Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwmus

Al met al ga ik het ook eens op de boodschappenlijst zetten.

Mensen, bedenk: "Beter duur dan niet te koop"!

:D

Jacques

Citaat van: brucero op 14-01-2019  07:26 uIk vind Enzybrew ook te duur maar ik heb er wel mijn aangebrande verwarmingsspiraal van de Braumeister mee kunnen reinigen zonder te schrobben, en daarvoor gebruik ik het dan ook voor, voor noodgevallen.

Enzybrew is zeker niet goedkoop in het gebruik. In de presentatie die ik gemaakt heb is dat ook benoemd door te wijzen op het feit dat het prijzig is.

Door mij wordt het niet ingezet voor elke schoonmaakklus. Zo gebruik ik het niet voor het schoonmaken van mijn flessen. En als ik tussentijds wat knoeit neem ik het niet op een oplossing van Enzybrew. Voor het laatste volstaat een huishoudelijk middel of een oxi oplossing (reinigt beter dan een huishoudelijk middel).
Omdat Enzybrew zo goed werkt wordt het hier in huis de laatste tijd vooral in het huishouden voor lastige schoonmaakklusjes de laatste tijd vaker gebruikt. Het is pH-neutraal en tast materialen niet aan.

Voor wat betreft mijn Braumeister heb ik gemerkt dat het beter schoonmaakt dan welk ander reinigingsmiddel dan ook. Hij ziet er uit als nieuw. Dat zelfde geldt voor mijn CCT's. Die horen 100% schoon te zijn. Overigens worden noch de Braumeister, noch in de CCT's geheel gevuld met Enzybrew. Dat is ook voor mij te kostbaar. In plaats daarvan gaat er een relatief kleine hoeveelheid in en poets ik met een borsteltje de wanden. Eiwitrestanden, gistafzettingen en bruine hopranden lossen er snel mee op.

Of het waard is voor dit middel meer te betalen dan voor andere middelen dient ieder voor zich te beslissen. Door het een keer te proberen kom je er achter. Een pot van 750 g kost € 8,95. Dat hoeft op zich je de kop niet te kosten. En als het niet bevalt dan koop je de volgende keer weer een ander middel. Of je doet net als jij en ik door meerdere middelen te gebruiken.

brucero

Citaat van: Jacques op 14-01-2019  15:45 uEnzybrew is zeker niet goedkoop in het gebruik. In de presentatie die ik gemaakt heb is dat ook benoemd door te wijzen op het feit dat het prijzig is.

Door mij wordt het niet ingezet voor elke schoonmaakklus. Zo gebruik ik het niet voor het schoonmaken van mijn flessen. En als ik tussentijds wat knoeit neem ik het niet op een oplossing van Enzybrew. Voor het laatste volstaat een huishoudelijk middel of een oxi oplossing (reinigt beter dan een huishoudelijk middel).
Omdat Enzybrew zo goed werkt wordt het hier in huis de laatste tijd vooral in het huishouden voor lastige schoonmaakklusjes de laatste tijd vaker gebruikt. Het is pH-neutraal en tast materialen niet aan.

Voor wat betreft mijn Braumeister heb ik gemerkt dat het beter schoonmaakt dan welk ander reinigingsmiddel dan ook. Hij ziet er uit als nieuw. Dat zelfde geldt voor mijn CCT's. Die horen 100% schoon te zijn. Overigens worden noch de Braumeister, noch in de CCT's geheel gevuld met Enzybrew. Dat is ook voor mij te kostbaar. In plaats daarvan gaat er een relatief kleine hoeveelheid in en poets ik met een borsteltje de wanden. Eiwitrestanden, gistafzettingen en bruine hopranden lossen er snel mee op.


Ik vind wel dat de pomp verkleurt als ik Enzybrew gebruik bij de Braumeister, daardoor heb ik het nog maar eenmalig gebruikt ook. Staat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

John

Ook fijn: Grainfather High Performance Cleaner (maar helaas ook duurder  :'()

JoepH

Citaat van: John op 14-01-2019  15:59 uOok fijn: Grainfather High Performance Cleaner (maar helaas ook duurder  :'()
Weet iemand door wat dat gele kleurtje in de Grainfather High Performance Cleander veroorzaakt wordt?

dirk

Citaat van: Jacques op 14-01-2019  15:45 uDoor het een keer te proberen kom je er achter. Een pot van 750 g kost € 8,95. Dat hoeft op zich je de kop niet te kosten.

Wat ook de kosten drukt effectief is voorspoelen met warm water, zodat alle wort en trub al uit de leidingwerk/koeler/ketel is. Geadviseerd (door Brouwmarkt) wordt om 10 gr/l te nemen. Maar volgens website van Realzyme zou het ook vanaf 5 gr/l kunnen, en dat bied bij mij net zo'n goed resultaat. Uiteraard hangt dit wel af van je watersamenstelling (Duitse hardheid etc.) en de vervuiling (vandaar altijd voorspoelen).

Citaat van: brucero op 14-01-2019  15:52 uStaat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

Klopt: ik heb een koperen koeler, deze reinig ik slechts 10 minuten mee met Enzybrew, alvorens ik hem afkoppel. Gaat prima.

Jacques

Citaat van: brucero op 14-01-2019  15:52 uIk vind wel dat de pomp verkleurt als ik Enzybrew gebruik bij de Braumeister, daardoor heb ik het nog maar eenmalig gebruikt ook. Staat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

Ik heb ook een Braumeister. Bij mij is geen sprake van verkleuring van het pomphuis. In plaats daarvan ziet het pomphuis uit als nieuw. Overigens gebeurt bij mij het rondpompen niet langer dan zo'n 30 minuten.

Jacques

Citaat van: John op 14-01-2019  15:59 uOok fijn: Grainfather High Performance Cleaner (maar helaas ook duurder  :'()

Dat is fijn. Maar dit topic gaat over Enzybrew 10...  ;)

John

Vlgs. mij zijn er al verschillende schoonmaakmiddelen genoemd dus waarom wordt spulleke dat ik als alternatief noem dan afgeserveerd?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: John op 14-01-2019  19:54 uVlgs. mij zijn er al verschillende schoonmaakmiddelen genoemd dus waarom wordt spulleke dat ik als alternatief noem dan afgeserveerd?  :weetniet:

Omdat dit topic niet gaat over alternatieven.
Het is beter om daarvoor een nieuw topic te starten.
Mijn reactie is overigens absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Er zijn heel veel reinigingsmiddelen en die hoeven in dit topic niet een voor een de revue te passeren.

Sorry voor het feit dat mijn reactie wat allergisch kan overkomen. Ik ben ook maar een mens en ben wat geprikkeld door sommige reacties in dit topic. (Een ontboezeming van een beheerder...)

John

Geen probleem. Prikkeling was hier hetzelfde.

hansHalberstadt

Maar wat is nu de kracht van dit product? Zijn dat enzymen die ook in sommige wasmiddelen zitten? En het is blijkbaat pH neutraal dus wat veiliger dan natronloog of natronloog/chloor mengsels.

lier

Citaat van: JoepH op 14-01-2019  16:27 uWeet iemand door wat dat gele kleurtje in de Grainfather High Performance Cleander veroorzaakt wordt?

Volgens mij puur cosmetisch om het citroentjes fris te laten lijken

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2019  20:34 uMaar wat is nu de kracht van dit product? Zijn dat enzymen die ook in sommige wasmiddelen zitten? En het is blijkbaat pH neutraal dus wat veiliger dan natronloog of natronloog/chloor mengsels.
De kracht van dit product zijn de werkzame stoffen: > 30% sodiumcarbonate (natriumcarbonaat) en > 30% sodiumcarbonate peroxide (percarbonaat)
Samen met een 1% enzym (cellulase) en een 1% oppervlakte actieve stof (fatty alcohol ethoxylate)

Vanish Oxi Action heeft dezelfde samenstelling.



Zelfde product-net zo duur. Alleen met een andere marketing formule.

Het is trouwens niet pH neutraal. In het msds staat dat het bij een concentratie van 1% een pH heeft tussen 10 en 11%
Dat kan ook niet anders als je ziet hoeveel carbonaat ionen je in oplossing brengt.

Fatty alcohol ethoxylate is trouwens giftig en een oppervlakte actieve stof die schuimvorming tegen gaat. Goed spoelen dus.

hansHalberstadt

Waarom maken we dan niet eens een praktische schoonmaak vergelijking met bv Vanish en Enzybrew via het reinigen van genoemde brouwapparatuur? Als daar inderdaad uitkomt dat Enzybrew hetzelfde doet dan heb je tenminste iets in handen als bewijs. Zou mooi zijn als de Roerstokleden die het middel aan het uitproberen zijn deze vergelijking zouden maken.

Hai

Ook hier alleen maar positieve geluiden over Enzybrew :groots:
Uiteraard wisselen wij in onze brouwerij af met diverse schoonmaakmiddelen.
Zo gebruiken wij oa: Mip ca + stabi oxi, puro caustic, oxonia, P3 horolith en enzymbrew.

Voordeel van Enzybrew is dat eventuele inkapseling van de aanwezige bacteriën oplost worden. Ingekapselde bacteriën hebben een soort beschermlaag over zich heen. De gangbare schoonmaakmiddelen komen niet door die inkapseling heen. Enzybrew  zorgt er dus ook voor dat andere middelen hun werk kunnen doen

Tip, schaf een grote emmer aan en verdeel die met een aantal mensen dan is het wat goedkoper.

JoepH

Het zou een aardig onderzoek zijn.
De oxi producten van het Kruidvat en de Action zijn overigens ongeveer de helft goedkoper dan de oxi producten op de foto.
Ik gebruik zelf overigens Enzybrew 10.
Is er een chemicus onder ons die iets van de bestandsdelen snapt en een zinnig vergelijk kan geven.
Wat als je kristal soda en oxi in gelijke hoeveelheden mengt? Zou ook nog kunnen.

PieterStorm

Ik ben nog een leek op brouwgebied. Hoe belangrijk is het dat je ketel brandschoon is? Uiteindelijk wordt er je wort toch in gekookt? Ik kan me voorstellen dat je een ketel na gebruik goed reinigt, maar kan dat niet gewoon met een afwasborstel en een scheut afwasmiddel? Het ¨afwaswater¨ kun je dan toch door je pomp laten lopen, of wordt deze dan niet schoon genoeg? Dat mijn gistingsvat brandschoon moet zijn daar kan ik inkomen.

@Haico: ik heb je een PB gestuurd met meer specifieke vragen. IK wil dit topic er niet mee vervuilen. Voornamelijk omdat het over Enzybrew gaat.

dirk

Citaat van: PieterStorm op 15-01-2019  17:00 uIk ben nog een leek op brouwgebied. Hoe belangrijk is het dat je ketel brandschoon is? Uiteindelijk wordt er je wort toch in gekookt? Ik kan me voorstellen dat je een ketel na gebruik goed reinigt, maar kan dat niet gewoon met een afwasborstel en een scheut afwasmiddel? Het ¨afwaswater¨ kun je dan toch door je pomp laten lopen, of wordt deze dan niet schoon genoeg? Dat mijn gistingsvat brandschoon moet zijn daar kan ik inkomen.

@Haico: ik heb je een PB gestuurd met meer specifieke vragen. IK wil dit topic er niet mee vervuilen. Voornamelijk omdat het over Enzybrew gaat.

We hebben hier voornamelijk over Enzybrew 10 wat toegepast wordt in brouwautomaten, om leidingwerk, pomphuis etc. te reinigen is iets meer nodig dan alleen maar een sopje.

WerdvdBeste

Citaat van: Jacques op 13-01-2019  21:49 uEven dit topic nieuw leven in blazen.

Aanleiding is het feit dat De Roerstok dit jaar 35 jaar bestaat. Ter viering van dit heugelijke feit krijgen de leden het hele jaar door kleine cadeautjes met de gedachte dat wij jarig is trakteert.

Afgelopen vrijdag zijn de eerste twee cadeautjes op de clubavond van De Roerstok uitgereikt:
- hoeveelheid Enzybrew 10
- verpakt in een vershouddoosje

Voor de clubavond van De Roerstok heb ik een kleine presentatie gemaakt.
Deze presentatie is gevoegd bij dit bericht.

Jacques, ik lees in de bijlage dat je een zuur desinfecteermiddel moet gebruiken. Geldt dat ook voor in een Braumeister. Zo ja, welke gebruik je dan?

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 15-01-2019  06:43 uDe kracht van dit product zijn de werkzame stoffen: > 30% sodiumcarbonate (natriumcarbonaat) en > 30% sodiumcarbonate peroxide (percarbonaat)
Samen met een 1% enzym (cellulase) en een 1% oppervlakte actieve stof (fatty alcohol ethoxylate)

Vanish Oxi Action heeft dezelfde samenstelling.


Zelfde product-net zo duur. Alleen met een andere marketing formule.

Het is trouwens niet pH neutraal. In het msds staat dat het bij een concentratie van 1% een pH heeft tussen 10 en 11%
Dat kan ook niet anders als je ziet hoeveel carbonaat ionen je in oplossing brengt.

Fatty alcohol ethoxylate is trouwens giftig en een oppervlakte actieve stof die schuimvorming tegen gaat. Goed spoelen dus.

Vanish Oxi Action hebben we hier in huis...

Net even de vergelijk gedaan maar het ziet er heel anders uit. Maar het grote verschil zit hem vooral in de geur. Vanish Oxi Action is heel sterk geparfumeerd. Deze geur wil je niet in je bier. Enzybrew 10 heeft wanneer je er aan ruikt allesbehalve een prettige geur. Opgelost geurt het amper en na gebruik is geen geur meer aanwezig. Dit is ander bij Vanish Oxi Action...

Het klopt dat Enzybrew 10 niet pH-neutraal is . Zo juist een 1% oplossing gemaakt en de pH gemeten. Deze was 10,74.

Dat je goed moet spoelen na gebruik is iets wat inderdaad aan te raden is. Maar dat geldt voor de meeste reinigingsmiddelen...


Het een en ander neemt niet weg dat degenen die het middel gebruiken er heel enthousiast over zijn. Zie bijvoorbeeld de onderstaande reactie van een eigenaar van een kleine commerciële brouwerij die ook de nodige ervaring heeft met andere middelen...
Citaat van: Hai op 15-01-2019  14:16 uOok hier alleen maar positieve geluiden over Enzybrew :groots:
Uiteraard wisselen wij in onze brouwerij af met diverse schoonmaakmiddelen.
Zo gebruiken wij oa: Mip ca + stabi oxi, puro caustic, oxonia, P3 horolith en enzymbrew.

Voordeel van Enzybrew is dat eventuele inkapseling van de aanwezige bacteriën oplost worden. Ingekapselde bacteriën hebben een soort beschermlaag over zich heen. De gangbare schoonmaakmiddelen komen niet door die inkapseling heen. Enzybrew  zorgt er dus ook voor dat andere middelen hun werk kunnen doen

Mijn ervaring is overigens dat je het middel kunt gebruiken zonder andere reinigingsmiddelen om een brandschoon resultaat te krijgen. Maar bij ingekapselde bacteriën is een aanvullende reiniging zeker aan te bevelen. Loog heeft overigens weinig effect op de ingekapselde bacteriën.

Jacques

Citaat van: WerdvdBeste op 15-01-2019  21:51 uJacques, ik lees in de bijlage dat je een zuur desinfecteermiddel moet gebruiken. Geldt dat ook voor in een Braumeister. Zo ja, welke gebruik je dan?

Een brouwketel hoeft niet gedesinfecteerd te worden. Mout is ook niet steriel... Een brouwketel (en filterkuip) hoort wel schoon te zijn. Naspoelen met water volstaat bij een brouwketel. Brouwketels en filterkuipen horen schoon te zijn ter voorkoming van rare smaakjes in je bier.
Bij mijn Braumeister gebruik ik dus geen desinfecteermiddel.

Wanneer je het middel gebruikt voor een vergistingsvat moet je wel desinfecteren. Dat doe je dus het beste met een zuur desinfecteermiddel.

hansHalberstadt

Parfumgeur in je bier wil je natuurlijk niet. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel het gebruikte schoonmaakmiddel bijdraagt aan de totale kosten van een brouwsel. Ik neem aan dat je met zo'n potje enzybrew wel 10 x kunt schoonmaken oid en dat dat ook niet bij elk brouwsel hoeft als je gewoon de zaak goed schoonspoelt en laat drogen? dan zou ik me eerder druk gaan maken om andere dominante kostenposten zoals vloeibare gist, want dat hakt er pas echt in als je bv vloeibare Wyeast.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2019  23:09 uIk neem aan dat je met zo'n potje Enzybrew wel 10 x kunt schoonmaken oid en dat dat ook niet bij elk brouwsel hoeft als je gewoon de zaak goed schoonspoelt en laat drogen?

In gistvaten kan na verloop van tijd een aanslag ontstaan die zich moeilijk laat verwijderen. Zeker bij plastic vaten kun je niet schobben vanwege het gevaar van krassen. Die aanslag kun je kwijt raken met dit middel.

Het is inderdaad niet noodzakelijk elke keer het middel te gebruiken. Maar als je je spullen echt schoon wilt hebben is het goed het regelmatig te gebruiken.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  23:20 uIn gistvaten kan na verloop van tijd een aanslag ontstaan die zich moeilijk laat verwijderen. Zeker bij plastic vaten kun je niet schobben vanwege het gevaar van krassen. Die aanslag kun je kwijt raken met dit middel.

Het is inderdaad niet noodzakelijk elke keer het middel te gebruiken. Maar als je je spullen echt schoon wilt hebben is het goed het regelmatig te gebruiken.


Ik heb zelf meer dan 15 jaar bier vergist in een plastic gistingsvat en dat alleen maar schoongemaakt met heet water (om de hopharsen te verwijderen) en een afwas borsteltje (wc borstel) voor het brouwen stoom ik het vat uit zodat alles wat leeft dood is. Ging eigenlijk prima. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.