Aflezen hydrometer

Gestart door Mathijsz, 07-03-2017 22:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathijsz

Ik heb eindelijk mijn hydrometer binnen. Nu kom ik er achter dat het aflezen ervan toch nog wel wat lastiger is dan verwacht.



Wie helpt mij met aflezen, ik gok zelf 1060.
Tips zijn uiteraard welkom! :biersmile:

hansHalberstadt


Martijn0172

1006 inderdaad maar ik zie koolzuur bubbels. Dit zou wellicht ook de meter omhoog kunnen duwen heb ik eens begrepen? Even goed schudden en laten staan zodat het koolzuur oplost?

Mathijsz

Correctie, 1006 is wat ik ook bedoelde, oeps! Het komt dus min of meer toch een beetje op gokken neer in mijn optiek.. Dat zal toch niet echt nauwkeurig zijn in de meeste gevallen, wat toch wel van belang is. Zijn jullie wel langere tijd met een hydrometer blijven werken of al snel op een refractometer overgegaan?

Mathijsz

Citaat van: Martijn0172 op 07-03-2017  22:56 u1006 inderdaad maar ik zie koolzuur bubbels. Dit zou wellicht ook de meter omhoog kunnen duwen heb ik eens begrepen? Even goed schudden en laten staan zodat het koolzuur oplost?
Het maakt op zich nu niet heel veel uit wat ik meet aan waarde aangezien ik de hydrometer nog niet in huis had met het koken. Ik was even nieuwsgierig naar de hydrometer.

marc0871

Nou. Ja. Niet belangrijk...
Je hebt nu in ieder geval een meting, waarmee je volgende metingen kan vergelijken.
Toch wel belangrijk om te weten of je bier uitgegist is, voordat je aan bottelen gaat denken ;)

Mathijsz

Citaat van: marc0871 op 07-03-2017  23:48 uNou. Ja. Niet belangrijk...
Je hebt nu in ieder geval een meting, waarmee je volgende metingen kan vergelijken.
Toch wel belangrijk om te weten of je bier uitgegist is, voordat je aan bottelen gaat denken ;)
Dat was voor mij ook mede de reden om nu een meting te doen en over 2-3 dagen aangezien het waterslot nauwelijks nog activiteit vertoond. Wel een beetje jammer dat ik geen alcoholpercentage kan berekenen, maar dat gaat bij mijn aankomende brouwsel wel lukken. ;)

Jacques

Citaat van: Mathijsz op 07-03-2017  23:06 uCorrectie, 1006 is wat ik ook bedoelde, oeps! Het komt dus min of meer toch een beetje op gokken neer in mijn optiek.. Dat zal toch niet echt nauwkeurig zijn in de meeste gevallen, wat toch wel van belang is. Zijn jullie wel langere tijd met een hydrometer blijven werken of al snel op een refractometer overgegaan?

Tenzij je een digitale refractometer hebt is het ook refractometer een beetje gokken naar de exacte waarde.
Het voordeel van een refractometer is dat je weinig vloeistof nodig hebt. Het nadeel is dat je je software nodig hebt voor het berekenen van de SG waarde en het alcoholgehalte.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 09-03-2017  21:00 uTenzij je een digitale refractometer hebt is het ook refractometer een beetje gokken naar de exacte waarde.
Het voordeel van een refractometer is dat je weinig vloeistof nodig hebt. Het nadeel is dat je je software nodig hebt voor het berekenen van de SG waarde en het alcoholgehalte.

De meeste mensen zetten de SG metingen van een hydrometer om in alcoholpercentage door berekeningen te doen op een servetje  >:D.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 09-03-2017  21:25 uDe meeste mensen zetten de SG metingen van een hydrometer om in alcoholpercentage door berekeningen te doen op een servetje  >:D.

Met een simpele calculator van bijvoorbeeld je telefoon kom je een heel eind.
Dat zal je niet lukken met de uitkomsten van je refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 09-03-2017  21:25 uDe meeste mensen zetten de SG metingen van een hydrometer om in alcoholpercentage door berekeningen te doen op een servetje  >:D.
Maar kan net zo simpel met de refractometer.
Alcoholvol%=(beginbrix-eindbrix)*0.85=(begin SG-eind SG)*0,13


Tjardo

Iedereen hierboven roept 1006 maar ik lees toch echt 1008, je dient een holle meniscus aan de onderkant af te lezen heb ik geleerd

Mathijsz

Citaat van: Tjardo op 09-03-2017  22:50 uIedereen hierboven roept 1006 maar ik lees toch echt 1008, je dient een holle meniscus aan de onderkant af te lezen heb ik geleerd
Het blijft al met al toch een gok, maakt 2 ernaast een groot verschil?

hansHalberstadt

Citaat van: Tjardo op 09-03-2017  22:50 uIedereen hierboven roept 1006 maar ik lees toch echt 1008, je dient een holle meniscus aan de onderkant af te lezen heb ik geleerd
Is lastig te zien omdat de foto van boven is genomen, maar is inderdaad onderkant meniscus.

Haagse Wouter

Wat ik bedoel is dat het weinig uitmaakt hoe gecompliceerd de achterliggende berekeningen zijn wanneer je het toch invult in een programma. Voor mij maakt dat dus helemaal niets uit.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 09-03-2017  23:08 uWat ik bedoel is dat het weinig uitmaakt hoe gecompliceerd de achterliggende berekeningen zijn wanneer je het toch invult in een programma. Voor mij maakt dat dus helemaal niets uit.
Het voordeel van complexere berekeningen in een programma is dat het nauwkeuriger is, maar de handberekeningen zijn voor de meeste gevallen ook nauwkeurig genoeg. Je kunt het verschil tussen 7% alcohol en 7.5% alcohol toch niet proeven en er is ook nog variatie waardoor de nauwkeurige berekeningen nauwkeuriger lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

seed7

In de handleiding van je hydrometer hoort te staan hoe je moet aflezen, onderkant of bovenkant meniscus. Daar is geen standaard voor, beide systemen komen voor,

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 10-03-2017  00:19 uIn de handleiding van je hydrometer hoort te staan hoe je moet aflezen, onderkant of bovenkant meniscus. Daar is geen standaard voor, beide systemen komen voor,

Ingo
Dan moet je kijken wat hij in water van 20 ÂșC doet. Dan weet je of je onder of bovenkant moet nemen. (Maar kan natuurlijk ook tgv afwijkingen net een SG puntje ernaast zitten)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.