Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Getrapte giststarter tussentijds decanteren?  (gelezen 3596 keer)

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Getrapte giststarter tussentijds decanteren?
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2021 10:55 u »
De optie van afgieten en met een klein beetje slurry opnieuw opschalen is ook wel een slimme, dat kan natuurlijk ook altijd. Wellicht moet ik gewoon een 2L Erlenmeyer halen voor mijn brouwsels, dan past het altijd. Maar wat me interesseert is de wetenschap achter het al dan niet vermeerderen van de gist en daar heb ik nog niet helemaal de vinger achter. Dank jullie wel voor het meedenken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 16-06-2021 16:20 u »
De optie van afgieten en met een klein beetje slurry opnieuw opschalen is ook wel een slimme, dat kan natuurlijk ook altijd. Wellicht moet ik gewoon een 2L Erlenmeyer halen voor mijn brouwsels, dan past het altijd. Maar wat me interesseert is de wetenschap achter het al dan niet vermeerderen van de gist en daar heb ik nog niet helemaal de vinger achter. Dank jullie wel voor het meedenken!
Als je voor 'groter' gaat, neem dan RUIM groter.
Ik heb nu een 1,4L Westmalle-starter in een gallonfles van 4L staan,  is vanmorgen uit de fles geschuimd..
Succes, Snelbier

Offline Fractus

• Senior lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #27 Gepost op: 18-06-2021 14:00 u »
Als je meer wilt weten over de wetenschap erachter kan ik het boek 'yeast' van Chris White aanraden, is een schat van informatie over biergist, waaronder een stuk over het opkweken van gist.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 18-06-2021 14:03 u »
Die staat inderdaad op de planning om aan te schaffen, dank!

Tags: