Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Star San in Europa  (gelezen 245691 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Star San in Europa
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2009 15:32 u »
we moeten dinsdag je brouwproces maar eens doornemen om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten.

Kijk..dat is een mooi aanknopingpunt voor een gilde-avond  ;)

Oscars' natuurlijke arrogantie zelfverzekerheid,

ahum..ja totdat het bij mij mis gaat... :pan: Maar de kwaliteit (Technisch gezien) van mijn bieren is de laatste tijd gewoon erg goed..tja en dat spreek ik ook uit...noem het arrogant of zelfverzekerd...Zaterdag weer de fik onder de pannen... :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2009 16:05 u »
Ik heb het eens bekeken: vanwege verzendkosten is het enkel voordelig als we de star san in groep zouden bestellen.
Waar ik wel voor te vinden ben.

Bart

Bijkomend voordeel: dan zou er ook Northdown hop besteld kunnen worden

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 14-01-2009 18:37 u »
De contact-tijd lijkt inderdaad wel een voordeel ten opzichte van Oxi en dergelijke, maar verder zijn er voldoende reinigings/ontsmettingsmiddelen verkrijgbaar toch?
Oxi, Acid, Caustic, iodophor (nog nooit gebruikt)

???

Maar mocht er wat van de grond komen, dan ben ik ook wel geinteresseerd ;D
Nemen we de niet-schuimende toch? Of was dat bij PBW of iets dergelijks?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2009 19:51 u »
De contact-tijd lijkt inderdaad wel een voordeel ten opzichte van Oxi en dergelijke, maar verder zijn er voldoende reinigings/ontsmettingsmiddelen verkrijgbaar toch?
Oxi, Acid, Caustic, iodophor (nog nooit gebruikt)

Oxi desinfecteert niet echt goed, acid mag niet worden gebruikt op koper, ik weet niet of en zo ja hoe goed caustic desinfecteert, maar ook dit spul mag niet worden gebruikt op koper. En iodophor stinkt, geeft af (op slangen en handen) en is slecht voor het milieu.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2009 20:20 u »
Oxi desinfeceert prima. Ik ga de discussie vanavond niet uit de weg. Actieve component is percarbonaat, dit is een snel werkend desinfectant op schone oppervlaktes. Nadeel is de natriumcarbonaat waas die veelal achterblijft. Mag ook op koper.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2009 20:23 u »
Nou, de meningen over oxi zijn op het internet op zijn minst verdeeld. Maar jij bent de chemicus, dus als jij het zegt...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2009 20:27 u »
Zie ik hier een nieuwe rage ontstaan?
 :)

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2009 20:38 u »
ik ga de discussie wel uit de weg, en al helemaal met chemici  ;). Mij zul je niet horen zeggen dat StarSan superieur is - wel dat ik er erg tevreden mee ben  :duimop:.

:degroeten: JW.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2009 20:55 u »
Adrie, kun je eens wat links vermelden waar mensen melden dat ze ontevreden zijn met CP (chemipro) oxi? Ik heb geen keiharde argumenten anders dan dat ik het zelf al naar volledige tevredenheid en 100% infectievrij gebruik sinds jaren. En zo'n hele precieze schoonmaker ben ik nu ook weer niet....

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 14-01-2009 21:01 u »
Mij zul je niet horen zeggen dat StarSan superieur is - wel dat ik er erg tevreden mee ben  :duimop:.

Het schijnt inderdaad een topgoedje te zijn.
Zelfs niet giftig als het in je wort komt.
Ik ken iemand die het ook gebruikt.
Zo heb je ook nog andere leuke gadgets in "The States":
Witte pillen op basis van Irish moss.
Dan wordt je bier kraakie helder.
En bijvoorbeeld PH5.5:
Het maakt niet uit hoeveel je hiervan gebruikt: De pH blijft 5.5
Een soort buffer effect denk ik.
Grappig spul.
 :degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2009 21:01 u »
Adrie, kun je eens wat links vermelden waar mensen melden dat ze ontevreden zijn met CP (chemipro) oxi?

Tja, ik heb het wel op fora gelezen, maar ik weet niet waar die mensen weer hun wijsheid vandaan halen. Internet, hŤ?! In ieder geval mag Brouwland (en andere verkopers in Nederland of BelgiŽ) niet zeggen of een spulletje desinfecteert of niet (want als ze dat zeggen moeten ze een ontheffing hebben op grond van de bestrijdingsmiddelenwetgeving). Het is allemaal erg vaag, dus.

Ik moet zeggen dat ik, naast met spiritus, ook desinfecteer met oxi. Nooit problemen mee gehad.  :verbergen:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 14-01-2009 21:05 u »
Nadeel is de natriumcarbonaat waas die veelal achterblijft.

Die verdwijnt door te spoelen met een zure oplossing. Wat azijn in water is genoeg.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 15-01-2009 10:03 u »
In ieder geval mag Brouwland (en andere verkopers in Nederland of BelgiŽ) niet zeggen of een spulletje desinfecteert of niet (want als ze dat zeggen moeten ze een ontheffing hebben op grond van de bestrijdingsmiddelenwetgeving).

Maar dat mogen ze bijvoorbeeld ook niet van chemipro caustic zeggen, en dat desinfecteerd ook.
Dat punt is gewoon een wetgevingskwestie, maar heeft verder niet veel te maken met de werking van de stof.

Die verdwijnt door te spoelen met een zure oplossing. Wat azijn in water is genoeg.

Lijkt me dus ook een non-issue?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2009 10:09 u »
Maar dat mogen ze bijvoorbeeld ook niet van chemipro caustic zeggen, en dat desinfecteerd ook.
Dat punt is gewoon een wetgevingskwestie, maar heeft verder niet veel te maken met de werking van de stof.

Klopt. Dat is dus precies de reden dat we niet goed weten of en zo ja, hoe goed oxi desinfecteert.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2009 10:15 u »
Desinfecteert chemipro caustic denk je?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2009 10:23 u »
Naar wat ik begrijp zijn zure middelen beter in desinfecteren dan basische. Mijn gok zou dan ook zijn dat acid beter desinfecteert dan caustic, wat niet wil zeggen dat caustic niet desinfecteert. Het hangt natuurlijk ook samen met de temperatuur en de contacttijd. Hoe dan ook is er nergens goede informatie te vinden over de werking.

Kortom: we weten te weinig en doen maar wat. Daar zijn we goed in als hobbybrouwers.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 15-01-2009 10:28 u »
Maar desinfecteerd chemipro acid dan wel? ;D

Je begrijpt inmiddels wel dat ik je wat zat te plagen?
Als je van Acid/Caustic wel gelooft dat het desinfecteerd, ondanks dat Brouwland het daar ook niet van mag zeggen, waarom geloof je het dan niet van Oxi?

Als MO het zegt geloof ik hem! (en kijk het vanavond nog ff na ;D )

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2009 10:42 u »
Als je van Acid/Caustic wel gelooft dat het desinfecteerd, ondanks dat Brouwland het daar ook niet van mag zeggen, waarom geloof je het dan niet van Oxi?

Ik geloof eigenlijk niks, maar ik wil weten.  Of acid of caustic desinfecteren boeit me niet, want die gebruik ik toch niet.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2009 11:03 u »
De actieve component van percarbonaat in/na oplossing is H2O2.
H2O2 is een desinfectant (meestal in 3% oplossing gebruikt).

Wat Brouwland er over mag zeggen is irrelevant in deze discussie, dat was mijn punt eigenlijk...
(zelfs van iodophor zeggen ze het niet)

Offline Pad

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Zoek de waarheid op de bodem van de fles!
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2009 12:57 u »
Tegenwoordig halen wij ons ontsmettingsproduct rechtstreeks bij een groothandel. Zij leveren dus ook aan particulieren/hobbybrouwers.
Voor een bus Oxonia Active (die is werkzaam in koud water en gebaseerd op perazijnzuur en waterstofperoxide) betalen we daar ongeveer Ä70.
(Oxonia is geschikt om alles te ontsmetten en wordt dus ook verkocht als zijnde een desinfectant, vandaar de relatief hoge prijs. Enkel koper ontsmetten wij nog steeds met chemipro oxi)

De bussen zijn 21 kg (ofwel ongeveer 19 L) Je gebruikt het in een concentratie van 0,5%. Dus kan je hiermee 3800L ontsmettingswater maken. Als je er zorgvuldig mee omspringt kom je dus lang toe.

Of ze ook aan huis leveren weet ik, ik woon dicht genoeg bij om het daar te gaan halen. De firma in kwestie is Verpa. (www.verpa.be en doorklikken naar cataloog => producten en dan het lijstje afgaan)

Hopelijk is iemand hier wat mee...

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2009 13:13 u »
Wat een eventuele bestelling van Star San bij 'hop and grape' betreft:

voor verzendkosten naar BelgiŽ of Nederland rekenen ze £18.50 aan. Dit is een vast bedrag waarmee je tot 30 kg kan laten verschepen.
De prijs van een flesje Star San is er niet zo duur (£6.99). Het volume van het flesje wordt er niet vermeld, ik ga er vanuit dat het om 230 ml gaat (8oz) als ik de prijs vergelijk met de Star San die Morebeer verkoopt.

Nu denk ik dat we voor een bestelling toch minimum met 5 moeten zijn en liefst met tien om die verzendkosten van £18.50 te delen. Bovendien gaan er ook nog bijkomende verzendkosten zijn van de besteller naar de rest van de groep.

(De pond is nu trouwens net iets meer waard dan de euro.)

Heb ik het goed dat er nu 3 a 4 mensen geÔnteresseerd zijn in een gezamenlijke aankoop?

Bart

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 15-01-2009 13:31 u »
Oxi desinfeceert prima. Ik ga de discussie vanavond niet uit de weg. Actieve component is percarbonaat, dit is een snel werkend desinfectant op schone oppervlaktes. Nadeel is de natriumcarbonaat waas die veelal achterblijft. Mag ook op koper.
Bij het vak levensmicrobiologie hebben we een experiment gedaan om verschillende desinfectanten te vergelijken, waaronder 0.3% waterstofperoxide en 50-96% ethanol.

0,3% H2O2 had een killing effect van 2.2 voor Staph. Aureus (Gram+) en 2.3 voor Salmonella (Gram-). Kamertemperatuur, contacttijd 30 minuten.
Een killing effect van 2 betekent dat het aantal bacterien met een factor 100 (102) is verminderd. Dat lijkt veel, maar "goede desinfectant" wordt geacht een killing effect van minstens 5 te hebben.
Ter vergelijking ethanol 50% en 70% hadden beiden een killing effect boven de 5 en 96% rond de 3.5 voor Staph. Aureus en de resultaten voor Salmonella waren vergelijkbaar. 

Als je 1 gram Natriumpercarbonaat per liter water gebruikt heb je ongeveer 0,1% H2O2.
Toegegeven, over het algemeen gebruik je chempro oxi (of vergelijkbaar) niet bij kamertemperatuur en dat kan het effect wel behoorlijk beinvloeden. Maar daar staat tegenover dat de contacttijd meestal geen 30 minuten is.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #47 Gepost op: 15-01-2009 13:40 u »
Leuke info, maar toch lijken die getallen mij lastig te vertalen naar de hobbybrouwen praktijk. We weten allemaal dat helemaal desinfecteren onmogelijk is. De vraag is of we met onze desinfectant onze gistjes genoeg voorsprong geven. Of dat met zo'n concentratie waterstofperoxide te doen is lijkt me eigenlijk alleen proefondervindelijk te testen. Misschien is een factor 2 wel zat voor hobbybrouwen.

:degroeten: JW.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 15-01-2009 13:42 u »
102 schiet inderdaad niet heel veel op.
Meeste wat ik lees over H2O2 is om en nabij 3%?

Het oplossen lijkt me lineair te verlopen, dus dan heb je voor 3% 30 g/l nodig?
Er lost maximaal 150 g/l op dus dat wil wel.

Ook zal het veel helpen een warm (60 ļC) water te gebruiken!

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 15-01-2009 13:47 u »
Ik wil de cijfers niet tegenspreken, maar het punt lijkt me hier eerder dat Star San enorm gemakkelijk in gebruik is:

- in tegenstelling tot oxipro moet je het te desinfecteren voorwerp niet onderdompelen, je sproeit de star san direct op het voorwerp.
- slechts een korte contacttijd nodig
- het is niet schadelijk voor de gezondheid
- het kan ook op koper en rvs gebruikt worden
- het wordt met succes gebruikt in de U S of A