar

Citaat van: Jacques op 07-07-2020  21:01 uVoor het merendeel van de fermentaties heb je gelijk. Echter als er een stevige overmaat aan gist gegeven wordt gaat de hoofdgisting naadloos over in de nagisting.

Voor de duidelijkheid, tijdens de hoofdgisting worden de makkelijk opneembare suikers zoals fructose, glucose en sucrose vergist. Tijdens de nagisting worden de moeilijk vergistbare suikers vergist. In de praktijk is het een geleidelijke overgang. Als je de vergisting volgt met een iSpindel of iets dergelijks zie je een knik in de grafiek. De plek van die knip is de overgang.

Dank Jacques.
Een overmaat aan gist heb ik denk ik niet, ik heb meestal 22 liter wort en 1 pakje gedroogde gist die ik wel hydrateer voordat ik het toevoeg.
Het gaat bij mij waarschijnlijk om die laatste moeilijk vergistbare suikers, in combinatie met te vroeg overhevelen en te weinig (bruikbare) gist meenemen.
Zoals gezegd, ik ga het rustiger aan doen en het wat meer de tijd geven.
Die iSpindel ga ik even opzoeken op internet.
Bedankt voor de toelichting en info, stel ik zeer op prijs !

Snelbier

I-spindel heb je al; je Tilt is ongeveer hetzelfde. Meerdere namen voor soortgelijke apparaten.  8)
Zie je eigen tilt-grafiek: Moment dat SG onder 1.024 zakt is de bedoelde knik.  Hoofdvergisting is daar bijna voorbij.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 08-07-2020  09:16 uZie je eigen tilt-grafiek: Moment dat SG onder 1.024 zakt is de bedoelde knik.  Hoofdvergisting is daar bijna voorbij.

Volgens mij is daar ook de nagisting voorbij. De lijn na de knik gaat niet meer langzaam omlaag maar zelfs een beetje omhoog. Dat laatste zie ik ook regelmatig, ook met een hydrometer en refractometer. Naar mijn idee komt dit door het vrijkomen van celinhoud uit afgestorven gistcellen...

Broutenaar

@ Snelbier en Jacques :
Gaat mijn vergisting dan niet te snel ? Voor zover dat kan natuurlijk ....
Ik zit net een filmpje te kijken op Youtube en die meneer heeft het over een vergisting van een paar weken ...
(dat was trouwens een stout) of moet ik ook gewoon meer geduld hebben en nog een week langer wachten (of meer?)

Zaterdag a.s. ga ik weer brouwen en dan ga ik niet meer overhevelen en laat ik het gewoon 3 weken met rust.

Uitkomst zal ik hier even posten !

Snelbier

Citaat van: Broutenaar op 08-07-2020  23:50 uGaat mijn vergisting dan niet te snel ?...   Ik zit net een filmpje te kijken op Youtube en die meneer heeft het over een vergisting van een paar weken ...
Snelheid vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar gistsoort is een belangrijke.
Zie Fermentis-pdf met grafieken van hun gisten: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf
Van andere fabrikanten ken ik ze helaas niet.  Merknaam (Mangrove Jack's) zegt weinig, je moet weten welk gistsoort het is voor betere info, als die er al is.
Als je er van uit gaat dat een gemiddelde gist ruim een week nodig heeft om uit te gisten én nog een weekje settlen dan zit je zo op 'een paar weken' in gistvat..
Door meer gist te geven of met temperatuur te spelen kan je de snelheid wat beïnvloeden, maar wordt weer een ander verhaal.
Succes,  Snelbier

Edit: Genoeg gisten die (net als bij jou) na een dag of 5 'klaar' zijn of lijken.  Maar ook gisten die langzaam nagisten, neem bijvoorbeeld Fermentis US-05.
En als je wat krap gist doseert (lijkt bij jou het geval) kan nagisting langer duren of zelfs stokken. Te weinig soldaatjes om het werk af te maken..

Jacques

Citaat van: Snelbier op 09-07-2020  10:39 uSnelheid vergisting is van veel factoren afhankelijk, maar gistsoort is een belangrijke.

De gistsoort is zeker een belangrijke factor. Maar veel meer van belang zijn de hoeveelheid gist, het aantal liters wort en het begin SG. Als er een overmaat aan gist wordt gegeven gaat de vergisting razend snel. De vergisting kan zelfs in één dag klaar zijn.

@Broutenaar
Om hoeveel liter wort gaat het? Het begin SG was zo te zien ergens rond de 1064. Klopt dat?
Welke gist heb je gebruikt?

Wat was de activiteit van het waterslot flink gedaald nadat de SG-lijn vlak ging lopen?

EBC

Ging het de TS om schuim en suikerverdeling?

Overigens is de verlaging van temperatuur eerder het moment waarop de nagisting begon. Op dat moment wordt minder warmte geproduceerd, omdat de vergisting trager gaat. SG is nooit de bepalende factor, maar slechts het gevolg.

Discussiëren jullie lekker verder  ;D de TS heeft er niks aan.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2020  00:20 uGing het de TS om schuim en suikerverdeling?

Overigens is de verlaging van temperatuur eerder het moment waarop de nagisting begon. Op dat moment wordt minder warmte geproduceerd, omdat de vergisting trager gaat. SG is nooit de bepalende factor, maar slechts het gevolg.

Discussiëren jullie lekker verder  ;D de TS heeft er niks aan.

Dit topic is ruim 3 jaar geleden gestart. De discussie wordt niet meer gevoerd met de oorspronkelijke topicstarter...


Doordat de meesten van ons temperatuurgecontroleerd vergisten is de temperatuur geen duidelijke indicator voor de overgang van de hoofdgisting naar de nagisting.

Gesuggereerd is door Snelbier dat het bier niet helemaal uitgegist is. Nu is het mooie dat Broutenaar een tilt heeft en dat het verloop van de vergisting te zien is.


Een gebruikelijke vergisting verloopt meestal volgens het volgende plaatje


Zowel de daling van de temperatuur als een knik in het verloop van de daling van het SG geven de overgang van de hoofdgisting in de nagisting aan.

Broutenaar

Citaat van: Snelbier op 09-07-2020  10:39 uEdit: Genoeg gisten die (net als bij jou) na een dag of 5 'klaar' zijn of lijken.  Maar ook gisten die langzaam nagisten, neem bijvoorbeeld Fermentis US-05.
En als je wat krap gist doseert (lijkt bij jou het geval) kan nagisting langer duren of zelfs stokken. Te weinig soldaatjes om het werk af te maken..

Ik laat mijn bier nu gewoon wat langer staan / gisten. Ongeveer een week langer. En dan zie je toch dat het SG nog een punt of 3 zakt. Ik las eerder in dit topic dat ieder punt "zoveel gram bottelsuiker" is, en dat klopt dan wel.
Ik wilde gewoon te snel - Te enthousiast  ;)

Bedankt voor de hulp en de reacties!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.