Grainfather Online Recepten nu online

Gestart door KooTjoo, 16-03-2017 07:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KooTjoo

Al lang geleden aangekondigd maar nu online de "Grainfather Recipe Tools". Ziet er een beetje basic uit, maar werkt wel prettig.

http://brew.grainfather.com/

Johannesdeloper

Wat ik nog steeds een beetje mis is een mooie optie om een recept te importeren, dan naar mijn android telefoon te sturen en vervolgens meteen met bluetooth naar mijn grainfather en ride on brouwen maar.

Adrie

Je kunt BrouwHulp brouwsels exporteren als xml, deze kopiëren naar je telefoon en importeren in Grainfather Connect.

KooTjoo

Maar je kan hiermee toch im- en exporteren?

Vervolgens mail je het recept naar je Smartphone en dan open je de attachment met de Grainfather app en dan connecten en brouwen.

Johannesdeloper

Citaat van: Adrie op 16-03-2017  09:31 uJe kunt BrouwHulp brouwsels exporteren als xml, deze kopiëren naar je telefoon en importeren in Grainfather Connect.
Maar is dit vooralsnog niet zo dat dit alleen is geiplementeerd voor IOS en nog niet voor Android?
Ik heb mijn recept wel in mijn Grainfather connect gekregen, maar ik zie niet hoe ik met mijn Android app mijn maischema
via Bluetooth in mijn Grainfather connect controller moet krijgen.

Adrie

Ik heb zelf (nog) geen nieuwe controller, dus ik kan het niet testen, maar wat ik uit de instructies en filmpjes begrijp, moet dit automatisch gaan. Controller aanzetten, Grainfather connect aanzetten en  nadat Grainfather connect verbinding heeft gemaakt met de controller, zitten de gegevens er gelijk in.

Johannesdeloper

Citaat van: Adrie op 16-03-2017  10:12 uIk heb zelf (nog) geen nieuwe controller, dus ik kan het niet testen, maar wat ik uit de instructies en filmpjes begrijp, moet dit automatisch gaan. Controller aanzetten, Grainfather connect aanzetten en  nadat Grainfather connect verbinding heeft gemaakt met de controller, zitten de gegevens er gelijk in.
Zou eigenlijk best kunnen, ik heb de Grainfather nog maar net binnen en zag nu pas dat je in het menu op de controller komt door op de 2 pijltjes toetsen te drukken. Ga vanavond in het menu kijken.
Ik was in de veronderstelling dat je het recept nog zou moeten sturen, maar wie weet is het zo simpel.

KooTjoo

Ik werk met de iPhone en daar gaat het vrij simpel. Recept openen via app en dan connecten en brouwen starten. Recept wordt dan automatisch overgezet naar Grainfather. Werkt eigenlijk vrij intuïtief.

Hier een filmpje over het gebruik (beetje slechte kwaliteit).


McMelloW

Citaat van: Adrie op 16-03-2017  09:31 uJe kunt BrouwHulp brouwsels exporteren als xml, deze kopiëren naar je telefoon en importeren in Grainfather Connect.

Vanuit BrouwHulp in een folder in Dropbox. Vanuit Dropbox op je smartphone direct in Grainfather Connect.  :brouwen: :biersmile:

Jacques

Het zou helemaal geweldig zijn als de app de mout afweegt en schroot...  :)

Anders gezegd: ik zie de meerwaarde niet. De Grainfather is niet meer dan een apparaat om een maischschema te doorlopen. Daar heb je toch geen volledig recept met ingrediënten voor nodig op je Grainfather. Het recept op je telefoon is wel handig zodat je weet welke hoeveelheden je moet afwegen.
Overigens ben ik ouderwets en heb ik een laptop naast mijn brouwketel staan als ik aan het brouwen ben om alles meteen vast te leggen of het recept een beetje bij te stellen.

RobW

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  21:43 uHet zou helemaal geweldig zijn als de app de mout afweegt en schroot...  :)

Anders gezegd: ik zie de meerwaarde niet. De Grainfather is niet meer dan een apparaat om een maischschema te doorlopen. Daar heb je toch geen volledig recept met ingrediënten voor nodig op je Grainfather. Het recept op je telefoon is wel handig zodat je weet welke hoeveelheden je moet afwegen.
Overigens ben ik ouderwets en heb ik een laptop naast mijn brouwketel staan als ik aan het brouwen ben om alles meteen vast te leggen of het recept een beetje bij te stellen.


Ouderwets met een laptop? Dan ben ik prehistorisch. Krabbel nog alles op een pappiertje!

Jacques

Citaat van: RobW op 16-03-2017  22:32 uDan ben ik prehistorisch. Krabbel nog alles op een papiertje!

Tsja, gelukkig maakt het voor de enzymen die het werk moeten doen niet uit...

KooTjoo

Iedereen doet het gewoon op zijn eigen manier. De een in een pannetje op het fornuis en de ander wil graag het e.e.a. automatiseren. Ikzelf ben een beetje een nerd. Ik ben gek op leuke appjes, techniek enz. Heb nu een Ss Brewtech Chronical aangeschaft met Ftss en heb deze voor de koeling aangesloten op mijn oude Wunderbar en dit werkt echt top!

Ik vind het persoonlijk ook belangrijk hoe brouwsoftware eruit ziet, eigenlijk onzin natuurlijk, maar toch. Het maakt niets uit voor de kwaliteit van je brouwsel, maar ik vind het gewoon leuk. BrouwHulp vind ik qua "looks" een van de beste, alleen dat werkt niet zonder omwegen op de Mac en daarom ben ik uitgeweken naar Beersmith. Zodra BrouwHulp in een Mac Versie beschikbaar komt ga ik weer terug.

Kortom doe gewoon lekker wat je zelf het beste vindt.

Johannesdeloper

Ik maak gebruik van Brewersfriend, volgens mij is dat niet zo heel verschillend met Beersmith. Je kunt Brewersfriend in een webpagina of via een app laden, dus of je een mac, een pc of een telefoon gebruikt maakt niet uit. Wat ik makkelijk vind is dat je op je bierclub even een recept kunt laten zien.

Verder is het heel eenvoudig vanuit je Brewersfriendje recept als XML te exporteren. In de Grainfather connect app,  kies je het  geïmporteerde recept, klikt op bluetooth en proceed. Je hele maischschema staat dan meteen klaar in je Grainfather. Je krijgt verder aanwijzingen hoeveel water en wanneer hop toe te voegen. Natuurlijk kun je dat ook op een papiertje schrijven of onthouden, maar dit is flitsend en gemakkelijk.

mbroek

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  21:43 uAnders gezegd: ik zie de meerwaarde niet. De Grainfather is niet meer dan een apparaat om een maischschema te doorlopen. Daar heb je toch geen volledig recept met ingrediënten voor nodig op je Grainfather. Het recept op je telefoon is wel handig zodat je weet welke hoeveelheden je moet afwegen.

Recepten in XML exporteren zijn altijd complete recepten. Ik neem aan dat de Grainfather net zoals andere automatische systemen alleen de nodige gegevens voor het maischen en koken hieruit gebruikt. Toch wel handig dat zoiets kan.
Het zou ook met jouw laptop moeten kunnen, maar blijkbaar maken ze die apjes alleen voor telefoons.

Adrie

Maischstappen en kooktijd worden inderdaad gebruikt, maar ook geeft de controller aan wanneer de hopgiften moeten gebeuren. Toch wel handig als je geen laptop naast je Grainfather hebt staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.