Ruimte voor schuim in het gistvat

Gestart door loe, 02-12-2005 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

loe

Beste allemaal,

Ik heb een vraagje waar jullie mij zeker bij kunnen helpen.
5 weken terug heb ik voor de eerste maal gebrouwen .(2005)
Alles is goed verlopen tot ik de dag nadien in de warme kamer ( een leeggemaakte vrieskast) keek.
Mijn brouwsel schuimmde zo hard dat het waterslot vol zat met schuim en mijn gistingsvat(een oud biervat)helemaal onder de troep zat.
Ik heb toen onmiddelijk de beluchting vewijderd(een aquarium pompje) mijn gistingsvat zuiver gemaakt en de rubber stop met waterslot ook weggenomen.
Toen herrinerde ik mij aan een bezoek aan een artisanale brouwer uit mijn streek en die liet de eerste dagen van de gisting zijn vaten gewoon open staan.
Ik vroeg hem dan ook om uitleg (in verband met infecties).
Hij antwoorde dat dit weinig of geen problemen gaf omdat de CO2 vorming zo hevig is.
Dus heb ik mijn vat gewoon 3 dagen laten open staan en nadien wanneer de schuimvoming verminderd was alles ontsmet met een gasbrander ,de rubber stop en waterslot terug geplaatst.
Nu vraag ik mij af of ik dit niet kan voorkomen. Ik hou niet zo van kuisen achteraf.
Misschien hebben jullie een oplossing?

     vriendelijke groenten.     
      LOE
Ik ga nu zaterdag terug brouwen (ne straffe loe nr. 003 ± 9%)

Johannes

Hoi Loe,

Mits je vat groot genoeg is kan de gisting gesloten plaatsvinden, tijdens de beluchting echter zul je wel de schuimvorming in de gaten moeten houden. Je verhaal doet je vermoeden dat je heel lang hebt belucht, klopt dat?

Open vergisten is voor grotere brouwers makkelijker dan voor kleine brouwers, grote brouwers hebben vaak meer aktieve gist waardoor de vergisting sneller op gang komt en er meer koolzuur vrij komt wat een deken vormt boven het jongbier.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Je kunt ook beter de primaire vergisting niet in een glazen fles doen, omdat deze taps toeloopt. Hierdoor wordt een hoop schuim naar buiten geperst. Wil je dat toch doen, zorg er dan voor dat de fles ten minste twee keer zo groot is als je volume wort (dit geldt trouwens ook voor plastic of roestvrijstalen gistingskuipen).

MO

Men raadt wel eens een headspace van 30% aan. Dit betekent in gewoon Nederlandsch dat je maar 20 liter bier in een 30 liter gistvat kunt vergisten. Thuisbrouwers kunnen hun vergistingsvat best de eerste 2 dagen open laten staan, zeker zomers. Persoonlijk speel ik graag op safe en neem ik een grote fles (32 L mandfles) waar ik 20 liter bier in vergist. Sommige gisten (bijvoorbeeld de Westmalle gist) blijven dan nog niet binnen.
Je hebt gelijk dat schoonmaken vervelend werk is. Het maakt de kans op infecties en/of smaakafwijkingen door schoonmaakmiddelen ook groter.

<edit op A3> op de Westmalle na heb ik genoeg aan een headspace van 10 L bij 30 L gistvat. ik gebruik altijd een taps toe lopende gistfles.

Adrie

Bij de Vier Broeders hebben we een twee keer zo groot gistingsvat als volume wort en dat is nipt genoeg. Soms komt het schuim door het waterslot. Thuis heb ik een 40 liter vat voor meestal rond 23 liter wort en dat is meestal net te weinig. Hangt trouwens sterk van de gebruikte gist af. De Westmalle en de Chimay bijvoorbeeld komen meestal vrolijk door het waterslot naar buiten glippen. Op basis van mijn ervaring raad ik dan ook een vat aan met een volume van ten minste twee keer zo veel als je volume wort.

loe

Mijn vat is 50 l en er was maar 39 l in.
De gist is inderdaad Westmalle.
En ging naar een zeer hoge temperatuur (bijna 30°c)  kan dit wel?
Ik heb wel 16 uur telkens 15min.belucht. (te lang?)
Mijn broer waartegen ik het had verteld had de volgende oplossing.
Plaats een darm met  grote doormeter (50 m / m) en hang die in een lus tot buiten de warme kamer (vrieskast), de lus vullen met water en het uiteinde in een emmer hangen.
Ik heb ook nog een waterslot van een brouwerij met tegendruk (zo een ding met een verplaatsbaar tegenwicht)
misschien is een grotere druk een oplossing?

Vriendelijke groenten
     LOE

Edwin

Hoi Loe :proost:

Ik denk dat beide oplossingen kunnen, hoewel bij de laatste de druk in het vat weer niet te groot mag worden. Je vergist in een oud fust begreep ik, dus je hebt geen deksel, maar alleen een gat voor het waterslot? Indien je wel een deksel hebt, dan kan deze door de overdruk in het vat misschien losschieten en heb je nog troep. De zogenaamde by-pass werkt wel. Je hebt dan de troep in je waterbak. Deze moet je dan wel regelmatig schoonmaken. Als de vergisting minder wild wordt kun je weer makkelijk overstappen op het traditionele waterslot.
Ikzelf ben niet zo'n voorstander van open vergisting. De kans op infectie is, voor het aanslaan van je gist, behoorlijk groot en da's toch weer zonde van je bier.

Edwin

MO

Vergisting is exotherm, er komt warmte bij vrij. 30 ºC is erg hoog, je zult dat wellicht proeven in je uiteindelijke bier maar gist kan er wel tegen.
Je legt het principe van een blow-off systeem uit. Dat kun je gebruiken, maar je moet oppassen dat je niet het grootste gedeeltje van je actieve gist kwijtraakt (schuim tijdens vergisting bevat veel zeer actieve gist).
Onder druk is mogelijk, er komen dan weer diverse andere effecten om de hoek kijken, ik ken niet veel thuisbrouwers die dat doen. We hebben er al eerder over gediscussieerd.

Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Houd je temperatuur lager en gebruik een groter gistvat. Lijkt me toch het simpelst.

loe

Ik wil wel een foto laten zien maar hoe werkt dat rotding nu weer,
ik en computers is niet de juiste combinatie!

LOE

loe

Bste allemaal,

40l zit er weer sinds gisteren in het gistingsvat en opnieuw was er vanmorgen een overvloed aan schuim.
Ds hier volgt het zelfde verhaal als hiervoor, (pompje wegnemen, waterslot weg en alles proper maken.)
Ok de rubber stop (50 mm) vervangen door een pvc buis (50mm) en dit in een emmertje hangen.
Er is natuurlijk een overvloed aan gist aanwezig in het schuim dat ik hiermee opvang .
(Zou ik hiermee een volgende brouwsel kunnen opstarten en loop ik dan infectiegevaar op.)
Persoonlijk... niet, maar wat met mijn bier?
Verder is alles goed verlopen, enkel mijn (nieuwe) tegenstroomkoeler werkte wat tegen.
65 min. koelen voor 40 l is toch wel lang.
Mijn oude (wat is oud?) deed de zelfde job in 25 min.
Graag had ik wat reacties (kwestie van mezelf te kunnen relativeren)

Vriendelijke groenten
LOE



Johannes

Citaat van: loe op 02-12-2005 &nbsp;11:31 uik heb wel 16 uur telkens 15min.belucht.(te lang?)

Dit is wel erg lang, maar te lang? Iets korter zou geen kwaad kunnen als je voldoende aktieve gist toevoegd.

Citeer40l zit er weer sinds gisteren in het gistingsvat en opnieuw was er vanmorgen een overvloed aan schuim.

40l in een 50 liter vat is echt te veel voor veel gisten.

Citeerzou ik hiermee een volgende brouwsel kunnen opstarten en loop ik dan infectie gevaar op.)

Ja, dan loop je een infectiegevaar op. Tenzij je gebruik maakt van een steriele slang en erlenmeyer bijv.

:degroeten:

Johannes






Wil

Beste mensen,
Stop toch eens met dat beluchten (hoef je het ook niet schoon te maken).
-1uur beluchten is meer als voldoende, als je per se wilt beluchten tenminste.
-Als je een goede gist hebt doet hij toch wel zijn werk.
Ik vergist zelf in een vat van 30 liter 25 liter bier en gaat op zijn gemakkie (geen beluchting) bij een temp van 20 ºC.
Binnen 24 uur aktief en en in drie dagen van 1060 naar 1020, dus nu lekker lageren in vat met waterslot.
Gr. Wil
 

MO

Gebruik korrelgist en beluchten is niet nodig.

Kweek op of gebruik Wyeast en belucht je giststarter en beluchten van het wort is niet nodig.

Lees dit erg lange verhaal als je meer wilt weten over de perfecte giststarter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.