Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather Online Recepten nu online  (gelezen 3945 keer)

Offline KooTjoo

• Vol lid
  • Land: nl
Grainfather Online Recepten nu online
« Gepost op: 16-03-2017 07:50 u »
Al lang geleden aangekondigd maar nu online de "Grainfather Recipe Tools". Ziet er een beetje basic uit, maar werkt wel prettig.

http://brew.grainfather.com/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
Re: Grainfather Online Recepten nu online
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2017 09:05 u »
Wat ik nog steeds een beetje mis is een mooie optie om een recept te importeren, dan naar mijn android telefoon te sturen en vervolgens meteen met bluetooth naar mijn grainfather en ride on brouwen maar.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2017 09:31 u »
Je kunt BrouwHulp brouwsels exporteren als xml, deze kopiŽren naar je telefoon en importeren in Grainfather Connect.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2017 09:34 u »
Maar je kan hiermee toch im- en exporteren?

Vervolgens mail je het recept naar je Smartphone en dan open je de attachment met de Grainfather app en dan connecten en brouwen.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2017 10:01 u »
Je kunt BrouwHulp brouwsels exporteren als xml, deze kopiŽren naar je telefoon en importeren in Grainfather Connect.
Maar is dit vooralsnog niet zo dat dit alleen is geiplementeerd voor IOS en nog niet voor Android?
Ik heb mijn recept wel in mijn Grainfather connect gekregen, maar ik zie niet hoe ik met mijn Android app mijn maischema
via Bluetooth in mijn Grainfather connect controller moet krijgen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2017 10:12 u »
Ik heb zelf (nog) geen nieuwe controller, dus ik kan het niet testen, maar wat ik uit de instructies en filmpjes begrijp, moet dit automatisch gaan. Controller aanzetten, Grainfather connect aanzetten en  nadat Grainfather connect verbinding heeft gemaakt met de controller, zitten de gegevens er gelijk in.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2017 10:16 u »
Ik heb zelf (nog) geen nieuwe controller, dus ik kan het niet testen, maar wat ik uit de instructies en filmpjes begrijp, moet dit automatisch gaan. Controller aanzetten, Grainfather connect aanzetten en  nadat Grainfather connect verbinding heeft gemaakt met de controller, zitten de gegevens er gelijk in.
Zou eigenlijk best kunnen, ik heb de Grainfather nog maar net binnen en zag nu pas dat je in het menu op de controller komt door op de 2 pijltjes toetsen te drukken. Ga vanavond in het menu kijken.
Ik was in de veronderstelling dat je het recept nog zou moeten sturen, maar wie weet is het zo simpel.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2017 10:33 u »
Ik werk met de iPhone en daar gaat het vrij simpel. Recept openen via app en dan connecten en brouwen starten. Recept wordt dan automatisch overgezet naar Grainfather. Werkt eigenlijk vrij intuÔtief.

Hier een filmpje over het gebruik (beetje slechte kwaliteit).

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2017 11:31 u »

Vanuit BrouwHulp in een folder in Dropbox. Vanuit Dropbox op je smartphone direct in Grainfather Connect.  :brouwen: :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2017 21:43 u »
Het zou helemaal geweldig zijn als de app de mout afweegt en schroot...  :)

Anders gezegd: ik zie de meerwaarde niet. De Grainfather is niet meer dan een apparaat om een maischschema te doorlopen. Daar heb je toch geen volledig recept met ingrediŽnten voor nodig op je Grainfather. Het recept op je telefoon is wel handig zodat je weet welke hoeveelheden je moet afwegen.
Overigens ben ik ouderwets en heb ik een laptop naast mijn brouwketel staan als ik aan het brouwen ben om alles meteen vast te leggen of het recept een beetje bij te stellen.

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2017 22:32 u »
Het zou helemaal geweldig zijn als de app de mout afweegt en schroot...  :)

Anders gezegd: ik zie de meerwaarde niet. De Grainfather is niet meer dan een apparaat om een maischschema te doorlopen. Daar heb je toch geen volledig recept met ingrediŽnten voor nodig op je Grainfather. Het recept op je telefoon is wel handig zodat je weet welke hoeveelheden je moet afwegen.
Overigens ben ik ouderwets en heb ik een laptop naast mijn brouwketel staan als ik aan het brouwen ben om alles meteen vast te leggen of het recept een beetje bij te stellen.

Ouderwets met een laptop? Dan ben ik prehistorisch. Krabbel nog alles op een pappiertje!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2017 22:41 u »
Dan ben ik prehistorisch. Krabbel nog alles op een papiertje!

Tsja, gelukkig maakt het voor de enzymen die het werk moeten doen niet uit...

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2017 23:27 u »
Iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier. De een in een pannetje op het fornuis en de ander wil graag het e.e.a. automatiseren. Ikzelf ben een beetje een nerd. Ik ben gek op leuke appjes, techniek enz. Heb nu een Ss Brewtech Chronical aangeschaft met Ftss en heb deze voor de koeling aangesloten op mijn oude Wunderbar en dit werkt echt top!

Ik vind het persoonlijk ook belangrijk hoe brouwsoftware eruit ziet, eigenlijk onzin natuurlijk, maar toch. Het maakt niets uit voor de kwaliteit van je brouwsel, maar ik vind het gewoon leuk. BrouwHulp vind ik qua "looks" een van de beste, alleen dat werkt niet zonder omwegen op de Mac en daarom ben ik uitgeweken naar Beersmith. Zodra BrouwHulp in een Mac Versie beschikbaar komt ga ik weer terug.

Kortom doe gewoon lekker wat je zelf het beste vindt.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2017 08:26 u »
Ik maak gebruik van Brewersfriend, volgens mij is dat niet zo heel verschillend met Beersmith. Je kunt Brewersfriend in een webpagina of via een app laden, dus of je een mac, een pc of een telefoon gebruikt maakt niet uit. Wat ik makkelijk vind is dat je op je bierclub even een recept kunt laten zien.

Verder is het heel eenvoudig vanuit je Brewersfriendje recept als XML te exporteren. In de Grainfather connect app,  kies je het  geÔmporteerde recept, klikt op bluetooth en proceed. Je hele maischschema staat dan meteen klaar in je Grainfather. Je krijgt verder aanwijzingen hoeveel water en wanneer hop toe te voegen. Natuurlijk kun je dat ook op een papiertje schrijven of onthouden, maar dit is flitsend en gemakkelijk.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2017 15:20 u »

Recepten in XML exporteren zijn altijd complete recepten. Ik neem aan dat de Grainfather net zoals andere automatische systemen alleen de nodige gegevens voor het maischen en koken hieruit gebruikt. Toch wel handig dat zoiets kan.
Het zou ook met jouw laptop moeten kunnen, maar blijkbaar maken ze die apjes alleen voor telefoons.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2017 11:30 u »
Maischstappen en kooktijd worden inderdaad gebruikt, maar ook geeft de controller aan wanneer de hopgiften moeten gebeuren. Toch wel handig als je geen laptop naast je Grainfather hebt staan.

Tags: grainfather