Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kraantje gietvat lekte, met plastic zak om hand aangedraaid...  (gelezen 1117 keer)

Offline Lord McAle

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Van ale drink je nooit te veel!
Hoi,

Net heel de middag staan brouwen, gekoeld en in vat geheveld, draai ik een beetje aan het kraantje, begint het wort er langs af te stromen...
Dus ik in de paniek met een plastic boterham zak (vers van de rol) om mijn hand aan de binnenkant kraantje goed aangedraaid. Probleem opgelost ;-)

Ik vraag me alleen af hoe groot het infectie gevaar nu is... Ik heb wel eens ergere dingen gedaan in mijn ogen (15 keer aan moeten zuigen voor koelen bijvoorbeeld), dus ik maak me geen grote zorgen. Wat denken jullie?

Groeten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline braaf

• Senior lid
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
Re: kraantje gietvat lekte, met plastic zak om hand aangedraaid....
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2016 20:20 u »
Hoi,

Net heel de middag staan brouwen, gekoeld en in vat geheveld, draai ik een beetje aan het kraantje, begint het wort er langs af te stromen...
Dus ik in de paniek met een plastic boterham zak (vers van de rol) om mijn hand aan de binnenkant kraantje goed aangedraaid. Probleem opgelost ;-)

Ik vraag me alleen af hoe groot het infectie gevaar nu is... Ik heb wel eens ergere dingen gedaan in mijn ogen (15 keer aan moeten zuigen voor koelen bijvoorbeeld), dus ik maak me geen grote zorgen. Wat denken jullie?

Groeten!
Ik denk ook dat het wel zal meevallen, tenzij het wort in contact is geweest met een hand dat vol kleine beestjes zit. Denk aan vaatdoek uitwringen en daarna niet ontsmet,  dat soort dingen. Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #2 Gepost op: 30-12-2016 22:19 u »
Je hebt het niet in de hand, hoe het uitpakt dat ga je vanzelf ruiken en of proeven. Ik hoop dat het goed gaat.
Ik heb (gisteren) bij toeval het zelfde gehad overigens, die schroefdraad van het kraantje versprong ook nog eens! Ik moet deze dus vervangen na dit brouwsel.

Mijn methode was denk ik nog slechter :-\ (infectiegevoeligheidswijze), hand ontsmetten, nieuwe keukenhandschoen ontsmetten en voorzichtig aandraaien terwijl het wort in mijn koelkast loopt
ik heb maar een halve liter tot een liter verspeeld gelukkig. door mijn geklooi heb ik de handschoen ook nog een beetje vol laten lopen, maar dat wort heb ik uiteraard weg gegooid.

Gelukkig was de lekkage maar klein. :-[

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2016 23:50 u »
Ach, zolang je niet het wort dat eruit loopt teruggooit kan er weinig fout gaan bij een lek denk ik dan.

Tags: