Aansturing graanmolen

Gestart door PeterEngeltje, 10-03-2017 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEngeltje

Ik heb een Bulldog graanmolen die ik met een boormachine aanstuur.
Gaat op zich prima, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een aansturing met een elektromotor waarbij ik de rotatiesnelheid van de walsen tot een constante snelheid kan regelen.

Ik heb enkele weken geleden een statief voor mijn boormachine in elkaar geknutseld waarbij ik met een stelschroef op de schakelaar probeerde de snelheid te regelen.
Helaas werkt dat niet goed. Door de weerstand van het graan vliegt de snelheid alle kanten op.

Heeft iemand een tip voor een goede elektromotor met een constante regelbare snelheid?

muldereric

Gebruik je de machine in slakkenstand of hazenstand (1 of 2)?
Met enkel een motor gaat dit niet snel lukken, tenzij deze flink overdimensioneerd is. Een verhoging in het koppel (kracht) wat nodig is laat het toerental zakken. Een oplossing is om de motor met een hoger toerental te draaien waarmee je meer momentum hebt. Het toepassen van een reductor (vertraging) is dan wel noodzakelijk.

Martijn0172

Wat is de meerwaarde om de walsen op een constante snelheid laat draaien t.o. een variabele snelheid? (Bedoeld om te leren, niet als kritiek of zo)

beermenke

Ik heb bij de kringloop een oude handboor gehaald met een tandwieloverbrenging in kast. Gebruik hem omgekeerd waar vroeger de boor in moest komt nu mijn elektrische boormachine op volle toeten op stand 1. Waar ik vroeger met de hand draaide komt de aansluiting naar de molen. Ik reduceer dus ca 6 x zo draait mijn walsenmolen constant 150 rpm en de boormachine draait volle toeren en wordt niet warm. Ik schroot ruim 40 kg per uur. Werkt perfect voor een paar cent een overbrenging.

PeterEngeltje

Citaat van: Martijn0172 op 10-03-2017  18:21 uWat is de meerwaarde om de walsen op een constante snelheid laat draaien t.o. een variabele snelheid? (bedoelt om te leren, niet als kritiek oid)

Ik bedoelde een variabele snelheid die eenmaal ingesteld constant blijft, of nagenoeg constant.

Nu stel ik de snelheid in, en als ik dan mout in de molen doe wordt de molen afgeremd.
Stel ik vervolgens de snelheid bij dan schiet hij weer snel door naar te snel of te langzaam.

Citaat van: beermenke op 10-03-2017  18:24 uIk heb bij de kringloop een oude handboor gehaald met een tandwieloverbrenging in kast. Gebruik hem omgekeerd waar vroeger t boor in moest komt nu mijn elektrische boormachine op volle toeten op stand 1. Waar ik vroeger met de hand draaide komt de aansluiting naar de molen. Ik reduceer dus ca 6 x zo draait mijn walsenmolen constant 150 rpm en de boormachine draait volle toeren en wordt niet warm. Ik schroot ruim 40 kg per uur. Werkt perfect voor een paar cent een overbrenging.

Dit is misschien een oplossing, ik ga kijken of ik geschikte tandwielen kan vinden.

freelive

24 V motor draait 150 rpm




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.