Star San in Europa

Gestart door JWVG, 29-04-2003 09:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JWVG

Ha allemaal,

in meerdere threads heb ik al van mijn frustratie blijk gegeven over de niet-verkrijgbaarheid van star san in Europa. Nog even het verkooppraatje: Star San is een ontsmettingsmiddel dat heel snel werkt (1 of 2 minuten), milieuvriendelijk is, heel lang meegaat, relatief goedkoop is en dat heel goed d.m.v. een spuitbus kan worden toegediend. Je gebruikt er dus heel weinig van, en het is heel handig voor tussentijdse checks van dichtheid en zo. Daarnaast is het ook nog eens niet aggressief, zodat je kleren langer meegaan  ;)  . Ik heb het destijds echter in de VS gekocht, en mijn voorraad is bijna op. Laatst had ik tijdens een bezoek aan de VS twee flessen aangeschaft, maar die werden door de douane uit mijn koffer gevist omdat er fosforzuur in zat, en dat zou volgens hen het vliegtuig laten ontploffen (of zoiets). Dat moest dus worden weggegooid.

Mijn grote plan is als volgt:
1) toch proberen om op de 1 of andere manier hier Star San te krijgen.
2) jullie enthousiast maken, b.v. door kleine hoeveelheden als probeersel toe te sturen.
3) een brandbrief aan Brouwland sturen om te vragen of ze het voor ons willen gaan leveren.

Voorlopig zit ik nog hopeloos vast in stap 1. Bij het HBD wist niemand er wat van. Meerdere webstores in de VS zeiden dat ze niet naar Europa verstuurden. Totdat ik naar Beer, Beer and more Beer mailde. Nee hoor, geen probleem, ze verscheepten ook naar Europa. Mooi, webform ingevuld, informatie compleet, bijna op 'submit' drukken..... Toch even kijken naar de verzendkosten. $109 verzendkosten voor $64 goederen  :nut: . Even terruggeschaald naar 1 fles: $66 verzendkosten voor $14 star san. Pffff.....

Ik heb nu een e-mail gestuurd met de vraag of het echt waar is dat dit de enige manier is om het naar mij te versturen. Volgens mij moet het ook per grondpost kunnen, en dat is veel goedkoper. Ik zal hier in ieder geval verslag doen van mijn (gebrek aan) vorderingen. Als ik ooit een paar flessen hier krijg, zal ik vragen wie interesse heeft in een proefmonster om het eens te proberen.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Wat een horrorverhaal. Het lijkt me dat er nu toch ergens een oplettende ondernemer moet gaan zitten popelen om het spul in Europa te gaan importeren of het alhier na te gaan maken. Zijn er geen vergelijkbare middelen in Europa in de handel? Wat maakt Star San zo uniek?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

Nee, volgens mij is er echt geen ander vergelijkbaar iets op de markt. Ik weet niet waarom het zo uniek is. Het is gebaseerd op een zuur (de meeste middelen lijken gebaseerd op een base, of iets anders zoals iodophor).

JW.

Adrie

Wat is er mis met een oplossing van fosforzuur om mee te ontsmetten? Fosforzuur is redelijk milieuvriendelijk (de meeste rioolwaterzuiveringsinstallaties hebben tegenwoordig een defosfateringsstap), het ontsmet goed en achtergebleven restjes vormen een prima mest voor de gist.

Groeten,

A3

JWVG

Wie weet. Het is echter niet alleen fosforzuur, er zitten ook andere dingen in. Eerst dit nog maar even proberen voordat ik aan het experimenteren ga.

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

De grootste importeur van dit soort goederen is Brouwland. Ik heb dan ook even de moeite genomen om deze thread door te sturen naar hun. Misschien dat ze reageren.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Bedankt Jacques, al ben ik bang dat het niet zo veel op zal leveren. Volgens mij hebben we al een keer zoiets gedaan. Op zich gaf iemand me bij de HBD al wel een link naar een Duits bedrijf dat one-step levert. Dat is ook al wel een vrij goed alternatief, in ieder geval snel en milieuvriendelijk en niet agressief. Helaas kun je daar niet mee spuiten, dus gebruik je er veel meer van. Voor de liefhebbers: www.das-bier.de

Toch wel raar dat Brouwland, inderdaad verreweg de grootste leverancier en over het algemeen goed bevoorraad, deze nieuwe lichting ontsmetters zo negeert.

 :degroeten: JW.

Herman

Wellicht is de verkoop van de huidige producten om wat voor reden dan ook financieel aantrekkelijker? Als (bijna) monopolist heb je zo natuurlijk veel macht.

Herman

Pallieter

Hallo JW,

Voor mij was star san ook een nieuw gegeven,had er nog nooit van gehoord.
Wij in Vlaanderen gebruiken meestal voor desinfectie Oxonia
 (Henkel) wat gebaseerd is op waterstofperoxide in combinatie met perazijnzuur (dosis 0.5 %).
Dit product vind je hier in vrijwel alle brouwerijen.
Andere leveranciers zijn Sopura (Wallonie) en Lever,calgonit
Het grote nadeel is de verpakking (+/- 30 l) speciale recipienten met onluchtingsdop (waterstofperoxide) ,op gildeniveau moet dit toch te doen zijn ,en met een liter kom je toch al een tijdje toe (bewaard in een aangepast recipient).
Voor directe desinfectie heb ik een oplossing staan in een plantenspuit (vernevelen).

                                       Groeten, :degroeten:
                                                  Jan


JWVG

Ha die Jan,

dat klinkt interessant, vooral dat van die plantenspuit. Dat werkt perfect voor het ontsmetten van wort-dieven en soortgelijke apparatuur. Misschien ga ik dat wel eens proberen.

 :degroeten: JW.

Bart Balis


Graag wil Brouwland reageren op deze thread, met dank aan Jaques Bertens om hem mij te melden !

De belangrijkste redenen waarom produkten als Star-San, Oxonia e.a. nog niet voor de Belgische/Nederlandse hobbybrouwers leverbaar zijn, zijn van technische en wettelijke aard. Als inderdaad grootste groothandelaar lopen wij erg in de kijker bij de Nederlandse en Belgische overheid en kunnen wij absoluut geen scheve schaats rijden. Oxonia bv. is een geregistreerd ontsmettingsmiddel. Dit aldus aankopen en herverpakken in voor hobbyisten haalbare volumes is wettelijk eenvoudigweg niet toegelaten en dus absoluut uit den boze voor ons als bedrijf. Zelfs het aanbieden van een gelijkaardig produkt blijft dansen op een zeer dunne koord.

Wij zijn naar aanleiding van onze nieuwe katalogus het gamma reinigingsprodukten aan het herbekijken, en beslissen één dezer dagen over nieuwe produkten. Ook het produkt one-step bv. wordt onder de loep genomen.

Ik kan nu helaas nog geen definitief uitsluitsel geven. Ik zou zeggen, cross your fingers en kijk naar onze volgende info-folder. Hopelijk hebben wij daar goed nieuws.

vr.gr.

Bart Balis

JWVG

Bedankt voor de reactie, goed om te weten hoe jullie er over denken. Zowel one-step als star-san is overigens voor de hobbybrouwer bedoeld, en in overeenkomstige verpakking verkrijgbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Ik hoop dan overigens nog steeds op star-san, het heeft wat mij betreft meer voordelen (ik heb beiden uitvoerig gebruikt in de VS).

Ik zal jullie catalogus zeker in de gaten houden, maar kijk toch ook nog even rond of ik niet elders sneller aan het spul kan komen. Ik ben tenslotte bijna door mijn voorraad heen.

Wordt vervolgd

 :degroeten: JW.

JWVG

:elifant: Ik kreeg bericht van bbmb ( www.morebeer.com ) dat ze ook naar Europa per grondpost kunnen versturen. Voor 1 fles van 32 oz (daar deed ik 20 brouwsels mee) van $14 kost dat $6, dus dat vind ik nog wel te doen. Ik heb meteen een paar flessen besteld, dus mensen die eens wat willen proberen moeten mij het maar laten weten als ik het heb ontvangen (tegen kostprijs).

 :degroeten: JW.

Adrie

Gefeliciteer, Jan Willem, dat is goed nieuws! Wellicht dat we binnenkort even bij jou aankloppen voor een monstertje.

Overigens heb ik nog vergeten te melden dat wij altijd schoonmaken met heet water met afwasmiddel en ontsmetten met een plantenspuit met spiritus of met chloor. Vooral die plantenspuit met spiritus werkt prima, ook voor kleine objecten.

Groeten,

A3

JWVG

:elifant:  :elifant:  :elifant:  :dansen: Vanmiddag stond de postbode voor mijn neus met het pakje in kwestie. Alles bij elkaar kostte 1 fles dus zo'n $17, maar daar doe ik dan wel meteen een brouwsel of 25 mee. Mijn vorige fles was bijna op, dus de timing was prima.

Kan ik iemand nog een plezier doen met een monster hiervan?

 :degroeten: JW.

Adrie

Even een heel oud onderwerp in de herhaling gooien. Bestel je nog steeds StarSan in de VS, JW? Ik gebruik nu Iodophor, maar ik vind het rotspul (het stinkt, geeft bruin af en volgens mij is het heel slecht voor het milieu). StarSan lijkt me, wat ik erover hoor en lees, veel beter spul.

Was er maar een webwinkel die dit spul importeerde (hint, hint). Of moet ik het toch maar bij mijn spuitfles met spiritus houden?

JWVG

Ja, ik gebruik het nog steeds, maar teer nog steeds op de drie flessen die Morebeer me ergens heel lang geleden heeft gestuurd. Het spul gaat bijna eindeloos mee. Ik zou het gewoon in de VS bestellen, per grondpost vallen de prijzen echt mee. Meenemen in het vliegtuig gaat niet, zoals ik tot mijn schande heb ondervonden  :stom:.

Maar is chemipro acid niet een beetje hiermee te vergelijken? Dat was toendertijd nog niet op de markt.

 :degroeten: JW.

Adrie

Chemipro Acid is niet geschikt voor koperen en (roestvrij?)stalen onderdelen. StarSan wel.

bjgodefr

EBC heeft een tijdje terug deze link geplaatst naar een verkoper in Engeland:



Citaat van: EBC op 13-06-2008  22:47 u[...]

Star San is een ontsmettingsmiddel op zuurbasis.
Je kan het bestellen bij The Hop and Grape in Engeland. Niet goedkoop, maar je het spul is zeer zuinig in gebruik. De meeste Amerikaanse bedrijven versturen het niet buiten de USA.


Ik heb het eens bekeken: vanwege verzendkosten is het enkel voordelig als we de star san in groep zouden bestellen.
Waar ik wel voor te vinden ben.

Bart

JWVG

Ik kan nog zo'n 10 jaar vooruit, dus ik pas even  ;)

Brouwbedrijf

Gezien de resultaten van mijn laatste bieren   :huilen: is mij er veel aan gelegen om een goed ontsmettingsmiddel te gebruiken. Ik doe graag mee met een gezamenlijke inkoopactie van "Shining Super" Star San.

Jeroen Mulder

Oscar

Citaat van: Brouwbedrijf op 14-01-2009  14:43 uGezien de resultaten van mijn laatste bieren   :huilen: is mij er veel aan gelegen om een goed ontsmettingsmiddel te gebruiken.

hmm last van infectie's ?  :ziek:  Dan moet je gewoon nog zorgvuldiger werken..ik gebruik alleen maar..(maar dat weten we nu wel)  ;D  :brouwen:

Brouwbedrijf

Ik heb geen flauw idee hoe die infectie er in komt. Ik ben bang dat je gelijk hebt... nog zorgvuldiger werken..., want het lijkt telkens een andere infectie... ik ben de schaamte nabij  :-[ Desondanks geef ik de moed niet op. Ik weet dat het beste desinfectiemiddel niet kan voorkomen dat er geen infecties in een bier kunnen komen. Het hangt af van de brouwer die het middel gebruikt.

Jeroen

JWVG

Ik heb niet Oscars' natuurlijke arrogantie zelfverzekerheid, maar hij heeft hier voor de verandering wel eens een punt  :clownsmile:. Op zich denk ik dat er genoeg goede ontsmettingsmiddelen zijn. Het is alleen de combinatie van milieuvriendelijkheid, zuinigheid, kosten en gebruiksvriendelijkheid die maken dat ik erg blij ben met Starsan. Voor de rest is het niets bijzonders. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je onzorgvuldig werkt - misschien ben je gewoon wat kritischer dan andere mensen op je eigen bier  ;)

 :degroeten: JW.


Adrie

Vergeet ook de contacttijd niet. Die is bij StarSan kort (30 seconden tot twee minuten).

Jeroen, we moeten dinsdag je brouwproces maar eens doornemen om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.