Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Enzybrew - Reinigingsmiddel  (gelezen 24379 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Enzybrew - Reinigingsmiddel
« Reactie #50 Gepost op: 20-09-2018 22:23 u »
Ik heb het niet over rvs gehad...

Het vrijkomen van koperoxide is iets wat je niet wilt. Koperoxide is zeer giftig. Het sterk blauw kleuren van reinigingsmiddel heb ik alleen gezien bij het gebruik van natriumhydroxide en niet bij andere middelen.

Gebeurt alleen bij nieuw koper, en ook bij PBW en Oxi en dergelijke. Niks om je zorgen over te maken.
Een waas bij loog? Hmm, ik denk eerder dat jouw waas uit je vergisting komt, en enkel wordt opgelost door een zure reiniging. Ook PBW waast bij jou. Ik herken die waas, maar die komt echt niet van PBW of loog.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 20-09-2018 22:43 u »
De veiligheidsbladen schrijven voor beide middelen (Enzybrew 10 en Natronloog) een veiligheidsbril en handschoenen voor. Logisch het zijn beide alkalische middelen met een pH > 11.

Als jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op het werk.

Echter door hier te verkondigen dat deze beschermingsmiddelen bij het gebruik van enzybrew niet nodig zijn neem je een zeer groot risico.

Ik heb het over wat ik ervaar als ik het middel gebruik. Natriumhydroxide is veel vervelender goedje dan Enzybrew.

Overigens hoor je bij heel veel meer middelen beschermingsmiddelen gebruiken terwijl dat lang niet altijd gedaan wordt. Wat dacht je van Chemipro Caustic. Ook dat dien je met de nodige voorzichtigheid te gebruiken, maar ik denk niet dat iedere hobbybrouwer een veiligheidsbril op heeft en rubberen handschoenen aan heeft als hij een pot open draait.

Bij het gebruik van natriumhydroxide heb ik gemerkt dat beschermende maatregelen keihard noodzakelijk zijn.
Het promoten van het gebruik van dit middel is daarom niet zo'n goed idee.

We zouden bijna vergeten dat dit topic gaat over Enzybrew. Een prima reinigingsmiddel dat zijn werking ook heeft dankzij enzymen. Het gaat om de combinatie van componenten die dit middel goed laat werken...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 20-09-2018 22:48 u »
Gebeurt alleen bij nieuw koper, en ook bij PBW en Oxi en dergelijke. Niks om je zorgen over te maken.
Een waas bij loog? Hmm, ik denk eerder dat jouw waas uit je vergisting komt, en enkel wordt opgelost door een zure reiniging. Ook PBW waast bij jou. Ik herken die waas, maar die komt echt niet van PBW of loog.

Bij PBW en Oxi is de blauwe kleur veel minder dan bij natiumhydroxide (loog). Bij het gebruik van loog zag ik het elke keer.
Tegenwoordig gebruik ik overigens geen platenkoeler meer maar een rvs spiraalkoeler. Bij een dergelijke koeler is het reinigen veel eenvoudiger en beter te controleren.

De waas van Oxi en PBW komt vooral door een afzetting van calciumcarbonaat. Loog geeft bij mij ook snel een waas. Waar dat aan ligt weet ik niet. Wel weet ik dat ik met Enzybrew 10 hier geen last van heb. Het werkt veel beter dan PBW.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 20-09-2018 22:57 u »
Ik heb het over wat ik ervaar als ik het middel gebruik. Natriumhydroxide is veel vervelender goedje dan Enzybrew.

Overigens hoor je bij heel veel meer middelen beschermingsmiddelen gebruiken terwijl dat lang niet altijd gedaan wordt. Wat dacht je van Chemipro Caustic. Ook dat dien je met de nodige voorzichtigheid te gebruiken, maar ik denk niet dat iedere hobbybrouwer een veiligheidsbril op heeft en rubberen handschoenen aan heeft als hij een pot open draait.

Bij het gebruik van natriumhydroxide heb ik gemerkt dat beschermende maatregelen keihard noodzakelijk zijn.
Het promoten van het gebruik van dit middel is daarom niet zo'n goed idee.

We zouden bijna vergeten dat dit topic gaat over Enzybrew. Een prima reinigingsmiddel dat zijn werking ook heeft dankzij enzymen. Het gaat om de combinatie van componenten die dit middel goed laat werken...

Bijna twee uur lang de temperatuur op 60 °C houden ... niet simpel. En als ik de msds lees, dan is er maar weinig verschil met loog. Kan ook niet anders, je krijgt een CCT niet zomaar schoon met een liefelijk sopje. Maar ik heb het nog niet gebruikt, dus kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het me op papier niet aanspreekt. ik ben zeer tevreden over mijn Rinsa Blue en Black. Scheelt me ruim een uur per CCT reiniging.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 20-09-2018 23:06 u »
Bij PBW en Oxi is de blauwe kleur veel minder dan bij natiumhydroxide (loog). Bij het gebruik van loog zag ik het elke keer.
Tegenwoordig gebruik ik overigens geen platenkoeler meer maar een rvs spiraalkoeler. Bij een dergelijke koeler is het reinigen veel eenvoudiger en beter te controleren.

De waas van Oxi en PBW komt vooral door een afzetting van calciumcarbonaat. Loog geeft bij mij ook snel een waas. Waar dat aan ligt weet ik niet. Wel weet ik dat ik met Enzybrew 10 hier geen last van heb. Het werkt veel beter dan PBW.

Die waas komt uit je bier, niet van het reinigingsmiddel. Ik heb die witte poederige aanslag soms wel, soms niet. Ook bij identiek gelijke brouwsels. Komt van het bier, niet van het reinigingsmiddel. Een zuur lost het op. Doe jij ook een zure reiniging? Vast niet. Het wordt wel door de industrie geadviseerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 20-09-2018 23:07 u »
Bijna twee uur lang de temperatuur op 60 °C houden ... niet simpel. En als ik de msds lees, dan is er maar weinig verschil met loog. Kan ook niet anders, je krijgt een CCT niet zomaar schoon met een liefelijk sopje. Maar ik heb het nog niet gebruikt, dus kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het me op papier niet aanspreekt. ik ben zeer tevreden over mijn Rinsa Blue en Black. Scheelt me ruim een uur per CCT reiniging.

Twee uur is niet nodig. 15 tot 30 minuten volstaat, ook als de temperatuur langzaam minder wordt.

Ik kan iedereen aanraden om het uit te proberen en het te ervaren in plaats van op basis van verwachtingen een oordeel te geven.
Zelf heb ik gisteren een nieuwe voorraad besteld. In hele korte tijd ben ik verknocht geraakt aan dit middel.
Zo wordt het door mij ook gebruikt voor het voorreinigen van de nylon hop socks die ik gebruik voor het koudhoppen. Die komen brandschoon uit de was (ze worden uiteindelijk gewassen in de wasmachine).

Het is overigens opvallend dat hobbybrouwers die het middel gebruikt hebben er erg enthousiast over zijn en dat degenen die er geen ervaring mee hebben kritisch zijn. Klinkt een klein beetje als wat de boer niet kent vreet hij niet...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 20-09-2018 23:09 u »
Die waas komt uit je bier, niet van het reinigingsmiddel. Ik heb die witte poederige aanslag soms wel, soms niet. Ook bij identiek gelijke brouwsels. Komt van het bier, niet van het reinigingsmiddel. Een zuur lost het op. Doe jij ook een zure reiniging? Vast niet. Het wordt wel door de industrie geadviseerd.

Als de waas sterk ik doe ik een zuurreiniging. Bij het gebruik van Enzybrew 10 is dat niet nodig. Komt waarschijnlijk door de enzymen die de organische verbindingen beter verwijderen dan alleen een alkalisch middel.

Uiteraard moet je Enzybrew 10 wel naspoelen met schoonwater.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 13-01-2019 21:49 u »
Even dit topic nieuw leven in blazen.

Aanleiding is het feit dat De Roerstok dit jaar 35 jaar bestaat. Ter viering van dit heugelijke feit krijgen de leden het hele jaar door kleine cadeautjes met de gedachte dat wij jarig is trakteert.

Afgelopen vrijdag zijn de eerste twee cadeautjes op de clubavond van De Roerstok uitgereikt:
- hoeveelheid Enzybrew 10
- verpakt in een vershouddoosje

Voor de clubavond van De Roerstok heb ik een kleine presentatie gemaakt.
Deze presentatie is gevoegd bij dit bericht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 13-01-2019 21:52 u »
Vraagje...

Hoe goed spoelen jullie Enzybrew 10 af. Zelf heb ik de indruk dat dit zorgvuldig dient te gebeuren. Ik heb gemerkt dat mijn bieren een iets mindere schuimhoudbaarheid hadden de laatste tijd. Sinds ik na gebruik van Enzybrew 10 uitgebreider spoel is het probleem weer verdwenen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #59 Gepost op: 13-01-2019 22:12 u »
Ik ben geen lid van De Roerstok. Mocht ik lid zijn dan zou ik ernstig bezwaar maken tegen deze vorm van promotie.
Eenzybrew 10 is als reinigingsmiddel simpelweg vele malen te duur. Van een normale prijs/kwaliteits verhouding is hier geen sprake!
Waarom een middel promoten onder hobbybrouwers dat zeker 7 euro per kilo duurder is als andere schoonmaakmiddelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 13-01-2019 22:17 u »
Ik ben geen lid van de roerstok. Mocht ik lid zijn dan zou ik ernstig bezwaar maken tegen deze vorm van promotie.
Eenzybrew 10 is als reinigingsmiddel simpelweg vele malen te duur. Van een normale prijs/kwaliteits verhouding is hier geen sprake!
Waarom een middel promoten onder hobbybrouwers dat zeker 7 euro per kilo duurder is als andere schoonmaakmiddelen?

Hoe jij denkt over Enzybrew 10 is bekend. Je wilt het niet eens uitproberen vanwege de prijs. Je weet dus niet wat de prijs-/kwaliteitsverhouding is...

De leden van De Roerstok kunnen het gratis uittesten en aan de hand van hun eigen ervaringen de overweging maken of ze het willen blijven gebruiken. Daar is natuurlijk niets mis mee.

Dat Enzybrew 10 prijzig is ben ik het met je eens. Maar dat neemt niet weg dat het een superreiniger is en om die reden het waard is om te gebruiken.

In jouw reactie ga overigens voorbij aan het feit dat er heel veel tevreden gebruikers zijn van dit reinigingsmiddel dat veel effectiever en fijner in gebruik is dan andere reinigers.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #61 Gepost op: 13-01-2019 22:29 u »
Hoe jij denkt over Enzybrew 10 is bekend. Je wilt het niet eens uitproberen vanwege de prijs.
De leden van De Roerstok kunnen het gratis uittesten en aan de hand van hun eigen ervaringen de overweging maken of ze het willen blijven gebruiken.
Dat Enzybrew 10 prijzig is ben ik het met je eens. Maar dat neemt niet weg dat het een superreiniger is en om die reden het waard is om te gebruiken.
Een normaal reinigingsmiddel hoeft niet meer als een paar euro de kilo te kosten.
Enzybrew kost meer als 10 euro de kilo.
Schoon is schoon!
Dat jij gecharmeerd bent van blinkend RVS door het gebruik van Enzybrew heb je meerdere malen aan gegeven op het forum.
Dat blinkende oppervlak is echter totaal niet functioneel in geen enkel brouwproces!
Je zet er mensen mee op het verkeerde been.
Kijk eens hoeveel mensen de weg kwijt zijn en niet meer weten hoe ze een RVS pan moeten schoonmaken en hier vragen over stellen op het forum.
Het lijkt ondertussen wel rocketscience! Ik zeg “Doe eens normaal!”

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 13-01-2019 22:46 u »
Een normaal reinigingsmiddel hoeft niet meer als een paar euro de kilo te kosten.
Enzybrew kost meer als 10 euro de kilo.
Schoon is schoon!
Dat jij gecharmeerd bent van blinkend RVS door het gebruik van Enzybrew heb je meerdere malen aan gegeven op het forum.
Dat blinkende oppervlak is echter totaal niet functioneel in geen enkel brouwproces!
Je zet er mensen mee op het verkeerde been.
Kijk eens hoeveel mensen de weg kwijt zijn en niet meer weten hoe ze een RVS pan moeten schoonmaken en hier vragen over stellen op het forum.
Het lijkt ondertussen wel rocketscience! Ik zeg “Doe eens normaal!”

Schoon is inderdaad schoon. En blinkend schoon wil zeggen dat het echt schoon is...
Verder heb ik gemerkt dat Enzubrew 10 in alle hoeken en gaten werkt.
Hier in huis wordt het ook voor sommige schoonmaakkarweitjes gebruikt. Je kunt er namelijk ook een sopje van maken en daarmee poetsen. Dat zie ik jou met loog niet doen.

Zoal ik al schreef kan iedereen zijn afweging maken. Even goede vrienden.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #63 Gepost op: 13-01-2019 22:50 u »
Daar gaan we weer pfff

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #64 Gepost op: 13-01-2019 23:00 u »
Daar gaan we weer pfff
Ja inderdaad!

Of we promoten hier een boek, een temperatuur controller of een schoonmaakmiddel! Met brouwen heeft het ondertussen niets te maken!
Maar ik zal mijn toon matigen anders vergaat het mij net zoals Mark GA of Heisenberg!

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2019 23:09 u »
Ja inderdaad!

Of we promoten hier een boek, een temperatuur controller of een schoonmaakmiddel! Met brouwen heeft het ondertussen niets te maken!
Maar ik zal mijn toon matigen anders vergaat het mij net zoals Mark GA of Heisenberg!

Ik vermoed dat de hoeveelheid klachten over jou wel mee valt Haico in tegenstelling tot ... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2019 23:13 u »

Ik heb geen aandelen in Realco. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker van hun product ondanks dat er veel voor moet betalen.
Goede informatie, temperatuurcontrole en goed reinigen zijn essentieel voor een goed bier. Dat heeft alles te maken met het brouwen van bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 13-01-2019 23:16 u »
Ik vermoed dat de hoeveelheid klachten over jou wel mee valt Haico in tegenstelling tot ... ;)

Het klopt inderdaad dat het aantal mensen die zich stoorde aan de reacties van Mark GA en Heisenberg erg groot was en dat dit de reden is geweest dat deze leden uiteindelijk geband zijn.
Bannen is een middel dat we hier op het forum Hobbybrouwen maar zelden gebruiken.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #68 Gepost op: 13-01-2019 23:33 u »
Ik heb geen aandelen in Realco. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker van hun product ondanks dat er veel voor moet betalen.
Goede informatie, temperatuurcontrole en goed reinigen zijn essentieel voor een goed bier. Dat heeft alles te maken met het brouwen van bier.
Ik denk dat er weinig mensen geïnteresseerd zijn in welke aandelen jij belegt. Je moet je er echter van bewust zijn dat veel mensen jouw aanbevelingen serieus nemen en opvolgen.
Mensen een veel (4 keer) te duur schoonmaakmiddel aanbevelen vind ik niet in ieders belang en gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2019 23:53 u »
Mensen een veel (4 keer) te duur schoonmaakmiddel aanbevelen vind ik niet in ieders belang en gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

Het is een prima en fijn middel, vooral geschikt waar je niet of moeilijk met de borstel bij kan. Als je zelf heilig gelooft dat NaOH de oplossing is, prima, maar zeik kraak een ander niet af omdat het voor hem wel werkt. Voor mij werkt NaOH en in meeste gevallen vaatwaspoeder in glazen mandflessen niet goed, de witte waas gaat dan gewoon niet weg.

De GrainFather krijg ik prima schoon met vaatwaspoeder (Aldi Duitsland), een halfuurtje op 45 ºC, warm naspoelen en alles is schoon. Volgens mij de goedkoopste en veiligste oplossing om de ketel en koeler schoon te krijgen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Enzybrew - Reinigingsmiddel
« Reactie #70 Gepost op: 14-01-2019 00:07 u »
Het is een prima en fijn middel, vooral geschikt waar je niet of moeilijk met de borstel bij kan. Als je zelf heilig gelooft dat NaOH de oplossing is, prima, maar zeik kraak een ander niet af omdat het voor hem wel werkt. Voor mij werkt NaOH en in meeste gevallen vaatwaspoeder in glazen mandflessen niet goed.
Ik zeik, kraak niemand af! Ik hou me bij de feiten. En feit is dat Enzybrew 4 keer duurder is als andere schoonmaakmiddelen (soda, NaOH, vaatwastabletten, dreft etc)
Als ik met mijn betoog bij jou knoppen indruk, zou ik me eens afvragen wat daar de oorzaak van is. Je komt duidelijk geïrriteerd over! Wat ook een feit is.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #71 Gepost op: 14-01-2019 00:25 u »
Ik zeik, kraak niemand af! Ik hou me bij de feiten. En feit is dat EB 4 keer duurder is als andere schoonmaak middelen (soda, NaOH, vaatwastabletten, dreft etc)
Als ik met mijn betoog bij jou knoppen indruk, zou ik me eens afvragen wat daar de oorzaak van is. Je komt duidelijk geïrriteerd over! Wat ook een feit is.

Klopt, je irriteert me. Het is allang duidelijk dat je Enzybrew te duur vindt, en dat je heel gelukkig bent met NaOH. Nou prima, maar wat zoek je in dit draadje dan?

Het is duidelijk dat het  Jacques favoriete schoonmaakmiddel is, maar dan hoef jij hem nog niet te betichten van ongeloofwaardigheid.

Offline brucero

• Junior lid
  • **
  • Bier is voor de groten wat melk is voor de kleinen
« Reactie #72 Gepost op: 14-01-2019 07:26 u »
Ik vind Enzybrew ook te duur maar ik heb er wel mijn aangebrande verwarmingsspiraal van de Braumeister mee kunnen reinigen zonder te schrobben, en daarvoor gebruik ik het dan ook voor, voor noodgevallen.

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #73 Gepost op: 14-01-2019 10:01 u »
Vraagje...

Hoe goed spoelen jullie Enzybrew 10 af. Zelf heb ik de indruk dat dit zorgvuldig dient te gebeuren. Ik heb gemerkt dat mijn bieren een iets mindere schuimhoudbaarheid hadden de laatste tijd. Sinds ik na gebruik van Enzybrew 10 uitgebreider spoel is het probleem weer verdwenen.

Hmm interssant. Ik gebruik ook enzybrew, maar geen duidelijk zichtbaar probleem mbt schuimhoudbaarheid.
Wel een goede tip om te zorgen voor goed spoelen. Meestal doe ik dat standaard. Ook bij Oxi pro.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #74 Gepost op: 14-01-2019 10:22 u »
Hier ook geen problemen met schuimhoudbaarheid, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik het wat minder frequent gebruik. Naspoelen doe ik wel altijd met warm water.