Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

haicoterbeek

Citaat van: haicoterbeek op 15-01-2019  06:43 uDe kracht van dit product zijn de werkzame stoffen: > 30% sodiumcarbonate (natriumcarbonaat) en > 30% sodiumcarbonate peroxide (percarbonaat)
Samen met een 1% enzym (cellulase) en een 1% oppervlakte actieve stof (fatty alcohol ethoxylate)

Vanish Oxi Action heeft dezelfde samenstelling.



Zelfde product-net zo duur. Alleen met een andere marketing formule.

Het is trouwens niet pH neutraal. In het msds staat dat het bij een concentratie van 1% een pH heeft tussen 10 en 11%
Dat kan ook niet anders als je ziet hoeveel carbonaat ionen je in oplossing brengt.

Fatty alcohol ethoxylate is trouwens giftig en een oppervlakte actieve stof die schuimvorming tegen gaat. Goed spoelen dus.
Mooi om te zien dat als je de samenstelling van enzybrew vergelijkt met een ander huishoudmiddel er mensen zijn dat zien als aanbeveling om je brouwspullen mee te reinigen.

Ik heb de vergelijking gemaakt om aan te tonen dat enzybrew geen rocket science is.

Het is in de basis natrium carbonaat met wat kristallijn peroxide dat al jaren in allerhande producten wordt gebruikt.

Sinds kort raken ook een aantal brouwers betoverd!

Knobby

Je doet elke keer net of het enzym er niet inzit. Dit is juist het ingredient wat het verschil maakt. Ja de basis is net oxi. Maar het enzym is wat er voor zorgt dat alle organische aanslag vanzelf loskomt van de apparatuur, zonder boenen.

Begin me inmiddels goed te ergeren aan je kruistocht Haico.

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 16-01-2019  18:23 uBegin me inmiddels goed te ergeren aan je kruistocht Haico.
Ik heb inmiddels geleerd om mezelf af te vragen waarom ik me irriteer aan andere mensen. En heel vaak zegt dat meer over mij als over een ander. Zo kom je nog eens tot andere inzichten.

Verder houd ik me in mijn post bij de feiten en houd emoties daar buiten.

Volgens jou is het enzym cellulase het geheim van Enzybrew.
Wat voegt dit toe aan de werking van natrium carbonaat en natrium percarbonaat?
Natriumpercarbonaat is te verkrijgen voor 1/3 van de prijs van percarbonaat met de naam Easybrew.

Scorpionrose

Citaat van: haicoterbeek op 16-01-2019  19:33 uVolgens jou is het enzym cellulase het geheim van Enzybrew.
Wat voegt dit toe aan de werking van natrium carbonaat en natrium percarbonaat?
Natrium percarbonaat is te verkrijgen voor 1/3 van de prijs van percarbonaat met de naam Easybrew.

Cellulase is een enzym dat cellulose afbreekt.

Cellulose is bijna niet oplosbaar in klassieke oplosmiddelen.

Oftewel het geeft net dat beetje extra reiniging aan je installatie


haicoterbeek

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  19:45 uCellulase is een enzym dat cellulose afbreekt.

Cellulose is bijna niet oplosbaar in klassieke oplosmiddelen.

Oftewel het geeft net dat beetje extra reiniging aan je installatie
Dat is dan het verschil met chemipro oxi! Chemipro oxi is ook percarbonaat maar dan zonder cellulase. Kost echter slechts de helft van Eenzybrew.


Scorpionrose

Citaat van: haicoterbeek op 16-01-2019  19:51 uDat is dan het verschil met chemipro oxi! Chemipro oxi is ook percarbonaat maar dan zonder cellulase. Kost echter slechts de helft van Enzybrew.

Maar ik begrijp verder je bedoeling niet.
Vele brouwers gebruiken dit en zijn er content mee.
Jij vind het te duur dus dan gebruik je het niet.
Waarom zo doorzagen over de prijs.

Er zijn een hoop mensen die een mercedes/bmw/tesla rijden, terwijl je met een vw polo ook overal kunt komen.
De 1 brouwt zijn bier met een Easybrew en een ander met een Grainfather.
Het kan allemaal.
Laat een ieder vrij in zijn/haar keuze en stop met deze zinloze discussie.

hansHalberstadt

Ik vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geïnformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? Zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.   

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  20:52 uik vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geinformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.

Een discussie over de werking /voor of nadelen kan ik begrijpen.
Maar oneindig over wat iets kost? Dat is wat ik bedoel met mijn reactie.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  20:52 uEn je eigen mening daarbij geven mag toch? zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken.

Het is gewoon ir-ri-tant.

Eigen mening geven mag, en dat is prima. Maar laat daar de ander in zijn waarde, en dram niet door. Als je het hele draadje doorspit zal het je zeker opvallen wat voor (eenmans) kruistocht er gevoerd wordt, gewoon sneu.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  20:01 uMaar ik begrijp verder je bedoeling niet.
Vele brouwers gebruiken dit en zijn er content mee.
Jij vind het te duur dus dan gebruik je het niet.
Waarom zo doorzagen over de prijs.

Er zijn een hoop mensen die een mercedes/bmw/tesla rijden, terwijl je met een vw polo ook overal kunt komen.
De 1 brouwt zijn bier met een Easybrew en een ander met een Grainfather.
Het kan allemaal.
Laat een ieder vrij in zijn/haar keuze en stop met deze zinloze discussie.

Mee eens.

Het bizarre van de discussie is dat de werking van het middel ter discussie wordt gesteld zonder er enige ervaring mee te hebben. Enkel op basis van de prijs wordt het middel veroordeeld.

De meesten die er wel ervaring mee hebben zijn enthousiast over het middel omdat het beter schoonmaakt. Vanwege de meerwaarde zijn zij bereid de hogere prijs te betalen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  21:05 uDe meesten die er wel ervaring mee hebben zijn enthousiast over het middel omdat het beter schoonmaakt.
Beter dan wat? Beter dan oxi-action etc? Dus doe eens een vergelijkende test. (Even buiten de evt parfum nadelen) volgens mij wordt het middel niet veroordeeld op de prijs, maar om de prijs kwaliteitsverhouding, alleen is de kwaliteitsverhouding nog niet geheel duidelijk. (De prijsverhouding wel want die is al 10 x genoemd).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  20:52 uIk vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geïnformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? Zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.

Het gaat hier om een louter theoretisch inzicht. Haico heeft geen ervaring met het middel...
Degenen die er wel ervaring mee hebben laten zich anders uit dan Haico.

De prijs die je betaalt is lang niet de enige reden om iets wel of niet aan te schaffen. Zo is inderdaad zelf opkweken van gist goedkoop. Maar je moet wel eerst de gist in huis hebben en ook nog plezier hebben in het onderhouden van gistculturen. Veel mensen vinden dat te veel gedoe en kopen steeds opnieuw gist in. Het kost meer, maar het is ook veel minder gedoe. Zeker als je korrelgist gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  21:24 uHet gaat hier om een louter theoretisch inzicht. Haico heeft geen ervaring met het middel...
Degenen die er wel ervaring mee hebben laten zich anders uit dan Haico.

Ik zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren. Misschien kun je hem zo wel overtuigen als hij zelf het verschil ervaart.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  21:24 uBeter dan wat? Beter dan oxi-action etc? Dus doe eens een vergelijkende test. (Even buiten de evt parfum nadelen) volgens mij wordt het middel niet veroordeeld op de prijs, maar om de prijs kwaliteitsverhouding, alleen is de kwaliteitsverhouding nog niet geheel duidelijk. (De prijsverhouding wel want die is al 10 x genoemd).

De sterke geur van Vanish Oxi Action is voor mij voldoende reden om een dergelijke vergelijking niet uit te voeren. Ik heb geen zin in brouwapparatuur met een geur die zich moeilijk laat verwijderen.

Puur op basis van het uiterlijk van beide producten kom ik tot het oordeel dat het gaat om twee totaal verschillende producten. Ik zal eens kijken of ik dit kan laten zien aan de hand van een foto. Ik zal meteen ook kijken wat 1 gram Vanish Oxi Action opgelost in 100 g water voor pH geeft.

Scorpionrose

Heb me nog niet echt verdiept in enzybrew.
Maar wat ik tot dusver wel op google heb gelezen is dat diverse enzymen wel verontreinigingen oplossen die de andere reiniginsmiddelen die wij gebruiken niet of nauwelijks oplossen.
Daarom dat enzybrew 10 blijkbaar een veel betere werking heeft.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  21:28 uIk zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren. Misschien kun je hem zo wel overtuigen als hij zelf het verschil ervaart.

Haico is geen lid van De Roerstok...  :)

Al diverse keren heb ik geopperd om het middel uit te proberen en dan pas er een oordeel over te geven. Dat doet hij niet omdat hij het te duur vindt. Naar mijn idee is het niet handig een product af te kraken puur op basis van de prijs zonder dat je er enige ervaring mee hebt.

haicoterbeek

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  21:31 uHeb me nog niet echt verdiept in enzybrew.
Maar wat ik tot dusver wel op google heb gelezen is dat diverse enzymen wel verontreinigingen oplossen die de andere reiniginsmiddelen die wij gebruiken niet of nauwelijks oplossen.
Daarom dat enzybrew 10 blijkbaar een veel betere werking heeft.
Enzymen worden al sinds jaar en dag gebruikt in afwas, vaatwasmiddelen en waspoeder. Niks nieuws onder de zon. Hierdoor wordt het mogelijk je was te doen bij lagere temperaturen. Elke huisvrouw weet dat.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  21:28 uIk zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren.

Waarom?! Hij is al stellig overtuigd.

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  21:33 uHaico is geen lid van De Roerstok...  :)

Ik snap je vreugde.

Jacques

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  21:29 uPuur op basis van het uiterlijk van beide producten kom ik tot het oordeel dat het gaat om twee totaal verschillende producten. Ik zal eens kijken of ik dit kan laten zien aan de hand van een foto. Ik zal meteen ook kijken wat 1 gram Vanish Oxi Action opgelost in 100 g water voor pH geeft.

Net even een oplossing gemaakt met Vanish Oxi Action. Het viel op dat het aanzienlijk minder vlot oplost van Enzybrew 10.

De pH van de oplossing was 10,35 tegen 10,74 die ik gemeten heb met Enzybrew 10.

In de pot ziet Vanish Oxi Action er hagelwit uit. Enzybrew is wat grauw.

Bij een macrofoto is het verschil in korrels niet zo heel groot.
Naast witte korrels (waarschijnlijk natriumpercarbonaat) is er ook wat groens te zien. Dat is heel duidelijk te zien bij Enzybrew 10 en maar in zeer beperkte mate bij Vanish Oxi Action. Vermoedelijk gaat het hierbij om het enzympreparaat.
Op het eerste oog lijkt het er op dat Enzybrew zijn naam eer aan doet en veel meer enzympreparaat bevat dan Vanish Oxi Action.



snowdog2006

Weet iemand wat de contacttijd is bij Enzybrew? Ik zie alleen staan schrob of laat weken voor 30 minuten.
Bij Oxi Pro laat ik het tussen de 2 en 4 minuten weken. Ik doe dit eigenlijk ook met Enzybrew alleen staat het er niet expliciet bij op de verpakking. Iemand een idee of advies?

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 21-01-2019  20:45 uWeet iemand wat de contacttijd is bij Enzybrew? Ik zie alleen staan schrob of laat weken voor 30 minuten.
Bij Oxi Pro laat ik het tussen de 2 en 4 minuten weken. Ik doe dit eigenlijk ook met Enzybrew alleen staat het er niet expliciet bij op de verpakking. Iemand een idee of advies?

Het is geen desinfecteermiddel maar een reinigingsmiddel...

Hoe snel het reinigt is afhankelijk van de verontreinigingsgraad en de concentratie aan Enzybrew.
Kort gezegd komt het er op neer dat het voldoende tijd moet geven om het te laten werken. Hierbij geldt: schoon is schoon. Mijn Braumeister vul ik met een oplossing totdat de verwarmingsspiraal onder de vloeistof zit. Vervolgens pomp ik de oplossing gedurende 20 minuten rond. Ondertussen ga ik om de zoveel tijd met een afwasborsteltje die ik doop in de oplossing de wanden af.
Hetzelfde doe ik met mijn CCT. Deze vul ik totdat de openingen voor de kranen gevuld zijn met de oplossing. De aanslag bestaande uit gist en hoprestanten zit hoger. De aanslag borstel ik weer weg met de afwasborstel, die in de oplossing gedoopt is. Dit gaat heel makkelijk. Vervolgens laat ik alles nog zo'n 20 minuten staan. De binnenkant van de CCT is daarna als nieuw.

snowdog2006

Ik snap dat het een reinigingsmiddel is net als Oxi Pro.

Maar waarom staat er bij Oxi Pro dan wel bij "dompel de flessen of andere materialen onder gedurende een periode van 2-5 minuten"?

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 23-01-2019  19:54 uIk snap dat het een reinigingsmiddel is net als Oxi Pro.

Maar waarom staat er bij Oxi Pro dan wel bij "dompel de flessen of andere materialen onder gedurende een periode van 2-5 minuten"?

Dat is een keuze van de leverancier... Het spreekt overigens voor zich dat een middel de tijd moet krijgen om in te werken op de verontreiniging.


Gisteren werd de 3e Dutch Craft Beer Conference gehouden in Den Haag. Tijdens de lezing "Schoonmaak in de brouwerij" werd opgemerkt dat de contacttijd ongestraft verlengd kan worden voor een betere werking van een schoonmaakmiddel. Voorwaarde daarvoor is wel dat de voorgeschreven concentratie en temperatuur in acht gehouden worden.

Enzybrew 10 ook aan de orde. Het volgende werd hierover gezegd:
De enzymen werken zo'n uur bij 55 ºC.
Enzybrew is zeer effectief op biofilms. Deze worden niet verwijderd met loog.
Volgens iemand uit de zaal zou gebleken zijn dat brouwerijen die werken met Enzybrew minder last hebben op infecties dan andere brouwerijen.

Het aantonen van biofilm zou volgens Dorus van der Vleuten, die de presentatie gaf, kunnen met behulp van opgeloste riboflavine dat je sprayt op oppervlakten. Vervolgens beschijn je de besproeide oppervlakte met een UV-lamp. Een methode die niet velen van ons zullen doen. Dit ondanks het feit dat riboflavine  (vitamine B) niet al te duur is...



Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  21:29 uDe sterke geur van Vanish Oxi Action is voor mij voldoende reden om een dergelijke vergelijking niet uit te voeren. Ik heb geen zin in brouwapparatuur met een geur die zich moeilijk laat verwijderen.

Puur op basis van het uiterlijk van beide producten kom ik tot het oordeel dat het gaat om twee totaal verschillende producten. Ik zal eens kijken of ik dit kan laten zien aan de hand van een foto. Ik zal meteen ook kijken wat 1 gram Vanish Oxi Action opgelost in 100 g water voor pH geeft.

Als je het huismerk van de Action neemt (subliem) voor witte was dan heb je ook oxi met enzymen zonder parfum.
Heb wat materialen uit de garage gepakt en deze in een badje met subliem gedaan en werkt zeer goed, beter dan enkel met puro oxy. En zo'n emmer van de Action kost maar 1,99

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 20-02-2019  20:36 uAls je het huismerk van de Action neemt (subliem) voor witte was dan heb je ook oxi met enzymen zonder parfum.
Heb wat materialen uit de garage gepakt en deze in een badje met subliem gedaan en werkt zeer goed, beter dan enkel met puro oxy. En zo'n emmer van de Action kost maar 1,99

Goede tip.

Een puntje van aandacht is dat dit middel, net als Vanish Oxi Action, vermoedelijk minder enzymen bevat dan Enzybrew 10. Maar het zal zeker beter werken dan alleen Oxi.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.