Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom mout drogen?  (gelezen 3497 keer)

tine

• Gast
Waarom mout drogen?
« Gepost op: 02-12-2005 14:00 u »
Hallo,

Ik zoek enkele antwoorden.
Waarom is het nodig om de mout te drogen voor het maischen?
Ook zoek ik het verschil tussen bier en moutwijn?
En wat is het verschil tussen het maken van bier en het maken van wijn in het proces of zit het verschil hem enkel in het gebruik van graan bij bier en fruit bij wijn maar is de manier waarop gelijk?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hierbij?

mvg
Tine

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Waarom mout drogen?
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2005 14:08 u »
Het is niet nodig om mout te drogen voor het maischen. Echter, gedroogde mout is veel langer houdbaar dan "natte" mout.

Het woord moutwijn wordt niet vaak gebruikt. Het lijkt me een synoniem voor bier.

Wijn is gefermenteerde druivensap. Bier is gefermenteerde gehopte moutsap. Wijn maak je door druiven te pletten en te vergisten. Bier maken is moeilijker omdat je gerst moet mouten, maischen, hopkoken en tweemaal filtreren.

Antwoorden genoeg?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2005 14:15 u »
Hoi Tine :proost:

Een hoop vragen;
Mout drogen voor het maischen heb ik nog nooit van gehoord. Het mout is al droog, dus waarom opnieuw drogen. Wat wel eens gebeurd is het vochtig maken van mout. Drogen hoeft echt niet. Tijdens het mouten wordt er wel gedroogt, maar dat is geen handeling die wij als hobbybrouwers hoeven te doen. Misschien bedoel je dat?
Er is naar mijn idee weinig verschil in bier en moutwijn. Moutwijn ken ik ook niet eigenlijk. Wel de term gerstewijn en het biertype Barlywine. Het een is dus een onderdeel in de vele variaties van het ander.
Het verschil in het maken van bier en het maken van wijn is in basishandeling hetzelfde, op een belangrijk onderdeel na: het verkrijgen van suikers. Bij wijn zit dat van nature in druiven. Bij bier moeten de zetmelen uit de mout worden omgezet in suikers tijdens het maischproces. Andere verschillen zitten nog in de vergisting. Bij bier kennen we eigenlijk maar een soort vergisting, terwijl wijnmakers ook nog de zogenaamde malolactische vergisting kennen.

Edwin

tine

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2005 17:49 u »
Het is niet nodig om mout te drogen voor het maischen. Echter, gedroogde mout is veel langer houdbaar dan "natte" mout.

Het woord moutwijn wordt niet vaak gebruikt. Het lijkt me een synoniem voor bier.

Wijn is gefermenteerde druivensap. Bier is gefermenteerde gehopte moutsap. Wijn maak je door druiven te pletten en te vergisten. Bier maken is moeilijker omdat je gerst moet mouten, maischen, hopkoken en tweemaal filtreren.

Antwoorden genoeg?

Bedankt voor de antwoorden maar ik blijf toch nog met enkele vraagtekens over  :pan:.
Waarom droogt (=eest?) men dan de mout (de geweekte gerst niet het al gedroogde produkt) dan ook bij de brouwer die de mout toch onmiddelijk gebruikt voor het maken van bier en deze nietmoet bewaren? Heeft dit te maken met smaak. Ik las ergens dat dit drogen was om het kiemen te stoppen maar zou dit kiemen ook niet stoppen bij het maischen door de hoge temperatuur?

ivm de wijn, wil dit dan zeggen dat men bij het maken van wijn geen opwarmingsmoment (=maischen?) kent omdat de suikers al beschikbaar zijn voor de gist en dus niet meer moeten uit het zetmeel omgezet worden door enzymen?

Met moutwijn bedoel ik het basisprodukt om jenever te maken. Men maakt dus dan voor het maken van (klassiek recept) jenever eerst bier en dan jenever?

Ik vond dit nog ergens terug: "biersoorten worden wel gemaakt uit: *kokosmelk van de mongozo kokosnoot (traditioneel ->Angola|Angolees bier) *bananen (traditioneel bier van de ->Masaļ in ->Afrika) *->sake (rijstwijn uit ->Japan) is qua bereidingswijze vergelijkbaar met bier, en niet met wijn."

Maar bij bananen en kokos is het suiker toch ook reeds aanwezig dus waarom is dit dan toch bier en geen wijn?

groetjes
Tine

Offline Koen

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2005 18:06 u »
Hoi Tine,

Het proces van het maken van mout maken begint bij het laten ontkiemen van gerst. Om dit kiemen te stoppen wordt de gerst gedroogd / geroosterd. Hoe langer je de gerst roostert des te donkerder wordt de mout, en donkere mout geeft donker (bruin) bier. Dat is 1 reden om te drogen / roosteren.

Bovendien gebeurt mouten ergens anders dan het brouwen. Er zit dus enige tijd tussen het produceren van mout en het gebruik in de brouwerij. Zou je de gerst niet dood maken na het ontkiemen dan zit je na enkele dagen met een silo vol plantjes ipv mout.

Wbt de wijn: Inderdaad, druiven bevatten kant en klare suikers dus hoeft er niet gemaischt te worden.

Het maken van sterke drank start vaak met het maken van een soort bier. direct nadat de stoker "bier" heeft gebrouwen laat hij de alcohol hieruit verdampen en gooit het restant weg. Stokers kunnen drank maken uit gerst, zoals jenever en whiskey of uit rijst, pruimen, kersen ... Uit alles wat je kunt laten gisten kun je later dus geconcentreerde alcohol winnen.

Koen

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2005 23:27 u »
Zie http://www.xs4all.nl/~sjw/noordbv/moutjenever.html

Hans Hans

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2005 21:55 u »
Eeer wat geleerd. Maar het (dat is: moutwijn) staat wat ver van bierbrouwen af (stoken is geen bierbrouwen).

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2005 13:01 u »
weer wat geleerd. maar het (dat is: moutwijn) staat wat ver van bierbrouwen af (stoken is geen bierbrouwen)
Bij de grote brouwerij in Bamberg (naam??) wordt aan het eind van de rondleiding ook de mogelijkheid geboden een bierdistillaat te proeven (adembenemend = voor mij te sterk).

Hans Hans

Tags: mout