Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 04-03-2019  21:55 uIk zal het eens kopen om te vergelijken met met mijn gangbare reinigingsproducten.
 Baat het niet, dan schaadt het niet.
Kijk dat gaat de goede kant op. Doen in plaats van er alleen maar veel over discussieren met welles nietes. Dat levert tenminste resultaat. Ik heb gisteren een potje subliem gekocht. Helaas geen smerige flesjes of andere attributen op dit moment om te testen. ga vanavond eens kijken wat er gebeurt als ik het in de koeler stop en het hevelfilter. 

Martijn0172

Citaat van: Jacques op 03-03-2019  21:40 uHet moet niet zomaar vies zijn. Het moet gaan om hardnekkig vuil dat zich niet zo makkelijk laat verwijderen met een ander reinigingsmiddel.

Ik was vandaag bij de Action en zo'n pot mee genomen. Als ik als test nu eens twee theelepels pak en hier eenzelfde hoeveelheid suiker/melk substantie in doe. Dit laten aankoeken boven een kaarslicht (zelfde hoogte zelfde duur) en dit in een kop zet met een Subliem opgelost en in een kop zet met Enzybrew opgelost. Zelfde temperatuur en zelfde hoeveelheid vloeistof/substantie en een zelfde tijd laten weken. Dan moet er toch wel een vergelijking gemaakt kunnen worden?

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 06-03-2019  12:50 uIk was vandaag bij de Action en zo'n pot mee genomen. Als ik als test nu eens twee theelepels pak en hier eenzelfde hoeveelheid suiker/melk substantie in doe. Dit laten aankoeken boven een kaarslicht (zelfde hoogte zelfde duur) en dit in een kop zet met een Subliem opgelost en in een kop zet met Enzybrew opgelost. Zelfde temperatuur en zelfde hoeveelheid vloeistof/substantie en een zelfde tijd laten weken. Dan moet er toch wel een vergelijking gemaakt kunnen worden?

Ik zou in plaats van suiker moutextract nemen. Twee weken laten staan, dan laten aankoeken door beide monsters te verwarmen in pan met heet water. Daarin laten staan tot alles is afgekoeld. Nog een weekje laten en dan de test doen. Dan heb je echt vieze flessen...

marnox

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  11:52 uTijdens de Dutch Craft Beer Conference die op 22 januari van dit jaar in Den Haag werd gehouden werd gezegd dat de brouwerijen die Enzybrew 10 gebruiken aanzienlijk minder last hebben van allerlei besmettingen. Dit werd door de aanwezige craftbrouwers niet weersproken, sterker nog er werd instemmend geknikt. Kennelijk is er een verschil tussen schoonmaken en schoonmaken...

Ik kan het toch niet laten even te reageren. Een discussie zoals deze over schoonmaakproducten en hun werkzaamheid moet gevoerd worden op een wetenschappelijke manier. Dus bijvoorbeeld zoals Martijn voorstelt: twee vergelijkbare situatie creeëren met alle parameters (dezelfde vieze aanslag, dezelfde voorwerpen, dezelfde temoperatuur en inwerktijd etc) zoveel mogelijk gelijk getrokken, BEHALVE de parameter van het gebruikte schoonmaakmiddel. Op die manier kan een zuivere discussie volgen over de werkzaamheid van de schoonmaakmiddelen, eventueel extra aangevuld met wetenschappelijke onderbouwing over de ingrediënten zoals Haico lijkt te proberen. Bovendien kan zo'n soort experiment gerepliceerd worden door een ander als "controle".

Een discussie voeren met een argument zoals hier boven ("een ander persoon zei op een congres dit of dat over middel A" ) is volgens mij een zwaktebod. Zo'n argument is niet te valideren en is zuiver gestoeld op ervaring van één of enkele brouwers.

haicoterbeek

Citaat van: marnox op 11-03-2019  21:33 uIk kan het toch niet laten even te reageren. Een discussie zoals deze over schoonmaakproducten en hun werkzaamheid moet gevoerd worden op een wetenschappelijke manier. Dus bijvoorbeeld zoals Martijn voorstelt: twee vergelijkbare situatie creeëren met alle parameters (dezelfde vieze aanslag, dezelfde voorwerpen, dezelfde temoperatuur en inwerktijd etc) zoveel mogelijk gelijk getrokken, BEHALVE de parameter van het gebruikte schoonmaakmiddel. Op die manier kan een zuivere discussie volgen over de werkzaamheid van de schoonmaakmiddelen, eventueel extra aangevuld met wetenschappelijke onderbouwing over de ingrediënten zoals Haico lijkt te proberen. Bovendien kan zo'n soort experiment gerepliceerd worden door een ander als "controle".

Een discussie voeren met een argument zoals hier boven ("een ander persoon zei op een congres dit of dat over middel A" ) is volgens mij een zwaktebod. Zo'n argument is niet te valideren en is zuiver gestoeld op ervaring van één of enkele brouwers.
Thanxxxx!

Jacques

Citaat van: marnox op 11-03-2019  21:33 uIk kan het toch niet laten even te reageren. Een discussie zoals deze over schoonmaakproducten en hun werkzaamheid moet gevoerd worden op een wetenschappelijke manier. Dus bijvoorbeeld zoals Martijn voorstelt: twee vergelijkbare situatie creeëren met alle parameters (dezelfde vieze aanslag, dezelfde voorwerpen, dezelfde temoperatuur en inwerktijd etc) zoveel mogelijk gelijk getrokken, BEHALVE de parameter van het gebruikte schoonmaakmiddel. Op die manier kan een zuivere discussie volgen over de werkzaamheid van de schoonmaakmiddelen, eventueel extra aangevuld met wetenschappelijke onderbouwing over de ingrediënten zoals Haico lijkt te proberen. Bovendien kan zo'n soort experiment gerepliceerd worden door een ander als "controle".

Een discussie voeren met een argument zoals hier boven ("een ander persoon zei op een congres dit of dat over middel A" ) is volgens mij een zwaktebod. Zo'n argument is niet te valideren en is zuiver gestoeld op ervaring van één of enkele brouwers.

Als er heel veel gebruikers ervaren hebben dat het middel beter werkt dan andere middelen staat de uitkomst redelijk vast.

Afgelopen vrijdag was er weer een clubavond bij De Roerstok. 2 maanden geleden hebben de leden van deze vereniging een monster ontvangen om het middel uit te proberen. Door mij is gevraagd naar de ervaringen. Diverse leden gaven aan dat het middel verontreinigen verwijderd heeft dat met andere middelen niet verwijderd waren dan wel dat de gereinigde brouwapparatuur er uit zag als nieuw.
Anders gezegd degenen die het middel gebruiken raken overtuigd van de goede werking dankzij opgedane ervaringen.

Een wetenschappelijk benadering is goed. Ik zal kijken of het mij lukt om dit goed op te zetten. Het kan haast niet anders dan dat een dergelijke test het zelfde beeld zal laten zien dan de ervaringen die door gebruikers van het middel hebben opgedaan.

dirk

Citaat van: Jacques op 12-03-2019  21:31 uAls er heel veel gebruikers ervaren hebben dat het middel beter werkt dan andere middelen staat de uitkomst redelijk vast.

Afgelopen vrijdag was er weer een clubavond bij De Roerstok. 2 maanden geleden hebben de leden van deze vereniging een monster ontvangen om het middel uit te proberen. Door mij is gevraagd naar de ervaringen. Diverse leden gaven aan dat het middel verontreinigen verwijderd heeft dat met andere middelen niet verwijderd waren dan wel dat de gereinigde brouwapparatuur er uit zag als nieuw.
Anders gezegd degenen die het middel gebruiken raken overtuigd van de goede werking dankzij opgedane ervaringen.

Een wetenschappelijk benadering is goed. Ik zal kijken of het mij lukt om dit goed op te zetten. Het kan haast niet anders dan dat een dergelijke test het zelfde beeld zal laten zien dan de ervaringen die door gebruikers van het middel hebben opgedaan.

Thanxxxx!

Trouwens voor mij hoef je het niet te doen. Het werkt voor mij bij de probleemgevallen waar NaOH en vaatwaspoeder niet volstaan, maar dat kan natuurlijk ook een placebo-effect zijn.

Wallie

Ik heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.
Ik heb heet kraanwater gebruikt.

De dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

Is napoetsen ook altijd noodzakelijk? Of is 30 minuten inwerken voldoende?

dirk

Citaat van: Wallie op 13-03-2019  16:12 uIk heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.
Ik heb heet kraanwater gebruikt.

De dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

Is napoetsen ook altijd noodzakelijk? Of is 30 minuten inwerken voldoende?

Nee 10 gr./liter, nogal wiedes dat je het dan niet schoon kreeg.

springerke

Er zit een maatschepje bij met een verdeling in ml
Per liter moet er 10 ml bij

Oscar

Citaat van: Wallie op 13-03-2019  16:12 uDe dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

1 ml op 1000 ml... 1 promile... ;)

haicoterbeek

Citaat van: Wallie op 13-03-2019  16:12 uIk heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.
Ik heb heet kraanwater gebruikt.

De dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

Is napoetsen ook altijd noodzakelijk? Of is 30 minuten inwerken voldoende?

1% is 10 gram per liter!

EBC

Heel eigenlijk is een 1 % oplossing een oplossing waarin 99 % water is en 1 % Enzybrew.

Dus op 990 ml liter water voeg je 10 ml Enzybrew toe.

Jacques

Citaat van: Wallie op 13-03-2019  16:12 uIk heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.
Ik heb heet kraanwater gebruikt.

De dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

Is napoetsen ook altijd noodzakelijk? Of is 30 minuten inwerken voldoende?

Als er aardig wat aanslag op zit moet je een dosering gebruiken van 1 tot 2%... 
Laat het ook langer inwerken: 45 tot 120 minuten.

De dosering is afhankelijk van de mate van verontreiniging. Voor materialen die redelijk schoon zijn volstaat een concentratie van 0,5% en een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging.

CeesM

Citaat van: Jacques op 13-03-2019  22:18 uAls er aardig wat aanslag op zit moet je een dosering gebruiken van 1 tot 2%... 
Laat het ook langer inwerken: 45 tot 120 minuten.

De dosering is afhankelijk van de mate van verontreiniging. Voor materialen die redelijk schoon zijn volstaat een concentratie van 0,5% en een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging.
Gebruik ik andere mouten en gisten? Ik heb mijn ketel/cct in 10 minuten schoon met een gewoon vaatwasmiddel. ???

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 13-03-2019  19:27 uHeel eigenlijk is een 1 % oplossing een oplossing waarin 99 % water is en 1 % Enzybrew.

Dus op 990 ml liter water voeg je 10 ml Enzybrew toe.
Als het volume procenten betreft wel.

In het geval van gewichtsprocenten is 10 gram per liter een 1% oplossing. Concentraties zijn in gewichtsprocenten.
Kan zijn in gram/liter, mol/liter of ppm

chthon

Wat er nog tekort is bij je laatste opmerking: per liter oplossing (niet per liter oplosmiddel).

EBC

Citaat van: haicoterbeek op 14-03-2019  00:27 uAls het volume procenten betreft wel.

In het geval van gewichtsprocenten is 10 gram per liter een 1% oplossing. Concentraties zijn in gewichtsprocenten.
Kan zijn in gram/liter, mol/liter of ppm

Ja, je hebt gelijk. In een liter oplossing zit dan 10 gram Enzybrew.

Jacques

Citaat van: CeesM op 13-03-2019  23:39 uGebruik ik andere mouten en gisten? Ik heb mijn ketel/cct in 10 minuten schoon met een gewoon vaatwasmiddel. ???

Zoals ik schreef is de benodigde contacttijd afhankelijk van de mate van verontreiniging. Vandaar dat ik het hebt over "een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging." Eigenlijk had moeten schrijven lichte tot zeer lichte verontreiniging.

Enzybrew 10 is een middel dat bij uitstek bruikbaar is bij verontreinigingen die bestaan uit een organisch component. De enzymen die er in zitten zijn in staat de laag dat zit om ingekapseld verontreiniging af te breken. Het beste resultaat krijg je als je het gebruikt in combinatie met andere reinigingsmiddelen. Dat wil zeggen dat je eerst Enzybrew 10 gebruikt om de biofilm af te breken, daarna spoelt met water en vervolgens een ander reinigingsmiddel gebruikt dat effectief is op anorganische verontreinigingen (bij voorkeur een zuurreiniger).

Vlak voor gebruik desinfecteer je voor de zekerheid.


EBC

Citaat van: Jacques op 14-03-2019  22:02 uZoals ik schreef is de benodigde contacttijd afhankelijk van de mate van verontreiniging. Vandaar dat ik het hebt over "een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging." Eigenlijk had moeten schrijven lichte tot zeer lichte verontreiniging.

Enzybrew 10 is een middel dat bij uitstek bruikbaar is bij verontreinigingen die bestaan uit een organisch component. De enzymen die er in zitten zijn in staat de laag dat zit om ingekapseld verontreiniging af te breken. Het beste resultaat krijg je als je het gebruikt in combinatie met andere reinigingsmiddelen. Dat wil zeggen dat je eerst Enzybrew 10 gebruikt om de biofilm af te breken, daarna spoelt met water en vervolgens een ander reinigingsmiddel gebruikt dat effectief is op anorganische verontreinigingen (bij voorkeur een zuurreiniger).
Vlak voor gebruik desinfecteer je voor de zekerheid.


Er zijn zovele reinigingsmiddelen op de markt die prima functioneren.

Contacttijd, concentratie en temperatuur zijn de parameters van elk reinigingproduct. Enzybrew is hierin niet anders.

Ik dacht dat biofilm pas ontstond na langdurige blootstelling. In biertapleidingen bijvoorbeeld.

Ik reinig mijn brouwinstallatie na elk brouwsel en heb daarom geen last van biofilm, binnen 8 uur ontstaat die simpelweg niet.

Ook in mijn gistingstanks lijk ik er geen last van te hebben.

Laten we ons vooral richten op standaard procedures. Biofilm is weer zo'n heerlijk woord waarvan we eerst een definitie moeten opstellen. Ik kan die film toch niet terugkijken in mijn brouwerij.

Enzybrew is NIET het antwoord op de biofilm waar we kennelijk ineens zo bang voor zijn. Vroeger was dat overigens de vogel BisBisBis.

Er zijn zovele middelen op de markt die prima functioneren. Enzybrew is plotseling geen wondermiddel. Echt niet. Tenzij je nooit een ander professioneel product gebruikt hebt, dan lijkt het wellicht heel goed. Met de Ecolab producten die ik gebruik, kan ik me niet voorstellen dat er nog beter bestaat. Schoon is gewoon schoon. Punt.

Maak van je biofilm geen horrorfilm.

Jacques

Heb je al de test uitgevoerd met een UV-lamp en riboflavine?

https://www.vdma.org/documents/256988/20218776/VDMA-Information_Sheet_Riboflavintest_Dec_2007_1504511728158.pdf/de762e6b-db9c-4729-bf30-7fe72a0b9bad

Het klopt natuurlijk dat er meerdere goede reinigingsproducten zijn voor de professionele brouwer. Deze zijn echter niet beschikbaar voor een eenvoudige hobbybrouwer...


Overigens maak ik ook altijd mijn brouwapparatuur schoon kort na gebruik. Sinds ik regelmatig Enzybrew 10 gebruik ziet alles er uit als nieuw. Bij gebruik van andere reinigingsmiddelen die beschikbaar zijn voor hobbybrouwers had ik dat niet. In de vele jaren dat ik brouw heb ik vele middelen gebruikt.

Overigens heb ik geen aandelen in Realco, wel ben ik een tevreden gebruiker van hun product Enzybrew 10.

haicoterbeek

Citaat van: EBC op 14-03-2019  23:05 uEr zijn zovele reinigingsmiddelen op de markt die prima functioneren.

Contacttijd, concentratie en temperatuur zijn de parameters van elk reinigingproduct. Enzybrew is hierin niet anders.

Ik dacht dat biofilm pas ontstond na langdurige blootstelling. In biertapleidingen bijvoorbeeld.

Ik reinig mijn brouwinstallatie na elk brouwsel en heb daarom geen last van biofilm, binnen 8 uur ontstaat die simpelweg niet.

Ook in mijn gistingstanks lijk ik er geen last van te hebben.

Laten we ons vooral richten op standaard procedures. Biofilm is weer zo'n heerlijk woord waarvan we eerst een definitie moeten opstellen. Ik kan die film toch niet terugkijken in mijn brouwerij.

Enzybrew is NIET het antwoord op de biofilm waar we kennelijk ineens zo bang voor zijn. Vroeger was dat overigens de vogel BisBisBis.

Er zijn zovele middelen op de markt die prima functioneren. Enzybrew is plotseling geen wondermiddel. Echt niet. Tenzij je nooit een ander professioneel product gebruikt hebt, dan lijkt het wellicht heel goed. Met de Ecolab producten die ik gebruik, kan ik me niet voorstellen dat er nog beter bestaat. Schoon is gewoon schoon. Punt.

Maak van je biofilm geen horrorfilm.
Enzybrew is wel een wondermiddel. Terwijl men in de jaren 80 van de vorige eeuw al enzymen ging gebruiken in allerlei schoonmaakmiddelen, vaatwasmiddelen en waspoeders breekt het 40 jaar later door in de hobbybrouwscene! Het is in ieder geval wonderlijk dat het plotseling als tovermiddel wordt gezien terwijl het al 40 jaar in de winkel ligt. Gewoon onder handbereik. Mijn oma, mijn moeder en tegenwoordig mijn dochter wassen er de luiers mee.

Voor de liefhebbers hierbij een linkje over de geschiedenis.
Chemische feitelijkheden:
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-152-enzymen-in-wasmiddelen.pdf

Maar laten we eerlijk zijn. Je gistvat reinigen met Biotex klinkt lang niet zo lekker als reinigen met Enzybrew!

Dit terwijl Biotex, de naam zegt het al, een van de eerste wasmiddelen was met biologische toevoegingen (enzymen)

Maar nu alle gekheid op een stokje. En voor de laatste maal en dan kap ik er mee.
Enzybrew is een prima middel. Percarbonaat met enzymen. Net als vele andere schoonmaak, vaatwas en wasmiddelen.
Alleen veel, veel en veel te duur! Ongeveer 5 keer zo duur als dezelfde chemicaliën en enzymen met een andere naam.

Dus doe jezelf een groot plezier. Koop een zak soda, een zak vaatwastabletten, een doos Biotex, voor mijn part een oxi product. Stel de grens op 2 euro de kilo en koop voor de rest fijne mout en hop!

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 14-03-2019  23:49 uHeb je al de test uitgevoerd met een UV-lamp en riboflavine?

https://www.vdma.org/documents/256988/20218776/VDMA-Information_Sheet_Riboflavintest_Dec_2007_1504511728158.pdf/de762e6b-db9c-4729-bf30-7fe72a0b9bad

Het klopt natuurlijk dat er meerdere goede reinigingsproducten zijn voor de professionele brouwer. Deze zijn echter niet beschikbaar voor een eenvoudige hobbybrouwer...


Overigens maak ik ook altijd mijn brouwapparatuur schoon kort na gebruik. Sinds ik regelmatig Enzybrew 10 gebruik ziet alles er uit als nieuw. Bij gebruik van andere reinigingsmiddelen die beschikbaar zijn voor hobbybrouwers had ik dat niet. In de vele jaren dat ik brouw heb ik vele middelen gebruikt.

Overigens heb ik geen aandelen in Realco, wel ben ik een tevreden gebruiker van hun product Enzybrew 10.
Ja hoor! Ik heb de test gedaan!
Hier onder het filmpje van mijn experiment. Enzybrew 10 laat simpelweg alle andere middelen achter zich.

Wat een ongelofelijk resultaat!

Ik ben om. Had ik maar eerder van enzymen gehoord!

Wat zeg je? Werden enzymen al in 1913 toegepast in het wasmiddel Burnus?
https://www.burnus.de/advice/wash.html

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 15-03-2019  00:24 uEnzybrew is een prima middel. Percarbonaat met enzymen. Net als vele andere schoonmaak, vaatwas en wasmiddelen.
Alleen veel, veel en veel te duur! Ongeveer 5 keer zo duur als dezelfde chemicaliën en enzymen met een andere naam.

Dus doe jezelf een groot plezier. Koop een zak soda, een zak vaatwastabletten, een doos Biotex, voor mijn part een oxi product. Stel de grens op 2 euro de kilo en koop voor de rest fijne mout en hop!

Jouw punt is al meer dan eens door jou verwoord.
Je vindt de prijs te hoog. Je mag die mening zijn toegedaan, dat is je goed recht.
Maar er zijn ook anderen die daadwerkelijk Enzybrew 10 hebben gebruikt, tevreden zijn met resultaten én bereid zijn de gevraagde prijs te betalen.

Jij hoeft het middel niet te gebruiken, anderen ook niet. Iedereen maakt zijn eigen keuze.

Overigens komt Enzybrew 10 uit de professionele wereld. Het is niet speciaal ontwikkeld voor ons hobbybrouwers. Zouden de professionele brouwers niet kostenbewust zijn? Ik denk het wel...

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 15-03-2019  00:24 uMaar nu alle gekheid op een stokje. En voor de laatste maal en dan kap ik er mee.
Enzybrew is een prima middel. Percarbonaat met enzymen. Net als vele andere schoonmaak, vaatwas en wasmiddelen.
Alleen veel, veel en veel te duur!

Dat weten we nu inmiddels wel, en fijn dat je zegt dat je er mee kapt, ik houd je aan die belofte.  ;D



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.